Gå til innhold

Er KG sine holdninger/ retningslinjer om selvmord med på å øke tabu ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser nå at flere har forsøkt å skrive at en norsk “treningsinfluencer” på Instagram dessverre har mistet sitt 16 år gamle bonusbarn i selvmord. Dette er noe hun åpent har gått ut med blant sine mange tusen følgere. 

Disse trådene har blitt slettet rimelig fort, med begrunnelse over at det handler om et barn. 

Men bør egentlig selvmord ties på denne måte ? I mine øyne bidrar dette bare til å opprettholde det tabu som er blandt psykisk sykdom og selvmord blandt både barn og voksne. Selvmord tok livet av 5-6 ganger så mange mennesker som trafikulykker (i 2018) og alikevel virker det som det er mer akseptert når døden ikke er selvvalgt. 

Anonymkode: 8ef48...98f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener åpenhet rundt temaet bare kan være en god ting. Det virker som om ingen tar tak i temaet på en god måte enda, det hele er fortsatt på et steinalderstadie.

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, KnekkogPrim skrev:

Jeg mener åpenhet rundt temaet bare kan være en god ting. Det virker som om ingen tar tak i temaet på en god måte enda, det hele er fortsatt på et steinalderstadie.

Enig 

• Liker 3
Skrevet

Enig. Alle er så redd for å snakke om selvmord og det er med  på å øke at folk skammer seg og heller ikke oppsøker hjelp. Hvis alternativet bare er å prate med offentlige, så tror jeg ikke det er så hjelpsomt?

Anonymkode: d3d84...804

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet

Ja, det er med på det. Med tanke på hvor få som får den hjelpen de trenger i behandlingssystemet så er dette noe som trengs å snakkes om. Selv om ikke vi er "autorisert" for oppgaven. 

Skrevet

Tvert imot så hindrer det smitteeffekt. Vi har ingen barn å miste. 

Anonymkode: 4bf6c...18b

• Liker 3
Skrevet

Men er det eigentlig åpenheten som dominerer? Eller er det sjokkeffekten? Som  også smitter? I rogaland sist semester var det fire ungdommar som tok livet sitt. Eg støtter teorien om smitte etter så mange døsfall på kort tid.

Anonymkode: d6349...73e

• Liker 2
Skrevet

Selvmord bør ikke ties. Mer åpenhet forde det er mange mange selvmord her i landet hvert år. De som tror at åpenhet fører til smitteeffekt tror jeg tar helt feil. Det har og er fortsatt skambelagt, dessverre.

• Liker 3
Skrevet
Just now, Blondine said:

Selvmord bør ikke ties. Mer åpenhet forde det er mange mange selvmord her i landet hvert år. De som tror at åpenhet fører til smitteeffekt tror jeg tar helt feil. Det har og er fortsatt skambelagt, dessverre.

Vel vist det faktisk ikkje smitter synest eg vi bør snakk mykje meir om det.

Anonymkode: d6349...73e

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvert imot så hindrer det smitteeffekt. Vi har ingen barn å miste. 

Anonymkode: 4bf6c...18b

Kan du dokumentere at det har en smitteeffekt ? 

• Liker 1
Skrevet

Selvmord har smitteffekt. Og spesielt når det gjelder barn så må de beskyttes. Så jeg synes det er bra det blir tiet om. 

Selvmord er bare selvdrap av mennesker som ikke visste hvordan de skulle få hjelp for de (tross alt) banale problemene sine i den store sammenhengen. 

Anonymkode: 9a697...367

• Liker 2
Skrevet

Har ærligtalt aldri skjønt meg på Kg sin totale knebling av alt som har med spiseforstyrrelser og selvmord å gjøre. 

Anonymkode: 4c9bd...944

• Liker 4
Skrevet

Smitteeffekten er reell: https://www.nettavisen.no/nyheter/hva-er-galt-med-denne-byen/1618192.html

Å diskutere selvmord i et samfunnsperspektiv er bra, og det har selvfølgelig ingen hensikt å tie det ihjel. Men jeg er enig i at selvmordstråder her inne bør modereres sterkt eller stenges nettopp fordi det er så sårbart, og man vet ikke hvilke svar som potensielt postes til de som sliter. 

Anonymkode: 82bb2...28b

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvmord tok livet av 5-6 ganger så mange mennesker som trafikulykker (i 2018)

Og... Hvor mange av de ¨trafikulykkene¨ var selvmord..?

Viktig tema, da selvmord lett er den største dødsårsaken for ¨unge menn¨  i Norge. Selvmord går ikke bort, om man later som... FAKTA ER FAKTA.

JEG Mener KG¨s ¨Linje¨ her er Feig.

a.

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvmord har smitteffekt. Og spesielt når det gjelder barn så må de beskyttes. Så jeg synes det er bra det blir tiet om. 

Selvmord er bare selvdrap av mennesker som ikke visste hvordan de skulle få hjelp for de (tross alt) banale problemene sine i den store sammenhengen. 

Anonymkode: 9a697...367

Det er da ikke barn på kg. 

Synes det bør bli lov å snakke om og i alle fall få være åpen om selvmordstanker. Det hadde blitt lettere, men alt må jo holdes kjeft om til det er for sent..

Skrevet

Nei, selvmord må ikke ties. Men samtidig bør ikke det diskuteres her på kg. Man vet aldri hva slags svar man får. Man er i en svært sårbar situasjon og den minste lille feil kommentar kan tippe en over. Skulle det være mulig å diskutere/svare på slike innlegg bør kommentaren bli godkjent før den publiseres. Det gjelder også generell debatt om selvmord. Mange stygge kommentarer her inne som ingen i en sårbar situasjon bør lese. 

Anonymkode: caa31...7c8

• Liker 3
Skrevet

En kan da fint ta opp problematikken på generell basis? Uten å knytte det til et konkret barn - det er hva som ikke er lov, slik jeg skjønner det.

Forøvrig er smitteeffekten helt reell, og godt både dokumentert og beskrevet i faglitteraturen. Faktisk, så har en blant annet sett at selvmordsrater går betraktelig opp ved kjente personers selvmord, om det er blitt dekket bredt i media. Forskningen på dette finnes.

Det har bl.a ført til en langt større forsiktighet med å omtale selvmord i tradisjonelle mediekanaler. Ikke fordi en ikke vil snakke om det, personlige historier gir ofte høye leser/seertall, men for å begrense smitteeffekten på allerede sårbare personer.

Sitat

When Marilyn Monroe died in August 1962, with the cause listed as probable suicide, the nation reacted. In the months afterward, there was extensive news coverage, widespread sorrow and a spate of suicides. According to one study, the suicide rate in the United States jumped by 12 percent compared with the same months in the previous year.

https://www.nytimes.com/2014/08/14/upshot/the-science-behind-suicide-contagion.html

Anonymkode: 64257...2fe

• Liker 2
Skrevet

Det som har hjulpet meg i suicidale perioder, er nettopp åpenheten. Å kunne si til noen at jeg sliter med slike tanker. Å fortelle hjelper meg til å letne følelsen av å være overlatt til meg selv - nettopp den følelsen som er så farlig i de verste periodene.

Skal det ha noen hensikt å snakke om dette, trengs det noen som er i stand til å møte meg med respekt og bare lytte til det jeg forteller - uten fordømmelse og formaninger. Det er dessverre ikke sikkert at man finner slike mennesker på krisetelefonene eller psykiatrisk legevakt, selv om det burde være det.

Selv har jeg fortalt litt til fastlegen min, som har lyttet til mine beskrivelser av tankegangen min i de tyngste tidene, og som har nok tillit til meg til å tro meg når jeg bedyrer at jeg helst vil leve.

Jeg legger ved link fra en artikkel i Aftenposten, der nettopp "vi bør ikke snakke om selvmord" er en av mytene om selvmord.

https://www.aftenposten.no/viten/i/LqXx/Fem-myter-om-selvmord

Anonymkode: bca88...cb5

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, selvmord må ikke ties. Men samtidig bør ikke det diskuteres her på kg. Man vet aldri hva slags svar man får. Man er i en svært sårbar situasjon og den minste lille feil kommentar kan tippe en over. Skulle det være mulig å diskutere/svare på slike innlegg bør kommentaren bli godkjent før den publiseres. Det gjelder også generell debatt om selvmord. Mange stygge kommentarer her inne som ingen i en sårbar situasjon bør lese. 

Anonymkode: caa31...7c8

Og hva med de stygge tingene som står her på forumet til enhver tid og som kan leses av hvem som helst? Til tider er det nedslående og gå inn her og bare kikke såvidt på overskriftene i feed'en, der kan det stå ytringer som treffer knallhardt.

Jeg synes det blir feil at folk skal kunne tillates å ytre seg så krasst, negativt og direkte fiendtlig om andre som noen til tider gjør, mens de som sier i fra at dette oppleves nedbrytende og ødeleggende, får høre at her er det "høyt under taket og høy temperatur i diskusjonene", de ikke skal ta alt så personlig og bli så "krenka".

(Får vel anmerkning eller noe for å si dette 😝 )

Skrevet

P.S. Angående selvmord og smitteeffekt: Jeg tror at nettopp tabuet rundt temaet bidrar til sensasjonsoppslag i medier så vel som fortielse av en konstruktiv debatt, og at dette kan være med på å tippe allerede utsatte mennesker "over kanten".

Når håndteringen av temaet er så enten/eller - sensasjon eller sensur - er det kanskje ikke rart at enkelte reagerer tilsvarende ekstremt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...