Gå til innhold

Samlivsbrudd: Flytte eller bli boende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selvfølgelig gått i kvinnefellen. Han eier huset og nå er ekteskapet over. Han er ansvarlig så jeg og barna blir boende enn så lenge.

Tidlig i ekteskapet ble vi enige om å bosette oss på hans bosted. Det er dyrt å bo her, og han har en familie som stiller(stilte) mye opp for oss. 

Det ser ut til at jeg får mer enn 50%, etter ønske fra far.

Ingen av barna har startet på skolen enda, men om 2-3 år er de begge skolebarn.

Siden jeg har hovedansvar for barna trenger jeg et godt sted å bo, det får jeg ikke råd til her. Jeg har heller ikke noe særlig nettverk her, utenom hans familie og hans slektninger  og noen felles venner.

Jeg trenger da litt råd. Er det galt av meg å ta med barna og flytte? Om han kjøper ut min lille del, kjøper ut div annet har jeg råd til et rekkehus/enebolig på hjemstedet. Hageflekk, og alle får eget rom.

Bli jeg boende må jeg enten leie eller kjøpe en to-tre roms leilighet og det er ikke sikkert den blir i skolekretsen heller. Far blir vel boende i huset, men siden han ikke vil ha 50/50 får ikke barna mye glede av det...

Hva bør jeg gjøre egentlig?

Anonymkode: bcae7...73c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere er gift så er reglene annerledes ved brudd enn om dere bare hadde vært samboere, så ikke tro at du ikke har rett på noe fordi du kanskje ikke har betalt halvparten av alt. I hht ekteskapsloven så er det dere har skaffet dere etter at dere ble gift begges, mens det dere hadde med inn i ekteskapet er hhv ditt/hans. Du må mao ikke bare tro at du ikke har «rett på noe» fordi.... fordi antakeligvis har du rett på mer enn du tror. Siden du også skal ha hovedansvaret for ungene er det superviktig at du sjekker hvordan ting faktisk forholder seg, det er dyrt å etablere seg på nytt. 

Når det gjelder barna så ville jeg (og jada, nå blir jeg selvsagt hengt) flyttet til ditt hjemsted, fordi det er viktig at du også trives. Og så lenge ungene ikke har begynt på skolen enda, er de så små at venner og sånt ikke er så viktig at de ikke kan flytte. Men har du jobb der/får du jobb der? Det er nemlig også svært viktig, fordi du MÅ faktisk være i stand til å forsørge deg og ungene. Kontakt med far er selvsagt også viktig for barna, men det er også en helhetlig god tilværelse i hverdagen, som det jo blir flest av for deg med barna. 

• Liker 5
Skrevet

Hvor langt unna er det snakk om hvis du flytter? 

Så lenge barna slipper å pendle i flere timer, ser jeg ikke problemet med å flytte. Bedre å gjøre det nå mens de går i bhg. 

Anonymkode: c37e1...62b

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Start med advokat.

I familieretten kan man som ektefelle under langvarig og betydelig innsats i hjemmet oppnå såkalt husmorsameie, der den ene ektefellen gjennom betydelig og varig innsats i hjemmet for barna osv., kan opparbeide seg sameie i en ting som utad eies av den andre ektefellen helt eller delvis, eller få større andel i en formuesgjenstand på grunn av innsatsen. Det vil således i mange saker kunne reises spørsmål om det er etablert sameie gjennom innsats i hjemmet gjennom husarbeid, barnepass, bygging og oppgradering av felles bolig mv. Denne regelen er klart nedfelt i ekteskapsloven § 31 tredje ledd: 

”Ved vurderingen av hvem som har ervervet eiendeler som har tjent til ektefellenes felles personlige bruk, som felles bolig og vanlig innbo, skal det legges vekt på en ektefelles arbeid i hjemmet”.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1890/1895

Skrevet

Hvor langt er det til det stedet hvor du har størst tilhørighet og nettverk? Føler med deg i en tøff periode.

Skrevet
2 timer siden, regine skrev:

Når dere er gift så er reglene annerledes ved brudd enn om dere bare hadde vært samboere, så ikke tro at du ikke har rett på noe fordi du kanskje ikke har betalt halvparten av alt. I hht ekteskapsloven så er det dere har skaffet dere etter at dere ble gift begges, mens det dere hadde med inn i ekteskapet er hhv ditt/hans. Du må mao ikke bare tro at du ikke har «rett på noe» fordi.... fordi antakeligvis har du rett på mer enn du tror. Siden du også skal ha hovedansvaret for ungene er det superviktig at du sjekker hvordan ting faktisk forholder seg, det er dyrt å etablere seg på nytt. 

Er dette virkelig sant? Gjelder dette selv om har tatt det over fra foreldre f.eks? Fordi vi har pusset opp og kjøpt ting sammen kan jeg ha rett på mer enn jeg tror?

2 timer siden, regine skrev:

Når det gjelder barna så ville jeg (og jada, nå blir jeg selvsagt hengt) flyttet til ditt hjemsted, fordi det er viktig at du også trives. Og så lenge ungene ikke har begynt på skolen enda, er de så små at venner og sånt ikke er så viktig at de ikke kan flytte. Men har du jobb der/får du jobb der? Det er nemlig også svært viktig, fordi du MÅ faktisk være i stand til å forsørge deg og ungene. Kontakt med far er selvsagt også viktig for barna, men det er også en helhetlig god tilværelse i hverdagen, som det jo blir flest av for deg med barna. 

Takk! Far vil ha mindre kontakt enn meg, og jeg er redd han kanskje vil ha det helt greit med mindre kontakt nå som han er nyforelsket og gjør mange rare valg.

TS

Skrevet
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Start med advokat.

I familieretten kan man som ektefelle under langvarig og betydelig innsats i hjemmet oppnå såkalt husmorsameie, der den ene ektefellen gjennom betydelig og varig innsats i hjemmet for barna osv., kan opparbeide seg sameie i en ting som utad eies av den andre ektefellen helt eller delvis, eller få større andel i en formuesgjenstand på grunn av innsatsen. Det vil således i mange saker kunne reises spørsmål om det er etablert sameie gjennom innsats i hjemmet gjennom husarbeid, barnepass, bygging og oppgradering av felles bolig mv. Denne regelen er klart nedfelt i ekteskapsloven § 31 tredje ledd: 

”Ved vurderingen av hvem som har ervervet eiendeler som har tjent til ektefellenes felles personlige bruk, som felles bolig og vanlig innbo, skal det legges vekt på en ektefelles arbeid i hjemmet”.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1890/1895

Tusen takk! Jeg må oppsøke advokat ser jeg, for jeg har krav på mye mer enn hva han og hans familie prøver å få meg til å tro tydeligvis!

TS

Skrevet
1 time siden, Kaisada skrev:

Hvor langt er det til det stedet hvor du har størst tilhørighet og nettverk? Føler med deg i en tøff periode.

Det er så langt at det ikke blir noe vanlig helgependling. Det blir nok noen ferier og helger innimellom pga man må fly i en times tid mellom stedene.

TS

Gjest WhisperingWind
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Jeg må oppsøke advokat ser jeg, for jeg har krav på mye mer enn hva han og hans familie prøver å få meg til å tro tydeligvis!

TS

Ja. De vil nok prøve seg. Du kan ha rett på mye større verdier enn du tror. 

Lykke til 😊

Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette virkelig sant? Gjelder dette selv om har tatt det over fra foreldre f.eks? Fordi vi har pusset opp og kjøpt ting sammen kan jeg ha rett på mer enn jeg tror?

