Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med en bok hvor en av hovedpersonene har oppfunnet en "dings" til bruk i helsevesenet som han har tatt patent på. Det skal være litt flytende hva slags innretning det er, men det er noe som brukes i en akutt situasjon ift. respirasjon (pust).. Han har mastergrad innenfor ingeniørfaget. Det jeg lurer på er hva slags ingeniør han burde være og hva slags utdannelse han har tatt. Er det noen som kan hjelpe meg?

Kanskje noen også evt. kunne fortalt noe om hva det gjeldende faget innebærer? Det kommer ikke til å være veldig aktuelt i boken, men noe må jeg ha med, så hjelp meg gjerne med litt research, evt. linker. 😁

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siving i medisinsk fysikk kanskje? 

Anonymkode: cdcd4...53d

Skrevet

Medisinsk teknikk, men det er viktig å merke at det er en relativt ny utdanningsretning. 

Anonymkode: 0cec1...05d

Skrevet

Takk for svar. Andre tips?

Skrevet

Stemmer det bra hvis "han" er sivilingeniør med master i medisinsk teknologi?

Skrevet
6 minutter siden, Virilja skrev:

For å utvikle avansert medisinsk utstyr må det mer til enn "teknologi" (eller altså teknikk, som er studieretningen). Dersom du satser på troverdighet og dette ikke er en kjapp plot-fixer så ville jeg endret din ene person til en gruppe på 3-4 ingeniører (altså for all del gjerne frontet av en av dem).

Elektroingeniør, siv ing Kybernetikk, medisinsk teknikk og noe etterutdanning i ledelse/markedsføring/økonomi - en trio. Teknologi blir sjelden skapt av enkeltmennesker.

Anonymkode: 67a74...497

• Liker 1
Skrevet

Maskiningeniør

Anonymkode: f08ea...a99

Skrevet
13 minutter siden, Virilja said:

Det fungerer helt fint. Ingeniørene på jobben min har lignende utdanning. Evt elektroingeniør eller medisinsk fysikk.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

For å utvikle avansert medisinsk utstyr må det mer til enn "teknologi" (eller altså teknikk, som er studieretningen). Dersom du satser på troverdighet og dette ikke er en kjapp plot-fixer så ville jeg endret din ene person til en gruppe på 3-4 ingeniører (altså for all del gjerne frontet av en av dem).

Elektroingeniør, siv ing Kybernetikk, medisinsk teknikk og noe etterutdanning i ledelse/markedsføring/økonomi - en trio. Teknologi blir sjelden skapt av enkeltmennesker.

Anonymkode: 67a74...497

Jeg jobber innen felter og hadde glatt kjøpt en oppfinner 

Anonymkode: e0e14...c9a

Skrevet

Jeg kjenner en som har utdannelse som siv ing Kybernetikk og med på å lage maskiner som brukes på sykehuset.

Anonymkode: 7547f...505

Skrevet

Få med noen korrupsjons-aspekter i boka, så blir den mer i retning av reell.

Skrevet

Det kan være en haug. Det er viktigere hva slags type det er, enn nøyaktig hvilken linje han har tatt. Nesten alle mastergradene på NTNU har veldig god bredde. Ta f.eks. "signalbehandling" som er spesialisering innen kommunikasjonsteknologi. De har ikke veldig mye kretsteknikk og elektronikk i utdanningen, men "nok" til å kunne lage en innretning, og jeg kjenner flere som har masteroppgave som er i tett samarbeid med medisin, f.eks. detektering av hjertefeil / klaffefeil ved hjelp av nesten bare matte, selv om det er bygget på en bred forståelse.

Den "sannsynlige" måten å komme frem til noe slikt på er at man har hatt noe lignende som masteroppgave i samarbeid med f.eks. et sykehus, og så videreutviklet dette senere.

Som en annen sa tidligere; noe så komplekst som det du beskriver blir ikke utviklet av én person. Først må man ha problemet, så må man løse det, så må man implementere løsningen. De som løser slikt er gjerne gode i data/signalbehandling og de som implementerer må være gode i elektronikk/design/kretsteknikk etc. dersom det er en fysisk ting.

Anonymkode: 1478d...cc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...