Gå til innhold

Betalingsanmerkning, student og lån...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har betalingsanmerkning på ca 40 000kr. Skulle gjerne fått betalt det ned så fort som mulig for jeg ønsker å kunne investere i leilighet med samboeren min, eie eget tlf abo (det er det han som eier per nå) eller kunne få billån etterhvert. 

Jeg jobber ved siden av skolen og tjener 6000kr utbetalt hver måned, mens kjæresten har ikke jobb ved siden av skolen. Vi har begge fullt studielån og er ferdig i mai 2020. 

Vi har begge bred jobberfaring fra før vi valgte å studere "før det blir for sent" og kun jeg har lappen, men har aldri eid bil. Ingen av oss har foreldre som kan hjelpe til økonomisk eller ta lån "for oss". Han har ingen betalingsanmerkninger, men får ikke lån da han ikke har jobb. Vi prøvde tidligere da begge jobbet, men begge jobbet i to jobber hver med for liten prosent til tross for ca. 300 000kr felles inntekt brutto, som er helt greit for da to 20-åringer (synes jeg). 

Tidligere i år fikk jeg en regnskapsperson (glemte hva det heter i trøtthetståka) til å se på hva jeg skylder så jeg har full oversikt og å høre ang betalingsplan, men jeg fikk ikke noen avbetalingsplan fordi selv om jeg er fast ansatt til faste tider og dager og med 6000kr utbetalt i mnd i tillegg til 8000kr i stipend/studielån er ikke det nok..  Regnskapsfyren sa han ikke ante råd og aldri hadde vært borti noen med så "lav" skyldsum men ikke mulighet til å betale det ned fort selv eller få lån, fordi alle han har vært borti har hatt hus/bil etc før de fikk betalingsanmerkning osv 😅 og han skulle visstnok være flink... Haha. Med bil/hus kan man jo bruke det som "pant" eller hva man kaller det.

Jeg har for eksempel råd til å sette av 1000kr/mnd til å betale ned et lån liksom, og jobben min har sagt at når jeg vil kan jeg øke prosent stilling og vi har avtalt at det gjør jeg fra neste år etter skolen er ferdig, så jeg kommer ikke til å ha noe problem med å "skaffe jobb" eller få fast ansettelse, heldigvis. Tjener 190kr/t og det er tariffavtale. 

Men å ikke engang kunne eie mitt eget tlf abo på over 3 år føles så meningsløst ut... Og da tenker jeg hva HVIS jeg og samboer skulle gått fra hverandre? Jeg er enebarn OG uten foreldre eller øvrig familie. Har en del venner, men jeg kan ikke bare be dem om å gjøre sånt her for meg...

Og jeg har ikke mulighet til å kunne spare 40 000kr på kort tid heller. Og når jeg søker om refinansieringslån så ser de kun på at jeg er student eller at jeg ikke EIER hus eller bil (som jeg ikke får, fordi jeg ikke får lån) og ikke på at jeg har fastjobb, bodd i samme leilighet i 5 år uten en eneste sein eller glemt leie betalt osv. Huseier har vært dritsnill med oss og vi skal faktisk få kjøpe leiligheten når vi får råd. (Fått det skriftlig som tilbud)

Er i borettslag og er selveierleilighet liksom, skikkelig fin. Vi får også ganske billig leie pga det at huseier er snill, vi er flinke og vi skal kjøpe oss ut. De fleste leiligheter lik denne er for 15000kr i området her, mens vår er på 8500kr inkl ALT. 

Jeg har ingen vanskelighet med å få på papir fra utleier at vi får kjøpe leiligheten når vi får råd til den og null problem med å skaffe papirer på at jeg har potensielt opptil 100% stilling hos jobben min etter studiene, men det hjelper jo ikke når ting KAN skje for fremtiden og det ikke er nå. Skulle gjerne hatt bil også sånn at jeg kunne kommet meg til/fra jobb utenfor busstidene, da vi bor et godt stykke unna byen og da jobben min + skolen. 

Så hvordan ordner man det om man ikke får refinansieringslån eller privat lån?

Anonymkode: 5e7cd...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei da er det jo bare å betale 1000 kr PR måned da til du er ferdig. Evnt ta deg ekstra jobb. 

Anonymkode: c96c6...24b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil du mye ser jeg. Du vil ha lån i banken, tross lav inntekt, og være kvitt betalingsanmerkning samt tegne mobilabonnement. Alt dette henger jo fint sammen. Jeg tenker at dette må du ta etappevis for å få til. At du ikke får noe boliglån nå er jo svært forståelig ettersom banken ser at du har problemer med å betale ned 40.000. Det er jo for dem ikke særlig lovende, ikke sant.

Du får være tålmodig og jobbe trinnvis.

1. Kvitt deg med gjelda di, så fort som du klarer. Jobb ekstra når du kan og lev sparsommelig. 

2. Når gjelda og anmerkningen er borte står du fritt til å tegne mobilabonnement.

3. Deretter gjenstår det å få seg fast jobb når skolen er ferdig. Først når dette er i boks er det aktuelt å få boliglån. 

Men alt dette her virker det jo som du forstår selv. Så jeg er egentlig litt usikker på hva det er du spør etter? Det finnes dessverre ikke en vidunderløsning for lavtlønnede studenter med betalingsanmerkninger som helst ønsker å kjøpe egen bolig i går.

Anonymkode: 316e0...f81

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her.

Greia er at jeg ikke får betale 1000kr avbetaling på gjelda, men kun i sin helhet på 40-og noe tusen... 

Glemte å skrive at både jeg og sambo har hver våre bsu'er med nesten 50 000kr på hver, for vi prioriterte det først, og det jeg har betalingsanmerkning på er noe som kom plutselig, når vi ikke hadde noen ekstrakonto med penger til uforutsette ting. Vi begynte begge å spare der tidlig, fikk satt inn konf.penger osv der i "den tid" :) Men nå som studenter skjønner jeg jo at "ingen vil" låne til oss, men.. ingen? Ikke engang når vi /egentlig/ er veldig flinke med penger? Vi har feks aldri gått over 2500kr/mnd på matbudsjettet på våre år som samboere, og alltid betalt regninger i tide, utenom denne ene tingen jeg har anmerkning for. 😫

Akkurat nå vil jeg bare bli kvitt betalingsanmerkningen så fort som mulig så jeg kan kjøpe bil så jeg Kan komme meg til og fra jobb og tjene mer penger🙃..😫 hvis ikke må jeg bruke 1000kr nesten hver ekstra jobbdag for å komme meg hjem med taxi og det tjener seg ihvertfall ikke inn

Ønsker ikke å kjøpe bolig enda, kan gjerne vente flere år for min del, men i hvertfall bil og mobilabo hadde vært fint, hvertfall i tilfelle jeg og kjæresten skulle slått opp (bank i bordet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har betalingsanmerkning på ca 40 000kr. Skulle gjerne fått betalt det ned så fort som mulig for jeg ønsker å kunne investere i leilighet med samboeren min, eie eget tlf abo (det er det han som eier per nå) eller kunne få billån etterhvert. 

Jeg jobber ved siden av skolen og tjener 6000kr utbetalt hver måned, mens kjæresten har ikke jobb ved siden av skolen. Vi har begge fullt studielån og er ferdig i mai 2020. 

Vi har begge bred jobberfaring fra før vi valgte å studere "før det blir for sent" og kun jeg har lappen, men har aldri eid bil. Ingen av oss har foreldre som kan hjelpe til økonomisk eller ta lån "for oss". Han har ingen betalingsanmerkninger, men får ikke lån da han ikke har jobb. Vi prøvde tidligere da begge jobbet, men begge jobbet i to jobber hver med for liten prosent til tross for ca. 300 000kr felles inntekt brutto, som er helt greit for da to 20-åringer (synes jeg). 

Tidligere i år fikk jeg en regnskapsperson (glemte hva det heter i trøtthetståka) til å se på hva jeg skylder så jeg har full oversikt og å høre ang betalingsplan, men jeg fikk ikke noen avbetalingsplan fordi selv om jeg er fast ansatt til faste tider og dager og med 6000kr utbetalt i mnd i tillegg til 8000kr i stipend/studielån er ikke det nok..  Regnskapsfyren sa han ikke ante råd og aldri hadde vært borti noen med så "lav" skyldsum men ikke mulighet til å betale det ned fort selv eller få lån, fordi alle han har vært borti har hatt hus/bil etc før de fikk betalingsanmerkning osv 😅 og han skulle visstnok være flink... Haha. Med bil/hus kan man jo bruke det som "pant" eller hva man kaller det.

Jeg har for eksempel råd til å sette av 1000kr/mnd til å betale ned et lån liksom, og jobben min har sagt at når jeg vil kan jeg øke prosent stilling og vi har avtalt at det gjør jeg fra neste år etter skolen er ferdig, så jeg kommer ikke til å ha noe problem med å "skaffe jobb" eller få fast ansettelse, heldigvis. Tjener 190kr/t og det er tariffavtale. 

Men å ikke engang kunne eie mitt eget tlf abo på over 3 år føles så meningsløst ut... Og da tenker jeg hva HVIS jeg og samboer skulle gått fra hverandre? Jeg er enebarn OG uten foreldre eller øvrig familie. Har en del venner, men jeg kan ikke bare be dem om å gjøre sånt her for meg...

Og jeg har ikke mulighet til å kunne spare 40 000kr på kort tid heller. Og når jeg søker om refinansieringslån så ser de kun på at jeg er student eller at jeg ikke EIER hus eller bil (som jeg ikke får, fordi jeg ikke får lån) og ikke på at jeg har fastjobb, bodd i samme leilighet i 5 år uten en eneste sein eller glemt leie betalt osv. Huseier har vært dritsnill med oss og vi skal faktisk få kjøpe leiligheten når vi får råd. (Fått det skriftlig som tilbud)

Er i borettslag og er selveierleilighet liksom, skikkelig fin. Vi får også ganske billig leie pga det at huseier er snill, vi er flinke og vi skal kjøpe oss ut. De fleste leiligheter lik denne er for 15000kr i området her, mens vår er på 8500kr inkl ALT. 

Jeg har ingen vanskelighet med å få på papir fra utleier at vi får kjøpe leiligheten når vi får råd til den og null problem med å skaffe papirer på at jeg har potensielt opptil 100% stilling hos jobben min etter studiene, men det hjelper jo ikke når ting KAN skje for fremtiden og det ikke er nå. Skulle gjerne hatt bil også sånn at jeg kunne kommet meg til/fra jobb utenfor busstidene, da vi bor et godt stykke unna byen og da jobben min + skolen. 

En så lang avhandling hadde du ikke trengt å lage for å gjøre deg forstått. 

Ssken er enkel, du har skaffet deg mye gjeld, mye mer enn du klarer å betale tilbake over natta. Å tro at du skal få refinansiere når du ikke har betjeningsevne er temmelig naivt. 

Ingenting løser seg før du får lønn til å betale ned gjelden din. Så har du tre år på deg ror å få betalingsproblemnene dine ut av selvangivelsen din, før du kan vurdere å søke banken om bolig eller billån, og eie ditt eget telefonabn. Dette er prisen du må betale både økonomisk og menneskelig for den tabben du gjorde da du skaffet deg usikret gjeld. Livet harde skole osv.

Anonymkode: b2ac8...12a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg ekstra jobb på et sykehjem f eks, ta så mange ekstravakter du klarer. Kveld og helg er meget godt betalt. Særlig hvis du tar vakter på helligdager. Her har du mulighet til og ha en meningsfull og hyggelig jobb og i tillegg tjene opp de 40 tusen ganske raskt. Når du får feriepenger kan du betale ned med de også. Lykke til :)

Anonymkode: 98764...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du får inn 14 000 i måneden og blåser 13 000 av dem på «noe», mens samboeren din får inn bare 8000 i måneden?

Det betyr at han klarer å leve på 8000. Noe som betyr at du klarer å leve på 8000 men velger å ikke gjøre det. Noe som igjen betyr at du kan sette av ikke 1000 per mnd men 6000 per mnd til å betale ned lånet ditt.

Eller det betyr at du delforsørger han. I siste tilfelle bør dere føre opp dette som et lån og han bør bidra med den summen på lånet ditt.

I alle tilfeller ser jeg ingen grunn til å ikke stramme inn livreima  med en gang og få dette lånet ut av verden på noen måneder.

Anonymkode: 627a1...e71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få deg ekstra jobb på et sykehjem f eks, ta så mange ekstravakter du klarer. Kveld og helg er meget godt betalt. Særlig hvis du tar vakter på helligdager. Her har du mulighet til og ha en meningsfull og hyggelig jobb og i tillegg tjene opp de 40 tusen ganske raskt. Når du får feriepenger kan du betale ned med de også. Lykke til :)

Anonymkode: 98764...f9e

Er på sykehjem jeg ønsker å jobbe i fremtiden. Ærlig er det drømmejobben min! Så er på vei dit ;) Men per nå har jeg søkt på alle i nærheten uten napp. Bor dessuten litt utenfor folk, så trenger egentlig bil for å kunne komme meg til stedet - blant annet jobben jeg allerede har. Og så er det vanskelig å jobbe mye når man har mye skole å stri med også 🙈

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du får inn 14 000 i måneden og blåser 13 000 av dem på «noe», mens samboeren din får inn bare 8000 i måneden?

Det betyr at han klarer å leve på 8000. Noe som betyr at du klarer å leve på 8000 men velger å ikke gjøre det. Noe som igjen betyr at du kan sette av ikke 1000 per mnd men 6000 per mnd til å betale ned lånet ditt.

Eller det betyr at du delforsørger han. I siste tilfelle bør dere føre opp dette som et lån og han bør bidra med den summen på lånet ditt.

I alle tilfeller ser jeg ingen grunn til å ikke stramme inn livreima  med en gang og få dette lånet ut av verden på noen måneder.

Anonymkode: 627a1...e71

Jeg forsørger nok hakket mer ja, og blåser ikke av 13 000kr på "noe". Følger ganske slavisk budsjettet vi har og vi deler på alt og har felles matkort Hei etc, men at jeg som har mer inntekt chipper inn mest er det ingen tvil om. Men sånn får det være nå for at det skal gå rundt for oss. Han har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene, mens jeg har. Har strammet inn alt vi klarer, og på det meste kan jeg få betalt 1200kr/mnd per nå. I desember blir vi kvitt to avbetalinger på noe annet og dermed blir det rundt 2000kr vi kan avse i mnd til sparing for å betale ned denne gjelden jeg har. Kommer likevel til å ta tid, og såklart skulle jeg hatt dette ut av veien "i dag" men gjerne innen et halvt år liksom, nettopp fordi enten trenger vi bil for at begge kan jobbe (mer) eller så må vi flytte nærmere byen som er mye, mye dyrere enn å eie bil her vi bor nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Sprett bsu. 

Ja, vi vurderer klart det, samt at han også har et fond som er stort nok, men dersom vi spretter BSU får vi vel neppe åpnet ny igjen (i samme bank)? Jeg bruker kun DNB og vil ikke bytte, men leser på deres side at man IKKE får laget ny BSU om man åpner den man har og mtp skattelette og diverse andre goder ved å ha BSU er jeg ikke så gira på det.. Men har vurdert det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, gamergirl skrev:

TS igjen her.

Greia er at jeg ikke får betale 1000kr avbetaling på gjelda, men kun i sin helhet på 40-og noe tusen... 

Glemte å skrive at både jeg og sambo har hver våre bsu'er med nesten 50 000kr på hver, for vi prioriterte det først, og det jeg har betalingsanmerkning på er noe som kom plutselig, når vi ikke hadde noen ekstrakonto med penger til uforutsette ting. Vi begynte begge å spare der tidlig, fikk satt inn konf.penger osv der i "den tid" :) Men nå som studenter skjønner jeg jo at "ingen vil" låne til oss, men.. ingen? Ikke engang når vi /egentlig/ er veldig flinke med penger? Vi har feks aldri gått over 2500kr/mnd på matbudsjettet på våre år som samboere, og alltid betalt regninger i tide, utenom denne ene tingen jeg har anmerkning for. 😫