TS

Ja dette er sant. Ekteskap ER noe annet enn samboerskap, og de økonomiske fordelene med å være gift er en viktig grunn til at jeg mener det er det eneste fornuftige hvis man mener at man vil dele livet med hverandre. I din situasjon nå, når dere er på vei til å skilles, så betyr det at du har en del rettigheter i følge loven. Det er ikke sikkert at du har krav på «halve» huset, men du har krav på at ting dere har gjort sammen deles. Så som du selv er inne på: kontakt advokat, så du er sikker på at du ikke lar deg lure. 

Det som er svært viktig i din situasjon er at du ikke bare «tror» at det er slik eller sånn, men du sjekker og undersøker og finner ut hvordan det er, hvilke lover som gjelder etc. 

Endret av regine
  • Liker 3
Skrevet

Hva med å ta seg sammen, bite i det sure eple å fikse det? Egoist.

Anonymkode: af9c2...43b

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

🙄🐒🐒🐒

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikse hva da??? Mannen i forholdet er forelsket i en ny dame og ekteskapet er over... Hvordan skal hans kone fikse dette???

Sitat

Takk! Far vil ha mindre kontakt enn meg, og jeg er redd han kanskje vil ha det helt greit med mindre kontakt nå som han er nyforelsket og gjør mange rare valg.

Anonymkode: b54fa...d97

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Far vil ha mindre kontakt enn meg, og jeg er redd han kanskje vil ha det helt greit med mindre kontakt nå som han er nyforelsket og gjør mange rare valg.

TS

Har han arvet huset er det noe annet, les om skjevfordeling. Du må også kunne vise til at oppussingen du har gjort har bidratt til verdiøkning i boligen. 

Jeg ville helt klart flyttet. Far er ikke interessert i 50/50 og det er for dyrt for deg å bo der du bor nå. 

Anonymkode: 475a7...34d

• Liker 3
Skrevet

Barna kan da bli boende selv om du er hjemløs. Ingen grunn til å dra de inn i uløkka.

Anonymkode: 11520...a14

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, regine skrev:

Ja dette er sant. Ekteskap ER noe annet enn samboerskap, og de økonomiske fordelene med å være gift er en viktig grunn til at jeg mener det er det eneste fornuftige hvis man mener at man vil dele livet med hverandre. I din situasjon nå, når dere er på vei til å skilles, så betyr det at du har en del rettigheter i følge loven. Det er ikke sikkert at du har krav på «halve» huset, men du har krav på at ting dere har gjort sammen deles. Så som du selv er inne på: kontakt advokat, så du er sikker på at du ikke lar deg lure. 

Det som er svært viktig i din situasjon er at du ikke bare «tror» at det er slik eller sånn, men du sjekker og undersøker og finner ut hvordan det er, hvilke lover som gjelder etc. 

Alle fornuftige vet at det er et løfte man ikke kan holde.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt unna er det snakk om hvis du flytter? 

Så lenge barna slipper å pendle i flere timer, ser jeg ikke problemet med å flytte. Bedre å gjøre det nå mens de går i bhg. 

Anonymkode: c37e1...62b

Viktig poeng.

Jeg er skilsmissebarn hvor en av foreldrene flyttet ca. seks timer med bil, eller en time med fly, unna. På grunn av manglende tid, økonomi og vilje, så jeg den andre forelderen maks et par ganger i året. Det var og er tungt. 

Anonymkode: b950b...d31

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle fornuftige vet at det er et løfte man ikke kan holde.

Men det er uvesentlig i denne sammenhengen, fordi det handler om den juridiske avtalen det er å være gift, altså at det gir visse rettigheter automatisk som samboerskap ikke gir. 

• Liker 1
Skrevet

Siden han nå er nyforelsket og tar dumme valg hadde jeg utnyttet det, tatt med ungene og flyttet  dit jeg ville. 

Jeg ville og tenkt meg om noen ganger før man går til økonomisk krig med far. Tenker at så lenge jeg hadde fått så stor samværsrett som mulig (og flytte) med ungene, så hadde det vært greit. Samtidig skal man ikke la seg gå helt bankrått og ikke få noe da. Vet ikke hvor store summer det er snakk om. 

Anonymkode: af074...3d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...