Gå til innhold

Kan kattunger fra samme kull parre seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
På 1.10.2019 den 17.41, Anne 69 skrev:

Ts her. Jeg har akkurat vært hos Anicura og de sier at ideell tidspunkt for sterilisering er 5 måneder, og at kattunger fra samme kull kun parrer seg hvis de ikke har kontakt med andre katter.Ble veldig usikker nå.  Jeg har også fått vite at det er en gutt og en jente...ikke lett å holde de atskilt i tiden frem mot kastrering🤔når man bor i 3 roms. 

De kan fint på parre seg med hverandre fordi om de har mulighet til å treffe andre katter, de aller fleste dyrleger kastrerer ned til 12 uker, har også hørt de som gjør det fra 6 uker. 

Endret av Tessa12
  • Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, Anne 69 skrev:

Ts her. Jeg har akkurat vært hos Anicura og de sier at ideell tidspunkt for sterilisering er 5 måneder, og at kattunger fra samme kull kun parrer seg hvis de ikke har kontakt med andre katter.Ble veldig usikker nå.  Jeg har også fått vite at det er en gutt og en jente...ikke lett å holde de atskilt i tiden frem mot kastrering🤔når man bor i 3 roms. 

Hvilken av klinikkene var det du var på? :klo:
Liste

Anonymkode: 1af06...3e6

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innavl

Anonymkode: e31f3...47c

Å hva så. Dyr bryr seg ikke om det. De følger bare sine innstinkter.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen for noen kverulanter dere er! Ts har aldri sagt hun ikke skal sterilisere/kastrere, men når hun selv har lært at det skal skje ved 6 mnds alder, så er hun vel redd det kan skje før de er gamle nok til å kastreres! Er det mulig å vri så på hva andre folk skriver hele tiden? 

Anonymkode: d86d9...c6f

Typisk KG. Er forøvrig helt enig med deg. Folk vrir og vrenger på ting til det ugjenkjennelige.

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i at det er for dårlig at klinikken ikke vil kastrere ihvertfall en av de nå. Du risikerer at de blir kjønnsmodne før du rekker kastere,og det er ikke noe stas med en av hvert kjønn i hus. 

Klinikken jeg jobbet på for ti år siden praktiserte kastrering på alle katter over 2 kg og rundt 4 mnd som rutine, men kasterte også selvfølgelig mindre katter  i  tilfeller der eier ønsket tidlig kastrering.

Hvor mye veide dine nå? 

Anonymkode: 6c910...a15

De veier 1,25 og 1,6

Skrevet
1 minutt siden, Anne 69 said:

De veier 1,25 og 1,6

Da bør jo den første være klar til kastrering selv på konservative regler veldig snart. De vokser fort i starten! 

De var sikkert inne og fikk 12 ukers vaksinen sin nå tenker jeg. Hva med å høre med klinikken om de kan kasteres i forbindelse med oppfølgingsvaksinen ved 14-16 uker? Da kan de kasteres og id-merkes først også få vaksine når de er er våkne nok. Det er vanlig mange steder å ta det sånn også får man kanskje et pakketilbud. 

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør jo den første være klar til kastrering selv på konservative regler veldig snart. De vokser fort i starten! 

De var sikkert inne og fikk 12 ukers vaksinen sin nå tenker jeg. Hva med å høre med klinikken om de kan kasteres i forbindelse med oppfølgingsvaksinen ved 14-16 uker? Da kan de kasteres og id-merkes først også få vaksine når de er er våkne nok. Det er vanlig mange steder å ta det sånn også får man kanskje et pakketilbud. 

Jeg jobber på en dyreklinikk, og hos oss skal de helst veie 2,5 kilo, og vi kastrerer IKKE når de er 12 uker... 

Anonymkode: 6e365...cb5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en dyreklinikk, og hos oss skal de helst veie 2,5 kilo, og vi kastrerer IKKE når de er 12 uker... 

Det var akkurat det jeg fikk vite på anicura i dag også. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

1, Hvordan er det i konflikt med det jeg skrev? 

2, Kanskje klinikken du jobber på burde oppdatere seg på katt? :) 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Anne 69 skrev:

Det var akkurat det jeg fikk vite på anicura i dag også. 

Ts

Du trenger neppe å være bekymret for at de skal parre ennå. Hvor tidlig katter blir kjønnsmodne varierer sterkt, men du vil oppdage det når det skjer :) Blir hannkatten i overkant ivrig, så spør om de kan kastrere ham først, vi kastrerte en hannkatt ganske tidlig nå nylig, nettopp fordi eier hadde to søsken, og var redd for parring... Og OM det skulle skje at de parrer, så er det ikke noe problem å kastrere henne, selv om hun blir drektig. 

• Liker 1
Skrevet

1, Hvordan er det i konflikt med det jeg skrev? 

2, Kanskje klinikken du jobber på burde oppdatere seg på katt? :) 

Eh, du mente at de kunne kastreres når de er 14-16 uker, og det er altså ikke alle steder det blir gjort. Og det er fortsatt stor uenighet om hvor bra det er med kastrering så tidlig. 

Skrevet

Min hunkatt veide 750 g og var 12 uker da hun ble kastrert.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh, du mente at de kunne kastreres når de er 14-16 uker, og det er altså ikke alle steder det blir gjort. Og det er fortsatt stor uenighet om hvor bra det er med kastrering så tidlig. 

Men du sa 12 uker ;) greit det om noen veterinærer ikke vil kastere ved 12 uker, men 16 uker er da helt vanlig tidspunkt også for de mer gammeldagse klinikkene. Har jobbet på tre forskjellige klinikker ulike steder i landet tidligere, og de fleste katter ble da kastrert ved 4 mnds alder, noen før og noen få etter. 

• Liker 3
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det kan de og de kan også parre seg med foreldrene. 

Anonymkode: b89e6...3be

Fysj katter er ekle...

Anonymkode: 409d2...89c

Skrevet
2 timer siden, Lorieen skrev:

Min hunkatt veide 750 g og var 12 uker da hun ble kastrert.

Da var hun ekstremt liten til å være 12 uker... 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men du sa 12 uker ;) greit det om noen veterinærer ikke vil kastere ved 12 uker, men 16 uker er da helt vanlig tidspunkt også for de mer gammeldagse klinikkene. Har jobbet på tre forskjellige klinikker ulike steder i landet tidligere, og de fleste katter ble da kastrert ved 4 mnds alder, noen før og noen få etter. 

Vi kastrerer ikke ved 16 uker, og det gjør ikke resten av kjeden heller (Ikke Anicura) Skal i utgangspunktet være seks måneder, men det hender vi gjør det litt tidligere. 

Skrevet

Da var hun ekstremt liten til å være 12 uker... 

Nei. Mor er ikke noen stor pus. Knappe 3 kg.

Skrevet
1 minutt siden, Lorieen skrev:

Nei. Mor er ikke noen stor pus. Knappe 3 kg.

Fortsatt veldig liten! Jeg driver oppdrett, og selv den minste hukatta mi på 3,2 kilo fikk unger som veide godt over kiloen da de var 12 uker. Regner minst 100 gram pr uke, altså minst 1,2 kilo ved 12 uker. Ikke veldig stor forskjell på ungene selv om størrelsen på mødrene varierer. Har sett orientalerunger som har vært tynne, og selv de har veid mer enn 750 gram... 

• Liker 1
Skrevet

Altså, enkelte oppdrettere vil ikke kasterere tidlig fordi de mener at kattene kan få veksthemninger. Veterinærene er delte i synet på dette.

Personlig ville jeg valgt å vente til 6 mnd og eventuelt gitt hunnkatten p-piller den siste måneden

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt veldig liten! Jeg driver oppdrett, og selv den minste hukatta mi på 3,2 kilo fikk unger som veide godt over kiloen da de var 12 uker. Regner minst 100 gram pr uke, altså minst 1,2 kilo ved 12 uker. Ikke veldig stor forskjell på ungene selv om størrelsen på mødrene varierer. Har sett orientalerunger som har vært tynne, og selv de har veid mer enn 750 gram... 

Hun er ikke noen veldig stor pus, nei. Nå er hun 16 uker og veier 1100 gram. Men hun spiser veldig godt (har fri tilgang på mat hele døgnet), har fått alle vaksiner og ormekurer hun skal ha, er frisk og aktiv. Så da er hun vel bare sånn skapt antar jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...