Gå til innhold

Er det enkelt å vurdere ut fra barns matpakker hvem som har godt kosthold eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette noe lærere og barnehageansatte observerer bevisst? Vil nesten tro at barnehageansatte følger mer med enn lærere pga. flere elever i hver klasse enn i en barnehageavdeling generelt. Men hvorfor er ikke matpakker et tema på foreldremøter? Det er alltid noen barn som vil falle utenfor sunt kosthold fordi foreldrene ikke følger opp dette. Det blir sosiale forskjeller hvis matpakker er veldig ulike ernæringsmessig. 

Anonymkode: cc2d0...e9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt matpakke som tema i bhg og på skole. På foreldre møte sist fikk klassen skryt av lærer for gode matpakker. Tenker det er bra å gjøre det sånn. Si at ungene har gode nister, og komme med tips til andre  

Anonymkode: 7ac59...42e

• Liker 1
Skrevet

Er lærer, og jeg legger jo merke til om et barn ofte har med seg spesielt usunn lunsj. For eksempel kaker, boller, sjokomelk, sjokolade-frokostblanding som de spiser tørt eller blander med vann... Det legger man lett merke til. Skiver med nugatti får «de fleste» inni mellom, så det tenker jeg egentlig ikke over. Kosthold er i utgangspunktet ikke noe jeg ville  meldt videre, men om for eksempel barnevernet skulle be meg uttale meg om barnet, ville jeg måtte nevne det jeg har observert. Her er kosthold et tema på foreldremøter, og helsesøster er også med på et par av dem for å veilede. Problemet er jo at de som sender med usunne matpakker, ofte er de som ikke kommer på foreldremøtet. Om jeg la merke til noen som er helt på bærtur ernæringsmessig, ville jeg nok tatt det opp på utviklingssamtalen også. 

Anonymkode: dd73d...e62

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt matpakke som tema i bhg og på skole. På foreldre møte sist fikk klassen skryt av lærer for gode matpakker. Tenker det er bra å gjøre det sånn. Si at ungene har gode nister, og komme med tips til andre  

Anonymkode: 7ac59...42e

Rart at ikke alle barnehager og skoler tar opp matpakker som tema på det første foreldremøte ved nytt barnehageår/skoleår.

Ts

Skrevet

Nei , det  er det ikke.

Anonymkode: 5d337...b42

Skrevet

Jeg vil tro at om barnet kun har næringsfattig mat med seg, blir dette lagt merke til og forhåpentligvis tatt opp med foreldrene. Utover det tror jeg ingen bryr seg så fremt barnet har nok mat og mat de spiser.

En venninne av meg som jobber i BHG sa en gang at de med de mest fancy matpakkene ofte er de som ikke har det det så bra hjemme... dette er selvfølgelig!!! Ikke alltid en sannhet og trenger ikke å stemme... men noen overkompenserer nok, og prøver å se bedre ut på utsiden enn de egentlig er. Så den matpakka går nok begge veier :) 

Her er det vanlig grovbrød, med det pålegget vi har, og den frukten/grønnsakene vi har. Vanlig mat,  ikke en unicorn, poppy, delicious food pack I tre etager :) men heller ikke loff og syltetøy (eller annet sukker’ish) 

Anonymkode: 352f3...df2

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at om barnet kun har næringsfattig mat med seg, blir dette lagt merke til og forhåpentligvis tatt opp med foreldrene. Utover det tror jeg ingen bryr seg så fremt barnet har nok mat og mat de spiser.

En venninne av meg som jobber i BHG sa en gang at de med de mest fancy matpakkene ofte er de som ikke har det det så bra hjemme... dette er selvfølgelig!!! Ikke alltid en sannhet og trenger ikke å stemme... men noen overkompenserer nok, og prøver å se bedre ut på utsiden enn de egentlig er. Så den matpakka går nok begge veier :) 

Her er det vanlig grovbrød, med det pålegget vi har, og den frukten/grønnsakene vi har. Vanlig mat,  ikke en unicorn, poppy, delicious food pack I tre etager :) men heller ikke loff og syltetøy (eller annet sukker’ish) 

Anonymkode: 352f3...df2

Det har jeg aldri hørt om før, at de med fancy matpakker ikke alltid har det så bra hjemme. Det er mulig noen foreldre legger vekt på fasade. Det er mer en bra nok med grovbrød og «sunt» pålegg (ikke sukkerholdig pålegg), ja.

Ts

Skrevet

Veldig hysteri. Ubrukelige foreldre som skal overdramatisere alt. 

Anonymkode: 4dc74...1f3

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er noen som ikke liker deg, så sender de gjerne 30 bekymringsmeldinger på blant annet mat og annet. Da er det 2-3 år med møter både hjemme og hos BV. Stjeler ufattelig mye tid fra BV som de kunne brukt på å redde barn i reell fare. Ja jeg vet om saker hvor dette har skjedd.

Anonymkode: aa132...703

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er noen som ikke liker deg, så sender de gjerne 30 bekymringsmeldinger på blant annet mat og annet. Da er det 2-3 år med møter både hjemme og hos BV. Stjeler ufattelig mye tid fra BV som de kunne brukt på å redde barn i reell fare. Ja jeg vet om saker hvor dette har skjedd.

Så da blir det kaffeslabberas med barnevernet noen år, ja. Matpakkekurs er vel inkludert som tiltak håper jeg 😉

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en ufattelig latterlig kommentar! Får du en bekymringsmelding å BV ser at det ikke er grunn til bekymring så henlegger de fort saken. Har selv hatt hjemmebesøk av BV å når de ikke fant noe bekymringsfullt så henla de fort saken. Det er nå to år siden de henla saken å har ikke hørt mer fra de.

Anonymkode: 9dff9...475

• Liker 4
Skrevet

Pleier å smøre 2-3 skiver med leverpostei, skinke, rødbetsalat eller annet barnet liker. Iblant en yoghurt og som regel alltid frukt/grønnsaker av et eller annet slag. 

Tenker barnet mitt har en helt alminnelig matpakke med seg, har vi hatt noe godt i helgen så kanskje han får med seg noe ekstra godt. Men det er til det skjeldne, tenker det bør være ok?

Anonymkode: cb608...848

• Liker 1
Skrevet

Her har matpakke vært tema på alle foreldremøter siden barnet mitt begynte på skolen. Det lærerne sier her er at de ønsker i utgangspunktet grovt brød med pålegg som ikke er søtt, men at det viktigste er at barna får med seg noe de liker. For det er mange som ikke spiser noe av matpakken sin, og da hjelper det ikke hvor sunn den er.

Anonymkode: b778a...287

• Liker 1
Skrevet

Hvilke matpakker barna har med sier nok veldig lite om familiens kosthold som helhet, det er i alle fall våre barn et levende eksempel på.

Skrevet

Vi har hatt helsesøster på foreldremøte for å informere om sunne matpakker. Da kom det fram at veldig mange foreldre trodde at såkalte barer og smoothies var sunt.  Mange fikk seg et sjokk da helsesøster sa hvor mye sukker de inneholdt og at dette var å regne som godteri. 

Skrevet

Forøvrig har matpakker vært tema både i barnehagen og på skolen våre går i. Det informeres om sunne matpakker og hva man bør unngå, men til syvende og sist er det jo foreldrene som bestemmer.

• Liker 1
Skrevet

Det ble informert og diskutert på samtlige foreldremøter i barnehagen, og alle førsteklasseforeldremøtene jeg harvært på. I tillegg diskuteres maten på SFO. 

Videre får barna en bok med hjem om temaet, og det har kommet en brosjyre fra bydelen i posten. Savner du virkelig mer? Engasjer deg i fau og send ut enda flere skriv. 

Anonymkode: 5ec09...d2b

• Liker 1
Skrevet

Er det noe som er med å hemme utviklingen til barn, så er det jo et mangefullt kosthold. særdeles viktig og dette utgjør jo en stor forskjell over tid

Skrevet

Hvis du ønsker at dette skal tas opp på foreldremøte, kan du jo ta det opp med ped.leder på forhånd? 

• Liker 1
Skrevet

jeg tar gjerne imot tips for å gi ungen bedre kosthold! jeg er veldig sunn selv, men har et småspist barn som ikke liker grønnsaker. matpakka starta kjempeavansert, 3 etasjes matboks med "alt" i, men endt opp med grove lapper og grove vafler. får ikke i henne noe annet..

Anonymkode: b43d1...830

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...