Gå til innhold

Hva er et "skambud" på Finn.no?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter en utgått ting og følger derfor med på Finn.no. Noe jeg har bitt meg merke i er at mange skriver i annonsen at de ikke ønsker "skambud" og/eller at "skambud" ikke besvares. Jeg har selv solgt flere ting på Finn tidligere og synes også at det er irriterende med urealistiske bud. I min verden er det f.eks. feil å by 1.000 kr for noe som er lagt ut til 4.000 kr samme dag som annonsen ble lagt ut.

Men... Når det har gått 2-3 uker siden annonsen ble lagt ut synes jeg det er merkelig at selger ikke er mer åpen for bud.

Eksempel: Jeg har fulgt med på en annonse for nettopp tingen jeg er på jakt etter, men den er priset i overkant av det som er "markedspris" om man sammenligner hva den går for med internasjonale sider. La oss si at den er lagt ut til 10.000 kr, mens "markesdpris" ligger mellom 7 og 8.000 kr. Ettersom det har gått drøyt to uker siden annonsen ble lagt ut og tingen fortsatt er usolgt sendte jeg en melding der jeg bød 8.000 kr. Fikk en skikkelig sint melding tilbake om at selger ikke godtar skambud og at jeg er frekk som byr 2.000 kr mindre enn det selger har lagt ut tingen for. I min verden var det ikke et skambud, men et bud på "markedspris" for en vare som er usolgt etter å ha ligget ute en stund. Jeg bød ikke halv pris, men 80% av selgers prisforlangende.

Hva tenker dere? Burde man ikke senke prisforventingen og være mer åpen for bud når annonsen har ligget ute en stund uten at varen er solgt? Er det virkelig frekt å by under prisforlangende for en vare som har ligget til salgs i noen uker uten å bli solgt?

Anonymkode: 9fdd8...002

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det var frekt av deg. Er enda frekkere å selge noe til høyere pris enn det er verdt. Men det er jækla mye rart på Finn.no, må bare prøve å holde seg unna galningene.

Anonymkode: b9e93...140

• Liker 13
Skrevet

2 mill. på bordet, -for en båt som har liggi ute for 500 k. mer, -ett godt halvår håper jeg er innafor. :vetikke:

Føler meg ikke frekk da.

a.

Skrevet

Skambud er når du byr langt under det du og selger vet varen er verdt.

Anonymkode: 446e7...8aa

• Liker 4
Gjest Raptuza
Skrevet

50 kr som bud på en parfyme du selger til 350,-. Ekte erfaring...

Skrevet

setter alltid pris litt høyere enn jeg forventer å få. må ha litt å forhandle på. men jeg forventer at kjøpere har argumenter for å betale mindre enn jeg forlanger. ikke at jeg er vanskelig altså..

på samme vis regner jeg med andre har lagt på prisen litt, og jeg er ikke redd for å by litt lavere. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på jakt etter en utgått ting og følger derfor med på Finn.no.

IKKE Lest tråden, -men...

Hva er ¨tingen¨ du søker...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
...
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skambud er når du byr langt under det du og selger vet varen er verdt.

har kun erfaring ang hest btw. Dritt og skrot gidder jeg ikke selge

Skrevet
4 timer siden, Raptuza skrev:

50 kr som bud på en parfyme du selger til 350,-. Ekte erfaring...

Det er jeg enig i at er et skambud. Men jeg synes ikke det er er skambud å by 300 kr om den har ligget usolgt en stund. Enig?

Anonymkode: 9fdd8...002

• Liker 1
Skrevet

Vil si at skambud er under 50% av prisen det ligger ute for. Eventuelt at folk prøver seg på "vil du bytte med en X isteden?" Eller "jeg tar den for opprinnelig pris, men da må du levere midt på Finnmarksvidda".

Skrevet

Det var en bruktside (Reverb.com) som hadde kommet frem til at bud på under 63% av av salgspris var skambud, og de hadde også et verktøy der du automatisk takker nei til slike bud. 

Anonymkode: 03f11...6f7

• Liker 1
Skrevet

8000 for en vare som koster 10.000 er et meget realistisk bud, og hvis jeg var selger så hadde jeg ikke blitt sint og frekk, etter så lang tid hadde jeg slått til og solgt. Et skambud hadde vært 5-6.000 for en vare for 10.000

Anonymkode: 6b9dd...800

• Liker 4
Skrevet

Det spørs litt på varen, tenker jeg.

Eksempelvis, indikerer selger at det haster med å bli kvitt varen, syntes jeg det er ok å prøve seg ved å by litt mindre.

Er det små varer med en relativt ubetydelig verdi, eller noe som uansett ikke er i veien for selger, syntes jeg det er teit å "prute". F.eks å få ned en pyntepute fra 100 til 70 kr.

Syntes det er helt innafor å informere om at lignende varer selges til x pris, og derfor spørre om man får den for samme pris.

Hvor lenge den har ligget ute syntes jeg ofte er irrelevant. 

For meg har det også mye å si hvordan personen legger frem "forespørselen" og hvordan handelen skal gjøres opp. Er du høflig, spør pent, sier du kan hente med en gang og faktisk kommer er det godt mulig jeg legger velvilja til. Hvis ikke: stikk. 

Skrevet

8000,- i dette tilfellet vil jeg ikke si er skambud nei.

Skrevet

Skambefengt er vesentlig lavere enn det gjenstanden er verdt. I og med at du har erfaring som tilsier at markedspris er lavere enn gjenstanden er lagt ut for, ville jeg gjort følgende: få en venn til å sende e-post der det dokumenteres at markedsverdien er kr 8 000,- og selv by kr 7 000,-. Da får selger kanskje lyst til å selge for 8 000,- til deg.

Skrevet

Folk er ikke pliktig til å selge varene sine, selv om de ligger ute på Finn. Folk har uansett forskjellige grunner for å kvitte seg med ting, og det er ikke alltid fordi tingen må ut av huset. Det kan godt være at folk har satt en pris, og ikke vil selge under den, uansett hvor lang tid det tar før man får solgt. 

Med det sagt, normal høflighet har aldri skada noen. Ønsker ikke selger å selge for det budet hen får, så bør hen gi den potensielle kjøperen en tilbakemelding uten å kjefte, eventuelt bare la være å svare, sånn om det gjør vondt å svare høflig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var den eneste av alle 100 som solgte datautstyr som solgte prisen med tap av verdi i minne. Datautstyr og teknologi taper seg mye i verdi i løpet av 1-2 år. Dette forstår jo knapt nok noen på Finn, virker det som. Jeg fikk mye skryt over prisingen min. Slepper skambud da!

Utrolig irriterende når det ligger gammalt utstyr, som gjerne er feil på, for høyere eller samme pris som helt nytt og mer avansert utstyr kjøpt i nettbutikker. Det er direkte frekt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger ofte ut ting etter hvert som jeg rydder. For eksempel la jeg ut pynteputer 6 stk til 200 kr. Jeg la også ut en blender til 100 kr. Det hender da folk spør om å få putene til 50 eller 100 kr, og blenderen spør folk om å få gratis.

NEI, dette er knallbillig og jeg har tatt meg jobben med å legge det ut. Hvis de ikke betaler det jeg har satt, eller tett opp imot det som er satt, så gir jeg det heller til Fretex. 

Alle skal ha alt gratis, men det gidder jeg ikke. Kun de tingene jeg VET jeg ikke får solgt eller blir for dumt å ta penger for gidder jeg å gi gratis.

Er drittlei folk som sender meld og som aldri kommer og henter som avtalt. Har samlet screenshot av disse folka og samlet i et album på telefonen min, så neste gang de vil ha noe av meg sier jeg nei «pga du var respektløs sist gang vi snakket samen og hentet ikke varen jeg holdt av til nettopp deg».

Anonymkode: 55ffd...5f7

• Liker 2
Skrevet

Folk selger mye ræl på Finn. Eks. Merkeklær som er slitte og stygge og utgått mote. Barneutstyr som er hullete. Møbler som har fuktskader og skitten. Osv. Dette forventer man at folk skal gidde å betale for? 

Anonymkode: 478c7...613

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...