Gå til innhold

Sikring i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er veldig bekymret for at gutten min på 2 år ikke blir riktig sikret i bilen til faren sin. 

Jeg og barnefar er ikke sammen. 

Barnefar har en god bilstol til gutten vår som jeg sendte med da han flyttet ut. Relativt ny besafe stol som er bakovervendt. 

Vi har snakket om flere ganger viktigheten med at barna må sikres bakovervendt til minst 4 år. Barnefar har vært enig når jeg har tatt opp dette. 

Jeg fikk meg et sjokk i helga når han legger ut et bilde på Snapchat hvor gutten vår sitter i vanlig beltestol. Jeg skrev melding til han at gutten vår er for liten til å sitte i slike stoler, og spurte hvorfor han ikke bruker besafe stolen som han hadde. 

«Han orket ikke å montere bilstolen over på den andre bilen, så han så ikke skaden å bruke storebrorens bilstol».

så var det «bare» en liten kjøretur på et par timer. 

Har virkelig prøvd å snakket om alvoret ved et bilkrasj, men virker som han rett og slett ikke bryr seg. 

Gutten vår er godt vant med å sitte bakovervendt og har aldri klaget en eneste gang. Sitter kjempefint også. 

Han henter han i barnehagen annen hver fredag og leverer han på mandager i barnehagen. 

Nesten så jeg vurderer å endre leveringssted slik at jeg kan sjekke at han faktisk bruker rett sete. 

Anonymkode: 0eb09...3e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samtale med familievernkontoret der dere begge møter og han blir overtalt til riktig sikring i bil?

Anonymkode: 02bb9...ff2

Skrevet

Jeg satt opp en time, men fikk beskjed fra han at han ikke hadde tid. 

Føler jeg prøver og prøver, men forgjeves. 

• Liker 1
Skrevet

Når han er 2 år har han vel ikkje lov å sitte framover heller? Han er vel ikkje så stor? Eg synest ikkje det er innafor! Men diverre har eg fått meg eit sjokk når eg ser kor mange som driter i sikkring i bilen.

Anonymkode: 1958b...2ac

Skrevet

Dessverre er det lov...men for all del ikke anbefalt. Meld han inn i gruppa Bilstoler på Facebook!

Anonymkode: dc67d...2e4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når han er 2 år har han vel ikkje lov å sitte framover heller? Han er vel ikkje så stor? Eg synest ikkje det er innafor! Men diverre har eg fått meg eit sjokk når eg ser kor mange som driter i sikkring i bilen.

Anonymkode: 1958b...2ac

Du har rett i det. 

Han driter i det. Han har hentet den andre gutten sin i barnehage uten bilstol flere ganger. Da var han så liten som 3 år bare. 

Jeg er livredd rett og slett for at det skal skje noe med ungene fordi de har en far som er idiot..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det lov...men for all del ikke anbefalt. Meld han inn i gruppa Bilstoler på Facebook!

Anonymkode: dc67d...2e4

Har prøvd ! 🤦‍♀️🤦‍♀️ 

Har sendt han div linker på artikler fra trygg trafikk også. 

Beltestol skal barnet veie minst 15kg. Gutten veier 12 kg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...