AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #1 Skrevet 2. oktober 2019 Spiser helt normalt sunt. Grovt brød, grønnsaker, kjøtt, fisk osv. Trener tre dager i uken og har en aktiv jobb. Jeg liker å holde meg i form og spise næringsrik mat, det gir meg energi og jeg føler meg bra. Men jeg sliter veldig med søtsug! Da gjerne sjokolade. Jeg er ikke overvektig og skal ikke med i vekt eller noe, men jeg vet jo at alt det sukkeret ikke er så bra for kroppen. Jeg vil gjerne kunne holde meg til kun fredag og lørdag. Nå går det glatt en 200 gr sjokolade plate nesten daglig. Jeg spiser regelmessig og nok (er ikke sulten) Er ikke intressert i å gå på noe diett kur uten karbohydrat for å unngå søtsug, da jeg er såpass mye aktiv at jeg må ha karbohydrat for ikke å være helt energiløs, dessuten er det ikke etter karbohydrat rike måltider suget kommer. Noen som har noen tips til meg? Har vært hos legen og skekket at jeg ikke mangler noe vitaminer og mineraler. Drikker nok vann, ca 2 liter for dagen. Dere som opplever søtsug hver dag, flere ganger om dagen, klarer dere stå i mot? Jeg ser at jeg må virkelig gå inn for p kutte ned. Men fy så vanskelig!! Anonymkode: 0ddc0...bd7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #2 Skrevet 2. oktober 2019 Her må du se på kostholdet ditt. Når man spiser nok av sunn mat, så får man ikke søtsug. Du sier at du ikke ønsker å spise lavkarbo, men det er det som er svaret her. Karbohydrater sender blodsukkeret ditt i en berg- og dalbane og gjør at kroppen ønsker noe søtt for å få opp blodsukkeret fort igjen når den kjenner at blodsukkeret er på vei ned etter en topp. Man blir ikke energiløs. Tvert imot får man mer energi når kroppen lærer seg å bruke fett effektivt som energi. Anonymkode: 37d2c...297 2
Tvist Skrevet 2. oktober 2019 #3 Skrevet 2. oktober 2019 Tror det er mest en vansesak. Når spiser du sjokolade? Jeg får søtsug når jeg setter meg foran Netflix på kvelden. Så nå spiser jeg en nektarin, eller hermetisk fersken, eller kanskje en yoghurt eller sjokolademelk. Det enkleste er å ikke ha sjokolade hjemme (om det er der du spiser det). Og ikke gå på butikken for ofte. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #4 Skrevet 2. oktober 2019 Årsaken til søtsug er at vi trenger glukosen i frukt og bær. Du kan dekke hele søtsuget med nok frukt. Anonymkode: 75594...d80
EmVeeJee Skrevet 2. oktober 2019 #5 Skrevet 2. oktober 2019 (endret) Har du søtsug spiser du feil, så enkelt er det. Du kan begynne å kutte ut den brødskiva, den fucker opp blodsukkeret ditt. Få karbohydratene dine fra bær, frukt og grønnsaker i stedet! Det gjør jeg og har et blodsukker på 4-5 gjennom hele dagen og har aldri søtsug. I dag har jeg f.eks hittil spist havregrynsgrøt (med ett egg rørt inn) og en stor smoothie med blåbær, bringebær, gresskarkjerner, gulrot, ingefær, chili, avokado, gresk yoghurt, vann og spinat. Blodsukkeret er på 5 1,5 time etter inntak 😎 Det er kun karbohydrater som får blodsukker til å svinge og det er kun blodsukker og vane som gir oss søtsug. Endret 2. oktober 2019 av EmVeeJee 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #6 Skrevet 3. oktober 2019 Noen får svært stort søtsug, inkludert meg uansett om man spiser grovt brød eller lyst. Det spiller ingen rolle. Det er bare tull at det hjelper å spise langsomme karbohydrater for alle. Det har ofte minimal effekt på enkelte. Jeg måtte over på lavkarbo/ketogent før sulten gav seg. Nå er jeg aldri sulten på annet enn næringsrik mat, og spiser kun 2 måltider om dagen. Gått ned masse i vekt og ser ut som en ungdom igjen. Anonymkode: c1d6b...e1b 3
sunt_fokus_ Skrevet 3. oktober 2019 #7 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg tror det handler mye om vane, at man blir vant til å spise søtt. For min del har det heller ikke noe med sult å gjøre, jeg kan spise mye og næringsrikt hele dagen men fortsatt ha lyst på noe søtt om kvelden. I perioder hvor det er lenge siden jeg har unnet meg noe søtt merker jeg at suget etter det blir mindre. Men jeg synes det må være lov å kose seg med litt søtt om man trives med det jeg da. Men det handler jo om begrensning, og det at du spiser 200g sjokolade hver dag høres jo litt heftig ut. For min del fungerer det bra med sunnere søte alternativer til hverdags og å spare sukkeret hovedsaklig til helg. Gode alternativer kan være f.eks vaniljekesam med frukt, funlight gele, proteinpudding o.l Jeg baker også en del sunnere alternativer til kaker som er fine å kose seg med når søtsuget slår inn. Du finner en del oppskrifter på bloggen min under "sunnere bakst" om du vil prøve å lage deg noe: https://www.suntfokus.no/ - Elisabeth
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #8 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg liker bær/frukt og vaniljekesam med sukrin+, og lett-kakao (rett i koppen). Anonymkode: f1dd0...c2b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #9 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg sliter med det samme overdrevne sjokoladeinntaket som Ts. Har klart å kutte ut sjokolade mange ganger, men plutselig så er det på`n igjen... (f.eks. 4 stor-plater til 100 kr, helt uimotståelig og går ned på to dager). Noe søtt må jeg ha hver dag uansett, og i de periodene jeg klarer å holde meg unna de enorme sjokolademengdene spiser jeg f.eks gelè eller stekte eplebiter m/ vaniljesaus, rislunsj, frukt/bær-smoothie eller semulegrøt til kveldsmat. Anonymkode: 4aaa6...c6e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #10 Skrevet 4. oktober 2019 På 2.10.2019 den 9.55, AnonymBruker skrev: Her må du se på kostholdet ditt. Når man spiser nok av sunn mat, så får man ikke søtsug. Du sier at du ikke ønsker å spise lavkarbo, men det er det som er svaret her. Karbohydrater sender blodsukkeret ditt i en berg- og dalbane og gjør at kroppen ønsker noe søtt for å få opp blodsukkeret fort igjen når den kjenner at blodsukkeret er på vei ned etter en topp. Man blir ikke energiløs. Tvert imot får man mer energi når kroppen lærer seg å bruke fett effektivt som energi. Anonymkode: 37d2c...297 Jeg prøvde lavkarbo en liten periode en gang, men fy faen så elendig jeg følte meg!! Gikk ikke ned i vekt og følte meg sjuk. Ble bedre med en gang jeg spiste karbohydrater igjen (fra frukt og grove kornprodukter). Så nei, lavkarbo er ikke for alle! Dessuten har jeg et blodsukkker på 4,8 så er ikke så bekymra for blodsukkeret Anonymkode: 2c822...d41 2
MortenMinstelønn Skrevet 4. oktober 2019 #11 Skrevet 4. oktober 2019 På 2.10.2019 den 7.35, AnonymBruker skrev: Nå går det glatt en 200 gr sjokolade plate nesten daglig. Jeg spiser regelmessig og nok (er ikke sulten) Er ikke intressert i å gå på noe diett kur uten karbohydrat for å unngå søtsug, Det greiene skjønner jeg ikke. Jeg spiser meg mett på mat og takket pent nei til dessert. Vet det kan være uhøflig. Kake- og sjokoladekonsistens er ikke mat. Noen salte lakris deriomt. Er heller ikke mat, men kan vært godt noen ganger. Og sure og salte frosker. Men disse sjokoladeplatene. Nei. Jeg kan ikke gå rundt med mannemage. Jobben tillater det ikke. Spis hva du vil. Men forbrenn mer enn du bidrar inn i kjeften. Sa farfar. Han skrev dette i brevsform under landgangen i Normandie.
skruf Skrevet 4. oktober 2019 #12 Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Har du prøvd tilskuddet krom mot søtsug? Krom er et mineral og skal hjelpe mot nettopp søtsug, har i perioder brukt det selv og har hatt effekt av det Jeg har ikke mye søtsug hele tiden, men kan merke det i perioder. Ser sammenheng med at søtsug fort kan oppstå hvis jeg får for lite søvn og hvis jeg er veldig sliten. Oppstår gjerne etter middag/tidlig kveld. Etter middag kommer søtsuget hvis jeg er trøtt og sigen, får den berømmelige ettermiddagsknekken. Har ingen sammenheng med hva jeg spiste til middag. Tror ikke det er et ukjent fenomen; i gamle dager f.eks så hadde de som oftest dessert etter middag, noe søtt. Og middagshvil til de voksne var også vanlig (og hellig, da måtte barna være musestille😄) Jeg har hund, så den daglige langturen med hunden hjelper på søtsuget. Kan også kjenne søtsug om kveldene, men da har det ofte sammenheng med at jeg er litt sulten. I stedet for å spise søtsaker for å dekke suget så tar jeg heller å spiser et par knekkebrød og drikker en kopp te til kveldsmat. Og jeg har ingen tro på at lavkarbo er løsningen for å ikke få søtsug. Kjenner flere som spiser lavkarbo som også har søtsug (hello 86% premium sjokolade og atkinsbarer med lite karbo), lavkarbo er virkelig ikke sannheten og livet for alle! Mye kan trigge søtsug; ujevn døgnrytme, for lite matinntak, for lite søvn, hormoner (de fleste kvinner har vel kjent på søtsug og følt seg som den lille larven aldrimett en gang i måneden), psykiske påkjenninger... Endret 4. oktober 2019 av skruf 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå