AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #1 Skrevet 2. oktober 2019 Hei dere i Kvinneguiden. Jeg vet selvsagt at det er mulig å få i seg nok proteiner i vegetarmat, men jeg trenger litt hjelp til flere gode alternativer. Akkurat nå går jeg på roedekurs og ser at jeg nesten daglig spiser litt for lite proteiner. Jeg ligger for det meste mellom 12-14% og jeg skal i følge roede spise minst 15%. Altså dette er jo ikke noe stort problem, men det begynner å irritere meg litt. Prøver så godt jeg kan å snike inn litt ekstra proteiner her og der, men det utgjør så lite prosentvis. Så kom gjerne med noen gode tips til meg! PS: Det er helt uaktuelt å spise kjøtt, så vennligst spar både meg og deg for slike kommentarer. Anonymkode: c0f1a...832
EmVeeJee Skrevet 2. oktober 2019 #2 Skrevet 2. oktober 2019 Linser og kikerter? Spiser du meieriprodukter?
Tvist Skrevet 2. oktober 2019 #3 Skrevet 2. oktober 2019 Linser, bønner, kikerter er enkelt. Evt soyaprodukter.
Camillapb Skrevet 2. oktober 2019 #4 Skrevet 2. oktober 2019 Skyr, kjøtterstatninger er ofte en god dose protein, proteinshake, proteinpudding, cottagecheese, kesam, nøtter, yt produkter. Nå tok jeg forbehold i at du var vegetarianer og ikke veganer, + gikk utenfor de standar bønner/kikerter/soya svarene (ikke at jeg rakker ned på dem, spiser det masse selv og de bidrar med masse god næring) Lykke til
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #5 Skrevet 2. oktober 2019 Har roede egen vegansk kostplan? Dersom man tar utgangspunkt i en plan med kjøtt og bare kutter kjøttet, så er det nok enkelt å ende opp med mye grønnsaker og lite protein, ja. Linser, bønner, korn, nøtter, frø, soyaprodukter har alt protein i seg. Frø og soyaprodukter har som regel høyest proteininnhold (frø ligger gjerne rundt 30g, produkter lagd av soyamel ligger gjerne på 45-50g) Seitan er også noe du kan prøve, som har 70+g protein eller noe? Husker ikke, men det er mye. Men vet ikke om den slags produkter utgår i roede. Så lenge du spiser nok kcal som veganer, så får man som regel i seg nok proteiner om man spiser linser, bønner, kornprodukter, nøtter, frø regelmessig. Ikke alle er fan av soya. Jeg ville ikke stresset for mye med nøyaktig %, så lenge du føler deg bra, så får du som regel i deg det du trenger. Jeg har vært veganer med mye fysisk sykdom der jeg i perioder har spist lite. Man kan gå en stund i proteinunderskudd før man merker det. Man kan gå en stund i kaloriunderskudd (selv som normalvektig) før man begynner merke det på formen. Kroppen er veldig fleksibel og klarer tilpasse seg til en viss grad, det er slik den overlever sykdom, sult med annet. Så lenge du sapiser variert og relativt sunt, så er mye gjort. Anonymkode: 2b1d3...990 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #7 Skrevet 2. oktober 2019 Quinoa, tofu, seitan? Anonymkode: 747b0...682
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #9 Skrevet 2. oktober 2019 Siden greia er å ikke spise kjøtt, er det mye annet å velge i. I tillegg til det andre nevner: egg, fisk og sjømat. Anonymkode: 5a3a6...f51
exictence Skrevet 2. oktober 2019 #10 Skrevet 2. oktober 2019 (endret) PROTEINER BØNNER & LINSERPer 100 gram Soyabønner: 36 gram Røde linser: 27 gram Brune linser: 25 gram Mungbønner: 24 gram Hvite bønner: 21 gram Kikerter: 20 gram Brune bønner: 19 gram Tofu: 8 gram Bønnespirer: 3 gram Grønne bønner: 2 gram SNACKSPer 100 gram Linfrø: 25 gram Peanøtter: 25 gram Peanøttsmør: 23 gram Pistasjenøtter: 21 gram Mandel: 21 gram Cashewnøtter: 17 gram Pekannøtter: 10 gram Rosiner: 4 gram Tørket fiken: 4 gram Tørket aprikos: 3 gram GRØNNSAKERPer 100 gram Brokkoli: 5 gram Rosenkål: 5 gram Grønnkål: 5 gram Maiskolbe: 4 gram Artisjokk: 4 gram Blomkål: 3 gram Sjampinjong: 3 gram Spinat: 3 gram Asparges: 2 gram Jordskokk: 2 gram MELKEPRODUKTERPer 100 gram Egg: 13 gram Revet parmesan: 39 gram Mozzarella 22 %: 22 gram Gulost 16 %: 31/32 gram Sveitser 28 %: 28 gram Edamer 27 %: 27 gram Cammembert 18 %: 25 gram Gulost 28/27 %: 27 gram Skyr: 11 gram Endret 2. oktober 2019 av exictence
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #11 Skrevet 2. oktober 2019 Ts her. Tusen takk alle sammen! Til deg som spurte om jeg spiser melkeprodukter, så drikker jeg havremelk, men spiser vanlig yoghurt, ost, rømme osv fra vanlig melk. Anonymkode: c0f1a...832
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #12 Skrevet 2. oktober 2019 Dersom du ikke trener mye trenger kroppen bare 0,8-1 gram protein pr kilo kroppsvekt. Jeg bruker å "jukse" med proteinbarer dersom jeg ser det blir litt dårlig med protein en dag. De inneholder selvfølgelig endel kalorier... Anonymkode: e4ec4...84a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #13 Skrevet 3. oktober 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Tusen takk alle sammen! Til deg som spurte om jeg spiser melkeprodukter, så drikker jeg havremelk, men spiser vanlig yoghurt, ost, rømme osv fra vanlig melk. Anonymkode: c0f1a...832 Havremelk har knapt protein, hvis du bytter til soyamelk får du i deg mer protein. For å få alle de essensielle aminosyrer bør du få i deg litt protein fra frø, nøtter, belgfrukter og fullkornprodukter hver dag. Anonymkode: 48b88...cde
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #14 Skrevet 3. oktober 2019 Her må du huske at planteprotein er ikke det samme som animalsk protein. Planteprotein har helt feil forhold av aminosyrene. Så jeg råder deg til å spise så mye annet animalsk du kan. Egg, ost, melk, fløte, yoghurt, creme fraiche, rømme, skyr, sjømat. Anonymkode: 6b261...ce0 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #15 Skrevet 3. oktober 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Her må du huske at planteprotein er ikke det samme som animalsk protein. Planteprotein har helt feil forhold av aminosyrene. Så jeg råder deg til å spise så mye annet animalsk du kan. Egg, ost, melk, fløte, yoghurt, creme fraiche, rømme, skyr, sjømat. Anonymkode: 6b261...ce0 Man får fint i seg akkurat den proteinen man trenge kun ved å spise planter. Les deg opp før du uttaler deg. Anonymkode: d217c...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå