Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har akkurat startet på 2.året på en master i et pedagogisk fag. Vi skal nå velge tema og metode for oppgaven, og jeg er fristet til å velge kvantitativt. Både pga tema jeg ønsker lar seg best belyse gjennom statistikk, men også fordi jeg synes det høres fristende ut med mer konkrete svar. Problemet er at jeg kan ingenting om kvantitative metoder, statistikk eller SPSS. Har heller aldri vært god med tall. Er dette en veldig dårlig ide, eller er det mulig for alle å lære seg dette? Ser og høres relativt komplisert ut.

Anonymkode: bc635...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har akkurat startet på 2.året på en master i et pedagogisk fag. Vi skal nå velge tema og metode for oppgaven, og jeg er fristet til å velge kvantitativt. Både pga tema jeg ønsker lar seg best belyse gjennom statistikk, men også fordi jeg synes det høres fristende ut med mer konkrete svar. Problemet er at jeg kan ingenting om kvantitative metoder, statistikk eller SPSS. Har heller aldri vært god med tall. Er dette en veldig dårlig ide, eller er det mulig for alle å lære seg dette? Ser og høres relativt komplisert ut.

Anonymkode: bc635...5aa

Tok selv mastergrad med mye matte. Det har ikke vært lurt. Det har vært unødvendig vanskelig og har fått lite igjen for strevet. Er man dårlig i noe, vil etterslepet forfølge en langt inn i arbeidslivet.

Hvis målet kun er for å lære litt mer og til bruk i oppgaven, go for it, men det vil nok koste deg mer. Mulig du må utsette innlevering med et halvt år. Er det regresjonsanalyse du skal til med? Se på tidligere oppgaver og se om du skjønner hva de har gjort. Virker det gresk, tenk deg om. Master er slit nok i seg selv.

Anonymkode: a2896...ecc

Skrevet

Det kommer an på hvor dårlig du er i matte i utgangspunktet. Har du slitt - virkelig slitt - med matte hele ditt liv, er det kanskje ikke så lurt. Men statistikken i en master trenger ikke være SÅ krevende. SPSS er lett å lære seg. Er du innstilt på å legge ned jobben som kreves? Jeg tok en rent kvantitativt PhD med - helt ærlig - veldig dårlige (manglende) forkunnskaper i statistikk. Jeg var i og for seg ok i matte, men det var på videregående, og noe helt annet (hadde 3MX, tilsvarende 2R, med 5). Det gikk helt fint. Jeg tok statistikk-kursene jeg kunne ta, og lærte meg resten selv. Tok PhD på normert tid, statistikken var ikke det største hinderet.

Men vær klar over at kvantitativ metode ikke nødvendigvis gir deg klare svar heller...

Anonymkode: a9c13...b29

Skrevet

Får du ingen kursing i metode på din master? Vi måtte gjennom 25 stp med metode før vi startet på selve masteroppgaven. Etter dette hadde de fleste grunnlag for å velge hvilken metode som passet for dem. 

Anonymkode: 4a3ae...784

Skrevet

En ting til du kan vurdere er jo om du får noe igjen for valget ditt i arbeidslivet. Har du lyst til å fremstå som en som er god med tall/matte og ende med å måtte bruke dette mye i jobben din?

Er det mye forskningsbasert kunnskap i faget ditt fra før, eller er det mye som ikke er besvart enda? Kvalitativ metode er veldig fint å bruke dersom det finnes lite data fra før. 

Anonymkode: 4a3ae...784

Skrevet

Jeg kunne nesten ingenting men lærte alt av boken SPSS survival manual av Julie Pallant. Denne kan du sikkert låne. Utrolig godt forklart og kan hjelpe deg helt fra skretch. Jeg fikk A på masteroppg med null bakgrunn med kvantitativ forskning eller matte/statistikk bakgrunn. 

Anonymkode: 51f5f...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...