MH Skrevet 22. mai 2005 #41 Skrevet 22. mai 2005 Jeg er veldig glad for at vi har bestemt oss for å ikke servere alkohol etter middagen. Det blir selvfølgelig avec til kaffen/kakene. Var i et bryllup i fjor sommer der vi satt lenge til bords, med flere serveringer av vin eller øl, etterpå var det bar der gjestene betalte selv. De fleste var egentlig forsynt med alkoholholdige ting og ønsket helst ulike mineralvann (dette var gratis). Jeg kjente mange i bryllupet, men ikke bruden så godt. De fleste jeg snakket med syntes det var helt grei ordning brudeparet hadde valgt. Til dere alle: Gjør det du synes er best for deg og dine. Du kjenner gjestene dine best. Ikke bry deg om at mange her inne rakker ned på dine holdninger, de kjenner deg ikke godt nok til å ha noe konstruktivt å si om ditt forhold til alkohol.
Gjest gaja Skrevet 22. mai 2005 #42 Skrevet 22. mai 2005 Skal selv holde bryllupet hjemme, og holder oss til øl, vin og konjakk til kaffien. Syns ikke et bryllup er stedet der man skal drikke seg dritings på sprit. Når det gjelder bongediskusjonen snakker jeg ut fra de bryllupene der jeg har jobbet som servitør. Der har jeg nesten ikke hørt noen klager på at det er bonger. Bare fra noen få grinebitere som klager på ALT! Der det er fri bar, pleier det alltid å blir sittende igjen noen få folk til slutt og drikke seg ganske så fulle, og det virker ikke alltid som om disse er brudeparets nærmeste venner. Så da er spørsmålet om man skal ta hensyn til disse få, eller alle de andre? De fleste har fått mer enn nok å drikke under middagen, og når de får en konjakk til kaffien og masse kaker blir de alt for sløve til å drikke. Kjenner flere folk som blir veldig ubehagelige når de drikker, ikke bare en evt alkoholisert onkel, disse ødelegger jo festen for alle de andre!! Da er det bedre å begrense seg til øl og vin.
Annie78 Skrevet 22. mai 2005 #43 Skrevet 22. mai 2005 Jeg fikk høre det fra hotellet der vi skal ha bryllupet, og hun har 20 års erfaring med bryllupsarrangementer.. Så jeg velger å stole på at hun vet hva hun snakker om. Men som du sier velger vi forskjellig! Og det er da helt i o rden! Men nå har jeg egentlig fått svar ang. brus.. Takk for svarene så langt! Er det noen som har tanker ang. om øl og vin også er under bongene? Eller er det gratis?? Er jo sprit som er dyrest tenker jeg.. Om det er svaret mitt du sikter til, så var bare brusen et eksempel. Øl,vin og sprit gikk også under bongene, og da ble det skrevet på bongen hva personen hadde fått... Og så skulle vi betale for det antall brus, øl, vin eller drinker som gjestene hadde fått. Er du med?
smilepia Skrevet 22. mai 2005 #44 Skrevet 22. mai 2005 Vi var i bryllup i går, der alle gjestene fikk utdelt 2 bonger etter middagen. Disse bongene ble brukt til å betale alt i baren, også brus (som forøvrig var en vanlig halvliters flaske, ikke 0,33 glassflaske). Bartenderene skrev bakpå bongen hva som ble kjøpt for dem, så antar brudeparet betaler for det som faktisk gikk med av drikke. Dette var et stort bryllup med ca 90 gjester til kaffe (40 til middag), og jeg har selvsagt ikke snakket med absolutt alle gjestene, men av de jeg snakket med er det ingen som klaget noe på bongebruken. Det eneste som ble klaget på var at det var alt for dårlig tilgang på lett-brus (kun cola-light, som ikke alle liker) samt at når en middagsgjest ba om mineralvann (pga alkoholfri vin ikke ble tilbudt til maten) fikk han vann, istedet for spm om hvilken brus han ønsket. (det siste var jo servitøren sin tabbe da)
Angelheart Skrevet 23. mai 2005 #45 Skrevet 23. mai 2005 Dette var et stort bryllup med ca 90 gjester til kaffe (40 til middag), og jeg har selvsagt ikke snakket med absolutt alle gjestene, men av de jeg snakket med er det ingen som klaget noe på bongebruken. Slik har de aller fleste bryllup jeg har vært i foregått også. Det er faktisk i de bryllupene der det har vært fri bar jeg har hatt inntrykk av "bryllup på sparebluss". Synes ærlig talt de som snakker om å være gjerrig o.l., dersom det ikke skal være fri bar, er rimelig frekke! Alle har sine egne prioriteringer for bryllupet. Festen er tross alt for brudeparet i første rekke, IKKE for gjestene.
Gjest Gjesta Skrevet 23. mai 2005 #46 Skrevet 23. mai 2005 Festen er tross alt for brudeparet i første rekke' date=' IKKE for gjestene.[/quote'] Her syns jeg du har grundig misforstått. Hvis festen er for brudeparet, hvorfor invitere gjester i det hele tatt?? Makan til selvdigging det blir da du, kom til oss på fest, ha med gave og digg oss grundig, om du koser deg blåser jeg i, men husk lommeboka di!
Angelheart Skrevet 23. mai 2005 #47 Skrevet 23. mai 2005 Burde egentlig ikke gidde kommentere dette, men..... MITT bryllup skal være MIN og MIN KJÆREs dag. Vi ønsker å dele denne dagen med våre kjære og inviterer derfor inn til middag og fest. MEN; Jeg akter å kose meg på våre prinsipper og ikke hverken ta knekken på helsa eller økonomien for at gjestene skal ha en gratis fest. Selvsagt ønsker jeg at gjestene mine skal kose seg, men det tror jeg de gjør av helt andre grunner enn gratis fyll. Når det gjelder sitatet på slutten av innlegget ditt ("kom til oss på fest, ha med gave og digg oss grundig, om du koser deg blåser jeg i, men husk lommeboka di!") så blir det bare for dumt, så det gidder jeg ikke si noe om.
tommeline Skrevet 23. mai 2005 #48 Skrevet 23. mai 2005 Til dere alle: Gjør det du synes er best for deg og dine. Du kjenner gjestene dine best. Ikke bry deg om at mange her inne rakker ned på dine holdninger, de kjenner deg ikke godt nok til å ha noe konstruktivt å si om ditt forhold til alkohol. :enig_animasjon:
Gjest Galla Skrevet 23. mai 2005 #50 Skrevet 23. mai 2005 Innlegget er slettet pga personangrep. Misty(mod)
Huldra:) Skrevet 23. mai 2005 #51 Skrevet 23. mai 2005 Huff, for en lite trivelig tråd da jenter... Greit å være uenige i ting, men maken til drittslenging da...
jamjam Skrevet 23. mai 2005 #52 Skrevet 23. mai 2005 Det er faktisk i de bryllupene der det har vært fri bar jeg har hatt inntrykk av "bryllup på sparebluss". Festen er tross alt for brudeparet i første rekke, IKKE for gjestene. Litt interessert i hvordan de brylluppene har vært lagt opp jeg? Siden brudeparet "spanderer" alt,men får det til å fremstå som om de sparer penger. Skjønner liksom ikke helt hvordan det går til.. En bryllupsfest er vel for hele brudefølget er den ikke? Jeg ville faktisk mye heller at gjestene mine skulle hatt det storveis enn at kvelden skulle vært kun for meg og min kjære.. Når det er sagt,synes jeg det er opplagt at hvis man bruker bonger er selvsagt brusen utenom dem. Men hvis man velger å legge sprit under bong-bevilgning må da virkelig all alkohol gå innunder bongen. Å kun ha sprit på bong men både vin/øl/brus utenom blir jo bare enda særere liksom..
Gjest Embla s Skrevet 23. mai 2005 #56 Skrevet 23. mai 2005 Et bryllupp er selvfølgelig en feiring av brudeparet, men inviterer man til fest, følger det visse forpliktelser. Jeg ville heller gått ned i standard hva kjole/limousin/brudesuite/morgengave/bryllupsreise/osv til fordel for gjestene.
