AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #21 Del Skrevet 2. oktober 2019 Da jeg var Assistent på sykehjem, og hadde medisinkurs så fikk jeg ikke lov å sette insulin. Har selv dia1, så jeg KAN stikke, men likevel fikk jeg ikke lov. Først da jeg var ferdig utdanna helsefagarbeider fikk jeg "opplæring" Anonymkode: e7a7c...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #22 Del Skrevet 2. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tok litt av nå? Jeg er ikke sykepleier, men pårørende som forventer forsvarlig behandling av kvalifisert personale Anonymkode: 7387c...cbe Det er langt mer uforsvarlig at jeg, vernepleier (med samme medikamenthåndtering gjennom utdannelse som spl) som aldri har satt insulin skal gi, enn en hjelpepleier som har fått opplæring i å gi til spesifikk tjenestemottaker. Jeg er ikke kvalifisert til å vurdere og sette insulin pga mangel på realkompetanse. Ja, jeg har et papir som sier at jeg kan håndtere medikamenter, men om jeg gjør en kritisk feil ved administrering av (for meg) ukjent medikament, vil jeg likevel få problemer fordi jeg ikke har gitt forsvarlig helsehjelp. Å administrere medikamenter man er ukjent med, og ikke kan å vurdere behovet for, er etter loven uforsvarlig - uansett utdannelse. Anonymkode: ca7f0...f46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #23 Del Skrevet 2. oktober 2019 I private omsorgsboliger er det helt vanlig at ufaglærte setter insulin. Anonymkode: f3a55...2af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 2. oktober 2019 #24 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg jobber på sykehus, og her er vi 2stk sykepleiere som dobbeltkontrollerer insulin hver gang, selv insulinpenner og tydelig ordre om hvilken dose som skal gis. Men jeg ser jo at det ikke nødvendigvis er gjennomførbart i blant annet kommunehelsetjenesten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #25 Del Skrevet 2. oktober 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var leder som gav meg opplæring i å sette insulin. Er du sikker på at det stemmer at det skal kontrolleres for det gjøres aldri her jeg jobber i alle fall? Anonymkode: 420f1...17b Insulin er et av relativt få legemidler som kan være dødelig dersom det gis i feil dose eller til feil pasient. Syns ikke andre enn spl bør gi dette og da med dobbeltkontroll. Det er hvertfall vanlig praksis der jeg jobber Anonymkode: 2381c...1cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #26 Del Skrevet 2. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er langt mer uforsvarlig at jeg, vernepleier (med samme medikamenthåndtering gjennom utdannelse som spl) som aldri har satt insulin skal gi, enn en hjelpepleier som har fått opplæring i å gi til spesifikk tjenestemottaker. Jeg er ikke kvalifisert til å vurdere og sette insulin pga mangel på realkompetanse. Ja, jeg har et papir som sier at jeg kan håndtere medikamenter, men om jeg gjør en kritisk feil ved administrering av (for meg) ukjent medikament, vil jeg likevel få problemer fordi jeg ikke har gitt forsvarlig helsehjelp. Å administrere medikamenter man er ukjent med, og ikke kan å vurdere behovet for, er etter loven uforsvarlig - uansett utdannelse. Anonymkode: ca7f0...f46 Samme medikamenthåndtering (medikamentregning) som sykepleier? At vernepleiere tar samme eksamen, betyr ikke at en vernepleier har kunnskap nok vedrørende medikamenter i det hele tatt. Så kan ikke sammenlignes med sykepleier. Sykepleier skal planlegge, evaluere og dokumentere virkninger av medisiner. Kjenner til kontraindikasjoner og differensialdiagnoser. I tillegg har sykepleier anatomien i bunn. Anonymkode: 547c1...80e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #27 Del Skrevet 2. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme medikamenthåndtering (medikamentregning) som sykepleier? At vernepleiere tar samme eksamen, betyr ikke at en vernepleier har kunnskap nok vedrørende medikamenter i det hele tatt. Så kan ikke sammenlignes med sykepleier. Sykepleier skal planlegge, evaluere og dokumentere virkninger av medisiner. Kjenner til kontraindikasjoner og differensialdiagnoser. I tillegg har sykepleier anatomien i bunn. Anonymkode: 547c1...80e Dette gjør vpl også. Vi har sykdomslære, anatomi og farmakologi på skolen. Lærer å sette injeksjoner i.m og s.c, legge inn kateter, sårstell og mye mer. Vi tar medikamentregning. Har lov av vår autorisasjon å gjøre det samme som sykepleiere, så fremt vi har opplæring i det. http://m.fo.no/getfile.php/1360024-1536052732/06 Profesjonene/Vernepleierne/Vernepleiernes helsefagkompetanse.pdf Det er unødvendig å rakke ned på andre profesjoner for å hevde seg... Anonymkode: 9ba0c...b8d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #28 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg jobber som assistent og hos oss setter alle assistentene insulin etter opplæring av sykepleier. Insulin er jo noe pasienten kan sette selv også, helt fra de er barn, selvfølgelig kan man som ufaglært gjøre det. Ja, det er potensielt farlig å sette for høy dose, derfor skal både en kollega og pasienten selv dobbeltsjekke innstilt dose. Anonymkode: 829b5...fb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #29 Del Skrevet 2. oktober 2019 Da håper jeg at dere ikke har mange demente eller pasienter med kognitiv svikt.. Anonymkode: 425ad...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #30 Del Skrevet 3. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Da håper jeg at dere ikke har mange demente eller pasienter med kognitiv svikt.. Anonymkode: 425ad...d1b Den pasienten jeg har må ha hjelp til å sette insulin fordi hen ikke kan bevege armene sine. Hadde armene vært brukbare ville hen satt den selv. Hvis en pasient kan læres opp til å sette på seg selv, hvorfor skal ikke en assistent kunne gjøre det? Anonymkode: 829b5...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #31 Del Skrevet 3. oktober 2019 Insulin er en potensielt (veldig) dødelig medisin, hvor døden kan komme raskt og hvor det kreves hurtig behandling. Er ikke automatisk imot at assistenter skal kunne sette sc medisiner (det deles jo ut IVF-medisiner som skal settes sc til "kvinnen i gata" over en lav sko uten særlig opplæring), men akkurat insulin...? Skeptisk. Det måtte i tilfelle være at assistenten setter den, mens et autorisert helsepersonell eller en pasient med god innsikt i egen sykdom kontrollerer at det er riktig type insulin, og at mengden er riktig, før assistenten stikker. Assistent kan ikke sammenlignes med pasienten selv, de fleste med diabetes har fått opplæring i sin egen diabetes, beregning av dosen og kontrollregimer. Det er forskjell på å leve med en sykdom selv og få opplæring i den som frisk. Hvis det noen steder er slik at assistenter kan gi insulin uten dobbeltkontroll av type/dose, synes jeg det er skremmende. Anonymkode: 839ee...8aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #32 Del Skrevet 3. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Insulin er en potensielt (veldig) dødelig medisin, hvor døden kan komme raskt og hvor det kreves hurtig behandling. Er ikke automatisk imot at assistenter skal kunne sette sc medisiner (det deles jo ut IVF-medisiner som skal settes sc til "kvinnen i gata" over en lav sko uten særlig opplæring), men akkurat insulin...? Skeptisk. Det måtte i tilfelle være at assistenten setter den, mens et autorisert helsepersonell eller en pasient med god innsikt i egen sykdom kontrollerer at det er riktig type insulin, og at mengden er riktig, før assistenten stikker. Assistent kan ikke sammenlignes med pasienten selv, de fleste med diabetes har fått opplæring i sin egen diabetes, beregning av dosen og kontrollregimer. Det er forskjell på å leve med en sykdom selv og få opplæring i den som frisk. Hvis det noen steder er slik at assistenter kan gi insulin uten dobbeltkontroll av type/dose, synes jeg det er skremmende. Anonymkode: 839ee...8aa Selvfølgelig skal dosen og typen alltid dobbeltkontrolleres, enten av pasienten selv og/eller av en annen kollega. At assistenten setter insulin alene uten at noen kontrollerer det er skummelt ja. Det hadde jeg ikke turt selv. Anonymkode: 829b5...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #33 Del Skrevet 3. oktober 2019 På 2.10.2019 den 18.58, AnonymBruker skrev: Dette gjør vpl også. Vi har sykdomslære, anatomi og farmakologi på skolen. Lærer å sette injeksjoner i.m og s.c, legge inn kateter, sårstell og mye mer. Vi tar medikamentregning. Har lov av vår autorisasjon å gjøre det samme som sykepleiere, så fremt vi har opplæring i det. http://m.fo.no/getfile.php/1360024-1536052732/06 Profesjonene/Vernepleierne/Vernepleiernes helsefagkompetanse.pdf Det er unødvendig å rakke ned på andre profesjoner for å hevde seg... Anonymkode: 9ba0c...b8d Nettopp. Erfaringskompetanse er en ekstremt undervurdert kompetanse. Hadde jeg de siste ti årene jobbet på sykehjem i stedet for i samlokalisering for funksjons- og utviklingshemmede, hadde jeg hatt en helt annen kompetanse innen medisinering, sårstell, palliasjon, demens etc. Til gjengjeld hadde jeg hatt mye mindre kompetanse innen epilepsi, spastisitet, miljøterapi, habilitering etc. Kunnskap som skjelden blir brukt, må friskes opp ved behov. Anonymkode: ca7f0...f46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #34 Del Skrevet 4. oktober 2019 Hvem som helst har lov til å gi hva som helst av legemidler så lenge det foreligger delegasjon fra lege/virksomhetsleder. Hvordan dette praktiseres de ulike arbeidsplassene er ganske forskjellig Hos oss kan assistenter sette insulin etter bestått legemiddelkurs og individuell opplæring. Med det siste mener jeg at hver enkelt assistent skal individuelt og alene få opplæring i hver enkelt insulinpenn/rutiner og pasient av virksomhetsleder før de får sette. Vi har bare insulinpenner da, ikke noe insulin som trekkes opp på ''gamlemåten''. Og pennen skal alltid dobbeltkontrolleres - det skal den uansett om det er spl/hj.pl/ass som setter. Behov for korttidsvirkende doser må vurderes av en sykepleier, på linje med alle andre behovsmedisiner. Det stemmer nok at venninnen din ikke har lov å sette insulin alene, som sykepleierstudent i praksis har man ikke lov å gi noen medisiner alene sånn uten videre. Anonymkode: 5734f...891 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #35 Del Skrevet 4. oktober 2019 Gjelder dette bare i helseinstitusjoner? Er barnehageassistent og har ansvar for et barn med diabetes der. Mor til barnet har lært meg opp. Anonymkode: 106e1...69d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #36 Del Skrevet 4. oktober 2019 Jeg har ikke jobbet noe sted assistenter har fått gitt medisiner i det hele tatt. Man kan ikke sammenligne å sette insulin på seg selv eller barnet sitt med at helsepersonell setter insulin på pasienter. Som helsepersonell har man det hele og fulle ansvaret, man kan ikke si at det var et uhell eller jeg var usikker om man gjør noe feil. Feilmedisinering kan gi store konsekvenser for helsepersonell som gjør feilen, med rette. En pasient skal være trygg på at helsepersonell kan det de gjør og er trygge på at det er riktig og vet konsekvensene om noe skulle skje og handler deretter. Du kan gi paracet til barnet ditt som mor/far, men du kan ikke gi en paracet til en pasient om du ikke har medisinkurs eller er spl/vpl. Det er regler for en grunn. Det er virksomhetslederen som har ansvaret og som bestemmer om assistenter kan få medisinkurs og hva de kan gi etter medisinkurs. Anonymkode: 58f93...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #37 Del Skrevet 5. oktober 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjelder dette bare i helseinstitusjoner? Er barnehageassistent og har ansvar for et barn med diabetes der. Mor til barnet har lært meg opp. Anonymkode: 106e1...69d Reglene for delegering av medisiner til barn er litt annerledes enn for voksne. Jeg som forelder kan delegere medisinhåndtering for mitt barn etter eget forgodtbefinnende. Mange kommuner og barnehager/skoler har egne regler for hvordan dette skal håndteres, det bør du som ansatt gjøre deg kjent med. Anonymkode: ca7f0...f46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå