Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ikke så mye peiling på renter osv. Jeg er flink økonomisk og sparer ca 10000 kr av inntekten min hver måned (er også fulltidsstudent). 

Blr jeg gå for fastrente innskudd (1,85% rente) eller superspar (1,35%)? 

Tenkte å sette inn rundt 100000kr til sparing

Anonymkode: 3ba4f...84f

Skrevet

Jeg hadde satt inn pengene i DNB Global indeks fond.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har tenkt å sette pengene i fond nær du satse på en annen bank. Nordax f.eks har 2,30% rente på sparekonto.

Anonymkode: 3e2a5...ef3

Skrevet

https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/

Statlig nettside som holder orden på rentenivået i de ulike bankene. Ganske dust å sette pengene dine i DNB når du kan få 2,3% rente uten bindingstid eller andre begrensninger i andre banker. Med fastrente kan du få hele 2,43%, men ulempen er 5 år binding. 

Du kan også bruke den nettsiden for å sjekke om banken din har riktig rente på eventuelt huslån

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke har tenkt å sette pengene i fond nær du satse på en annen bank. Nordax f.eks har 2,30% rente på sparekonto.

Nordax er kundefiendtlig, og spammer deg ned med reklame for forbrukslån. Skygg unna! 

Anonymkode: 9bb77...988

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har ikke så mye peiling på renter osv.

F.eks 2% rente betyr at 100 000 blir til 102 000 etter ett år (før skatt)

så er vel skatten på renteinntekter 23% (tror jeg) , altså 23% forsvinner av de 2000 kronene du tjente

100 000 * 1.02 - (100 000*(1.02-1)*0.23) = 100 000 * (1.02 - 0.02*0.23) = 101 540 etter skatt og renteinntekt .

Så med 2% rente tjente du 1540 kroner over å ha pengene i madrassen ;) 

Men reellt sett taper du penger på dette fordi inflasjonen spiser opp dette og litt til. kanskje 2% inflasjon (spørs hva du måler og hva du vil trenge penger til, f.eks boliger i oslo har steget mye mer enn 2% så er det målet vil du falle fra ganske kraftig om det fortsetter)

Er derfor folk anbefaler å spare i aksjefond, da tjener du i snitt kanksje 6-7% "rente" MEN tar veldig høy risiko dersom en ser i noen års perspektiv kan du fort ha tapt 50% av pengene dine, ser du i 30 års perspektiv derimot er risikoen mye lavere enn for bankinnskudd, så har du et veldig langt perspektiv er det faktisk både mer risikabelt og mindre profitabelt å ha pengene i banken ;) Men hvem tenker 30 år frem i tid er ikke sikkert du lever engang da, så sier ikke at du skal sette pengene i fond, men noe å tenke over ihvertfall ;) 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blr jeg gå for fastrente innskudd (1,85% rente) eller superspar (1,35%)

DNB er noe dritt, og for å få 'æren' av de 1.35% så krever de at du lager en spareavtale, mens for 1.85% krever de at du låser pengene i 1 år. Konkurrenter derimot som komplett bank vil la deg sette inn pengene for 1.95% rente, uten vilkår, uten spareavtale, uten binding. Tilsvarende konto hos DNB gir 0.85% rente

Dersom du har planer om å fortsette å spare så beløpet vil stige (100'000 er ingenting..) så kan det være verdt å gjøre den ekstra innsatsen med å finne en bedre bank for bankinnskudd først som sist, så vil du over mange år tjene mye på det. 1% på 100 000 er bare 1'000 før skatt, men dersom beløpet stiger fordi du sparer mer og mer, og renters rente effekt over mange år, vil det kunne være signifikant med penger å tjene på å bytte bank for bankinnskudd, 1% på en million er f.eks 10'000 før skatt det er en del det, og kanskje ikke noen vits å donere 10'000 i året til DNB, selv om de sikkert er snille folk ;) 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

(er også fulltidsstudent). 

Ikke jobb for mye så du ikke følger med på skolen da. å lære seg basics som hva % betyr er essensielt for ethvert studie av noe nytte. Ofte trenger en ikke avansert matte men det helt grunnleggende (multiplikasjon, addisjon, prosent) må på plass for stort sett alt av nyttig arbeid, så noe å tenke over, kan lønne seg mer på sikt å legge inn god innsats på skolen heller en å jobbe maksimalt ved siden av.

Uansett, ditt liv dine valg,

Lykke til

Anonymkode: af49a...02e

Skrevet

Dersom du vil ha sparekonto, ville jeg brukte rentesammenlikneren og valgt en ok bank med høy rente. Vi har sparepengene til sønnen vår i YA Bank.

Anonymkode: 5b662...03f

Skrevet

Hvis pengene er tenkt til fremtidig bolig, er BSU-konto en uslåelig spareform (forutsatt at du har noe inntekt slik at du får fullt skattefradrag). I og med at du er student, er det sannsynlig at du ikke når fullt skattefradrag, men det vet du best selv. I så fall kan du vurdere BSU start-konto. Denne gir nærmere 4% rente, men pengene låses til boligformål for hvert årsskifte. 

Skrevet
1 time siden, Økonomisk sans skrev:

Hvis pengene er tenkt til fremtidig bolig, er BSU-konto en uslåelig spareform (forutsatt at du har noe inntekt slik at du får fullt skattefradrag). I og med at du er student, er det sannsynlig at du ikke når fullt skattefradrag, men det vet du best selv. I så fall kan du vurdere BSU start-konto. Denne gir nærmere 4% rente, men pengene låses til boligformål for hvert årsskifte. 

Om man ikke får skattefradrag, kan BSU Start hos DNB anbefales.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordax er kundefiendtlig, og spammer deg ned med reklame for forbrukslån. Skygg unna! 

Anonymkode: 9bb77...988

Who cares? De kan bare spamme så mye de orker. Spiller da ingen rolle for meg.

• Liker 1
Skrevet
På 1.10.2019 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har ikke så mye peiling på renter osv. Jeg er flink økonomisk og sparer ca 10000 kr av inntekten min hver måned (er også fulltidsstudent). 

Blr jeg gå for fastrente innskudd (1,85% rente) eller superspar (1,35%)? 

Tenkte å sette inn rundt 100000kr til sparing

Hvorfor skal du på død og liv bruke en bank som gir deg dårlige betingelser enn andre banker? 

Spare kan du gjøre hvor som helst og med bedre rente enn den du opplyser å få hos DNB. 

Bruk google, beste rente innskudd, plopp inn beløp og aldren din så får du opp opplysningene du trenger. 

Vi kjøper vanligvis ikke mye hos en butikk vi ser og vet tar mye høyere pris enn konkurensten. Smarte folk se rhvor mye de taper på større beløp i bankene og bytter/flytter minimum sparepengene over til en bank der sparerenten er bedre. 

Anonymkode: 75117...972

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...