Gå til innhold

Lav hvilepuls – grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har registrert at hvilepuls på under 60 regnes som langsom puls (bradykardi). Hvilepulsen min er på under 50. Jeg er ikke i spesielt god form, så det har ikke med det å gjøre, men jeg er liten og lett. Pulsen ser ut til å gå opp helt som normalt ved fysisk aktivitet. Er dette noe å bekymre seg over? Burde jeg snakke med legen om det neste gang jeg er innom? Noen erfaringer? 

Anonymkode: 1ce6d...eea

Skrevet

Ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: bbe40...320

Skrevet

Hvordan måler du hvilepulsen din? Vet endel bruker fitbit eller lignende, men den er veldig unøyaktig og viser ofte lavere puls enn man faktisk har 

Anonymkode: c8c3f...702

Skrevet

Jeg har hvilepuls på godt under 50 (Målt på sykehus over lengre tid) når jeg er i dårlig form og det er visst innenfor normalen selv om sykehuset i mitt tilfelle måtte justere utstyret fordi alarmen gikk hver gang pulsen falt til under 50 slag i minuttet. Hvilket var hver gang jeg la meg ned. Da jeg var i ekstremt god form i mine yngre dager var hvilepulsen på ca. 35 slag i minuttet. For øvrig er jeg også liten av vekst og forholdsvis lett. 

Med andre ord ville jeg ikke ha bekymret meg med mindre du merker noe annet som er ikke kjennes normalt/bra ut og du ellers er frisk. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan måler du hvilepulsen din? Vet endel bruker fitbit eller lignende, men den er veldig unøyaktig og viser ofte lavere puls enn man faktisk har 

Jeg bruker Fitbit, men jeg har kontrollmålt (med fingeren på pulsen og øynene på klokka) mange ganger de siste dagene for å forsikre meg om at den faktisk er så lav, og det har faktisk stemt på en prikk hver gang. Jeg stoler ikke på Fitbit gir meg skikkelige tall under trening, men i ro virker den i alle fall.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Leo skrev:

Jeg har hvilepuls på godt under 50 (Målt på sykehus over lengre tid) når jeg er i dårlig form og det er visst innenfor normalen selv om sykehuset i mitt tilfelle måtte justere utstyret fordi alarmen gikk hver gang pulsen falt til under 50 slag i minuttet. Hvilket var hver gang jeg la meg ned. Da jeg var i ekstremt god form i mine yngre dager var hvilepulsen på ca. 35 slag i minuttet. For øvrig er jeg også liten av vekst og forholdsvis lett. 

Med andre ord ville jeg ikke ha bekymret meg med mindre du merker noe annet som er ikke kjennes normalt/bra ut og du ellers er frisk. 

Takk for svaret! Nei, det er nok bare naturlige variasjoner. 

Forresten: 35 i hvilepuls! Herlighet!!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret! Nei, det er nok bare naturlige variasjoner. 

Forresten: 35 i hvilepuls! Herlighet!!

Ikke unormalt det heller når man har treningsmengde på linje med en toppidrettsutøver over lengre tid. Men de tider er forbi... :ler: 

Skrevet

Jeg kjenner minst 1 venninne som har så lav hvilepuls. Hun trener ikke men er også veldig slank og ikke kjempehøy.

Har hørt at det er helt vanlig å ha lavere hvilepuls enn 60 selv om det regnes som det normale. Du kan jo alltids nevne det for legen om du er der men vil ikke tro de gjør noe med det. Sliter du med at du besvimer når du reiser deg kan du ha lavt blodtrykk (usikker på om det og lav puls henger tett sammen men tror det kan gjøre det?)

Jeg har alltid veldig høy hvilepuls men legen har alltid bare feid det bort som vanlig, at det er et stort spenn...

Anonymkode: 8b3dc...b35

Skrevet

Bestefar hadde 32 i puls og måtte ha pacemaker... Vet godt at han er mye eldre, men veldig lav og veldig høy puls over tid, bør absolutt sjekkes!

Anonymkode: cf273...694

Skrevet
3 minutter siden, Leo skrev:

Ikke unormalt det heller når man har treningsmengde på linje med en toppidrettsutøver over lengre tid. Men de tider er forbi... :ler: 

Jeg blir imponert over ditt tidligere deg likevel!

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke helt unormalt i alle fall. 🙂 Ville også sjekket utstyret du bruker til å måle - aktivitetsarmbånd og klokker med optisk måling på håndledd er mer unøyaktig enn f.eks måling med pulsbelte, som nevnt over her. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har riktignok pulsklokke, ikke fitbit, men sist gang jeg fikk målt blodtrykk og puls hos legen stemte pulsen overens med klokka.

Anonymkode: b6a22...5a4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det i fra?
Fitbit o.l. anbefales ikke dersom man driver med seriøs trening med pulssoner, og spesielt ikke ved intervalltrening, da de ikke klarer å fange opp raske endringer i pulsen. Hvilepulsen er såpass stabil hos de fleste at de nyeste Fitbitene klarer helt fint å måle rett det meste av tiden. Når Fitbiten en sjelden gang fjusker, er det like gjerne ved at den viser for høy puls.

Det er jo uansett bare å kontrollmåle på gamlemåten om man er usikker.

Anonymkode: 09023...aac

• Liker 1
Skrevet

Ikke spesielt unormalt, men om pulsen skulle bli veldig lav kan det være problematisk. 

Det er en del syklister på elitenivå som må stå opp om natten for å sykle på ergometersykkel for at hjertet ikke skal stoppe. 

De har dog en hvilepuls ned mot 20 slag i minuttet og en del andre ting som spiller inn. 

Skrevet

Dette er jo noe du bør ta med lege. Sannsynligvis er det ikke noe galt, men det kan være det også. 

Jeg er under utredning på grunn av lav puls, blodtrykksfall og lavt blodtrykk. Hvor da den lave hvilelulsen er en av grunnene til utredning. 

Ta det opp med lege neste gang du er der. 

Anonymkode: 7408f...3da

Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Lav hvilepuls er et godt tegn. Min kan ligge på 45 og jeg er godt trent.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har registrert at hvilepuls på under 60 regnes som langsom puls (bradykardi). Hvilepulsen min er på under 50. Jeg er ikke i spesielt god form, så det har ikke med det å gjøre, men jeg er liten og lett. Pulsen ser ut til å gå opp helt som normalt ved fysisk aktivitet. Er dette noe å bekymre seg over? Burde jeg snakke med legen om det neste gang jeg er innom? Noen erfaringer? 

Snakk gjerne med legen om det.

Jeg har også under 50 i hvilepuls, jeg er normalvektig og ikke godt trent. Pulsen øker også ved aktivitet. Jeg har tatt hjerteprøver/ekg for et par år siden pga noe annet (alle i slekta gjorde det) og det var ingenting da. 

For min del er det nok genetisk, da min far også har lav hvilepuls til å være mann, men har aldri hatt problemer med hjertet de 70 årene han har levd.

Anonymkode: 3ea2a...f7d

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner minst 1 venninne som har så lav hvilepuls. Hun trener ikke men er også veldig slank og ikke kjempehøy.

Har hørt at det er helt vanlig å ha lavere hvilepuls enn 60 selv om det regnes som det normale. Du kan jo alltids nevne det for legen om du er der men vil ikke tro de gjør noe med det. Sliter du med at du besvimer når du reiser deg kan du ha lavt blodtrykk (usikker på om det og lav puls henger tett sammen men tror det kan gjøre det?)

Jeg har alltid veldig høy hvilepuls men legen har alltid bare feid det bort som vanlig, at det er et stort spenn...

Anonymkode: 8b3dc...b35

Nei, puls og blodtrykk har ingenting med hverandre å gjøre. En i min familie hadde veldig høyt blodtrykk og måtte på medisiner, men han hadde hele veien lav hvilepuls.

Anonymkode: 3ea2a...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...