Gå til innhold

Erfaringer fra disse hunderasene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen ønsker sterkt hund. Vi har lest masse om diverse raser og vil gi hunden et godt liv, så vi har funnet de som passer oss og vår livsstil:

King Charles Cavalier

Malteser

Kleinspitz

Pomeranian

Corgi pembroke

Mi-ki (umulig å få tak i i Norge??)

Mops hadde vært kjempefint men jeg får så vondt av helseplagene deres, hadde følt meg som en dyremishandler

Dachshund vokste jeg opp med og jeg syns det er den beste hunderasen som finnes. Vi kan dessverre ikke tilby mosjon i terreng og diverse for å forebygge ryggplager. 😭

Dere som har eid eller tilbragt store mengder tid med disse rasene, jeg vil gjerne høre hva dere tenker om rasene🙂 vil de passe til oss som er i 20årene, jeg er hjemmeværende, har mye kunnskap om hundetrening og har trent begge av mors hunder til diverse triks og kommandoer. Jeg ønsker å gå flere korte turer til dagen heller en lange, og kan tilby hunden store landområder der vi kan kaste ball og leke. Vannkanter er det også hvis noen av hunderasene elsker å svømme.

Anonymkode: baeed...5ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

King Charles Cavalier - denne har ofte store hodesmerter fordi hjernen er blitt for stor for kraniet. I utlandet er det vanlig å operere kraniet for så å fortsette avle hunden. 

Malteser

Kleinspitz

Pomeranian

Corgi pembroke

Mi-ki (umulig å få tak i i Norge??)

lange, og kan tilby hunden store landområder der vi kan kaste ball og leke. Vannkanter er det også hvis noen av hunderasene elsker å svømme.

Miniatyrhunder generelt har plager ifb hofter og involler. Det er lkke bra å avle sånt

Anonymkode: b3ee5...a44

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Miniatyrhunder generelt har plager ifb hofter og involler. Det er lkke bra å avle sånt

Hvilke hunder på listen er miniatyr?

Skrevet

Hvilke hunder på listen er miniatyr?

Kleinspitz og pomerian er miniatyrhunder. Malteseren er heller ikke stor men den er sunnere. Corgi har mye det samme trøbbelet som dachsen har med hofter og rygg.

Det er vanskelig å finne raser som ikke har blitt ødelagt de siste 100 årene. Enda vanskeligere hvis du vil ha en liten hund.

• Liker 3
Skrevet

Cavalier KCS har enormt mye helseplager, hjertefeil i tillegg til problemer med for stor hjerne til kraniet. Men jeg ser du skriver King Charles spaniel og denne vet jeg ikke om har de samme plagene. Er ihvertfall noe jeg ville sjekket ut.

Men du kommer ikke unna noe helseproblemer på de minste hundene, kneproblemer og tannproblemer går igjen hos de fleste. Men lurt å holde seg unna de verste, som de brachycefale rasene. 

Hva tenker du om pelsstell? Det er jo litt forskjellige pelstyper i lista di. :)

Hvis du ønsker å drive med trening og mental aktivisering heller enn lange turer ville jeg sett på mer lettlærte og mindre egne hunder en Pomeranian/Spitz, som er mer spisshund av type. Feks dverg eller toypuddel, papillon/phalene eller sheltie. 

Ellers er kanskje whippet et alternativ. De trenger å få løpe ut daglig, men ellers er de som regel ikke så glad i å gå lange turer og trives best i sofaen. Disse er ganske sunne hunder. 

Om du ha en generelt grei og snill familiehund er havanaisen populær og sikkert lettere å få tak i enn malteser. 

Anonymkode: 839dd...e1b

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cavalier KCS har enormt mye helseplager, hjertefeil i tillegg til problemer med for stor hjerne til kraniet. Men jeg ser du skriver King Charles spaniel og denne vet jeg ikke om har de samme plagene. Er ihvertfall noe jeg ville sjekket ut.

Men du kommer ikke unna noe helseproblemer på de minste hundene, kneproblemer og tannproblemer går igjen hos de fleste. Men lurt å holde seg unna de verste, som de brachycefale rasene. 

Hva tenker du om pelsstell? Det er jo litt forskjellige pelstyper i lista di. :)

Hvis du ønsker å drive med trening og mental aktivisering heller enn lange turer ville jeg sett på mer lettlærte og mindre egne hunder en Pomeranian/Spitz, som er mer spisshund av type. Feks dverg eller toypuddel, papillon/phalene eller sheltie. 

Ellers er kanskje whippet et alternativ. De trenger å få løpe ut daglig, men ellers er de som regel ikke så glad i å gå lange turer og trives best i sofaen. Disse er ganske sunne hunder. 

Om du ha en generelt grei og snill familiehund er havanaisen populær og sikkert lettere å få tak i enn malteser. 

Takk for utfyllende svar🙂 det er veeeldig mange maltesere til salgs i Norge nå, det var slik jeg kom over rasen. Titalls annonser på Finn f.eks. Du hsr nevnt flere raser jeg ikke har hørt om, det setter jeg pris på og skal lese meg opp😁 pelsstell er ikke viktig, jeg tilpasser meg hundens behov der. 

Skrevet

Kan allikevel være greit å sjekke opp pelsstell,jeg trodde jeg ikke brydde meg om pelsstell til.jeh fikk et dyr som måtte klippes og børstes hele tiden 🙈 aldri igjen! 😂

Pass også på at miniatyrraser er veldig utsatt for useriøse oppdrettere som blander det ene og det andre, samt shady import fra andre landog valpefabrikker. Kjøp kun fra NKk godkjent oppdretter som har ordna forhold. Du skal få møte tispa og valpene i et hjemmemiljø før kjøp. 

Skrevet

Opp!

Skrevet

Prøver meg på en siste bump🙂

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere ikke kan ha dachs? De trenger jo ikke spesialtilpasset mosjon og at de bør holdes slanke og i god form er jo noe som gjelder alle hunder. Dessuten vet du sikkert at de kommer i tre størrelser og at kaninutgaven strengt tatt er å betrakte som en miniatyrhund. 

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, Leo skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere ikke kan ha dachs? De trenger jo ikke spesialtilpasset mosjon og at de bør holdes slanke og i god form er jo noe som gjelder alle hunder. Dessuten vet du sikkert at de kommer i tre størrelser og at kaninutgaven strengt tatt er å betrakte som en miniatyrhund. 

Det virker som det er veldig viktig for dem å få gå i skog og fjell? 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som det er veldig viktig for dem å få gå i skog og fjell? 

Ikke mer enn for andre hunder, men jeg antar jo at dere har tenkt å la hunden få være ute i naturen. Hva den består av er ikke så viktig med mindre dere velger å kjøpe hund fra en oppdretter som avler dachs for jakt, men det gjør dere jo da selvfølgelig ikke (Sannsynligvis får dere ikke kjøpe heller...). En dverg- eller kanindachs må jo passe ypperlig?! 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Leo skrev:

Ikke mer enn for andre hunder, men jeg antar jo at dere har tenkt å la hunden få være ute i naturen. Hva den består av er ikke så viktig med mindre dere velger å kjøpe hund fra en oppdretter som avler dachs for jakt, men det gjør dere jo da selvfølgelig ikke (Sannsynligvis får dere ikke kjøpe heller...). En dverg- eller kanindachs må jo passe ypperlig?! 

Ok, takk, nå ble jeg veldig glad!😁

Skrevet

Jeg så en over her nevnte sheltie. Den kan virkelig anbefales. Kommer i flere størrelser, så vær litt nøye med utvelgelsen hvis du ønsker en liten. Ellers er det en god hund, hengiven og lettlært og veldig takknemlig. Er med på alt fra små turer til langefjellturer.

Jeg har to, så har litt erfaring🐶

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk, nå ble jeg veldig glad!😁

Du kan jo undersøke litt rundt blant oppdretterne for dachsen finnes jo i ni(!) utgaver så det er litt å velge i! Korthår- og strihår standard vil jeg tro utgår siden disse som regel har mye jaktinstinkt og ofte avles som jakthunder, men da er det sju alternativer igjen. Selv tror jeg kanskje jeg ville ha sett på strihår dverg eller kanin. Tøffe små hunder som ikke røyter til hverdags siden de skal nappes. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, LynetmcQueen skrev:

Jeg så en over her nevnte sheltie. Den kan virkelig anbefales. Kommer i flere størrelser, så vær litt nøye med utvelgelsen hvis du ønsker en liten. Ellers er det en god hund, hengiven og lettlært og veldig takknemlig. Er med på alt fra små turer til langefjellturer.

Jeg har to, så har litt erfaring🐶

Hvor kjøpte du dine shelties?❤

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøpte du dine shelties?❤

Den ene kommer fra Stavanger og den andre fra Østlandet.

Hvis du går inn på nssk.no ligger der oppdretterliste, evt shetlandsheepdog Norge på Facebook.

Skrevet
23 timer siden, Leo skrev:

Har ikke erfaring med dachs, så vil ikke legge meg ut på diskusjon.

Men dachs er jo en brukshund, jakt/spor og søkshund,  og da vil de kanskje ha høyre ativitetsnivå og økt behov for mental stimuli?

Anonymkode: c0b37...f65

Skrevet

Har ikke erfaring med dachs, så vil ikke legge meg ut på diskusjon.

Men dachs er jo en brukshund, jakt/spor og søkshund,  og da vil de kanskje ha høyre ativitetsnivå og økt behov for mental stimuli?

Anonymkode: c0b37...f65

Dachsen finnes som nevnt i ni varianter (Tre hårlag og tre størrelser) og du finner alt fra hardbarkede jegere på 12 - 15 kilo som kan være en håndfull for den mest erfarne hundeier til små miniatyrer som ikke krever mer enn andre selskapshunder blant disse. Standard stri- og korthår er gjerne de som avles frem som utpregede jakthunder, men oppdretterne av disse er veldig klar over hva de driver med og selger gjerne ikke valper til folk som ikke jakter. Blant dvergene (Alle hårlag) er jaktlysten gjerne betydelig mindre og det vektlegges heller ikke ved avl. Den minste varianten, kanindachshund, er mer utpregede selskaps-/miniatyrhunder. Seriøse oppdrettere vet godt hva de driver med og hvilke egenskaper de legger vekt på, så det burde ikke være noe problem å finne en dachs som passer TS. 

Skrevet
På 1.10.2019 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Hæ? Link til kilde takk

Anonymkode: 00d48...96b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...