Gå til innhold

Lav lønn - regnskapsfører

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet som regnskapsfører i byrå til 2009 og hadde 450.000,- i årslønn da. Hadde egen portefølje A-Å men er ikke autorisert. Ville tenkt 500´ ish. 

Anonymkode: f224a...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....og automatisering. Det vil f eks gjøre at inngående  faktura kontrolleres, konteres, bokføres, arkiveres og utbetales av roboten.

Anonymkode: 3f992...4d6

Og det er fortsatt ting som må kontrolleres. Vi får inngående fakturaer på EHF og mail, men tolkingsprogrammet finner ikke alltid riktig leverandør og kan bomme på beløp. Det er ikke alltid en leverandør skal på samme konto eller til samme godkjenner, det takler ikke systemet vi bruker. Det blir mindre punching og mer kontrollarbeid med automatisering slik som det er nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er regnskapsfører med autorisasjon (fikk for 10 år siden). Jeg sluttet på regnskapskontor for 4 år siden, da var lønna mi 560 000. Så ja, jeg synes 425000 er for lite. Jeg tror du skal konsentrere deg om å få autorisasjon, og så finner du deg en ny jobb. Noen sa en gang at du får ikke det du fortjener, du får det du forhandler deg fram til. Dette har virkelig vært tilfelle for meg. Jeg har vært nødt til å være kynisk (men høflig) i lønnsforhandlinger, og det har alltid vært enklest å presse opp lønna ifbm ansettelse.

Lykke til!

Anonymkode: 9a7d3...dff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de ofte har mye å gå på når det gjelder lønn. Anbefaler å gå på jobbintervjuer flere steder og prøve deg frem hvor langt du kan gå for å presse opp lønna. Du kan nok fort gå opp 100000 på den måten. Du har jo ingenting å tale på å legge deg litt høyt når de spør om lønnsforventninger

Anonymkode: c06be...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det er fortsatt ting som må kontrolleres. Vi får inngående fakturaer på EHF og mail, men tolkingsprogrammet finner ikke alltid riktig leverandør og kan bomme på beløp. Det er ikke alltid en leverandør skal på samme konto eller til samme godkjenner, det takler ikke systemet vi bruker. Det blir mindre punching og mer kontrollarbeid med automatisering slik som det er nå. 

Men den teknologien der er jo mange år gammel. Det kommer nye ting nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den teknologien der er jo mange år gammel. Det kommer nye ting nå.

Hva er det nyeste nå da? Vi bruker Visma.net og er ikke imponert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det nyeste nå da? Vi bruker Visma.net og er ikke imponert. 

Robotisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Robotisering.

Et firma med en regnskapsavdeling på 4 stk investerer ikke det, men et regnskapssystem som automatiserer prosessene;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske bra??! 425.000 med 4 års høyere utdanning og 5 år ansiennitet!? I hvilket år, 1970??

Nei TS, lønnen din er altfor lav, her kan du innhente tilbud fra konkurrerende bedrifter og enten bytte jobb eller bruke det som internt forhandlingskort. Heier på deg:hoppe:

(Lønn burde forøvrig ligge på mellom 500-525.000)

Anonymkode: 0fda3...616

Takk 🙏

Ts 

Anonymkode: 9b06e...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er latterlig lav lønn, spesielt i Bærum, som er en dyr plass å bo. Så egentlig har du sånn ca 300.000 kr hvis jeg skal tippe i kjøpekraft hvis du hadde bodd i en mindre by - det er altså det du jobber for. 

Forøvrig er snittlønna for året 2018 på 48.890 kr brutto per måned, så du er Satans langt unna dette snittet.

Se på plass nr 121: Regnskapsførere.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.609823.69a4315794

Anonymkode: d59fd...e49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært med på å ansette en regnskapsfører som har jobbet med regnskap i 4 år og autorisasjonen er underveis. Hun får 550.000,- i året og du burde lete etter en ny jobb! Har hørt fra andre at regnskapsbyråer er dårligere betalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke autorisert. Gjør alt utenom årsoppgjør. Oslo-området. Tjener 480 000. Er du autorisert så stiger lønnen til rundt 600 000, men du må jobbe et visst antall timer uten å få overtidsbetalt. 

Anonymkode: 9be51...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke autorisert. Gjør alt utenom årsoppgjør. Oslo-området. Tjener 480 000. Er du autorisert så stiger lønnen til rundt 600 000, men du må jobbe et visst antall timer uten å få overtidsbetalt. 

Stemmer ikke. Jeg får overtid fra første time over vanlig arbeidstid og er autorisert.

Anonymkode: b7a35...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke ha andre regler enn arbeidsmiljøloven. Eller jo, de kan... Men da bryter de loven med viten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og hjelp dere 😊

Det virker som jeg ligger for lavt. Jeg ser på statistikken og jeg ligger langt under nederste kvartil, men den gjelder jo også andre type regnskapsstillinger. Jeg jobber jo også i den kommunen med høyest lønninger. Jeg må nok ta tak i dette da jeg føler lønnen dreper litt motivasjon. Tenker det også er mer lukrativt å finne en jobb som ikke er i et regnskapsbyrå. 

Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg er godt voksen og har nok kunnskap og erfaring til at jeg er verdifull for arbeidsgiveren min, jeg regner med å ha jobb så lenge jeg ønsker. Men jobbene blir stadig færre. Dog blir de mer interessante, siden alt det enkle arbeidet enten automatiseres eller settes ut til lavkostland. Det som står igjen er de vanskelige avstemmingene, kundekontakt, årsoppgjør og totalansvar. Så hvis du skal fortsette må du be om mer av dette, og skaffe deg autorisasjon.

Anonymkode: b7a35...94f

Takk skal du ha. Jeg jobber nettopp med å automatisere dette, men jeg er ingen regnskapsfører. Jeg er utvikler og lager disse programmene som skal brukes, og det du skriver passer perfekt med min forståelse av hvordan fremtiden blir regnskapsførere.

Anonymkode: 013b2...48c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og hjelp dere 😊

Det virker som jeg ligger for lavt. Jeg ser på statistikken og jeg ligger langt under nederste kvartil, men den gjelder jo også andre type regnskapsstillinger. Jeg jobber jo også i den kommunen med høyest lønninger. Jeg må nok ta tak i dette da jeg føler lønnen dreper litt motivasjon. Tenker det også er mer lukrativt å finne en jobb som ikke er i et regnskapsbyrå. 

Ts 

Du kan vel jobbe med noe administrativt- ikke nødvendigvis regnskap? 

Har kun 1 år på skole, og jobbet innenfor admin i 5 år og har nå 610k pluss bonus 

Anonymkode: 22c91...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 14.09.2019 skrev:

Ehhh. I butikkyrke får heller ikke butikksjefer betalt overtid. De får heller ikke betalt ved varetelling. Du må ikke se deg helt grønn på lovverket. 

Ehhh tror du har misforstått poenget med lovverket totalt. Loven er ikke ment som anbefalte retningslinjer som man kan velge å følge som det ser ut som du tror. Brudd på loven gir konsekvenser. Det er ikke lov å avtale dårligere vilkår enn arbeidsmiljøloven gir. Brudd på denne loven kan blant annet medføre at arbeidsgiver blir dømt til å betale skyldig overtidsbetaling for flere år tilbake. Flere dommer hvor det er tilfelle. Den ansatte trenger bare å kjenne sine rettigheter og holde oversikt over timene sine selv.

Derimot er det noen få unntak i loven, der sjefer og andre med særdeles uavhengig stilling kan fritas fra overtidsbetaling, men det er ikke det samme som at man bare kan velge å se bortifra loven i hvilke som helst tilfeller. I disse unntakene skal den ansatte da istedenfor overtidsbetalt ha en tilsvarende høy lønn som dekker opp for manglende overtidslønn. Man skal også da ha reell uavhengig stilling, blant annet ved at man styrer dagene sine selv og velger selv når man kommer og går

Anonymkode: c06be...932

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et firma med en regnskapsavdeling på 4 stk investerer ikke det, men et regnskapssystem som automatiserer prosessene;) 

Mhm. Vel. Nå lurer jeg på om du kanskje er såpass ung at du ikke har sett så mange endringer ennå? Da datamaskinene gjorde sitt inntog, jobbet jeg et sted der det var 5 maskiner på 500 mennesker. En i hver etasje :) Brev ble skrevet på maskin - som kladd, etter at sjefen hadde godkjent, ble det renskrevet og sendt ut av sekretærene, som også hadde ansvar for det store papirarkivet. Ingen kunne forestille seg at vi om få år skulle kutte brevskriving, sjefsgodkjenning, papirer og sekretærer og bare sende e-post direkte til alle.

Google litt om robotisering. Det er i sin barndom, eller kanskje ungdom, men det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det høres ut som lav lønn. 

Jeg jobber ikke direkte med regnskap, men har en del økonomioppgaver i tillegg til mange administrative. Har mer erfaring, men mindre utdannelse, og jeg ligger på ca 500 000. 

Anonymkode: bce8f...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...