Gå til innhold

Hvordan vite om barnet bare sliter eller er psykopat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen erfaringer??

Anonymkode: 21309...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å vudere uten noe info om barnet. Hvilke utfordinger har det og alder er relevant. Vet ikke om psykopat er noe man er født som er noe miljøet har formet en til. 

Anonymkode: 5528a...57c

Skrevet

Jeg tenker i første omgang generelt, om noen har noen erfaringer. 

Noen punkter som får meg til å reagere: 

*stort ego, ser kun seg selv

* Lyver og manipulerer (selv med direkte konfrontasjon når han er tatt i løgn, lyver han videre) benekter.

* kan dytte yngre søsken 

* generelt oppførsel seg mindre pent mot søsken, overser, dytter, tilrettelegger for at de skal få kjeft med å sette dem i kjipe situasjoner. 

*viser lite/ingen omsorg til søsken eller andre familiemedlemmer

Noen jeg kommer på nå i farten. 

Dette har vert siden jeg kom inn i livet hans da han var 6år, det er likt hos både mor og far. Han er nå 14år, det blir bare verre.

I starten tenkte jeg, kanskje det er sjalusi? Men han får lik behandling som alle de andre gjør. Alle voksene involverte er like rådville. 

• Liker 1
Skrevet

Et par punkt til:

Han gir f*** i regler både på skole og hjem. 

Har vert i bråk på skolen (6kl) der han var med på å slå/sparken en som lå nede. 

• Liker 1
Skrevet

Høres mest ut som en gutt i puberteten,passe drittlei det meste. Sliter gjør han nok vil jeg tro,og tror folk rundt han at han er en psykopat hjelper nok ikke det noe.

• Liker 10
Skrevet

Høres antisosialt ut, ja. 

Anonymkode: 55539...119

Skrevet

Han sliter. Men å slite over tid kan man bli psykopat. De fleste psykopater er ikke medfødt. 

Jeg prøvde å ta livet av noen i 2.klasse men er ikke psykopat. Men slet mye uten st hverken skolen eller foreldrene mine tok grep. Forsåvidt de som forårsaket det. Jeg sliter den dag i dag...men er langt i fra så syk som før. Og ingen har merket hvor gal jeg var på utsiden. 

Du får sende sønnen din til psykolog før det er for sent....

Anonymkode: 70e97...507

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Chantielle skrev:

Høres mest ut som en gutt i puberteten,passe drittlei det meste. Sliter gjør han nok vil jeg tro,og tror folk rundt han at han er en psykopat hjelper nok ikke det noe.

Det er ingen som sier vi tror han er psykopat, jeg reflekterer på hva som ligger i adferden i og med at det har vart så lenge og bare blir verre. Som det står i overskriften hvordan vite om han sliter med andre ting eller om dette er verre ting som psykopati som ligger bak? 

Skal man kunne finne ut av ting må alt på bordet og reflekteres over. Etter min mening! 

Skrevet

Hvor gammel er han? 

Barn gjør det de ser andre gjør eller det som blir gjort mot dem. Det kan vel tenkes at hans behov ikke møtes helt optimalt?

Skrevet

Kan han henvises til BUP? Hva sier skolen, er de bekymret?

Anonymkode: 5528a...57c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som sier vi tror han er psykopat, jeg reflekterer på hva som ligger i adferden i og med at det har vart så lenge og bare blir verre. Som det står i overskriften hvordan vite om han sliter med andre ting eller om dette er verre ting som psykopati som ligger bak? 

Skal man kunne finne ut av ting må alt på bordet og reflekteres over. Etter min mening! 

Har du andre i slekta hans med samme atferd?

Anonymkode: 55539...119

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Kaisada skrev:

Hvor gammel er han? 

Barn gjør det de ser andre gjør eller det som blir gjort mot dem. Det kan vel tenkes at hans behov ikke møtes helt optimalt?

Ok han er 14 så jeg nå. Midt i den aller mest ego perioden. Negativ oppførsel må ikke belønnes, positiv forsterkning på ønsket atferd er et mantra du kan notere deg først som sist. 

• Liker 1
Skrevet

Som det står i innlegget over, jeg har vert i livet hans siden han var 6år. Allerede DA, reagerte både jeg og min mor på adferden hans. Han er nå 14år, kjenner lite til mor sin side av familien. 

