Gå til innhold

Hvor viktig er frokost for vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser og hører så mye om hvorvidt frokost er et must eller ikke. Det står jo at det er en myte at det er dagens viktigste måltid.. Samtidig så sier mange at det får i gang metabolismen? Og det er viktig for vektnedgang? 

Jeg våkner mellom Kl. 7 og 8.30 og er sjelden sulten før 10.30/11. Er det ikke ok å spise det første måltidet da? Drikker kaffe på morgenen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der strides de lærde, men mange går fint ned og blir der selv om de skipper frokost. Har du googlet det? For som jeg leste i en artikkel så får man ikke dårligere forbrenning av å skippe frokosten.

• Liker 4
Skrevet

Det viktigste for vektnedgang er det totale kaloriunderskuddet. Skjer ikke noe annet enn at du kanskje er litt slappere enn andre folk de første timenen fordi du dropper frokost. På den andre siden har du spart noen kalorier som du kan ha litt større måltider resten av dagen og likevel komme ut i underskudd. 

Anonymkode: a07b1...5ec

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte å faste 18/6 og 16/8 for 18 mnder siden, og jeg legger alltid fasten til å ende til lunsj. Jeg har aldri gått lettere ned i vekt som nå, så for meg spiller frokost ingen rolle.

Har hørt fra min svigerinne, som er klinisk ernæringsfysiolog, at dette med frokost er veldig individuelt, på samme måte som valg av diett og kosthold.

Anonymkode: 52dc3...6fb

• Liker 5
Skrevet

Spis når du er sulten! Frokost er ikke et "must", og det stemmer ikke at "det får i gang forbrenningen", forbrenningen jobber konstant, og det er heller bra og biologisk hensiktsmessig å ha lengre regelmessige fasteperioder. 

Så det kommer an på appetitt, døgnrytme og hva du føler for. Selv er jeg ikke sulten på morgenen, og har droppet frokost siden jeg ble påtvunget det som barn. Jeg spiser mest ettermiddag/kveld. Mannen min er derimot mest sulten på morgenen, og for han så er frokosten hellig og nødvendig. 

Anonymkode: 30504...055

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror forskerne nå er ganske enige om at det er deg totale kaloriinntaket som teller, og at når du spiser, ikke spiller noen rolle. Men så er det også sånn at mange tar sunnere valg resten av dagen hvis de spiser en grei frokost. Da blir energiinntaket mindre, og det blir lettere å gå ned i vekt. Men hvis du ikke har lyst på frokost, og synes det fungerer for deg å hoppe over, burde det ikke være noe problem. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er mange veier til Rom.Jeg har funnet min vei,og spiser 200 kcal hver 3.time. En annen jeg kjenner spiser kun to måltider pr dag.Begge har vi gått ned noen kilo og vært stabil i mange år.

• Liker 1
Skrevet

Frokost på morgenen for å få i gang forbrenningen er en myte. Det at du må spise ofte for å holde i gang forbrenningen er en myte. Det er faktisk bedre å spise mye og sjeldent enn lite og ofte. Og det tar flere dager med for lite næring før kroppen skrur ned på forbrenningen. Og det er ikke bare når man faster, men hvis man spiser for lite fordi man tror at man kcal-kutt er eneste måten å gå ned i vekt.

Så ja, det er helt OK å hoppe over frokost, så lenge du spiser deg mett senere. Hvis du generelt er sulten hele tiden, så vil kroppen se på dette som et tegn på at du sulter og den vil skru ned på forbrenningen din etter en tid.

Jeg ville sett på kaffe-avhengigheten din da. Hvorfor må du ha kaffe på morgenen? Jeg har heldigvis aldri blitt avhengig av kaffe, eller drukket noe særlig kaffe i det hele tatt fordi det smaker giftig for meg (sensitiv for bitre smaker).

Anonymkode: 43e92...b60

• Liker 1
Skrevet

Det man ser er at for noen er det slik at dersom man spiser lite på første del av dagen, overspiser man på ettermiddag/kveld. 

Anonymkode: 07b21...1a1

Skrevet

Enig med de over, det er en myte, totalt kalorinntak er det som gjelder. Alle måter å spise på er måter som fører til et kaloriunderskudd. Det er bare forskjellige måter å skaffe det på slik at man lettere får det til, som Inermittent fasting, lavkarbo osv osv i det uendelige. Finn noe som funker for deg og som du kan leve med som livsstil, ikke diett!

Anonymkode: bc538...a21

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville sett på kaffe-avhengigheten din da. Hvorfor må du ha kaffe på morgenen? Jeg har heldigvis aldri blitt avhengig av kaffe, eller drukket noe særlig kaffe i det hele tatt fordi det smaker giftig for meg (sensitiv for bitre smaker).

Hvorfor mener du at hun ikke bør drikke kaffe på morgenen? Der ble jeg litt nysgjerrig..

Ellers er jeg enig med de som sier at det er totalt inntak som teller og at du må velge det som passer deg best, for å holde et godt energinivå og unngå overspising. 

- Elisabeth

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg spiser aldri frokost. Spiser første måltid rundt 12. 

Er 37 år og slank og veltrent.

Gjest frankalexanderberg
Skrevet

Har ingenting å si, men går etter sulten

Skrevet

Tror det har lite og si og at det er det totale kcal inntaket ila dagen som avgjør. Men for min del gir en sunn god frokost meg energi og gjør meg opplagt, samt holder meg mett frem til lunsjtider ca, å da frister ikke sjokolade og søt gjærbakst, som sikkert hadde fristet VELDIIG i 10-tiden om jeg ikke spiste frokost før jeg dro på jobb. Jepp jobber i butikken 🤪 myeeee fristelser noen ganger og sjokolade alltid innen rekkevidde.

Anonymkode: 82cff...28a

Skrevet
23 timer siden, Gnå skrev:

Jeg tror forskerne nå er ganske enige om at det er deg totale kaloriinntaket som teller, og at når du spiser, ikke spiller noen rolle. Men så er det også sånn at mange tar sunnere valg resten av dagen hvis de spiser en grei frokost. Da blir energiinntaket mindre, og det blir lettere å gå ned i vekt. Men hvis du ikke har lyst på frokost, og synes det fungerer for deg å hoppe over, burde det ikke være noe problem. 

Dette gjelder meg. Jeg klarer ikke å gå ned noe hvis jeg ikke starter dagen med frokost.

Da blir alle måltider utsatt og jeg spiser da gjerne færre måltider, og det første som skjer når det da roer seg for kvelden og jeg setter meg ned så får jeg skikkelig søtsug og blir da spisende mye mer enn hvis jeg hadde starta med frokost. Og da selvfølgelig mye mer usunt.

Anonymkode: 5e242...e5f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder meg. Jeg klarer ikke å gå ned noe hvis jeg ikke starter dagen med frokost.

Da blir alle måltider utsatt og jeg spiser da gjerne færre måltider, og det første som skjer når det da roer seg for kvelden og jeg setter meg ned så får jeg skikkelig søtsug og blir da spisende mye mer enn hvis jeg hadde starta med frokost. Og da selvfølgelig mye mer usunt.

Anonymkode: 5e242...e5f

Da er det det som passer best for deg. Det er individuelt. Jeg er helt motsatt, aldri sulten før i 13-14 tiden, og mest sulten utover mot slutten av dagen. For meg funker det da best å spise sen lunsj og middag, da holder jeg vekta eller går ned når det er målet. Andre som deg har mest nytte av å «spise seg ferdig» tidligere på dagen. Periodisk faste som flere nevner er det veldig mange som har god erfaring med. Da legger man opp til å spise feks frokost og lunsj og en tidlig middag som metter ordentlig, innenfor feks 8 timer, for så å faste resten av døgnet. Jeg selv har aldri følt meg friskere og mer opplagt enn når jeg gjør det sånn. Kroppen tilpasser seg en ny måltidsrytme relativt fort også, så man slipper å gå sulten. Min erfaring er at jeg blir mindre sulten når jeg spiser to store måltider om dagen og faster resten, enn om jeg spiser lite hver tredje time fra tidlig morgen til sene kvelden

Anonymkode: 26f1c...43e

Skrevet

På 2.10.2019 den 13.30, sunt_fokus_ skrev:

Hvorfor mener du at hun ikke bør drikke kaffe på morgenen? Der ble jeg litt nysgjerrig..

