AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #1 Skrevet 1. oktober 2019 Når dere slutter å invitere alle jentene /guttene i klassen i bursdag, er dere nøye på å invitere under halvparten av alle jentene /guttene da? Eller er det fritt fram? Anonymkode: a29cc...0b4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #2 Skrevet 2. oktober 2019 I 6-klasse er det vanlig her. Det er absolutt viktig å invitere under halvparten av jentene/ guttene for at ingen skal føle seg utestengt. Anonymkode: c414b...733 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #3 Skrevet 2. oktober 2019 Ja det må man. Vi slutter derfor ikke å invitere alle guttene, siden de er bare 7 gutter i klassen. Anonymkode: 48b57...cb1
Vera Skrevet 2. oktober 2019 #4 Skrevet 2. oktober 2019 Her er regelen for barna at det alltid bare er et fåtall (feks 3-4 av 12) av guttene eller jentene fra klassen som blir invitert, dersom man ikke skal ha hele klasse, eller alle guttene/jentene. Dette får de lov til fra 8. Klasse. Det er en regel vi har laget, og ikke skolen. Men fra skolens side har det vært alle eller ingen til og med 7.klasse, etter føringer fra foreldre. Det som er morsomt er at de som motsetter seg denne policyen ofte er de som har barn som ofte har blitt utestengt..de ønsker kanskje å invitere 10 av 12 (feks), mens vi som har vært så heldige at vi ikke har opplevd ekskludering, pusher på for at ALLE skal være inkludert. Litt som i politikken 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #5 Skrevet 2. oktober 2019 2 minutter siden, Vera said: Her er regelen for barna at det alltid bare er et fåtall (feks 3-4 av 12) av guttene eller jentene fra klassen som blir invitert, dersom man ikke skal ha hele klasse, eller alle guttene/jentene. Dette får de lov til fra 8. Klasse. Det er en regel vi har laget, og ikke skolen. Men fra skolens side har det vært alle eller ingen til og med 7.klasse, etter føringer fra foreldre. Det som er morsomt er at de som motsetter seg denne policyen ofte er de som har barn som ofte har blitt utestengt..de ønsker kanskje å invitere 10 av 12 (feks), mens vi som har vært så heldige at vi ikke har opplevd ekskludering, pusher på for at ALLE skal være inkludert. Litt som i politikken Det høres veldig merkelig ut. Er det fordi de to siste er de som utestenger og kanskje i tillegg plager barnet deres? Eller ser de det bare ikke? Anonymkode: 48b57...cb1 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #6 Skrevet 2. oktober 2019 Her vi bor har det vært alle (enten alle i klassen, eller alle jentene/guttene) ut barneskolen. Dette fordi vi mener at selv om man passer på å be mindre enn halvparten/bare noen få, så er det jo da barn som går gjennom skoleåret uten å bli bedt i en eneste bursdag. Veldig glad for at det er slik her jeg bor, og så er det fritt fram på ungdomsskolen, da det er veldig vanlig å ha vel så mange venner ellers på trinnet enn akkurat i klassen, og at det da ikke lenger er "barnebursdager", men mer pizzakveld, shoppingtur til nærmeste tettsted e.l. når man feirer bursdag. Anonymkode: db728...b61 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #7 Skrevet 2. oktober 2019 Her har vi hatt det hele barneskolen og nå også første året på ungdomsskolen med ny klasse. Virker som om det gjør klassemiljøet sterkere rett og slett. Anonymkode: 836c8...819 2
Belima Skrevet 2. oktober 2019 #8 Skrevet 2. oktober 2019 Her er det vanlig å slutte når barna er 10 år. Vokste opp for lenge siden jeg og den gangen var det ingen som hadde alle i klassen. Vi ba bare de vi var sammen med i hverdagen, altså venninner og det var gjerne 2-3 stk. Tenk ingen følte seg forbigått eller mobbet av den grunn.
