Gå til innhold

Katter og kattedo!

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har katt som hitill har gjort det den skal ute. Uten unntak! Nå har jeg vært nødt til å installere en kattedo, og hva skjer? Joda - den flinke, men akk så bedagelige katten min "må aldri ut på do" lenger, og gjør fra seg i kassa. Misstenker den for å holde seg når den er ute for så å komme inn og kose seg i kattesanden :tunge1:

Siden jeg har vært (hittil) lykkelig forskånet for katteavføring, var jeg litt uforbredt på det hele. Det er jo faktisk ikke småtteri det er snakk om, og den lille kattedo-spaden som er så fin til å fjerne kattungebæsj og våt sand med, duger jo ikke til voksenkatt-avføring, ergo blir det en hyppig, til dels ubehagelig, og fhv stor jobb.

Ekkelt er det jo også hvis det tar litt tid før det blir ordnet opp i.

Hva sier dere andre som har erfaring med kattedo? Og ikke minst, er det noen som har erfaring med å fjerne kattedo? Er det da sansynlig at den vil gjennoppta utedo-metoden, eller vil den finne alternative steder inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er grunnen til at du MÅ ha innedo hvis den har hatt muligheten til å gå ut på do før?

Hva forer du katten med? Billigfor som Friskies og Whiskas samt våtfor på boks "genererer" mer avføring enn ordentlig for som Science Plan, Hills eller Royal Canin.

Jeg har innedo, og jeg bruker noe som heter katteperler oppi. Det er ikke sand, det ligner mer på krystaller på en måte. Du får kjøpt de på dyrebutikk. De suger fuktigheten sinnsykt bra, så om du ikke får tømt doen på et døgn(forutsetter her at du har en katt bare) så er det ingen krise. Krystallene "suger" bæsjene helt tørre på en måte, og de blir mindre og knallharde. Det er nesten som du kan plukke de ut bare med hendene. Det du trenger å gjøre er å plukke de ut samt å røre rundt i sanden hvis det er kattetiss også.

Har ikke erfaring med å fjerne kattedo.

Gjest Embla s
Skrevet
Hva er grunnen til at du MÅ ha innedo hvis den har hatt muligheten til å gå ut på do før?

Hva forer du katten med? Billigfor som Friskies og Whiskas samt våtfor på boks "genererer" mer avføring enn ordentlig for som Science Plan, Hills eller Royal Canin.

Jeg har innedo, og jeg bruker noe som heter katteperler oppi. Det er ikke sand, det ligner mer på krystaller på en måte. Du får kjøpt de på dyrebutikk. De suger fuktigheten sinnsykt bra, så om du ikke får tømt doen på et døgn(forutsetter her at du har en katt bare) så er det ingen krise. Krystallene "suger" bæsjene helt tørre på en måte, og de blir mindre og knallharde. Det er nesten som du kan plukke de ut bare med hendene. Det du trenger å gjøre er å plukke de ut samt å røre rundt i sanden hvis det er kattetiss også.

Har ikke erfaring med å fjerne kattedo.

Takk for bra svar, Minimjau :blomst_opp:

Jeg fòrer med kattemat fra dagligvarebutikk; Friskies tørrfòr og diverse våtmat fra whiskas, Frikies, KitteKatt, osv.

(har hørt at dårlig for nærmest kan sulteihjel katten, men ante ikke at det gjaldt kjente merker som Friskies, Whiskas, ol. ! Husker en katt jeg hadde som student. I trange tider kjøpte jeg et sinnsykt billigmerke (som attpåtil het Lurifax...) den katten gjorde ikke annet en å spise, og ble tynnere og tynnere. Gikk seg til da jeg byttet merke).

Kattesand: Også dagligvare-merker.

:reise til dyrebutikk NÅ:

(de matmerkene du nevner - er det kun tørrfor? Katten min spiser tørrfor kun for å overleve, den er absolutt mest glad i våtfor. (gir den tørrfor i tillegg fordi jeg har hørt at det er bra for den).

Når det gjelder årsak til innedo: kattunger som må ha et sted å gjøre fra seg..

:)

Gjest katteeier
Skrevet

Kanskje katten bruker doen inne for å "lære" ungene sine å gå på do, eller for å være mer i nærheten av dem?

Vi bruker katteperler, kjøpt i dyrebutikk, og forer med Olivers tørrfor. Katten er kjempefin i pelsen og i godt hold. Han har etter hvert sluttet nesten helt å gå på do inne; jeg tror han foretrekker å gjøre fra seg ute selv om han har valget. Kanskje for å markere også, ikke vet jeg. Katter er vel forskjellige. Da han bare brukte innedoen synes jeg perlene holdt litt kortere enn lovet (de skal holde en måned, ca), men nå er de ideelle, innedoen blir bare en luktfri reserveløsning som ikke krever særlig stell.

(og det med hvor mye de gjør fra seg er påfallende - merket stor forskjell da vi gikk over fra friskies til Olivers)

Skrevet

Den kattesanden som klumper seg er helt super. Det du kanskje bør tenke på, er å kjøpe en luktfri variant....siden katten din er vant til å gjøre fra seg ute, kan det bli litt for mye for den å bli omgitt av mye godlukt inni kassa.

:ler:

(Vår katt vil iallefall ikke bruke parfymert kattesand).

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg bruker også de katteperlene som er nevnt over, og har veldig god erfaring med de. Kattesanden du får kjøpt på dyrebutikk er også mye bedre enn den de selger i dagligvaren. Den klumper seg skikkelig, så det er bare å plukke ut klumpene og kassa er like rein. Katten min vil bare ha Friskies tørrfor. Den pleide å få tørrfor fra dyrebutikken, men etter at den smakte Friskies hos en nabo, nekter den å spise noe annet :klø:

Skrevet

Vi bruker everclean, og er kjempefornøyd, den klumper seg godt, og er enkel å holde ren. Må sjelden vaske kassen, fyller bare etter med sand ved behov.

Anbefaler å gå over på dyrebutikkfôr, det minsker både avføring og ikke minst lukt! Særlig våtfôr kan gi ekstra avføring og vond lukt.

Vi sjekker kassen morgen og kveld, er blitt en del av ritualet når man står opp og legger seg, og da er det ikke så my arbeid, og mengden er minimal (vi har to, nå voksne katter).

Gjest Embla s
Skrevet

Nå har jeg kjøpt disse krystallene, og Royal Canin tørrfòr. I dyrebutikken sa de også at katter som har unger skal spise kattungemat.

Urk, håper virkelig det stemmer at det vil lukte mindre av avføring etter at den begynner med annen mat, for dette er ille!

Takk for alle svar! Artig å høre hva andre gjør :)

Skrevet

Vi bruker også Everclean kattesand og gir katten vår Royal Canin. Avføringen hans er fast, og lukter så og si ingenting. Sanden klumper utrolig bra, så det er lett å plukke ut tisset også :) Anbefales!

Gjest Nattsol
Skrevet
Nå har jeg kjøpt disse krystallene, og Royal Canin tørrfòr. I dyrebutikken sa de også at katter som har unger skal spise kattungemat.

Urk, håper virkelig det stemmer at det vil lukte mindre av avføring etter at den begynner med annen mat, for dette er ille!

Takk for alle svar! Artig å høre hva andre gjør :)

Hva med å kjøpe en do med lokk? Vi har det, og det lukter ikke noe særlig siden det har vippdør og kullfilter!

Men vær obs med de små, haha. Vi satte på vippdøra litt for tidlig, så vi hadde et bittelite uhell - og pus ble helt fra seg stakkars. Han fikk jo ikke opp døra! :ler:

Skrevet

Det minner meg på at jeg må kjøpe nytt kullfilter til katte-kassa..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...