- Elisabeth

Ikke bare på morgenen. Hvis man MÅ ha koffein for å våkne og for å holde seg våken, så bør man virkelig se på avhengiheten sin. Når vi har bedriftshelsetjenesten på besøk, så spør de oss alltid om hva man drikker på jobb, fordi man bør ikke få i seg mye koffein. Jeg får alltid ros for at jeg ikke drikker kaffe, te, energidrikk eller cola. Koffein er et sentralstimulerende middel.

Alle har vel hørt at energidrikk kan være farlig? Skjønner ikke hvorfor de bare fokuserer på energidrikk. En kopp kaffe gir ca like mye koffein som en halvliter med energidrikk. Og hvem drikker bare én kopp kaffe til dagen? Hadde jeg sagt at "jeg MÅ ha en halvliter energidrikk på morgenen", så hadde de fleste reagert. Men sier man "jeg MÅ ha en kopp kaffe på morgenen" så reagerer nesten ingen. 

• Liker 1
Skrevet

Man bør spise mår man er sulten ( altså naturlig sulten, ikke fysen eller overspsingsulten) Man bør holde seg under det kaloriforbruket du har pr dag for å gå ned. Dette med eller uten frokost. 

Har gått ned 20 kg, da har jeg kun spist når jeg føler rumling i magen. Det er sjeldent før 13.  Har loggført absolutt alt jeg har spist og da hatt kaloriunderskudd på 600 kalorier pr dag.

Anonymkode: 37625...623

Skrevet

Har aldri klart å følge noe diett. Men etter å spise OMAD, så er jeg ned 67kg på 2 år uten noen vansker. Fasting og ketogent uten meieriprodukter er enkelt hvis du lager mat med nok næringsstoffer.

Anonymkode: cd768...314

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke bare på morgenen. Hvis man MÅ ha koffein for å våkne og for å holde seg våken, så bør man virkelig se på avhengiheten sin. Når vi har bedriftshelsetjenesten på besøk, så spør de oss alltid om hva man drikker på jobb, fordi man bør ikke få i seg mye koffein. Jeg får alltid ros for at jeg ikke drikker kaffe, te, energidrikk eller cola. Koffein er et sentralstimulerende middel.

Alle har vel hørt at energidrikk kan være farlig? Skjønner ikke hvorfor de bare fokuserer på energidrikk. En kopp kaffe gir ca like mye koffein som en halvliter med energidrikk. Og hvem drikker bare én kopp kaffe til dagen? Hadde jeg sagt at "jeg MÅ ha en halvliter energidrikk på morgenen", så hadde de fleste reagert. Men sier man "jeg MÅ ha en kopp kaffe på morgenen" så reagerer nesten ingen. 

Takk for oppklaring.

Jeg drikker faktisk bare 1 kopp kaffe om dagen. Ikke fordi jeg tror det er problematisk med 2-3 kopper, men har bare lyst på når jeg står opp. Koffein er det jo en del delte meninger om, men det er så vidt jeg vet ikke dokumentert at det er skadelige effekter av de mengdene en gjennomsnittlig nordmann drikker. 

Energidrikker synes jeg ikke er helt sammenlignbart, da det gjerne er andre sentralstimulerende midler i disse i tillegg til mye koffein, samt ofte mye sukker. + at det ofte er ungdom (og barn) som bruker disse og ikke voksne, og for dem er det gjerne andre anbefalinger.

(Beklager til TS for å bruke tråden til å snakke om noe helt annet, skal slutte nå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...