Gå til innhold

Er på diett og er så fryktelig sulten HELE tida. Hvordan senke sultfølelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips til hvordan jeg kan senke sultfølelsen uten å ødelegge dietten?

Eventuelt hva jeg må gjøre for å takke det mentalt? 

Anonymkode: eee0d...a8b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt - dropp dietten og heller spis vanlig mat i moderate mengder.

Men ellers kan du spise f.eks gulrot. Det inneholder en del fiber og metter en del, men har lite kalorier.

Anonymkode: e9391...49b

• Liker 5
Skrevet

Da spiser du feil mat. Når du spiser sunn mat skal du kunne spise deg mett og bli normalvektig.

Anonymkode: ee3b7...c1a

• Liker 13
Skrevet

Da har du feil diett. Er du sulten så sprekker du fort. 

Anonymkode: b7262...3d7

• Liker 8
Skrevet

Sigg

Anonymkode: e016e...b8c

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du feil diett. Er du sulten så sprekker du fort. 

Anonymkode: b7262...3d7

Jeg føler at jeg har prøvd «alt». Sliter generelt med sultregulering, tror jeg.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da spiser du feil mat. Når du spiser sunn mat skal du kunne spise deg mett og bli normalvektig.

Jeg spiser bare sunn mat laget fra bunnen. Langsomme karbohydrater, rene proteiner og sunt fett. Spiser så godt som aldri sukker, chips, brus o.l. Har klart å bli overvektig likevel. Føler at jeg liksom «aldri» er mett.

• Liker 1
Skrevet

Lavkarbo. Da mister du sultfølelsen etter hvert. 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser bare sunn mat laget fra bunnen. Langsomme karbohydrater, rene proteiner og sunt fett. Spiser så godt som aldri sukker, chips, brus o.l. Har klart å bli overvektig likevel. Føler at jeg liksom «aldri» er mett.

Har du tenkt på at du kanskje ikke spiser sunt da? Jeg ble nemlig også overvektig (faktisk fedme... BMI 47) på et kosthold som høres ut som det du skisserer og er på god vei til normalvektig (BMI 29) etter at jeg begynte å spise meg mett på sunn mat. Her er en kjapp innføring i LCHF. Jo færre karbohydrater du spiser, jo lettere går du ned i vekt. 

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at du kanskje ikke spiser sunt da? Jeg ble nemlig også overvektig (faktisk fedme... BMI 47) på et kosthold som høres ut som det du skisserer og er på god vei til normalvektig (BMI 29) etter at jeg begynte å spise meg mett på sunn mat. Her er en kjapp innføring i LCHF. Jo færre karbohydrater du spiser, jo lettere går du ned i vekt. 

Jeg har prøvd lchf, og følte meg like «sulten» som ellers...

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen tips til hvordan jeg kan senke sultfølelsen uten å ødelegge dietten?

Eventuelt hva jeg må gjøre for å takke det mentalt? 

Du må få stabilisert blodsukkeret! På lavt nivå, selvfølgelig. Varierende blodsukker er sultens fiende nr 1. Noe sier meg at dietten du går på ikke er helt bra. Enten dét, eller så er du i startfasen av den? For de første dagene/uken kan du få en slik "reaksjon", men det går over. Hold ut! 

Anonymkode: ad234...187

• Liker 6
Skrevet

Det høres ut som om deler av problematikken er emosjonell spising. Emosjonell sult er veldig ekte, jeg prøver ikke å si at du ikke egentlig føler deg sulten, tvert imot. Jeg har slitt med dette selv også. En grusom sult som ingen mat kan slukke. Skyggearbeid og utforskning av alle tankemønstre og assosiasjoner til mat kan være nyttig. Bygge et nytt og godt forhold til mat.

Noe annet som hjalp meg veldig som jeg ikke ser mange nevne, er trening. For meg er det ingenting som resetter hormonsystemet og bringer alt tilbake i balanse som det å bevege kroppen. Jeg spiser mindre og blir fortere mett når jeg trener, uten å prøve på dette, versus når jeg ikke beveger meg hvor jeg ikke har grenser.

Anonymkode: bdfd9...4d0

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd lchf, og følte meg like «sulten» som ellers...

Hvor lenge prøvde du det? Og hvor mange karbohydrater spiste du om dagen? 

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Jo færre kalorier du spiser, jo lettere går du ned i vekt. For noen fungerer sikkert lavkarbo-dietter, men det er absolutt ikke noe mirakelkur. Folk som går ned av den dietten, gjør det fordi de spiser færre kalorier enn før, ikke fordi de spiser færre karbohydrater.

Lavkarbo er dessuten en ekstremt lite miljøvennlig diett.

Anonymkode: a0d74...066

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Jo færre kalorier du spiser, jo lettere går du ned i vekt. For noen fungerer sikkert lavkarbo-dietter, men det er absolutt ikke noe mirakelkur. Folk som går ned av den dietten, gjør det fordi de spiser færre kalorier enn før, ikke fordi de spiser færre karbohydrater.

Lavkarbo er dessuten en ekstremt lite miljøvennlig diett.

Anonymkode: a0d74...066

Lavkarbo er miljøfientlig, men overspising og overvekt er enda mer miljøfientlig! Det beste er så klart å spise normale, små posjoner med akkurat det man trenger for å holde seg sunn og tynn, og ikke noe mer... men for de som ikke klarer det uten lavkarbo så er jo det det minst dårlige alternativet...

• Liker 1
Skrevet

Vi er biologisk programmert til å spise mye når mat er tilgjengelig sånn at vi har nok å tære på i perioder med matmangel, så det du føler er ikke uvanlig

Jeg var selv en som ble overvektig av konstant småspising, og for meg ble det avgjørende å tørre å føle på, og akseptere,  sultfølelsen. Det å spise hele tiden var blitt en vane som jeg kunne kvitte meg med. Det å være sulten er ikke farlig. Spis 3 regelmessige, næringsrike måltider hver dag, og bestem deg for å ikke spise noe utenom. Tenk når du er sulten at du holder ut, det er ikke lenge til neste måltid, du overlever de timene.

Etter hvert blir det en rutine. Men spis nok mat til måltidene, balansert kost med karbo, fett og proteiner. 

Anonymkode: 80631...23a

• Liker 6
Skrevet

Det høres sikkert teit ut,  men du må bare bli "venn" med sulten. Jeg har drevet med fasting en stund, og har naturligvis vært en del sulten. Det hender det fortsatt jeg er, men nå plager ikke sultfølelsen meg noe særlig. Jeg har sluttet å være redd for å bli sulten, det er ikke farlig. For meg hjelper det å vite at sultfølelsen drives av et hormon (grellin) og og øker bare til et visst punkt, så minsker det igjen, det går i bølgedaler, det øker ikke mer og mer jo lenger man går. Så jeg har lært at når en sultbølge kommer, er det bare å ri den ut. Det går over. Det er faktisk sånn nå at jeg føler meg best når jeg er litt sulten. Kanskje det bare er at jeg innbiller meg at kroppen eter opp mitt lagrede fett når jeg er mest sulten. Er ikke sikkert det er sånn, men det er en hjelpende tanke når sulten gnager.

• Liker 5
Skrevet

Hvor lenge har du holdt på? jeg har brukt lang til på å venne meg til mindre mat. Gikk 2 måneder før jeg ikke var kjempesulten hele tiden etter å ha redusert inntaket.

Anonymkode: c5da6...502

Gjest Forumhei
Skrevet

Kjempe lett!! Fiber og vann, brokkoli 😊

jeg kan bli super mett i flere timer på kun 10 kcal om jeg vill, er ikke ønskelig ettersom jeg bygger kropp og trenger 3000 kcal. 

Skrevet

Er du sulten på diett, er du dømt til å sprekke. Spis mer! Kroppen trenger nok mat også når du skal ned i vekt. Vil tro det ikke er vanlig og nok næringsrik mat som har gitt deg noen ekstra kg. Kutt heller med på sukker, sjokolade, potetgull osv som du sikkert spiste før dietten. Det tar tid å gå ned i vekt og det skal det også om du ønsker å holde vekten etter endt kur. Går du lenge nå og er sulten vil du til slutt få så lyst på alt mulig at du ikke har sjangs til å holde igjen. Kroppens instinkter er sterke. Gi kroppen det den trenger av næringsrik mat.

Anonymkode: a91c8...668

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...