wix Skrevet 20. mai 2005 #1 Skrevet 20. mai 2005 Siden jeg er student så har jeg aldri brydd meg med å melde flytting fra foreldrene mine til folkeregisteret. Ved å ikke melde flytting har jeg nemlig kunnet bruke mamma og pappas familieforsikringer (ikke at jeg har hatt bruk for det da men). Men nå som jeg skal gifte meg så skal jeg jo bo her sammen med min tilkommende, og vil gjerne gjøre det "på papiret" også. Må jeg da melde flytting eller trenger man ikke det når man gifter seg?
Malama Skrevet 20. mai 2005 #2 Skrevet 20. mai 2005 Flytter du, så flytter du. Folkeregisteret skal ha melding når du flytter. forsåvidt antar de vel at dere skal bo sammen når dere er gift, men de sjekker neppe alle inngåtte ekteskap for å se om de var samboere før, eller må reigstreres som flyttet. Så lever flyttemelding du.
wix Skrevet 20. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2005 Takk for svar. Men da har jeg enda et spørsmål. Jeg skal også skifte navn... Jeg leste at dersom jeg sender inn navneendringspapirer og de andre papirene sammen så får jeg vielsesattest med de nye navnet. Og det vil jeg selvsagt. Skal jeg da melde flytting med det nye eller gamle navnet?
Malama Skrevet 20. mai 2005 #4 Skrevet 20. mai 2005 Jeg har aldri byttet navn (er ugift) så jeg kan ikke garantere for dette, men jeg vil tro at dersom du melder flytting før du har endret navn så flytter du med det gamle, og dersom du melder flytting etterpå, med det nye. Flytting meldes inntil 8 dager etter du har flyttet. Om du allerede har flytta, men ikke meldt som student (det er jo lov det) så er det ingen ting i veien for at du kan melde det NÅ likevel, og slipper å fundere på det med navnet. Men du, ellers, du kan jo bare spørre dem. Flyttemeldingen leveres til folkeregisteret i den kommunen du flytter til (ligningskontoret, mer eller mindre i praksis) og du finner en god del info om dette på skatteetatens hjemmesider. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå