AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #41 Del Skrevet 2. oktober 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du har veldig lav lønn. Jeg har riktignok noen flere år enn deg på baken, men jeg gikk nettopp fra en jobb hvor jeg fikk 495' og det syns jeg var lavt. Hadde omtrent samme oppgavene som deg, egen portefølje, men ikke årsregnskap. Fikk ny jobb med en litt annen tittel (regnskapsansvarlig), mye mindre jobb, men opp 80' i årslønn. Jeg hadde nok søkt meg noe annet hvis jeg var deg. Anonymkode: 0cf1b...e7c Takk for svar. Så godt å høre, imponerende hopp i lønnen ☺️ Jeg vurderer å søke meg til noe annet også. Anonymkode: 9b06e...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #42 Del Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som regel så får man slike jobber igjennom bekjente. Jeg har 425.000. Hvordan vet du at det ikke er lavt når du ikke jobber med det selv? Anonymkode: 9b06e...1b3 Fordi jeg kjenner ekstremt mange som jobber innen regnskap. De fleste med bachelor og noen autoriserte + et par få med master. Jeg studerte jo økonomi selv og halve klassen fra master er hos de 4 store innen revisjon....og en del fra bachelor jobbet med regnskap deltid under studiet eller heltid etter studiet. Anonymkode: 8afed...d89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #43 Del Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Søknaden har alt å si for om du kommer til intervju. Jeg ville fått noen til å se på søknad og cv hvis du har søkt jobb i 6 år uten å få napp. Om du ikke har noe erfaring er det også negativt. I slike stillinger blir man ofte luket ut hvis man ikke kan vise til noe erfaring, da det tar flere år med praktisk erfaring for å virkelig kunne faget Anonymkode: c06be...932 0 erfaring men har fått mye hjelp med søknad. Får ofte høre at søknaden er bra til tross for avslag. Har erfaring med alt mulig rart utenom regnskap... not meant to be... Anonymkode: 8afed...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #44 Del Skrevet 2. oktober 2019 3 minutter siden, 14.09.2019 skrev: Vet ikke om jeg skal le eller grine av dere. Dere har utdanning + erfaring og tjener det samme som meg som jobber i butikk. Jeg hadde 425 000 brutto i fjor som vanlig butikkmedarbeider. Nå er det jo et forholdsvis godt kjent fenoment at utdannelse i Norge på generelt grunnlag lønner seg mindre enn i veldig mange andre land. Men det er på generlt grunnlag i mange tilfeller ikke de høyt utdannede som tjener for lite, men yrker som ikke krever høy utdanning som har en kunstig høy lønn på grunn av lovverk og fagforeninger. Hadde lønn i større grad vært markedsstyrt, så hadde lønnsforskjellene vært vesentlig mye høyere. Anonymkode: 1b3ee...84f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #45 Del Skrevet 2. oktober 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: 0 erfaring men har fått mye hjelp med søknad. Får ofte høre at søknaden er bra til tross for avslag. Har erfaring med alt mulig rart utenom regnskap... not meant to be... Anonymkode: 8afed...d89 Da er det nok manglende erfaring som spiller inn. Du konkurrerer da med alle som har erfaring, og blir raskt luket vekk. Ville først satset på å få erfaring. Klar over at det ikke er lett når du ikke kommer til intervju. Men prøv å tenke litt nytt. Kanskje ringe rundt til aktuelle arbeidsgivere selvom de ikke lyser ut stilling. Hør om det er mulig å få jobbe et år eller to for å opparbeide erfaring, gi uttrykk for at du virkelig brenner for det og gjerne vil lære. Tilby deg å gå litt ned i lønn i forhold til hva som er nivået om så må til Anonymkode: c06be...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #46 Del Skrevet 2. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da er det nok manglende erfaring som spiller inn. Du konkurrerer da med alle som har erfaring, og blir raskt luket vekk. Ville først satset på å få erfaring. Klar over at det ikke er lett når du ikke kommer til intervju. Men prøv å tenke litt nytt. Kanskje ringe rundt til aktuelle arbeidsgivere selvom de ikke lyser ut stilling. Hør om det er mulig å få jobbe et år eller to for å opparbeide erfaring, gi uttrykk for at du virkelig brenner for det og gjerne vil lære. Tilby deg å gå litt ned i lønn i forhold til hva som er nivået om så må til Anonymkode: c06be...932 Eller kanskje få en fot innenfor ved å jobbe litt frivillig for en organisasjon kan være en inngangsvei til betalt arbeid. Anonymkode: 1b3ee...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #47 Del Skrevet 2. oktober 2019 Altså jeg kunne gjort det for mitt eget selskap. Men arbeidsgiver lar meg ikke jobbe utenom ...og har egentlig ikke lov til å drive med nærinfsvirksomhet heller... så jeg må nesten slutte i jobben. Det tør jeg ikke uten å få ny jobb først. Anonymkode: 8afed...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #48 Del Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg kjenner ekstremt mange som jobber innen regnskap. De fleste med bachelor og noen autoriserte + et par få med master. Jeg studerte jo økonomi selv og halve klassen fra master er hos de 4 store innen revisjon....og en del fra bachelor jobbet med regnskap deltid under studiet eller heltid etter studiet. Anonymkode: 8afed...d89 Jaha, og alle deler hva de tjener med deg? De har samme erfaring, jobber i samme kommune og har lik utdannelse som det jeg har? Hvis du kjenner mange som jobber i regnskapskontor, hvorfor ikke spørre de om jobb? Ts Anonymkode: 9b06e...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #49 Del Skrevet 2. oktober 2019 52 minutter siden, 14.09.2019 skrev: Vet ikke om jeg skal le eller grine av dere. Dere har utdanning + erfaring og tjener det samme som meg som jobber i butikk. Jeg hadde 425 000 brutto i fjor som vanlig butikkmedarbeider. Noen av dere tjener til og med mindre.... Ja, det var også litt av poenget mitt (uten å virke arrogant eller nedlatende) . Jeg har brukt masse penger og tid på utdannelse, og har en mer stressende jobb, men såpass lite betalt. Ts Anonymkode: 9b06e...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #50 Del Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: 0 erfaring men har fått mye hjelp med søknad. Får ofte høre at søknaden er bra til tross for avslag. Har erfaring med alt mulig rart utenom regnskap... not meant to be... Anonymkode: 8afed...d89 Det er ikke noe å hige etter heller, ikke akkurat lukrativt yrke. Ihvertfall ikke i regnskapsbyrå. Anonymkode: 9b06e...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #51 Del Skrevet 2. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jaha, og alle deler hva de tjener med deg? De har samme erfaring, jobber i samme kommune og har lik utdannelse som det jeg har? Hvis du kjenner mange som jobber i regnskapskontor, hvorfor ikke spørre de om jobb? Ts Anonymkode: 9b06e...1b3 Ja, mange deler fordi de er ufornøyd og noen har svart når jeg spurte. Ganske normalt å dele når man får sin første jobb for å vite om lønn er riktig. Fordi de ikke ansetter og en medarbeider har ikke makt til å bare få noen inn i en bedrift. En del av de har sliti selv som vikarer først også.Ved graduate stilling hos de 4 store har jeg jobbet for mange år til å kunne søke. Vanlig er det for de med 0-2 år ikke en som er på sitt 4. år i arbeid. Graduate stillinger lå rundt 425 i 2015 for de med master om det er av i interesse. Anonymkode: 8afed...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #52 Del Skrevet 2. oktober 2019 59 minutter siden, 14.09.2019 skrev: Vet ikke om jeg skal le eller grine av dere. Dere har utdanning + erfaring og tjener det samme som meg som jobber i butikk. Jeg hadde 425 000 brutto i fjor som vanlig butikkmedarbeider. Noen av dere tjener til og med mindre.... Mange ganske nyutdannede her. Jeg har lengre erfaring og tjener betydelig mer. Kommer du til å nå 700 000 i jobben din? Anonymkode: b7a35...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #53 Del Skrevet 2. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe å hige etter heller, ikke akkurat lukrativt yrke. Ihvertfall ikke i regnskapsbyrå. Anonymkode: 9b06e...1b3 Nei, men jeg trenger regnskapserfaringen for å kunne bli controller... Mitt yrke har vært døende siden 90-tallet. Jeg er lei av å jobbe bo med finans. Mye drittarbeid, dårlig lønn, eldre menn...må jo bli megler for å få en god lønn og megleryrket er også døende. Alt automatiseres. Har ikke A i snitt og da blir analytiker uaktuelt..dagens studenter lærer programmering og big data under studiet når det i min tid ikke engang hadde excel kurs. Alt jeg kan av data og statistiske programvarer er selvlært og det sier seg selv at kompetansen da ikke er svært god sammenlignet med det de krever. Anonymkode: 8afed...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #54 Del Skrevet 2. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er det jo et forholdsvis godt kjent fenoment at utdannelse i Norge på generelt grunnlag lønner seg mindre enn i veldig mange andre land. Men det er på generlt grunnlag i mange tilfeller ikke de høyt utdannede som tjener for lite, men yrker som ikke krever høy utdanning som har en kunstig høy lønn på grunn av lovverk og fagforeninger. Hadde lønn i større grad vært markedsstyrt, så hadde lønnsforskjellene vært vesentlig mye høyere. Anonymkode: 1b3ee...84f Mener du av lavtlønte jobber i Norge er for lukrative? Mtp. prisnivået i landet, som har gått opp mye de siste åra, bør 400-450k være det absolutt minste det er mulig å tjene. Man er heller ikke nødvendigvis mer effektiv om man har en høy utdannelse, så jeg ser ingen grunn til at forskjellene skal være større enn de er nå generelt. Så at snittinntekten for menn her i kommunen var over 700k, så utdannelse må da lønne seg for at snittet blir trukket opp såpass. Det betyr at mange i praksis tjener godt over dobbelt av en jobb som krever ingen eller middels utdannelse, og man blir ikke så effektiv selv etter fem år på skolebenken at dette ikke kan karakteriseres som svært godt betalt for å jobbe under 40 timer i uka. Anonymkode: 8586b...fb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #55 Del Skrevet 2. oktober 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, mange deler fordi de er ufornøyd og noen har svart når jeg spurte. Ganske normalt å dele når man får sin første jobb for å vite om lønn er riktig. Fordi de ikke ansetter og en medarbeider har ikke makt til å bare få noen inn i en bedrift. En del av de har sliti selv som vikarer først også.Ved graduate stilling hos de 4 store har jeg jobbet for mange år til å kunne søke. Vanlig er det for de med 0-2 år ikke en som er på sitt 4. år i arbeid. Graduate stillinger lå rundt 425 i 2015 for de med master om det er av i interesse. Anonymkode: 8afed...d89 Men du synes fortsatt at 425.000 ikke er lavt? De fleste får jobb igjennom bekjente inkl meg selv. Da tipser de sjefen at du er på jakt etter en regnskapsstilling. Anonymkode: 9b06e...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #56 Del Skrevet 2. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du synes fortsatt at 425.000 ikke er lavt? De fleste får jobb igjennom bekjente inkl meg selv. Da tipser de sjefen at du er på jakt etter en regnskapsstilling. Anonymkode: 9b06e...1b3 Hadde du vært autorisert hadde jeg syntes det var lavt. Du vil nok gå opp til 500k hvis du blir det. 3 år til og ett jobb bytte så er du nok nære 600k. Så du har gode utsikter. Anonymkode: 8afed...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #57 Del Skrevet 2. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du synes fortsatt at 425.000 ikke er lavt? De fleste får jobb igjennom bekjente inkl meg selv. Da tipser de sjefen at du er på jakt etter en regnskapsstilling. Anonymkode: 9b06e...1b3 Jeg har aldri fått jobb ved st folk tipser. Det hjelper særdeles lite i en stor bedrift når vedkommende som tipser har medarbeider stilling og selv er ny nesten. Har prøvd å tipse selv i min jobb men da gikk det bare til noen internt. Vi innvandrere har generelt dårlig med kontakter og greier ikke hjelpe hverandre.... Anonymkode: 8afed...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #58 Del Skrevet 2. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Riktig så enkelt er det ikke med tanke på automatisering og outsourcing. Jeg jobber riktignok med noe annet enn regnskap, men det vi ser er at når de enklere oppgavene blir outsourcet eller automatisert, så flyttes arbeidet i mange tilfelller bare fra utførelsen av dem til rapportering eller kontroll av eksterne firmaer som utfører arbeidet. I noen tilfeller ser vi til og med at det å sette ut til lavkostland innebærer mer arbeid enn å bare gjøre det selv, fordi en del av disse billigfirmaene krever mye oppfølging og koordinger grunnet alt fra eierskap til oppgavene, samarbeidsproblemer og språkproblemer, samt tidvis at man likevel må gjøre oppgaven selv en gang til fordi den ble utført feil. Mange firmaer går på en smell eller ti når det gjelder dette med oursourcing, og hos oss har en del av oppgavene blitt hentet tilbake rett og slett fordi det har vist seg ganske vanskelig å finne en leverandør i lavkostland som har evne til å utføre oppgavene i det tempoet og kvaliteten som kreves. For det er ikke bare "nominell" kostnad som teller (altså prisen de tilbyr for å få utført en tjeneste), men kostnaden per tidsenhet. Det hjelper ikke at noe er superbillig så lenge det tar dem tre ganger så lang tid å gjøre og attpåtil en kvalitet som ikke holder mål. Anonymkode: 1b3ee...84f Nå blander du sammen litt. Outsourcing betyr jo bare at noen andre gjør det samme arbeidet på samme måte, og det krever oppfølging, som du skriver. Robotisering er noe annet. Anonymkode: 3f992...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #59 Del Skrevet 2. oktober 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes lønnen din hørtes ganske bra ut. Får selv 400.000 og klager ikke i det hele tatt. 🙂 Anonymkode: e452f...621 Ganske bra??! 425.000 med 4 års høyere utdanning og 5 år ansiennitet!? I hvilket år, 1970?? Nei TS, lønnen din er altfor lav, her kan du innhente tilbud fra konkurrerende bedrifter og enten bytte jobb eller bruke det som internt forhandlingskort. Heier på deg (Lønn burde forøvrig ligge på mellom 500-525.000) Anonymkode: 0fda3...616 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #60 Del Skrevet 2. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå blander du sammen litt. Outsourcing betyr jo bare at noen andre gjør det samme arbeidet på samme måte, og det krever oppfølging, som du skriver. Robotisering er noe annet. Anonymkode: 3f992...4d6 ....og automatisering. Det vil f eks gjøre at inngående faktura kontrolleres, konteres, bokføres, arkiveres og utbetales av roboten. Anonymkode: 3f992...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå