Gå til innhold

Møbler - farge på sofa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat fått meg leilighet og må på møbelshopping for jeg eier ingenting foruten om en sjenk. Den er i brunsvart og minner om den under som jeg har lånt fra finn. Jeg trenger å få meg en sofa, og det må være en sovesofa. De i min prisklasse ser mer eller mindre identisk ut i utførelse, det står liksom bare på fargen. Har sett både på sort, div. mørk grå varianter og lys grå, tenker det er disse som er enklest å ha med å gjøre. At mange farger passer med dem. Men lyst er jeg redd fort skal kunne bli lett flekkete, mørkt er jeg redd skal bli, vel, for mørkt. Jeg har hvitt på de fleste vegger, men akkurat på stua er det et litt gullfarget tapet som er veldig fin, de hvite veggene tilstøter denne tapeten. Gulvet har lys parkett. 

Hjelp:P

155_223821752.jpg

Anonymkode: 654ed...e13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt en lys grå sofa i to år nå. Putetrekkene kan taes av og vaskes, og det finnes alltids muligheter til å redde armlene også (jeg greide å søle blåbærsyltetøy på det ene armlenet, mannen leste seg frem til hvordan vaske det på nettet, kan ikke se spor av det nå lenger). Vi har hatt mørk grå også, og syntes ikke det ble for mørkt, vi har også et veldig lyst rom.

I min erfaring er forskjellen på billig og dyr sovesofa komforten. Billige sovesofaer er gjerne kjipe å sitte i, spesielt i sjeselong-hjørnet, og madrassen kan være fryktelig hard. Anbefaler å prøvesitte før du bestemmer, og be helst de i butikken om lov til å slå ut sofaen også så du kan sjekke hvordan det er å ligge på madrass-delen. Om noen skal sove daglig på denne sofaen, er det verdt å legge penger i det.

Personlig vil jeg anbefale den typen sovesofaer som du bretter ut, slik som dette (fåes i mange farger og også med sjeselong):

https://www.ikea.com/no/no/p/vimle-3-seters-sovesofa-dalstorp-flerfarget-s19298784/

Eller den typen med hel madrass, slik som dette:

https://www.ikea.com/no/no/p/hemnes-dagseng-3-skuffer-hvit-90349326/

For slike som man trekker ut, som dette:

https://www.ikea.com/no/no/p/brathult-hjornesovesofa-borred-gragronn-s09217849/

Er gjerne veldig harde i den delen man trekker ut, og om du skal sove der fast er du avhenging av en overmadrass (og selv da er det ubehagelig, og ikke minst herk å legge ut en overmadrass hver dag).

Denne typen har jeg ikke vært borti før,men det ser jo veldig greit ut på videoen:

https://www.ikea.com/no/no/p/holmsund-3-seters-sovesofa-orrsta-lys-grahvit-s89240761/

Men her ville jeg altså reist til Ikea både for å prøvesitte/ligge og teste hvor enkelt det faktisk er å bytte frem og tilbake.

Anonymkode: cff45...8ad

• Liker 1
Skrevet

Takk for inspill:) Var å så på tre av de du har linket her faktisk, i tillegg til en hel haug andre fra ulike butikker. Falt til slutt på en fra skeidar i mørk grå:) Huff, hadde egentlig sett frem til å møblere slik som jeg har lyst, men er redd jeg skal ende opp med ting som overhodet ikke passer sammen fordi jeg liker enkeltting fra så mange ulike stiler, fremfor bare en stil om det gir mening:P

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for inspill:) Var å så på tre av de du har linket her faktisk, i tillegg til en hel haug andre fra ulike butikker. Falt til slutt på en fra skeidar i mørk grå:) Huff, hadde egentlig sett frem til å møblere slik som jeg har lyst, men er redd jeg skal ende opp med ting som overhodet ikke passer sammen fordi jeg liker enkeltting fra så mange ulike stiler, fremfor bare en stil om det gir mening:P

Jeg har det på samme måten, men synes jeg får det til å funke likevel. Jeg møblerer for meg selv, og så lenge jeg har ting rundt meg som jeg trives med så blir det jo fint for meg da :)  En ting jeg har skjønt med tiden er at jeg ikke må overdrive. Nå har jeg få ting/ møbler som alle er fine på hver sin måte, og ulikheter i stilart kan "dempes" eller sys sammen litt f.eks ved fargebruk eller plassering.  Jeg kunne aldri forholdt meg kun til en stilart 😁

Anonymkode: 5674a...eb2

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke har ting som er helt ekstreme i stilutrykk (rokokko-sofa ved siden av et skulpurelt modernist bord, med 70-talls mønstret lenestol), så gjør det ikke noe om du mikser forskjellige stiler. Det er slik det blir ditt unike hjem! En enkel måte å få ting til å passe sammen er fargebruk, som AB over meg nevner. Det betyr ikke at du må ha puter og pledd og gulvteppe og lysestaker i akkurat samme rosafarge, men om du holder puter, pledd og noen vaser/potter/lysestaker innenfor samme fargefamilie, så gjør det mye for å binde det sammen. Det kan være forskjellige blåtoner, eller metalliske farger, eller at alt er i høst-farger f.eks. Jeg synes de fineste og mest interessante hjemmene er de som gjenspeiler de som bor der, ikke de som ser ut som om de kommer rett ut av en katalog!

• Liker 1
Skrevet
På 4.10.2019 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Valgte du en sofa som du selv liker? Jeg håper jo det siden sofaen skal så i ditt hjem.

Ikke la deg binde av hva det reklame og internett mener tilhører den ene eller andre 'stilen'. Det er ditt hjem, og i ditt hjem blir det finest med din stil. 

Anonymkode: 480cd...9f8

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har det på samme måten, men synes jeg får det til å funke likevel. Jeg møblerer for meg selv, og så lenge jeg har ting rundt meg som jeg trives med så blir det jo fint for meg da :)  En ting jeg har skjønt med tiden er at jeg ikke må overdrive. Nå har jeg få ting/ møbler som alle er fine på hver sin måte, og ulikheter i stilart kan "dempes" eller sys sammen litt f.eks ved fargebruk eller plassering.  Jeg kunne aldri forholdt meg kun til en stilart 😁

Anonymkode: 5674a...eb2

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge du ikke har ting som er helt ekstreme i stilutrykk (rokokko-sofa ved siden av et skulpurelt modernist bord, med 70-talls mønstret lenestol), så gjør det ikke noe om du mikser forskjellige stiler. Det er slik det blir ditt unike hjem! En enkel måte å få ting til å passe sammen er fargebruk, som AB over meg nevner. Det betyr ikke at du må ha puter og pledd og gulvteppe og lysestaker i akkurat samme rosafarge, men om du holder puter, pledd og noen vaser/potter/lysestaker innenfor samme fargefamilie, så gjør det mye for å binde det sammen. Det kan være forskjellige blåtoner, eller metalliske farger, eller at alt er i høst-farger f.eks. Jeg synes de fineste og mest interessante hjemmene er de som gjenspeiler de som bor der, ikke de som ser ut som om de kommer rett ut av en katalog!

3 hours ago, AnonymBruker said:

Valgte du en sofa som du selv liker? Jeg håper jo det siden sofaen skal så i ditt hjem.

Ikke la deg binde av hva det reklame og internett mener tilhører den ene eller andre 'stilen'. Det er ditt hjem, og i ditt hjem blir det finest med din stil. 

Takk! Nå føler jeg meg litt tryggere:) Og takk for tips! Det trenger ikke bli møbelkatalog verdig, men bare vanlig koselig. Jeg er veldig glad i blått og hadde så utrolig lyst å kjøpe en blå sofa men tenkte det kom til å bli så vanskelig, så ble en trygg mørk grå en:P Så jeg tenkte at jeg kunne ha blå gardiner og blå puter i stedet f.eks.:)

• Liker 1
Skrevet

Det blir nok fint! Er mye fine blåfarger nå 💙

Skrevet

Vi har en sånn en stående på gjesterommet, fargen er noe lysere enn på bildet men funker bra og var ikke noe særlig viktig siden den skulle inn på gjesterommet uansett :) Har hatt den i over 6 mnd nå, ingen flekker så langt men den har ikke vært brukt så mye heller så... 

138060238-origpic-b09f5c.jpg

Skrevet
På 5.10.2019 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Takk! Nå føler jeg meg litt tryggere:) Og takk for tips! Det trenger ikke bli møbelkatalog verdig, men bare vanlig koselig. Jeg er veldig glad i blått og hadde så utrolig lyst å kjøpe en blå sofa men tenkte det kom til å bli så vanskelig, så ble en trygg mørk grå en:P Så jeg tenkte at jeg kunne ha blå gardiner og blå puter i stedet f.eks.:)

Blå sofaer kan være helt nydelig! Blått ser ut til å være på vei inn igjen. Det oppdaget jeg da jeg oppdaget at min gamle sofa faktisk var utslitt etter 15 år.

Denne stod i utstilling og den var superfin. Jeg valgte en sofa i sandfarget skinn (har katt så boucle stoff var ikke noe for meg siden det ville bli for fristende å klore på)

Stream sofa - 3-seter i tekstil Cabana Lagoon med ben i matt krom.

Det var mange andre fine sofaer i mange varianter av blått, rødt, grønt og gult i tillegg til grått, svart og varianter av brunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...