AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #1 Skrevet 1. oktober 2019 Det har regnet mye i sommer og høst og har blitt oppdaget fukt og mugg i flere av kjellerbodene på grunn av feil utluftning. Mye er blitt skadet, vinterdyner, klær, utstyr m.m. Hvem har ansvaret, borettslaget eller eiere av andelene som er rammet? Da mener jeg ansvar for alle tingene som har blitt ødelagt. Anonymkode: 63021...ec7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #2 Skrevet 1. oktober 2019 Det er vel ingen garantier for at en kjeller skal være tørr nok til oppbevaring av tekstiler? Det har vi i alle fall ikke i mitt borettslag. Antar at det er beboere som selv må dekke sine ting som er ødelagt. Anonymkode: faa4a...48f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #3 Skrevet 1. oktober 2019 Du har jo innboforsikring, den kan dekke det. Anonymkode: ca25e...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #4 Skrevet 1. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ingen garantier for at en kjeller skal være tørr nok til oppbevaring av tekstiler? Det har vi i alle fall ikke i mitt borettslag. Antar at det er beboere som selv må dekke sine ting som er ødelagt. Anonymkode: faa4a...48f Går det på egen forsikring da? Hvor skal man oppbevare tekstiler om man har liten leilighet? Det snakkes jo hele tiden om å pakke vekk vinter og sommertøy og oppbevare de i boden. Ts Anonymkode: 63021...ec7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #5 Skrevet 1. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Går det på egen forsikring da? Hvor skal man oppbevare tekstiler om man har liten leilighet? Det snakkes jo hele tiden om å pakke vekk vinter og sommertøy og oppbevare de i boden. Ts Anonymkode: 63021...ec7 Du må sjekke forsikringsvilkårene dine. Enig i at det kan være vanskelig med oppbevaring av tekstiler i små leiligheter, men jeg har bodd i tre borettslag inkl en leilighet på 25 m2, og aldri har jeg vært borte i noen garantier på at kjellerboden er tørre nok. Har sittet i to styrer også. Anonymkode: faa4a...48f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #6 Skrevet 1. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må sjekke forsikringsvilkårene dine. Enig i at det kan være vanskelig med oppbevaring av tekstiler i små leiligheter, men jeg har bodd i tre borettslag inkl en leilighet på 25 m2, og aldri har jeg vært borte i noen garantier på at kjellerboden er tørre nok. Har sittet i to styrer også. Anonymkode: faa4a...48f Men her har det dukket opp mugg, ikke bare fukt. Det må en ganske omfattende renovering til som borettslaget må bekoste. Får de dekket den på sin forsikring? Ts Anonymkode: 63021...ec7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #7 Skrevet 1. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men her har det dukket opp mugg, ikke bare fukt. Det må en ganske omfattende renovering til som borettslaget må bekoste. Får de dekket den på sin forsikring? Ts Anonymkode: 63021...ec7 Det er ganske vanlig i eldre borettslag at det etterhvert trenger fukt inn i grunnen og inn i boder/kjeller. Og fukt er som kjent årsaken til mugg. Dette går nok under vanlig rehabilitering/vedlikehold av bygningsmassen, og ikke noe forsikringen tar seg av. Da kunne man jo si det samme om vinduer som etterhvert eldes og punkterer, eller tak som begynner å lekke med årene. Alt må vedlikeholdes, og dessverre er det slik at det ofte må skje noen skader før det taes skikkelig fatt i, rett og slett fordi det er så dyrt å ordne. Anonymkode: 17a55...669 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #8 Skrevet 1. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske vanlig i eldre borettslag at det etterhvert trenger fukt inn i grunnen og inn i boder/kjeller. Og fukt er som kjent årsaken til mugg. Dette går nok under vanlig rehabilitering/vedlikehold av bygningsmassen, og ikke noe forsikringen tar seg av. Da kunne man jo si det samme om vinduer som etterhvert eldes og punkterer, eller tak som begynner å lekke med årene. Alt må vedlikeholdes, og dessverre er det slik at det ofte må skje noen skader før det taes skikkelig fatt i, rett og slett fordi det er så dyrt å ordne. Anonymkode: 17a55...669 Men når det skjer at kjellere blir fylt med vann dekkes det av forsikringen? Hvorfor ikke i dette tilfellet? Jeg vet ikke hvem som har gjort feil med ventilasjonen, men forstår at er det en feil begått av de som bygget eller renoverte og at det kanskje er de som står ansvarlig? Ts Anonymkode: 63021...ec7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #9 Skrevet 1. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når det skjer at kjellere blir fylt med vann dekkes det av forsikringen? Hvorfor ikke i dette tilfellet? Jeg vet ikke hvem som har gjort feil med ventilasjonen, men forstår at er det en feil begått av de som bygget eller renoverte og at det kanskje er de som står ansvarlig? Ts Anonymkode: 63021...ec7 Det er forskjell på oversvømmelser som skjer som en plutselig hendelse ved eksempelvis et unormalt regnvær, kontra fukt som sakte siver inn som et resultat av enten dårlig vedlikehold eller elde. Man kan ikke forsikre seg mot dårlig vedlikehold. Du må stille dine spørsmål til styret her, det er ingen utenforstående som kan vite elske hva som gjelder i denne saken. Generell fukt i kjeller er normalt sett ikke en forsikringssak, men det kan jo være noe annet hos dere. Anonymkode: faa4a...48f 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #10 Skrevet 1. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på oversvømmelser som skjer som en plutselig hendelse ved eksempelvis et unormalt regnvær, kontra fukt som sakte siver inn som et resultat av enten dårlig vedlikehold eller elde. Man kan ikke forsikre seg mot dårlig vedlikehold. Du må stille dine spørsmål til styret her, det er ingen utenforstående som kan vite elske hva som gjelder i denne saken. Generell fukt i kjeller er normalt sett ikke en forsikringssak, men det kan jo være noe annet hos dere. Anonymkode: faa4a...48f * eksakt Anonymkode: faa4a...48f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #11 Skrevet 1. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men når det skjer at kjellere blir fylt med vann dekkes det av forsikringen? Hvorfor ikke i dette tilfellet? Jeg vet ikke hvem som har gjort feil med ventilasjonen, men forstår at er det en feil begått av de som bygget eller renoverte og at det kanskje er de som står ansvarlig? Ts Anonymkode: 63021...ec7 Det kommer jo selvsagt an på når bygget ble bygget/renovert. Du skrive ringenting om alder på bygget. Anonymkode: 17a55...669
Telle Skrevet 1. oktober 2019 #12 Skrevet 1. oktober 2019 Tror du må lese hva din egen innboforsikring dekker. Det er ikke vanlig at borettslaget tar ansvar for boendes eiendeler.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #13 Skrevet 1. oktober 2019 Først må du snakke med styret, og så ev. sjekke med egen innboforsikring. Jeg ville aldri lagret tekstiler i en kjellerbod. Men jeg ville lagret sykkel osv., så hvis slike ting er ødelagt, må du selvfølgelig følge opp. Anonymkode: 6c465...d02
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #14 Skrevet 1. oktober 2019 Forsikringen til borettslaget dekker nok bare selve bygningen og det som er felles, det dekker ikke beboerne sine personlige eiendeler. Dine personlige saker må du ta med ditt forsikringsselskap. Nå har vel kjellerbod aldri vært egnet sted for oppbevaring av klær, dyner o.l. Så se heller ett lager hvor en kan leie boder, de pleier å være tørre nok til oppbevaring av klær om det er pakket riktig. Anonymkode: f3ef1...881 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #15 Skrevet 1. oktober 2019 Sjekke forsikringen til sameiet. Men det er sannsynligvis høy egenandel. Anonymkode: 04773...ea2
newman01 Skrevet 1. oktober 2019 #16 Skrevet 1. oktober 2019 Sameiet har byggforsikring, men ikke løsøre og inventar. Det er derfor man trenger innboforsikring når man bor i sameie. Når det gjelder egen forsikring kreves det som regel en plutselig hendelse, som plutselig flom, kræsj, fall, lekkasje eller andre uforutsette hendelser. Ting som muggsopp på en vinterdyne som ligger hele sommeren i en fuktig kjeller vil nok ikke telle som plutselig, da det tar flere måneder.. Men kanskje du er heldig, gitt at du kan skylde på et defekt ventilasjonsanlegg som plutselig har stoppet uten at noen har oppdaget det. På lik linje med at man kan få dekket innhold i fryseren pga defekt kompressor som følge av lynnedslag, eller utfall av strøm. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå