Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte på nyhetene igår at mannen som drepte sin 18 år gamle datter i Oslo (tror jeg det var) ifjor fikk 10 års fengsel. 10 år! For å ha tatt livet av sin egen datter. Jeg finner ikke ord. Rettsystemet vårt er en vits. Man risikerer jo lengre straffer ved å "snyte" på skatten her enn man får hvis man voldtar og dreper.....

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er helt enig med deg!!

Det norske rettssystemet er latterlig, skulle vært så vanvittig mye strengere straffer for "alvorlig" kriminalitet som drap, incest, voldtekt osv..

Og det skulle heller ikke vært strafferabatt i mine øyne, blir man tatt flere ganger burde straffen heller økes!

Gjest Gjest
Skrevet
Er helt enig med deg!!

Det norske rettssystemet er latterlig, skulle vært så vanvittig mye strengere straffer for "alvorlig" kriminalitet som drap, incest, voldtekt osv..

Og det skulle heller ikke vært strafferabatt i mine øyne, blir man tatt flere ganger burde straffen heller økes!

:Nikke:
Gjest kenneth
Skrevet
Hørte på nyhetene igår at mannen som drepte sin 18 år gamle datter i Oslo (tror jeg det var) ifjor fikk 10 års fengsel. 10 år! For å ha tatt livet av sin egen datter. Jeg finner ikke ord. Rettsystemet vårt er en vits. Man risikerer jo lengre straffer ved å "snyte" på skatten her enn man får hvis man voldtar og dreper.....

Hva mener dere?

- Hvis det hadde vært en annens datter, ville det vært mindre hårreisende?

- Risikerer man 21 års fengsel for å snyte på skatten?

- Hvis rettssystemet er en vits, skulle ikke det tilsi at vi hadde høyere grad av kriminalitet?

- Hvorfor skjer drap i land som praktiserer dødsstraff? (Kan det være fordi straffenivået ikke nødvendigvis er det man tenker mest på når man begår en sådan handling?)

Tallet "10" fortoner seg nok litt annerledes for en som ser det på en dataskjerm, og for en som faktisk må sitte i fengsel i 10 år. (Jada, jeg vet de slipper ut før).

PS! Det er ikke nødvendigvis slik at jeg er helt uenig med deg, men av og til fortjener debatter å krydres med noen vinklinger utover den samme gamle greia med at "rettsystemet er en vits" og tilsvarende. (Tar det oss videre? Blir vi noe klokere av det?)

Skrevet

Sitat:

Tallet "10" fortoner seg nok litt annerledes for en som ser det på en dataskjerm, og for en som faktisk må sitte i fengsel i 10 år. (Jada, jeg vet de slipper ut før).

Om de som sitter og må sone de ti årene,synes det føles lenge ut.Så må de faktisk mer huske på hvorfor de sitter der.

10 År for drap er uakseptabelt lite.Enkelt og greit.

Gjest Sissi
Skrevet

Men Kenneth - skal ikke straffen også virke som en soning for samfunnet? Og da blir det jo litt feil når et DRAP kun medfører 10 års fengsel (selv om det virker lenge for den som må sitte der).

Jeg er enig i at det ikke virker spesielt preventivt med dødsstraff, og at man ikke har mer kriminalitet i land med "humant" straffesystem.

Samtidig er det en fare for at såvidt lave straffer for å berøve noen livet, medfører en uthuling av vår tiltro til rettssystemet. I verstefall kan det jo bidra til at folk begynner å "ta saken i egne hender", og hvor havner vi da? Samme gjelder andre forbrytelser som incest og voldtekt.

Så vidt jeg har skjønt så har Stortinget hevet strafferammene for enkelte forbrytelser og dermed signalisert til rettsvesenet at "dette er alvorlig". Problemet oppstår vel delvis av at rettssystemet har stort slingringsmonn i fastsettelsen av straff.

Ellers er jeg enig i at systemet med strafferabatt er nokså merkelig. JO mer galt man gjør, jo "mindre" straff får man :o

Gjest kenneth
Skrevet
Sitat:

Om de som sitter og må sone de ti årene,synes det føles lenge ut.Så må de faktisk mer huske på hvorfor de sitter der.

10 År for drap er uakseptabelt lite.Enkelt og greit.

Vi kan vel starte med å nyansere "drap" da kanskje, i uaktsomt, forsettelig og overlagt. Verden er fortsatt ikke sort/hvitt. Enkelt og greit.

Gjest kenneth
Skrevet
Men Kenneth - skal ikke straffen også virke som en soning for samfunnet? Og da blir det jo litt feil når et DRAP kun medfører 10 års fengsel (selv om det virker lenge for den som må sitte der).

Er det ikke her forvaring kommer inn i bildet? Jeg synes ikke poenget med at samfunnet skal beskyttes fra en drapsmann er det viktigste. (Da ville det jo fortsatt være uforsvarlig å slippe ut vedkommende etter 21 år også).

Hvilken effekt har straffen? Er det eks. forskjell på om du må sone 5 eller 10 år? Den største effekten ligger nok i det du nevner, signaleffekten. Er det slik at "ryktet" om at Norge har lave straffer ubevisst påvirker potensielt kriminelle til å begå forbrytelser? Eller har straffenivået ingen reell effekt i gjerningsøyeblikket?

Ikke vet jeg :-)

Gjest rogaland
Skrevet

en jeg kjenner har en datter som ble utsatt for seksuelle overgrep av ein nabo når hun var 6 år. han ble domt til 1 år og 6 mnd fengsel, når han slapp ut banket faren overgriperen slik at han ble delvis lam, han ble dømt til 2 år fengsel for det. hvor er logikken.

Gjest kenneth
Skrevet
en jeg kjenner har en datter som ble utsatt for seksuelle overgrep av ein nabo når hun var 6 år. han ble domt til 1 år og 6 mnd fengsel, når han slapp ut banket faren overgriperen slik at han ble delvis lam, han ble dømt til 2 år fengsel for det. hvor er logikken.
Nå vet jeg ikke hva slags seksuelle overgrep det var snakk om, men det hørtes kanskje ut som en mild dom, det skal jeg være enig i.

Når det gjelder logikken du etterlyser, så er vel den ganske klar? Man kan ikke ta loven i egne hender. Og gjør man noen (delvis) lam for resten av livet, vil vel dette muligens kvalifisere til en straffereaksjon det og, uavhengig av motivasjon og hva som skjedde forut for hevnen.

Når man har sonet dommen, uansett hvor kort den er, har man faktisk fått den straffen man skal ha (formelt sett). Hvis det da kommer en kar og schmokker han ned, sier det seg selv at dette ikke er akseptabelt.

På den annen side er det en forståelig reaksjon...

Skrevet

For voldtekt er minimums straffen 2 år, for å kopiere en 100lapp er minimums straffen 3 år!

Gjest kenneth
Skrevet
For voldtekt er minimums straffen 2 år, for å kopiere en 100lapp er minimums straffen 3 år!

Sånne sammenligninger er ikke særlig matnyttige synes nå jeg da. Å sette menneskeskjebner opp mot økonomiske aspekter er vel en ligning man ikke blir så lett klok på.

Forsøk å sett opp en liste over alle du kjenner, og ranger dem etter hvor godt du liker dem og begrunn hvorfor. Da vil du etterhvert finne ut at det er rimelig vanskelig å få alt til å "gå opp". Når du tror du har en komplett liste, finner du kanskje ut du kanskje liker Lisa på 21. plass bedre enn Roar på 17. allikevel.

Gjest Vakka
Skrevet

blablabla

Høye straffer for pengeforfalskning har en preventiv effekt. Straffer ved voldtekt er nødvendigvis ikke der for å virke preventive, men for menneskers rettsoppfatning og for å beskytte samfunnet fra forgriperen.

Jeg lurer på hvor mange ganger dette har blitt nevnt på kg i din tid som bruker her inne..

Gjest Anonymous
Skrevet
Er helt enig med deg!!

Signerer denne! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt provosert og sjokkert over straffesystemet her i landet. :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...