Gå til innhold

Hvis barnehagen/skolen ønsker å koble inn PPT og foreldrene nekter å samarbeide eller se at barnet trenger støtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan reagerer skolen eller barnehagen dersom foreldrene fornekter at barnet deres har behov for observasjon og støtte fra PPT? Det blir jo ikke lett å gi barn den hjelpen det har behov for da. 

Spør fordi jeg har en venninne som ikke er veldig nær, som fortalte at hun og mannen nektet observasjon og hjelp fra PPT da barnehagen uttrykte bekymring for språkutviklingen hans. Foreldrene er ikke like bekymret og vil se an utviklingen. 

Anonymkode: 82c15...b9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vi prøver gjentatte ganger å få foreldrene til å oppsøke hjelp og det er alvorlige utfordringer, så må vi se hva som er barnets beste. Og det hender da at vi må ta kontakt med barnevernet. 

Å nekte barnet sitt hjelp når det er åpenbart at det trenger det gjør at bv må kobles inn slik at barnet sin interesse blir beskyttet. 

Når det gjelder språkutvikling så kommer det helt Ann på barnets alder. Er det en 2 åring så kan man vente litt å se. Er det en 4-5 åring så haster det mer. 

Anonymkode: dd97e...089

• Liker 15
Skrevet

En bekjent har et barn som har utløst bekymring fra barnehage til ungdomsskole. Det har vært utallige forsøk på å få en utredning, men foreldrene nekter. Det har ikke hatt andre konsekvenser enn at barnet sliter sosialt, mistrives sterkt på skolen og ikke har venner.

Anonymkode: 098c5...e59

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi prøver gjentatte ganger å få foreldrene til å oppsøke hjelp og det er alvorlige utfordringer, så må vi se hva som er barnets beste. Og det hender da at vi må ta kontakt med barnevernet. 

Å nekte barnet sitt hjelp når det er åpenbart at det trenger det gjør at bv må kobles inn slik at barnet sin interesse blir beskyttet. 

Når det gjelder språkutvikling så kommer det helt Ann på barnets alder. Er det en 2 åring så kan man vente litt å se. Er det en 4-5 åring så haster det mer. 

Anonymkode: dd97e...089

Godt at barnehagen eller skolen kobler inn barnevernet hvis behovet for hjelp et stort. 

Anonymkode: 82c15...b9a

• Liker 4
Skrevet

Få hvertfall foreldrene til å skrive under på at de har blitt tilbudt hjelpe og støtte, men nekter å ta imot. Da har hvertfall skolen sitt på det tørre når de innser feilen de har gjort. 

Anonymkode: c82b8...2f0

• Liker 5
Skrevet

En bekjent av meg og jeg snakket om denne problemstillingen forleden dag og ingen av oss skjønner hvorfor foreldre er så skrekkslagne for å få hjelp. Hennes sønn får det på skolen i matte og norsk, noe hun er ekstremt glad for. (Går i tredje klasse) Selv knakk hun ikke mattekoden før i niendeklasse og er glad barn i dag får tidlig hjelp. (Hun er universitetsutdannet selv)
Foreldre må lære å se på det som et tilbud i positiv forstand for barnet, ikke noe negativt. De hjelpetilbudene er jo for at barna ikke skal bli hengende etter sosialt eller innen læring. Det er jo til barnas beste og har ikke noe med at foreldrene er dårlige foreldre som hun sa. Vi vil vel at barna som vokser opp skal få det godt og gjøre det vi kan for å legge det til rette for dem.

• Liker 8
Skrevet

Om bekymringen gjelder "kun" språk, og foreldrene er uenig i vurderingen, tenker jeg at man må finne en god faglig begrunnelse for henvising. Her vil også barnets alder spille inn. Dreier det seg om et barn under 3 år, tenker jeg at man kan vente med henvisning og heller jobbe målrettet både i barnehagen og hjemme (med mindre barnet ikke har språk overhodet). Er barnet eldre enn 3 år, ville jeg blitt bekymret om foreldrene ikke ønsker å henvise til logoped. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Belima skrev:

En bekjent av meg og jeg snakket om denne problemstillingen forleden dag og ingen av oss skjønner hvorfor foreldre er så skrekkslagne for å få hjelp. Hennes sønn får det på skolen i matte og norsk, noe hun er ekstremt glad for. (Går i tredje klasse) Selv knakk hun ikke mattekoden før i niendeklasse og er glad barn i dag får tidlig hjelp. (Hun er universitetsutdannet selv)
Foreldre må lære å se på det som et tilbud i positiv forstand for barnet, ikke noe negativt. De hjelpetilbudene er jo for at barna ikke skal bli hengende etter sosialt eller innen læring. Det er jo til barnas beste og har ikke noe med at foreldrene er dårlige foreldre som hun sa. Vi vil vel at barna som vokser opp skal få det godt og gjøre det vi kan for å legge det til rette for dem.

Fagfolk må også lære seg å forstå bekymringene til foreldrene uansett hvor teite de er, møte foreldrene på deres nivå og forklare dem hvorfor det er bra at barnet får hjelp,hvilke fordeler det er knyttet mot det og ikke minst hvor vanlig det er å få hjelp. Ved å møte foreldrene på deres nivå blir det lettere å få de til å akseptere hjelpetilbud til barna.

Anonymkode: 99143...c8a

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fagfolk må også lære seg å forstå bekymringene til foreldrene uansett hvor teite de er, møte foreldrene på deres nivå og forklare dem hvorfor det er bra at barnet får hjelp,hvilke fordeler det er knyttet mot det og ikke minst hvor vanlig det er å få hjelp. Ved å møte foreldrene på deres nivå blir det lettere å få de til å akseptere hjelpetilbud til barna.

Nå vet ikke jeg hvordan folk flest blir møtt av fagfolk, men denne moren fikk forespørsel på et møte på skolen med læreren og var glad for det. Kan ikke svare for andre enn henne.

• Liker 2
Skrevet

Man skal være litt forsiktig, barnet har alt å vinne på at ped leder klarer å skape en god nok forståelse for hva som er grunnlag og hvorfor. Ergo er det å danne gode relasjoner veldig viktig.

Anonymkode: 73321...7b6

• Liker 3
Skrevet

I disse dager sykeliggjøres svært mange normale barn med såkalt "tidlig inn"..

Bare fordi de ikk helt passer inn i den knøtt lille A4 boksen, dessverre..

Og ender opp med psykiske problemer, mobbing osv pga dette og at de ender opp med å føle seg selv anneledes pga PPT, BUP osv..

I verste fall blir de tatt ut av gruppe samhørigheten og får såkalt spesial undervisning i små grupper, og ender opp med ødelagte liv..

Anonymkode: de765...4af

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og ender opp med psykiske problemer, mobbing osv pga dette og at de ender opp med å føle seg selv anneledes pga PPT, BUP osv..

I verste fall blir de tatt ut av gruppe samhørigheten og får såkalt spesial undervisning i små grupper, og ender opp med ødelagte liv..

Ja, eller de får ikke den hjelpen de trenger og får ødelagte liv...

Anonymkode: 098c5...e59

• Liker 12
Skrevet

Det skjer ingenting. Foreldrene bestemmer selvfølgelig alt som gjelder eget barn. Så fremt man ikke snakker grov omsorgssvikt (og det gjør det sjelden) har heller ikke lærer lov å melde til barnevernet. Det er ikke grov omsorgssvikt å være uenig med lærer i at et barn trenger ekstra hjelp på skolen eller trenger utredning av PPT. Det er på ingen måte slik at lærer alltid har rett. Mye synsing i denne tråden.

Anonymkode: f8964...e70

• Liker 5
Skrevet

Spesialpedagogisk hjelp e.l trenger ikke være langvarig, det tenker jeg er greit å vite for noen foreldre. Om et lite barn er sen i språkutviklingen, kan litt ekstra hjelp en periode hjelpe barnet til å komme opp på samme nivå som de andre. Det kan være greit før skolestart. Vedvarer ikke problemene etter skolestart, så er det jo ikke noe mer å ta tak i. 

