Gå til innhold

Livredd skolen skal kontakte barnevernet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 8 år og han fikk høre av helsesøster på skolen for noen dager siden at helsesøster kom til å ringe meg ang at han har av og til vondt i magen på skolen. Helsesøster vil jeg skal kontakte lege for en sjekk, sier gutten min at hun har sagt da han var på kontoret hennes idag (dette fortalte gutten til meg, det er ingen av dem på skolen som har informert meg om at han har vært på helsesøsters kontor pga dette). 

Greit nok at de vil jeg skal sjekke hos lege altså, men er nå redd de skal se på dette som omsorgssvikt eller noe og kontakte barnevernet. Jeg kommer ikke til å sette meg på bakbeina ang å kontakte lege men vi har tidligere vært på sjekk for ikke så lenge siden med blodprøver og alt (for samme problem), og de fant ingenting unormalt. Ble for en stund siden kontaktet av barnevernet pga falske anklager mot meg og min kjæreste, det var da min ex som prøvde å ødelegge for oss og prøvde å få full omsorgsrett for gutten med å late som vi hadde gjort ting vi ikke hadde. De fant selvfølgelig ikke noe på oss og gutten bor såklart hos oss som han alltid har gjort, men det har virkelig satt sine spor og jeg kjenner jeg er livredd for at vi skal må gjennomgå det samme igjen! 

Tror dere det kan gå så langt? Jeg er fornøyd med skolen så langt, men kjenner jeg får skikkelig angst av hele greia...

Anonymkode: 7072f...783

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sender ikke bekymringsmelding til barnevernet kun fordi gutten har hatt vondt i magen og vært hos helsesøster med det. 

• Liker 27
Skrevet

Hvorfor tror du gutten din har vondt i magen så ofte da? 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan i alle dager får du barnevernet ut av det her? 

Sånn for ordenens skyld, skolen har ikke lov til å sende bekymringsmelding uten å informere/drøfte med hjemmet (med mindre det er snakk om alvorlig omsorgssvikt og akutt fare for barnet). 

Også er det nok lurt at du snakker med kontaktlærer eller helsesøster. Er ikke sikkert at det 8åringen har oppfattet helt riktig. Ville sendt en mail og sagt at 8åringen kom hjem og fortalte at helsesøster skulle ringe, og spurt hva det isåfall gjaldt. Skoler reagerer ikke på magevondt med mindre det er veldig smertefullt eller veldig hyppig, og dersom det er noe slikt er en god og åpen dialog det beste. 

Anonymkode: 71f8e...ecc

• Liker 9
Skrevet

Se bort ifra de tragiske svarene du har fått til nå. Jeg forstår at du er traumatisert etter å ha hatt med barnevernet å gjøre en gang tidligere når det ikke en gang var noe grunn til det. Men jeg er sikker på at skolen ikke kommer til å koble inn bv for noe så lite som magevondt, mest sannsynlig vil de bare komme til bunns i mageproblemene til sønnen din og ikke noe mer enn det :) 

Anonymkode: 36db9...a37

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se bort ifra de tragiske svarene du har fått til nå. Jeg forstår at du er traumatisert etter å ha hatt med barnevernet å gjøre en gang tidligere når det ikke en gang var noe grunn til det. Men jeg er sikker på at skolen ikke kommer til å koble inn bv for noe så lite som magevondt, mest sannsynlig vil de bare komme til bunns i mageproblemene til sønnen din og ikke noe mer enn det :) 

Anonymkode: 36db9...a37

Hvordan skiller de andre svarene her seg fra ditt? :klo:

• Liker 17
Skrevet

Jeg ville i første omgang vært litt mindre redd for bv, og kanskje snakket med barnet om andre årsaker til magevondt. Skolevegring, mobbing, erting eller andre ting som kan føre til at et barn føler det sånn, spesielt ettersom de ikke fant noe hos legen. 

Jeg var sjenert som ungdom, og livredd lærere skulle be meg om å lese høyt, eller på annen måte delta muntlig i timene. Det førte til at jeg ble så nervøs der sånne situasjoner dukket opp at jeg kastet opp. Ingen visste om det engang.  

Hilsen en lærer. 

Anonymkode: 1bea7...b4a

• Liker 8
Skrevet

Prøv å ikke bekymre deg for bv og heller konsentrer deg om å finne ut hva det kan være at han har vondt i magen. Det kan omså være noe med skolen å gjøre. Lettere sagt enn gjort, men det skal mye mer til for å sende en bekymringsmelding til bv ☺️❤️

Anonymkode: 82e0c...799

• Liker 8
Skrevet

Istedenfor å sitte og være redd for noe som antakeligvis er unødvendig, ring helsesøster. «Hei, Ola fortalte at han hadde vært hos deg pga magevondt» og så kan du ev si dere har vært hos legen og bruk hennes heller som en støttespiller. Kanskje hun kan snakke med han om magevondt? Kanskje hun har noen tips til deg? 

Anonymkode: 4aee9...3ef

• Liker 15
Skrevet

Har du selv snakket med helsesøster? Det er litt uklart for meg. 

• Liker 6
Skrevet

Det kommer ingen bekymringsmelding ut av dette kjære deg! Jeg ville selv ringt skolen i morgen tidlig og bedt om å få snakke med helsesøster for å høre hva dette gjelder. Så slipper du å gruble mer på det:)

Anonymkode: a8566...ac0

Skrevet

Jeg var allergisk mot en rekke ting som barn. Hver gang jeg spiste paprika eller paprikapulver (krydder) var det som om tarmene vrengte seg. Ble aldri tatt på alvor. Jobber selv med allergier i dag og vet nå at det var høyst reelt. 

Be om henvisning hvis dere ikke har fått det, og ha dialog med helsesøster om at dere vil utelukke alle fysiske årsaker før en eller annen halvpedagogisk person som ikke kan noe om allergier og intoleransen begynner å snakke om det psykiske. Fastleger kan særdeles lite om slike ting. Til det er faget altfor stort. 

Ellers hadde jeg ringt hs og sagt at jeg håper det ikle var slik at 8 åringen skulle informere deg om helserelaterte problemstillinger. Men at du ringer fordi du forventer en tlf til deg der det snakkes fra en voksen til en annen om slikt. 

Anonymkode: d6744...301

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var allergisk mot en rekke ting som barn. Hver gang jeg spiste paprika eller paprikapulver (krydder) var det som om tarmene vrengte seg. Ble aldri tatt på alvor. Jobber selv med allergier i dag og vet nå at det var høyst reelt. 

Be om henvisning hvis dere ikke har fått det, og ha dialog med helsesøster om at dere vil utelukke alle fysiske årsaker før en eller annen halvpedagogisk person som ikke kan noe om allergier og intoleransen begynner å snakke om det psykiske. Fastleger kan særdeles lite om slike ting. Til det er faget altfor stort. 

Ellers hadde jeg ringt hs og sagt at jeg håper det ikle var slik at 8 åringen skulle informere deg om helserelaterte problemstillinger. Men at du ringer fordi du forventer en tlf til deg der det snakkes fra en voksen til en annen om slikt. 

Anonymkode: d6744...301

Hvorfor ringe hs med en så fiendtlig innstilling? Det er en 8åring det er snakk om som kan ha misforstått akkurat dette med hvem som skal ringe hvem og når. Dagens foreldre altså, stoler fullt og helt på barna sine og skal sette alle andre på plass. Det går an å ringe å høre hva som er greia her, uten å være nedlatende. 

Anonymkode: 71f8e...ecc

• Liker 16
Skrevet

Vondt i magen pga dårlig forhold mellom mor og far?

Anonymkode: 3d338...003

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Mt3 skrev:

De sender ikke bekymringsmelding til barnevernet kun fordi gutten har hatt vondt i magen og vært hos helsesøster med det. 

Jo desverre.. De tenker at vondt i magen betyr at barn har det følt hjemme.Noe som selfølgelig ikke stemmer ofte... Men virker som mange prøver å ta folk i disse tider..

Håper de kun ringer da og ser at alt er bra.Si du har vært hos lege.

Anonymkode: 72272...029

Skrevet

De sender ikke bekymringsmelding over dette. Hadde ikke bekymret meg over det, men ville prøvd å snakke med gutten din om hva han tror magesmertene skyldes.

Vi var hos legen flere ganger da barnet mitt på 6 år ofte hadde vondt i magen. Spesielt på morningen, hendte til og med at hun kastet opp/gulpet og fikk hjertebank. Var selvfølgelig veldig bekymret. Hun fikk sånn slange ned spiserøret, men alt var fint. Prøvde medisiner mot reflux, men de hjalp ikke. Etter mange måneder gikk det bort av seg selv. Legen kom frem til at det var angst. Barn tenker utrolig mye, det skjer så mye i hodet og de utvikler seg så raskt. De kan ha utrolig mange bekymringer som vi ikke alltid tenker over. Hun visste ikke selv at den fysiske reaksjonen hun fikk, skyldtes at hun hadde mye tanker, derfor var det ikke lett for henne å forklare. 

Anonymkode: 267b9...9bb

• Liker 1
Skrevet

Ta en chill pill altså!!

Sønnen min er også plaget med en del vondt i magen noe skolen vet om. Men de har selvsagt aldri ringt BV av den grunn! De anbefalte å gå til lege men det har vi allerede gjort uten at legen fant ut hvorfor han har en del vondt i magen.

Anonymkode: a193c...2bf

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vært mye mer bekymret for at barnet mitt gikk rundt med smerter som jeg ikke visste årsaken til, enn om skolen skulle kontakte BV.

Brukt heller energien din til å hjelpe barnet ditt!

Anonymkode: 2d71a...304

• Liker 4
Skrevet

Magevondt kan komme av psykiske plager. Kanskje merker barnet deres at du og barnefar har et dårlig forhold og preges av det. Sier ikke at det er slik. Men barn får med seg mye og kan påvirkes deretter. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde mye vondt i magen som barn. Ser nå i ettertid at det var på grunn av mobbing, angst og depresjon. Så jeg håper du også undersøker nærmere om det kan skyldes noe psykisk.

Anonymkode: f64c3...eea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...