AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #1 Skrevet 1. oktober 2019 Er det noen som jobber som ergoterapeut som vil fortelle litt om utdanningen, yrket og arbeidsoppgavene? Hvordan er lønnen og mulighetene for jobb? Takk for svar 😊 Anonymkode: ba97d...3bf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #2 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg lurer også Anonymkode: eb4b3...993
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 På 2.10.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev: Jeg lurer også Anonymkode: eb4b3...993 Så bra. Håper vi får noen svar 😊 Anonymkode: ba97d...3bf
The Kitten Skrevet 9. oktober 2019 #4 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg kan si litt om utdanningen og praksis iløpet av helgen hvis det kan være til noe hjelp?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #5 Skrevet 18. oktober 2019 På 9.10.2019 den 20.50, The Kitten skrev: Jeg kan si litt om utdanningen og praksis iløpet av helgen hvis det kan være til noe hjelp? Gjerne det Anonymkode: ba97d...3bf
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #6 Skrevet 18. oktober 2019 Jeg kjenner veldig mange arbeidsledige ergoterapauter, så det er ikke en utdanning jeg ville satset på. Anonymkode: bdceb...5c4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #7 Skrevet 18. oktober 2019 Mitt inntrykk er at å jobbe som ergoterapeut i kommunene er blitt veldig stressende. Mye byråkrati, effektivisering og få om mange oppgaver. Anonymkode: 93050...b83
The Kitten Skrevet 20. oktober 2019 #8 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare hvordan jeg opplever utdanningen og hvordan jeg syns praksis har vært. Utdanningsløpet hos oss er lagt opp slik at alle fagene bygger på hverandre. Første året må vi skrive 5 oppgaver. En om hva ergoterapeuten gjør, en om en person som har et aktivitetsproblem. Det kan f.eks være en som sliter med å strikke p.g.a leddgikt. Her kan man dikte opp det man vil, men jeg anbefaler å ha en ekte person og skrive etter det. Det trenger for øvrig ikke være et varig problem. Tredje oppgave var ergoterapiens historie. Den fjerde var en gruppeoppgave hvor man får tildelt en aktivitetsgruppe f.eks barn. Disse fire oppgavene skal man bearbeide gjennom hele studiet. Den femte oppgaven går rett inn i eksamensmappen hvis den blir trukket ut. Totalt er det to oppgaver som skal inn i eksamensmappen. En som skolen velger og en en du velger selv. Hvis jeg husker riktig så valgte vi oppgave før skolen. Vi hadde en kort introduksjonspraksis første året og var også på besøk et par dager på eldresenter. I introduksjonspraksisen var jeg på rehabilitering. Etter påske hadde vi praksisperiode på 7 uker. Jeg var på habilitering for barn og fikk sett masse. I første praksisperiode er det meningen at man i hovedsak skal observere, men jeg lærte å skrive søknader og journal og fikk delta aktivt i en finmotorisk gruppe vi hadde. (Finmotorisk gruppe er for at barn med nedsatt finmotorikk skal få trene den opp til skolestart). Kan prøve å svare mer utfyllende om praksis om det er ønskelig. P.g.a taushetsplikt må jeg være forsiktig med å ikke gjøre det gjenkjennelig. I min klasse ble vi enig om å dele klassen i tre slik at gruppe 1 valgte praksisplasser første året, gruppe 2 velger først andre året osv. På den måten får alle velge først en gang og alle må velge sist en gang. Skolen har også retningslinjer om at man kan søke særplass hvis man oppfyller visse kriterier. F.eks at man driver med toppidrett eller har ansvar for barn. Jeg søkte på særskilt grunnlag fordi jeg var innkalt til å vitne i en rettssak og fikk det innvilget. Vi jobber mye i basisgrupper på min skole. Første året fikk vi en oppgave og skulle ha en muntlig fremføring foran resten av klassen. Dette hadde vi hver tredje uke ca. Nå går jeg andre året og vi jobber fortsatt i basisgrupper, men nå har vi også hatt en skriftlig oppgave som ble levert inn. Dette året har vi en tredelt eksamen. To og to studenter skal skrive en oppgave sammen. F.eks om personer med bipolar lidelse. Så får en gruppe medstudenter i oppgave å spille denne gruppen, og de to studentene som skrev oppgaven skal gjennomføre en aktivitet med dem. Deretter de to studentene skrive hver sitt refleksjonsnotat. I min klasse var vi noen som fikk mulighet for å ha dette for ekte brukere. Da er vi på et aktivitetshus for personer med psykiske lidelser. På min skole har vi hatt mange gjesteforelesere. Noen er selvfølgelig flinkere enn andre. Vi hadde en som leste monotont fra et ark, og klaget til skolen på at vi ikke var engasjerte. Så hadde vi en nylig som var kjempeflink. Han tok oss med i undervisningen og brukte oss som eksempler. Han ba f.eks meg komme frem, så sa han "stå på en fot." Jeg syns jo det var litt rart, men greit nok... Så bevegde han seg litt rundt mens han snakket. Så dyttet han til meg så jeg mistet balansen og sa "du tapte." Ok... Jeg visste ikke at jeg var med i en konkurranse. Bare så det er sagt, så følte jeg ikke på noe vis at han var ufin mot meg. Hvis folk ikke ville bli brukt som eksempler så tok han hensyn til det. Vi har også hatt brukere som har vært inne og snakket om sine erfaringer og opplevelser. F,eks hadde vi en som hadde blitt lam fra halsen og ned etter en ulykke. Dette halvåret jobber vi bare i grupper. For meg som ikke er så glad i gruppearbeid blir det litt mye, men folk er stort sett flink til å gjøre sin del, så jeg har ikke hatt store problemer med det. Alle årene har vi også tverrfaglig samarbeid med andre helsefag. Det var det jeg kom på til nå, men føler det er mye som er glemt. Så jeg kan skrive mer hvis jeg kommer på det eller det er noen spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå