AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #1 Del Skrevet 1. oktober 2019 Hei! Jeg jobber i et firma som har en Berlingo varebil, den brukes i jobb av et par av mine kolleger når de skal ut på befaring. Utover det står den bare i garasjen på jobb. Vi ansatte har innimellom lånt bilen privat, den er gull hvis vi skal på Ikea eller flytte større ting. Frem til nå har det ikke vært mye fokus på det, sjefen har egentlig sagt ja hver gang noen har spurt. Også har vi fylt litt drivstoff som takk for lånet. Nå kommer plutselig økonomileder og forteller at hvis vi bruker den for mye privat må vi skatte av det. Hun nevnte at hvis vi overstiger såkalt sporadisk bruk, som er 10 dager og 1000km, må vi skatte av det. Hun visste ikke hvor mye det ville være snakk om, hun hadde ikke kikka på det enda. Noen med erfaringer her, hvor mye må jeg betale i skatt? Det er som nevnt en Berlingo 2012-modell. Håper noen økonomi interesserte gidder å se på det, min økonomileder sa hun regner på det når problemet oppstår, men det er ikke helt godt nok for meg. Anonymkode: d611a...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #2 Del Skrevet 1. oktober 2019 Skattegrunnlag beregnes utfra bilens listepris som ny. Selve skattetrekket er det samme som du skatter av inntekten din, feks 36% Anonymkode: 2d477...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #3 Del Skrevet 1. oktober 2019 Kommer an på listeprisen. Opp mot 6-7000 i beregnet fordel om jeg husker rett. Plikt utløses etter 10 dager og1000km. Hun har helt rett. Dette er regelverket. Og godt hun tar tak i det før skatteetaten finner det ut, for da hindrer man bøter og videre uønsket oppmerksomhet. Det letteste i slike tilfeller er å begrense privat bruk, eller forby det totalt. Anonymkode: 5df00...f2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #4 Del Skrevet 1. oktober 2019 Så hvis den Berlingoen kosta 400.000 ny for 7 år siden, så skal jeg skatte av den summen? 36% (f.eks) er jo da plutselig 144.000, og er det dèt jeg må skatte da... Skjønner meg ikke helt på dette her jeg.... Anonymkode: d611a...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #5 Del Skrevet 1. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på listeprisen. Opp mot 6-7000 i beregnet fordel om jeg husker rett. Plikt utløses etter 10 dager og1000km. Hun har helt rett. Dette er regelverket. Og godt hun tar tak i det før skatteetaten finner det ut, for da hindrer man bøter og videre uønsket oppmerksomhet. Det letteste i slike tilfeller er å begrense privat bruk, eller forby det totalt. Anonymkode: 5df00...f2c Ja, jeg skjønte at dette var litt alvorlig, så veldig greit hun tar tak. Men skulle gjerne sett regnestykket, så jeg vet om det lønner seg å gå litt utenfor de 10 dagene, eller om jeg heller bør gå til Avis Bilutleie.... Det var noen som spurte om å kunne leie bilen, men det avviste hun blankt. Anonymkode: d611a...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #6 Del Skrevet 1. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg skjønte at dette var litt alvorlig, så veldig greit hun tar tak. Men skulle gjerne sett regnestykket, så jeg vet om det lønner seg å gå litt utenfor de 10 dagene, eller om jeg heller bør gå til Avis Bilutleie.... Det var noen som spurte om å kunne leie bilen, men det avviste hun blankt. Anonymkode: d611a...c33 Om jeg husker rett er dette et 0 eller 100 regnestykke. Dvs, ingen forskjell på 11 dagers bruk, eller 365 dagers bruk. Derfor neppe verdt å gå akkurat over. Men her må noen gjerne korrigere meg. Å sette opp utleie av denne koster mye mer for bedriften, det krever jo handtering av fakturering, moms, med mer. I regnestykket ditt over blander du sammen beskatning, og beregnet fordel. Du skatter av beregnet fordel. Anonymkode: 5df00...f2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #7 Del Skrevet 1. oktober 2019 At det ikke er godt nok for deg får så være, men det er jo vanskelig å vite hva dere eventuelt kommer til å måtte skatte før dere (og hun) vet hvor langt bilen har blitt kjørt privat. Og ja, hun er faktisk forpliktet til å innrapportere fordelen av privat bruk av firmabil. Anonymkode: 5c242...bec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #8 Del Skrevet 1. oktober 2019 Men trenger du den mer enn ti dager i året? Hvor ofte flytter du eller er på IKEA? Det er antakeligvis rimeligere å bare betale for IKEA-hjemlevering, det koster jo nesten ingenting. Anonymkode: 98298...dc0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #9 Del Skrevet 1. oktober 2019 Siden bilen er eldre enn 3 år trekkes 25% fra listeprisen. Dersom bilen kostet 400000, blir beregningsgrunnlaget 300000 etter reduksjon for alder. Inntektstillegget blir 30% av dette, dvs 90000. Hvor mye dette blir i skatt kommer an på lønnsnivået, men dersom du ikke har veldig høy lønn som utløser masse trinnskatt, så kan du antagelig regne en marginalskatt på ca 34-35%, dvs ca 31000 i skatt. Jeg tror det blir omtrent slik. Anonymkode: 35430...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 1. oktober 2019 #10 Del Skrevet 1. oktober 2019 At nordmenn ikke gjør opprør mot myndighetens detaljrike plaging av helt vanlige folk er kanskje spørsmålet denne tråden burde omhandle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #11 Del Skrevet 1. oktober 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men trenger du den mer enn ti dager i året? Hvor ofte flytter du eller er på IKEA? Det er antakeligvis rimeligere å bare betale for IKEA-hjemlevering, det koster jo nesten ingenting. Anonymkode: 98298...dc0 Lurer jeg også på.. Anonymkode: 9233d...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #12 Del Skrevet 1. oktober 2019 Jeg har en bil som jobben eier og jeg har den ikke som firmabil. Bruker jeg den over sporadisk bruk som du beskriver så registrerer jeg det i kjøreboka og skatter 28% eller noe slikt av 3.1 kr pr km. Da fyller jeg ikke drivstoff selv på den eller betaler bom. Anonymkode: a0e7f...869 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #13 Del Skrevet 1. oktober 2019 Det er vel forskjellige måter dette praktiseres på. Dersom man har avtale med jobben om fri bruk av bilen privat uten at bruken dokumenteres, så stemmer det at man betaler en fast sats ut fra bilens listepris og alder. Dette er dyrt, og kan være snakk om flere titalls tusen kroner i året. Men dersom man dokumenterer kjøringen med kjørebok, kan man skatte bare for de private kilometrene utover den skattefrie sporadiske bruken. Hvis det er GPS kjørebok, vil man normalt ha tilgang til å logge inn på en nettside hvor man kan markere hvilke kjøreturer som er i private ærend og hvilke som er jobbrelatert. Det er altså ikke slik at man plutselig beskattes 40.000kr fordi man har kjørt privat én dag for mye, hvis man har kjørebok som dokumenterer den private kjøringen. Anonymkode: aaba4...59f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #14 Del Skrevet 1. oktober 2019 1 time siden, A-hunter skrev: At nordmenn ikke gjør opprør mot myndighetens detaljrike plaging av helt vanlige folk er kanskje spørsmålet denne tråden burde omhandle. Enig. Anonymkode: 1b000...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #15 Del Skrevet 2. oktober 2019 9 timer siden, A-hunter skrev: At nordmenn ikke gjør opprør mot myndighetens detaljrike plaging av helt vanlige folk er kanskje spørsmålet denne tråden burde omhandle. Dette er jo politikk som springer ut av nettopp helt vanlige folks ønske om rettferdighet. Anonymkode: 0ffe5...98c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #16 Del Skrevet 2. oktober 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo politikk som springer ut av nettopp helt vanlige folks ønske om rettferdighet. Anonymkode: 0ffe5...98c Enig, de fleste av oss må leie bil.. hvorfor skal ts leie gratis? Anonymkode: 9233d...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå