Gå til innhold

Sønnen min på 2 år ble bitt i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor normalt er dette? Har dere opplevd å ha en unge på to år som biter eller har blitt bitt? Moren min snakket om at det kan være farlig, så jeg burde spørre om han kan bytte avdeling. Jeg tenkte bare at det er jo sånn noen unger gjør og jeg regner med at de i barnehagen snakker ordentlig til ungen som gjør det og foreldrene. Samt snakker ordentlig og hardt til sønnen min hvis han gjør ting som ikke er greit. 

Hva hadde dere gjort med det? Hvis ungen deres hadde blitt bitt i barnehagen? Hadde dere bare tenkt på det som normalt og ventet å sett om der skjer flere ganger? Eller? 

Endret av mammaemma
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det gikk hull på huden bør dere kanskje ta en stivkrampesprøyte. Med det sagt så er det ganske så vanlig at små barn biter. Det er ikke så lett å forutsi heller. Er det et gjentakende problem, så bør du ta det opp med barnehagen.

Jeg passet et barn på halvannet år i en periode og han bet når han var glad eller giret. Det var ikke så mye annet å gjøre med det enn å rope au og vise ham at det gjorde vondt. Det gav seg etter noen måneder, men noen barn er bare slik. Jeg regner med at barnehagen jobber med dette og at foreldrene er klar over det. Jeg tror ikke det vil ha noe for seg å bytte avdeling. Det tar tid å få så små barn til å forstå at biting gjør vondt for andre. Er barnet eldre enn ditt, så ville jeg tatt det opp med barnehagen. 

Uansett så kan du spørre de ansatte i barnehagen om deres tanker og lufte bekymringene dine😊

• Liker 3
Skrevet

Det er ganske vanlig, spesielt i den alderen. De blir fort frustrerte, og klarer ikke uttrykke seg med ord. Da kan det hende noen av dem biter. 

Anonymkode: f1624...62b

• Liker 15
Skrevet

Alle mine barn(fire stk) har blitt bitt i bhg og to av de var "bitere" selv. Dette er desverre mer normalt enn du tror. At en 2 åring biter er ikke greit men helt normalt. De ansatte følger nok med så godt de kan.  Tenker at du kan ta opp bekymringene dine med de.

Anonymkode: 5274e...33e

• Liker 11
Gjest Hummel34
Skrevet

Jeg har tre barn, opplevd at alle har blitt bitt opptil flere ganger i barnehagen. Ikke ideelt men helt normalt. Men klart skal det tas tak i. Tror ikke avdelingsbytte er noe du kommer noe vei med. I barnehagen, skolen og arbeidslivet møtet vi på utfordringer men løsningen er sjelden å bytte jobb, klasse eller avdeling. Stivkrampe skal gis om det går hull på huden. 

Skrevet

Veldig normalt. 

Anonymkode: e29e9...9db

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med barnehagen. Selv har jeg to gutter, og de har aldri bitt eller slått andre barn. Ingen av ungene de har gått på gruppe med har gjort det heller. Men jeg gikk i barnehage sammen med en som beit og sparket, husker enda hvor redd jeg var. Kan ikke skjønne at dette er vanlig?! 

Anonymkode: 1ce98...37a

• Liker 2
Skrevet

Om det går hull på huden skal du sjekke for INFEKSJON! Det er fordi mennesker har mye bakterier i munnen. Om såret får gul væske betyr det infeksjon. 

Min datter ble bitt og fikk infeksjon. Det ble antibiotikakur. 

Anonymkode: ee37c...c82

Skrevet

Jobber i barnehage og det hender det er et barn som biter i en periode. Spesielt i den alderen. Skjer ofte pga barnet ikke klarer å uttrykke seg verbalt. Hvis det er noe dette barnet gjør regelmessig så er jeg rimelig sikker på at personalet og foreldrene jobber sammen om å få endret dette. Ingen som synes det er greit, men er dessverre ganske vanlig. Om barnet ditt ikke blør så er det ikke noe dere trenger å gjøre.

Anonymkode: 373cd...919

• Liker 2
Skrevet

i bhg vår sier de at de tar tak i biting, slåing og dytting med en gang. De trøster barnet som ble bitt, slått eller dyttet først, gir ingen oppmerksomhet til den som gjorde det med en gang, før de forklarer at det ikke er liv osv. Og at dersom vi foreldre gjør det til en stor sak, så kommer barna til å gjøre det til en stor sak også. De er som regel ferdig med den episoden når de er ferdig trøstet, og hvis vi begynner å snakke om det osv så blir de påminnet og de begynner å få vonde følelser. 

Barna gjør det jo ikke for å være slemme, det er fordi de ikke klarer å uttrykke seg skikkelig enda. 

Anonymkode: 9dd76...1b2

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt det opp med barnehagen. Selv har jeg to gutter, og de har aldri bitt eller slått andre barn. Ingen av ungene de har gått på gruppe med har gjort det heller. Men jeg gikk i barnehage sammen med en som beit og sparket, husker enda hvor redd jeg var. Kan ikke skjønne at dette er vanlig?! 

Jo, det er vanlig. Du kan heller ikke si at dine aldri gjorde det, for var du ikke flue på veggen der så vet du ikke. Små barn kan lugge, dytte, klype, bite, ofte i frustrasjon fordi de ikke har så godt språk enda. Feks hvis noen kommer og tar en leke fra de. 

Man må kunne skille mellom hva som er vanlig i forhold til alder og der hvor det er et gjentagende problem som kanskje krever at man følger det barnet litt ekstra for å forhindre slike situasjoner. Å forvente at de ansatte skal passe på at noen aldri blir bitt eller slått på en småbarnsavdeling går ikke, da kan de aldri snu seg. 

Anonymkode: 94d65...345

• Liker 13
Skrevet

Det er nok ganske vanlig. Mitt barn ble bitt en gang etter å ha lugget og revet en leke ut av hendene på et annet barn.
Barn i den alderen har ikke samme evne til å kommunisere med ord som voksne, så det kan gå litt over stokk og stein. 
Barnehagen tar seg av dette og snakker med barna om hva som er rett og galt. 

Anonymkode: 01a70...129

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er vanlig. Du kan heller ikke si at dine aldri gjorde det, for var du ikke flue på veggen der så vet du ikke. Små barn kan lugge, dytte, klype, bite, ofte i frustrasjon fordi de ikke har så godt språk enda. Feks hvis noen kommer og tar en leke fra de. 

Man må kunne skille mellom hva som er vanlig i forhold til alder og der hvor det er et gjentagende problem som kanskje krever at man følger det barnet litt ekstra for å forhindre slike situasjoner. Å forvente at de ansatte skal passe på at noen aldri blir bitt eller slått på en småbarnsavdeling går ikke, da kan de aldri snu seg. 

Vet du, det kan jeg faktisk si. De har ALDRI bitt eller slått noen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har vært sammen med de i barnehagen hver dag? 

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten mer "bekymringsverdig" med et barn som aldri har slått. Et barn som går igjennom barnehagetiden uten å ha slått noen er svært uvanlig. Heldigvis lærer de fleste barn at det ikke er greit, i løpet av de første årene, men så og si alle barn har slått noen i løpet av barnehagetiden. Barnehageansatte sier sjelden fra om slike tilfeller, om det skjer en sjelden gang.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nesten mer "bekymringsverdig" med et barn som aldri har slått. Et barn som går igjennom barnehagetiden uten å ha slått noen er svært uvanlig. Heldigvis lærer de fleste barn at det ikke er greit, i løpet av de første årene, men så og si alle barn har slått noen i løpet av barnehagetiden. Barnehageansatte sier sjelden fra om slike tilfeller, om det skjer en sjelden gang.

Det er da fullt mulig å lære å ikke slå før man begynner i barnehagen. Ikke alle begynner når de er 1 år heller.

Anonymkode: 23532...3a2

Skrevet

Dette er veldig vanlig. Snakk med de voksne i barnehagen hvis du er redd det skal skje igjen. 

Men, mtp bittet. Gikk det hull på huden? I såfall må du følge nøye med, om det blir rødt og hovent. Da må barnet til lege og sjekke, mest sannsynlig få antibiotika. 

Anonymkode: 43f41...3da

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, altflyter skrev:

Hvis det gikk hull på huden bør dere kanskje ta en stivkrampesprøyte. 

Hvis barnet har fulgt vaksinasjonsprogrammert har det allerede fått 3 doser vaksine mot stivkrampe og de er ikke foreldet.

Min hadde bitemerke i fjor, og har også bitt i sinne selv. Det er vanlig at barnehagebarn opplever det, de er små, opplever stress, konflikter og frustrasjoner og reagerer spontant.

• Liker 1
Skrevet

Toåringer gjør alt. De tetter vasker, ødelegger hyller fra Ikea, sniker seg inn på pauserommet for å lete etter noe godt... You name it. De slår, sparker og biter, ofte fordi de søker en form for oppmerksomhet fra de rundt seg, og hvis det ikke gjøres noe for å stoppe det, så kan det bli et mønster som repeterer seg. 

Anonymkode: 82226...43d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da fullt mulig å lære å ikke slå før man begynner i barnehagen. Ikke alle begynner når de er 1 år heller.

Anonymkode: 23532...3a2

Selvfølgelig og det gjør vel de fleste foreldre? Det er likevel noe blåøyd å tro at det aldri kan skje likevel med små barn. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...