Akkurat nå vil jeg bare bli kvitt betalingsanmerkningen så fort som mulig så jeg kan kjøpe bil så jeg Kan komme meg til og fra jobb og tjene mer penger🙃..😫 hvis ikke må jeg bruke 1000kr nesten hver ekstra jobbdag for å komme meg hjem med taxi og det tjener seg ihvertfall ikke inn

Ønsker ikke å kjøpe bolig enda, kan gjerne vente flere år for min del, men i hvertfall bil og mobilabo hadde vært fint, hvertfall i tilfelle jeg og kjæresten skulle slått opp (bank i bordet)

Dere prioriterer å spare til BSU framfor å betale ned inkassogjeld? Da skjønner jeg at bankene sier nei. Du får bare tømme BSUen på 50 eller så får dere flytte nærmere byen så du ikke trenger bil, bo i en billig liten hybel. Har man lite penger og ustabil inntekt så sparer man ikke i BSU, for det kan skje ting og når den tømmes, så kan man ikke gjennopprette den. Det er viktigere å spare eller sette av det man kan til uforutsette ting først. Hva gjør du hvis du må til tannlegen plutselig? Du virker til å leve på en rosa sky og tro at alt skal bli servert og få alt gratis, som leiligheten du snakker om, at bankene bare skal gi deg lån når du ikke eier noe økonomisk sans. Du skryter jo av at dere er så flinke, når dere har klart å betale husleia på 8500, og dere er to stykk uten bil osv. Det er noe alle klarer 😂 jeg og eksen hadde båt og bil og hund også feks. Er man to så burde det økonomiske gå lett. Det første å tenke på er å fullføre utdanningen din, du har i hvert fall den til våren og bare det vil gi deg trygghet og nok penger til å betale ned de pengene fort. Men å eie et jævla hus er visst så himla viktig i dag, at vi ikke fokuserer på det viktige rundt og valgene vi tar som påvirker oss. Det er ikke en menneskerett å eie. Tenk på de som ikke har noen ting. Vær glad for at du snart har en utdanning og klarte det. Hadde du også tatt tak i problemet tidligere, så hadde du ikke fått den anmerkningen. Man har faktisk mulighet til å dele opp innbetalingene på purringen. Vet ikke om de 40 tusen har noe med skolen å gjøre? 

Anonymkode: a4087...46f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du satte inn på BSU i år, er det uproblematisk å ta de ut igjen. Du må ikke "sprette" kontoen eller noe sånt.

Anonymkode: a1b5a...ded

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere prioriterer å spare til BSU framfor å betale ned inkassogjeld? Da skjønner jeg at bankene sier nei. Du får bare tømme BSUen på 50 eller så får dere flytte nærmere byen så du ikke trenger bil, bo i en billig liten hybel. Har man lite penger og ustabil inntekt så sparer man ikke i BSU, for det kan skje ting og når den tømmes, så kan man ikke gjennopprette den. Det er viktigere å spare eller sette av det man kan til uforutsette ting først. Hva gjør du hvis du må til tannlegen plutselig? Du virker til å leve på en rosa sky og tro at alt skal bli servert og få alt gratis, som leiligheten du snakker om, at bankene bare skal gi deg lån når du ikke eier noe økonomisk sans. Du skryter jo av at dere er så flinke, når dere har klart å betale husleia på 8500, og dere er to stykk uten bil osv. Det er noe alle klarer 😂 jeg og eksen hadde båt og bil og hund også feks. Er man to så burde det økonomiske gå lett. Det første å tenke på er å fullføre utdanningen din, du har i hvert fall den til våren og bare det vil gi deg trygghet og nok penger til å betale ned de pengene fort. Men å eie et jævla hus er visst så himla viktig i dag, at vi ikke fokuserer på det viktige rundt og valgene vi tar som påvirker oss. Det er ikke en menneskerett å eie. Tenk på de som ikke har noen ting. Vær glad for at du snart har en utdanning og klarte det. Hadde du også tatt tak i problemet tidligere, så hadde du ikke fått den anmerkningen. Man har faktisk mulighet til å dele opp innbetalingene på purringen. Vet ikke om de 40 tusen har noe med skolen å gjøre? 

Anonymkode: a4087...46f

Sparte på BSU før jeg fikk denne gjelden altså.. Og jeg synes ikke at det er en menneskerett å eie og MÅ ikke eie heller, men akkurat det med bil og at jeg kunne fått et telefonabonnement i eget navn nå hadde vært noe.

Gjelden er ikke tilhørende skolen, men noe som var veldig uforutsett i livet mitt som måtte betales. Summen i seg selv fra før av var så stor at jeg ikke fikk betalt den, og uten mulighet for avbetaling.

Jeg snakket med inkassoselskapet som jeg i senere tid finner ut at har hatt masse hets i medier grunnet useriøs oppførsel fra dems side (agenten lo på tlf med meg når jeg spurte om delbetaling til tross for at jeg fra før av ikke hadde noen anmerkning), og jeg tok jo tak og fant en finansmann til å hjelpe meg løse problemet, lage budsjett med meg osv, men det hjelper ikke når man der og da ikke hadde midlene til å betale det... 

En ting er å spare til uforutsette ting, for vi har nå en buffer konto som vi fyller på med 100kr/mnd hver, men det var langt ifra summen jeg har havnet i gjeld på "den gang da" uansett.

Så flott at du og eksen din er flinkere enn meg og kjæresten min da ;) men det hjelper ikke meg, og vi har desidert to helt forskjellige situasjoner uansett.

Har heller ikke sagt at jeg skal få leiligheten gratis? Vi kjøperden jo den tid vi får råd til den om så det er i morgen eller om 10 år, men per nå virker det som om det aldri kommer til å skje så lenge jeg har denne gjelden. Den øker jo bare for hver dag uansett og jeg vil heller betale den ned så fort som mulig og så ha et lån jeg kan betale ned fortere, fordi jeg da kan samle lån/refinansiere, skaffe bil > jobbe mer på jobben min som jeg har fast og kan jobbe mye mer på, og raskere få ned refinansieringslånet også. Jeg trenger ikke eie hus de neste 10 åra når jeg ikke har eid hittil, men slik det er nå kan jeg aldri eie noe som helst - hverken tlf abo mitt til 249kr/mnd til hus/leilighet til 2 mill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du satte inn på BSU i år, er det uproblematisk å ta de ut igjen. Du må ikke "sprette" kontoen eller noe sånt.

Anonymkode: a1b5a...ded

Har ikke satt inn et øre det året her tror jeg.. Satte inn senest i fjor og så noen år før det. Det meste er fra 5+ år siden, har vært veldig sporadisk sparing. Sambo har hatt fast trekk på 100kr mnd men en stor sum fra sin konf for typ 10 år siden hadde han på en sparekonto først og så overførte han alt til BSU for et par år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Er kanskje ikke så mange år du får brukt bsu skattefradraget uansett? Den gjelden blir vel bare større, hadde sprettet bsu. Og jeg hadde ikke forsørget en kjæreste som har egne midler! Tenk om dere slår opp etter endt studietid og så står du med skjegget i postkassa og har ikke krav på noe tilbakebetalt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids noe å selge i hjemmet for å spe på til nedbetaling. Hver krone hjelper.

Fokuser på å sette av så mye som mulig for å betale ned gjelden din. Se over budsjett og kutt der det kan. Med to i en rimelig bolig skal dere kunne leve på under det dere har inn totalt - spesielt etter studentstandarden. 

Ring gjerne igjen til selskapet for å prøve på en avtale. Om en annen saksbehandler svarer kan du plutselig være heldig. Se i det minste om rentene kan fryses så det ikke øker.

Snakket om bil og boligkjøp kan du bare legge til side for nå. Jeg skjønner at bil vil lette på transporten og gjøre det lettere å ta enkelte vakter, men bil koster og er penger rett ut. Det skal spares opp og ha god betjeningsevne via fulltidsjobb for å ha råd til lånene. Da må du heller vurdere boliger rundt samme pris nærere jobb og/eller fortsette søket på ny deltidsjobb. Når det kommer til boliglån blir studiegjeld trekt fra mulig lånesum, og det skal inn en god egenkapital. Spesielt uten mulige kausjonister. Så dette er godt frem i tid når dere er i jobb og har spart en del. Fokuset etter nedbetalt kredittgjeld bør være å høyne bufferen så du ikke går på samme smell igjen, og deretter kan sparingen til resten starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spytt inn storstipendet som kommer i januar begge to? 

Anonymkode: e3efe...322

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker jo å ha et helt urealistisk syn på både gjeld, lån, inntekt og forbruk. Betalt ned de 40 000 først, har du allerede jobb på sykehjem bør det være null problem å få rikelig med ektravakter for å tjene inn penger. Bor du for langt i gokk til å komme deg til/fra jobb så kan du ikke bo der, enkelt og greit.  Evt så må du skaffe deg en annen jobb. Dere kommer ikke til å få boliglån med 300 000 i samlet brutto inntekt, selv om du syns det er rikelig. 50 000 på BSU er heller ikke allverden, og hjelper ikke det spøtt når du har betalingsanmerkning. 

Anonymkode: 097d8...9be

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gamergirl skrev:

Er på sykehjem jeg ønsker å jobbe i fremtiden. Ærlig er det drømmejobben min! Så er på vei dit ;) Men per nå har jeg søkt på alle i nærheten uten napp. Bor dessuten litt utenfor folk, så trenger egentlig bil for å kunne komme meg til stedet - blant annet jobben jeg allerede har. Og så er det vanskelig å jobbe mye når man har mye skole å stri med også 🙈

Jeg forsørger nok hakket mer ja, og blåser ikke av 13 000kr på "noe". Følger ganske slavisk budsjettet vi har og vi deler på alt og har felles matkort Hei etc, men at jeg som har mer inntekt chipper inn mest er det ingen tvil om. Men sånn får det være nå for at det skal gå rundt for oss. Han har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene, mens jeg har. Har strammet inn alt vi klarer, og på det meste kan jeg få betalt 1200kr/mnd per nå. I desember blir vi kvitt to avbetalinger på noe annet og dermed blir det rundt 2000kr vi kan avse i mnd til sparing for å betale ned denne gjelden jeg har. Kommer likevel til å ta tid, og såklart skulle jeg hatt dette ut av veien "i dag" men gjerne innen et halvt år liksom, nettopp fordi enten trenger vi bil for at begge kan jobbe (mer) eller så må vi flytte nærmere byen som er mye, mye dyrere enn å eie bil her vi bor nå. 

Hvordan tenker du selv at du skal klare å få nedbetalt 40 000 på et halvt år dersom du bare kan betale 1000 i måneden? Jeg får ikke helt tak på hva du mener med HI, altså hva vil du?

Anonymkode: 348f0...806

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som meg da jeg var 20 😅 Jeg ville ha alt på en gang. Gikk stadig og grublet og irriterte meg over at jeg ikke fikk råd til bil, bolig, hund og mye mer, imens jeg var student.

Så jeg lærte at man må smøre seg med tålmodighet, spare først, og SÅ kan man unne seg ting. Å bruke energi på å tenke på det man ikke har er bortkastet. 

Å låne til bil for å kunne jobbe mer høres ut som et prosjekt som går i minus.

At du har bestemt deg for å kjøpe leiligheten du allerede bor i begrenser deg også. Du vil ikke flytte nærmere jobb, men når dagen kommer er du ikke garantert å få kjøpe leiligheten likevel. Det skriftlige tilbudet du har fått gjelder jo ikke årevis frem i tid. Dessuten kan du få mer for pengene en annen plass.

Du får inn 14 000 i mnd, men bruker 13 000 av dem. Det er ganske sprøtt når du har så lav leie. I tillegg har du flere ting til avbetaling, noe som ikke vitner om god økonomisk sans.

Sorry, men jeg hadde tatt BSUen for å betale ned gjelda. Du har vel ikke fått mer enn 8000 i fradrag som du mister. Du kan fort betale mer enn 8000 i renter på et lån som surrer og går i årevis fordi du må betale hele summen på en gang. Du kan spare til EK uten skattefradraget. 

Anonymkode: 03d3b...0b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...