Å se det an og vente med hjelpen til barnet starter på skolen, kan være litt dumt om man fikk et tilbud i barnehagen. Det er større krav til et barn i skolen. Det skal lære å skrive, og da er det greit at språket er på et godt nok nivå. 

Om det viser seg at barnet sliter på skolen, og foreldrene fremdeles nekter utredning, så kan det jo hende at barnevernet kobles inn.

Også er det jo noen utredninger som viser at barnet ikke har så store vansker likevel. Men det er greit å sjekke om man mistenker noe. Det tar ikke barnet skade av. 

Anonymkode: ab743...86e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer ingenting. Foreldrene bestemmer selvfølgelig alt som gjelder eget barn. Så fremt man ikke snakker grov omsorgssvikt (og det gjør det sjelden) har heller ikke lærer lov å melde til barnevernet. Det er ikke grov omsorgssvikt å være uenig med lærer i at et barn trenger ekstra hjelp på skolen eller trenger utredning av PPT. Det er på ingen måte slik at lærer alltid har rett. Mye synsing i denne tråden.

Anonymkode: f8964...e70

Hva er dette for noe tull? En lærer som er bekymret har PLIKT til å melde en bekymring.. at de ikke har lov med mindre det er grov omsorgssvikt er bare tull!!!

Anonymkode: a9cc3...bc2

• Liker 10
Skrevet

Hvis jeg mener at et barn trenger mer hjelp enn jeg som ped.leder eller foreldrene kan gi - da sender jeg en bekymringsmelding til barnevernet hvor jeg begrunner hva bekymringen min er. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe vås ! Mener du seriøst at elever som får spesialundervisning i mindre grupper risikerer i stor grad å få ødelagte liv ???? Og at de føler seg annerledes pga kontakt med BUP og PPT ??  Dette er absolutt ikke ditt felt nei.. Spesialundervisning er et nokså kjent begrep for så og si alle skoleklasser rundt omkring i Norges land. Tror du må lese deg opp litt . Du avslører at du er en av de som ser ned på de som velger å få hjelp med sine utfordringer.  

Anonymkode: 8541d...56c

• Liker 11
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg mener at et barn trenger mer hjelp enn jeg som ped.leder eller foreldrene kan gi - da sender jeg en bekymringsmelding til barnevernet hvor jeg begrunner hva bekymringen min er. 

Gjør du det FØR du prøver å få foreldrene med på å trekke inn PPT ol?

😳

Det tror jeg ikke noe på. Det har du nok ikke lov til heller.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uten å ta det opp med foreldrene?

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe vås ! Mener du seriøst at elever som får spesialundervisning i mindre grupper risikerer i stor grad å få ødelagte liv ???? Og at de føler seg annerledes pga kontakt med BUP og PPT ??  Dette er absolutt ikke ditt felt nei.. Spesialundervisning er et nokså kjent begrep for så og si alle skoleklasser rundt omkring i Norges land. Tror du må lese deg opp litt . Du avslører at du er en av de som ser ned på de som velger å få hjelp med sine utfordringer.  

Anonymkode: 8541d...56c

Her er det du som tar feil. 

Doktoravhandlingen viser at barn som tas mye ut av klassen er mer ensom på fritida enn barn som tas lite ut av klassen. Dette gjelder samme hvilken type funksjonshemming barna har, og hvor sterkt funksjonshemmet de er.

Gjør få forandringer

– Jeg er redd for at man kan stå i fare for å ofre barn på inkluderingens alter fordi man ikke følger opp med nok ressurser og kompetanse. Skolen kan ikke la barn begynne på vanlig skole, og så bare skille dem ut fordi det er enklest, sier Wendelborg.

https://www.fug.no/tilhoerighet-til-en-klassegruppe.462841.no.html

Barn som får ekstra eller spesial undervisning har en tendens til å dermed føle at det er noe galt med de, at de ikke kan det de andre kan og trenger ekstra tilpasning. De blir da problem barn selvom de kanskje ikke var det i utgangspunktet og de adopterer også problembarn symptomer eller handlingsmønstre om du vil. 

Dette er ganske godt forsket på. 

Anonymkode: 3c958...2a8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...