Lisemor Skrevet 24. mai 2005 #58 Skrevet 24. mai 2005 Jeg synes en burde kutte ned på antall gjester eller kutte andre steder enn å ta betalt for drikke i et brullup. Har du ikke råd til å feire brullupet, så vent eller la ver. SMÅLIGT MED BONGER.
aline Skrevet 24. mai 2005 #59 Skrevet 24. mai 2005 siden denne tråden ikke (iflg trådstarter) handler om brus hovedsakelig, så slenger jeg meg med igjen jeg. så dere mener altså at man heller bør kjøpe en billigere brudekjole en bruden ønsker, slik at man kan spandere fri alkohol på alle også etter maten (til tross for at de aller fleste allerede HAR betalt både middag OG gratis drikke til alle gjestene under middagen) på alle gjestene? man bør heller la være å ha de blomstene man ønsker, eller ikke kjøpe den morgengaven man ønsker eller bruke den bilen man ønsker, fordi man tydeligvis ikke bryr seg om gjestene så lenge de ikke får fri alkohol etter middagen??? :o gud bedre dere er kravstore, er brudeparet heldige som har dere som venner eller? burde brudeparet i grunne prise seg lykkelig over å ha venner, siden de må kjøpe dere for at dere skal være med å feire en av deres største dager i livet? bryr man seg ikke kun fordi man ikke spanderer alkohol etter middagen? jeg mener, forrett, middag, dessert og antagelig flust med kaker, vin, øl og brus til forrett, middag og dessert, og antagelig kaffe avec etter middagen, er det ingenting det eller? dersom hele brylluppet er dårlig dersom man må betale alkoholen etter alt dette selv, så er dere seriøst en krevende bønsj som jeg håper ikke likner mine venner! jeg håper mine venner kommer i mitt bryllup for å dele dagen med meg, og koser seg med det vi HAR gitt dem av mat og drikke den dagen, og ikke minst at de koser seg sammen med oss. (ikke at jeg skal gifte meg med det første men..) at man har tilgang på gratis drikke til å slukke tørsten med også etter maten, ja! men alkoholen utover det man allerede har fått, synes jeg er helt greit å enten gi som bonger eller betale selv. folk blakker seg på bryllup (og jeg tenker da ikke på stakkars gjester nei), og med disse forventningene så er det farsken ikke rart.
Angelheart Skrevet 24. mai 2005 #60 Skrevet 24. mai 2005 siden denne tråden ikke (iflg trådstarter) handler om brus hovedsakelig, så slenger jeg meg med igjen jeg. så dere mener altså at man heller bør kjøpe en billigere brudekjole en bruden ønsker, slik at man kan spandere fri alkohol på alle også etter maten (til tross for at de aller fleste allerede HAR betalt både middag OG gratis drikke til alle gjestene under middagen) på alle gjestene? man bør heller la være å ha de blomstene man ønsker, eller ikke kjøpe den morgengaven man ønsker eller bruke den bilen man ønsker, fordi man tydeligvis ikke bryr seg om gjestene så lenge de ikke får fri alkohol etter middagen??? :o osv....... :-) Åh....endelig noen som forstår hva jeg mener!!! Angelheart skrev: Det er faktisk i de bryllupene der det har vært fri bar jeg har hatt inntrykk av "bryllup på sparebluss". Festen er tross alt for brudeparet i første rekke, IKKE for gjestene. Litt interessert i hvordan de brylluppene har vært lagt opp jeg? Siden brudeparet "spanderer" alt,men får det til å fremstå som om de sparer penger. Skjønner liksom ikke helt hvordan det går til.. Det jeg mente med at disse ofte var de som var på "sparebluss" er at det her har vært holdt fest på et slitent lokale, med venner som servitører, barkeepere ol. Har tilogmed vært med på at det ble servert lapskaus som eneste mat, ingen pynt eller blomster i lokale o.l. Men fri bar, det var det! Iallefall en mengde med smuglersprit og hjemmebrygget vin!! Joda, vi fikk både mat og drikke, så mye vi måtte ønske, men følte vel kanskje at det var litt "billig" allikevel..... :-?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå