Gå til innhold

Rar aldersbetegnelse på barn. Uker og måneder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg ofte leser om barn på 18 og 24 måneder, og det har også strukket seg opp til 36 måneder. Dette synes jeg er ganske merkelig.

I dag leste jeg noe enda merkeligere. Noen snakket om et barn på 39 uker. Da måtte jeg finne frem kalkulatoren. Hvorfor i alle dager gjøre det så vanskelig for andre å skjønne hvor gammelt barnet ditt er? 

Anonymkode: 8ad59...49b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mitt hodet synes jeg uker er greit frem til de er 3 mnder og mnder frem til de er ett år. Etter det bruker hvertfall jeg halve og hele år

• Liker 5
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Nei si det. Noen liker å holde fast på babytida ved å si antall mnd fordi barnet høres yngre ut, tror jeg. F.eks 18 mnd i stedetfor 1,5 år. Høres bare merkelig ut. Jeg slutter å si uker når baby er 3 mnd. Slutter å si mnd ved 1 år. Barnet er 11 mnd, deretter 1 år, og videre 1 år og 3 mnd etc.. 

Skrevet
Akkurat nå, Minlillelykke skrev:

I mitt hodet synes jeg uker er greit frem til de er 3 mnder og mnder frem til de er ett år. Etter det bruker hvertfall jeg halve og hele år

Det er jeg enig i. 

Anonymkode: 43215...cd4

Gjest WhisperingWind
Skrevet

1 år. Alt etter 1 år er teit å bruke mnd på...

Skrevet

Om noen snakker om 39 uker, ville jeg tenkt at fødsel nærmer seg.

Selv brukte jeg vel uker frem til barnet var to-tre måneder, så måneder frem til de var et år.

Skrevet

Måneder henger nok litt etter pga helsestasjonen men etter 2 års alder så blir den nok helt borte. 

Merker at andre mødre i åpen barnehagen osv faktisk sier antall måneder da det er enklere med tanke på utvikling osv. 

En på 12 / 1 år måneder kan betydelig mer enn ei på 9 mnd. Men de kan fortsatt se like ut.  

Om det i det hele tatt ga noe mening for noen.

Anonymkode: 5e891...917

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg er forresten 444 måneder 🤪

Skrevet

Teller spedbarns alder i uker fram til 3mnd. Deretter i måneder. Småbarns alder telles i måneder fram til 2 år. Deretter i år.

Skjer mye med barns utvikling mellom 1 og 2 år, og det blir missvisende å si at et barn som snart er 2, er 1

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Tenker det er stor forskjell på en som nettop er fyllt et år 12 mnd og et barn som er 23 mnd (nesten to). Men jeg pleide å si et og halvt, et år og snart to år om datteren min.. 

Anonymkode: 3b47d...84a

Skrevet

Jeg sier vel sånn ca:

Uker frem til rundt 8 uker, deretter "snart X måneder" frem til 10 måneder, deretter runder jeg av til nærmeste halvår ("nesten ett år",  "2-og-et-halvt-år") frem til skolealder og så blir det bare nærmeste år med litt tilleggsinfo "snart seks", "nettopp fylt seks".

Sånt som 19 uker eller 27 måneder blir veldig rart. 

Skrevet

Enda særere med de som skriver at barnet er 2,3 år eller 2,7... Hva mener de da? 2 år og 7 mnd? Eller bokstavelig talt to komma syv år? 

Skrevet

Greit nok at barn under 3 år utviker seg mye fra måned til måned, men for de fleste foreldre har kontakt med er ikke dette relevant på noen måte. Snakker man detjert med andre småbarnsforeldre eller med helsevesnet forstår jeg at det er greit å presisere. Men for meg som feks bare er venn med foreldrene er det ikke viktig å vite på sekundet hvor gammelt barnet er, en ca. alder holder mer enn nok :) 

Anonymkode: 708c6...687

Skrevet

Så samme innlegg som deg, ang 39 uker. Må si jeg stusset litt selv 😅

Anonymkode: 0e37b...3a3

Skrevet

Jeg gjorde det ikke før jeg selv fikk barn. Men her vi bor (Oslo) snakker både helsestasjonen, barnehagen, sykehus, lege og andre foreldre i måneder frem til 2 år (uker før 3 mnd) , så da har jeg også gjort det, til andre foreldre og de samme instansene. Føler meg ikke akkurat som noe utskudd når det er det som brukes blant disse. Aldri hørt noen bruke måneder etter fylte 2 år, det tror jeg ikke er spesielt vanlig. 

Anonymkode: cd877...022

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...