Skrevet

Ingen tilbakemelding på bekymring fra skole, bare en drøss med anmerkninger på at han ikke tar tilsnakk, uro i timene og slike ting.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker i første omgang generelt, om noen har noen erfaringer. 

Noen punkter som får meg til å reagere: 

*stort ego, ser kun seg selv

* Lyver og manipulerer (selv med direkte konfrontasjon når han er tatt i løgn, lyver han videre) benekter.

* kan dytte yngre søsken 

* generelt oppførsel seg mindre pent mot søsken, overser, dytter, tilrettelegger for at de skal få kjeft med å sette dem i kjipe situasjoner. 

*viser lite/ingen omsorg til søsken eller andre familiemedlemmer

Noen jeg kommer på nå i farten. 

Dette har vert siden jeg kom inn i livet hans da han var 6år, det er likt hos både mor og far. Han er nå 14år, det blir bare verre.

I starten tenkte jeg, kanskje det er sjalusi? Men han får lik behandling som alle de andre gjør. Alle voksene involverte er like rådville. 

Jeg har litt kunnskap om emnet men vil ikke synse da vi vet noe som helst om guttens oppvekst. Du sier foreldrene skilte seg, var det da atferden startet?  Eller før skilsmissen? Hvordan var oppveksten frem til foreldrene skilte seg? Rus, konfliktnivå hos foreldre osv. Hvor mange søsken er det snakk om, høres nesten ut som det er en hel drøss unger.  Har noen av hans foreldre diagnoser? 

Å dytte yngre søsken gjorde jeg også da jeg var 14 år. Det er noe annet om yngste er 3-4 år. Og hva som menes med dytte.. Enorm forskjell på å dytte noen ned en trapp og dytte litt irritert i ryggen. 

Har gutten fått utredning for å eliminere f.eks adhd? 

Det er hovedsaklig på empatiområdet det er lettest å avdekke psykopatitrekk. Ellers vanskelig å trigge frykt hos en psykopat. 

Anonymkode: 7127f...0a4

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sliter. Men å slite over tid kan man bli psykopat. De fleste psykopater er ikke medfødt. 

Jeg prøvde å ta livet av noen i 2.klasse men er ikke psykopat. Men slet mye uten st hverken skolen eller foreldrene mine tok grep. Forsåvidt de som forårsaket det. Jeg sliter den dag i dag...men er langt i fra så syk som før. Og ingen har merket hvor gal jeg var på utsiden. 

Du får sende sønnen din til psykolog før det er for sent....

Anonymkode: 70e97...507

Det er bred enighet om at psykopater er født slik, mens sosiopat er noe du blir formet til å bli i tidlig barndom pga traumer eller omsorgssvikt. 

• Liker 4
Skrevet

Psykopat er fjernet fra diagnosemanualen, antisosial personlighetsforstyrrelse er kommet i stedet. MEN han er for ung for en slik voksendiagnose, han er fortsatt et barn i utvikling i det som virker som et dysfunksjonelt miljø.

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som det står i innlegget over, jeg har vert i livet hans siden han var 6år. Allerede DA, reagerte både jeg og min mor på adferden hans. Han er nå 14år, kjenner lite til mor sin side av familien. 

Har gutten kontakt med biologisk mor? Eller biologisk far. Blir forvirret om hvem du er, stemor eller stefar. Uansett, kan dere ikke få avdekket psykiske lidelser og div diagnoser på¨mors sin side, dere har vel kontakt med mor? 

Skrevet

Vanskelig å si da empati kan være litt tregere utviklet hos noen med dårlig oppvekst eller som ikke har foreldre som lærer det empati. 

Anonymkode: c954b...ff4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gutten kontakt med biologisk mor? Eller biologisk far. Blir forvirret om hvem du er, stemor eller stefar. Uansett, kan dere ikke få avdekket psykiske lidelser og div diagnoser på¨mors sin side, dere har vel kontakt med mor? 

Avdekke psykiske lidelser på mors side? 

Kanskje ikke rett å starte helt der?

Han har antisosiale tegn, men det behøver ikke være noe mer enn at han er mer sensitiv enn andre, har mer temperament, mer uro, mer ett eller annet.

Høres ut som om han sliter. Håper han går til samtale med noen.

Du og moren din så at det var noe galt med han da han var seks år, og enda har dere ikke gjort noe for han? 

Han har trengt hjelp i åtte år og ingen har gjort noe? Eller har jeg misforstått? 

Anonymkode: 5e289...eb8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...