Vera Skrevet 2. oktober 2019 #9 Skrevet 2. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres veldig merkelig ut. Er det fordi de to siste er de som utestenger og kanskje i tillegg plager barnet deres? Eller ser de det bare ikke? Anonymkode: 48b57...cb1 Nei, det er ikke det. Det er snakk om 2 stk som har praktisert ekskluderings-bursdager..hvem som har fått komme har variert fra år til år. Ingen mønster. Har vært store diskusjoner i klasserom og på Facebook side, hvor disse foreldrene har følt seg krenket fordi de ikke får invitere hvem de vil. Har vært nyttesløst å forklare at om man ønsker et trygt og inkluderende miljø, må man starte hos seg selv..disse barna har blitt invitert i alle bursdager selv, men har slitt med å finne seg til rette i klassen.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #10 Skrevet 2. oktober 2019 4 timer siden, Belima skrev: Her er det vanlig å slutte når barna er 10 år. Vokste opp for lenge siden jeg og den gangen var det ingen som hadde alle i klassen. Vi ba bare de vi var sammen med i hverdagen, altså venninner og det var gjerne 2-3 stk. Tenk ingen følte seg forbigått eller mobbet av den grunn. Hvordan vet du det? Jeg vokste også opp for lenge siden og det var ingen regler på hvem som ble bedt. Dette resulterte i at blant annet jeg aldri ble bedt i bursdager, da jeg aldri var av de som slapp gjennom nåløyet. Jeg følte meg fryktelig forbigått og mobbet (ble jo mobbet på flere området også da). Jeg ba alltid alle jentene i klassen og var heldig hvis noen gadd å svare om de kom eller ikke, og i hvert fall om noen skulle finne på å dukke opp i bursdagen. Takk og lov at vi har kommet lenger nå, og at skole - hjem samarbeid er noe helt annet i dag. Anonymkode: db728...b61 6
Arkana Skrevet 2. oktober 2019 #11 Skrevet 2. oktober 2019 Ja, selvsagt. Selv om man slutter med klassebursdager trenger man ikke å slutte med å bry seg om resten av klassen. Det er vondt å føle seg utelatt og det trenger man ikke bidra til. At noe er lov å gjøre betyr ikke at det er greit. 1
Belima Skrevet 2. oktober 2019 #12 Skrevet 2. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du det? Jeg vokste også opp for lenge siden og det var ingen regler på hvem som ble bedt. Dette resulterte i at blant annet jeg aldri ble bedt i bursdager, da jeg aldri var av de som slapp gjennom nåløyet. Jeg følte meg fryktelig forbigått og mobbet (ble jo mobbet på flere området også da). Jeg ba alltid alle jentene i klassen og var heldig hvis noen gadd å svare om de kom eller ikke, og i hvert fall om noen skulle finne på å dukke opp i bursdagen. Takk og lov at vi har kommet lenger nå, og at skole - hjem samarbeid er noe helt annet i dag. Anonymkode: db728...b61 Jeg vet det fordi klassen min som var første klasse i 1960, har holdt sammen siden den gangen. Ingen av jentene ble holdt utenfor, men vi var små "klikker" som bodde nær hverandre og som var sammen etter skoletid og i ferier. Disse jentene var det vi ba i bursdag og da var det alltid sammen med egen familie. Var ikke vanlig med store selskaper den gangen.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #13 Skrevet 2. oktober 2019 Da jeg var barn, så var det vanlig at en jente inviterte alle de andre jentene til bursdagen sin. Dersom en gutt skal ha bursdag, så inviteres alle de andre guttene til selskapet. Det var veldig sjeldent at noen inviterte samtlige barn fra hele trinnet / klassen. Dette opplegget varte gjennom hele barneskolen. Men når vi skulle begynne på ungdomsskolen, så sluttet folk å invitere alle de andre. Jeg har bursdag i begynnelsen av kalender-året, og gikk derfor fremdeles i syvende klasse når jeg hadde bursdag det året. Men en del andre i klassen min hadde bursdag i for eksempel oktober eller november. Så vi hadde begynt på ungdomsskolen, før de skulle hadde deres bursdagsfeiring. Selv om jeg hadde invitert dem til min bursdag tidlig på året, så ble jeg ikke invitert tilbake seinere på året til noen av deres bursdager. Anonymkode: 961c8...c4d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #14 Skrevet 2. oktober 2019 Slutter etter 4.trinn. Tar de nærmeste de er mest med.En håndfull?Godt å slippe å bruke 3000kr for å leie og handle inn alle allergier og 25-30unger hvert år. Godt å samle alle og inkludere alle.Men ikke mye personlig og kjekt lengre. Anonymkode: 198fb...ff3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #15 Skrevet 3. oktober 2019 Datteren min hadde siste klassebursdag nå, og det var i 7- klasse😁 Anonymkode: 7a835...4ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå