Gå til innhold

Rådgiver/seniorrådgiver i Staten - kvalifikasjonskrav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er kvalifikasjonskravene for å få tittelen rådgiver eller seniorrådgiver i Staten? Det varierer vel noe mellom etatene, men vil gjerne høre om noen har litt informasjon om hva som skal til. Når det gjelder lønnsinnplassering, hvordan beregnes dette? Baseres det primært på utdanning og ansiennitet/erfaring?

Anonymkode: e3003...1d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står vel i utlysningen om det er rådgiver eller senior rådgiver de søker etter?

Vi pleier også å sette inn lønnsspennet i utlysningsteksten. 

Kravene til de ulike stillingsnivåene står i lønnspolitikken vår. Både utdanning, erfaring og personlige egenskaper teller. 

Anonymkode: 291ca...639

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står vel i utlysningen om det er rådgiver eller senior rådgiver de søker etter?

Vi pleier også å sette inn lønnsspennet i utlysningsteksten. 

Kravene til de ulike stillingsnivåene står i lønnspolitikken vår. Både utdanning, erfaring og personlige egenskaper teller. 

Det er vel akkurat denne lønnspolitikken jeg lurer på hva er. Jeg ser tittel og lønnsspenn i annonsene, men det er vanskelig å vurdere om man er kvalifisert for den ene eller andre tittelen (flere annonser skriver at man kan ansettes som enten/eller) og eventuelt hvor i lønnsspennet man vil havne.  

Skrevet (endret)

De jeg kjenner som jobber som rådgivere og seniorrådgivere i Staten har mastergrad/hovedfag, gjerne med litt tilleggsutdanning etterhvert. Som regel har de jobbet som rådgivere mens de er ganske nyutdannet, og så har de fått tittelen seniorrådgiver etter en del år pga lønnsplassering. Lønnsinnplassering er en funksjon av ansiennitet, erfaring, ettertraktethet og forhandlingsevner. :) 

Man kan nok også innplassere bachelorutdannede i rådgiver/seniorrådgiverstillinger, men da gjerne etter lengre ansiennitet. 

De jeg kjenner jobber i departementer, direktorater og hos Fylkesmannen; ganske spredt, altså.

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel akkurat denne lønnspolitikken jeg lurer på hva er. Jeg ser tittel og lønnsspenn i annonsene, men det er vanskelig å vurdere om man er kvalifisert for den ene eller andre tittelen (flere annonser skriver at man kan ansettes som enten/eller) og eventuelt hvor i lønnsspennet man vil havne.  

Da tror jeg du begynner i feil ende. 

Du må se på kravene i utlysningen og forstå hva som menes. Hvis det er vanskelig får du ringe og spørre. 

Når du forstår kravene i utlysningen vil du vite om du så vidt oppfyller disse, eller om du oppfyller alle, og samtidig har masse erfaring. 

Det er dette som avgjør hvor du blir innplassert, både stillingsnivå og lønn. 

Skrevet

For rådgiverstilling kreves vanligvis minst 3 år høyere utdanning. For seniorrådgiver kreves det vanligvis utdanning på masternivå. Lønnsplasseringen er avhenging av hvor du er organisert. I staten er det to hovedtariffavtaler  En for LO Stat, Unio og YS Stat, og en for Akademikerne. 

Rådgiver etter hovedtariffavtalen for LO Stat, Unio og YS Stat har lønnsspenn fra lønnstrinn 45, men seniorrådgiver har fra lønntrinn 60. 

Anonymkode: ebd8c...138

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...