Gå til innhold

Kan kattunger fra samme kull parre seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har fått to kattunger som er 12 uker gamle, og ble fortalt at det var to jenter. Den ene vokser seg større og kraftigere enn den andre, til tross for at begge to spiser like mye og den minste virker frisk og rask. Jeg begynner å lure på om den største er en gutt? Jeg klarer ikke helt å se det enda, så jeg lurer på om søsken kan parre seg med hverandre? 🤔Håper ikke det skjer... 

Endret av Anne 69
Skrevet
21 minutter siden, Anne 69 skrev:

Har fått to kattunger som er 12 uker gamle, og ble fortalt at det var to jenter. Den ene vokser seg større og kraftigere enn den andre, til tross for at begge to spiser like mye og den minste virker frisk og rask. Jeg begynner å lure på om den største er en gutt? Jeg klarer ikke helt å se det enda, så jeg lurer på om søsken kan ha sex med hverandre? 🤔Håper ikke det skjer... 

Du vet at alle katter bør/skal steriliseres?  Eller er du klar for en 6 nye kattunger og har en plan på hva du skal gjøre med de?

• Liker 23
Skrevet (endret)
5 minutter siden, SupaWoman skrev:

Du vet at alle katter bør/skal steriliseres?  Eller er du klar for en 6 nye kattunger og har en plan på hva du skal gjøre med de?

Du svarte meg ikke på spørsmålet eller vet du det ikke? Det er anbefalt at kattene skal steriliseres/ kastreres fra cirka 6 måneders alder, men det kan jo variere  når de er kjønnsmodne. 

Ts

Endret av Anne 69
  • Liker 4
Skrevet

Det kan dyrlegen din svare på, både hvilket kjønn kattene dine er, og når de er gamle nok til å formere seg, som begynner å bli farlig nærme, om de er 12 uker nå.

For du har vel en dyrlege?

Dyr har forresten ikke "sex", og dyr bryr seg også fint lite om de er i slekt....

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Anne 69 skrev:

Du svarte meg ikke på spørsmålet eller vet du det ikke? 

Selvsagt kan de parre seg med hverandre, og det er stor sannsynlighet for  å få kattunger som er syke som følge av innavl.      Hva er problemet ditt med å sterilisere de?    Skal du ha de som utekatter blir jo hukatten gravid innen hu er 9 mnd uansett. 

• Liker 14
Skrevet

Ja, katter fra samme kull kan parre seg. Det gjelder alle dyr, de bryr seg ikke om at de er søsken.

• Liker 16
Skrevet (endret)
13 minutter siden, SupaWoman skrev:

Selvsagt kan de parre seg med hverandre, og det er stor sannsynlighet for  å få kattunger som er syke som følge av innavl.      Hva er problemet ditt med å sterilisere de?    Skal du ha de som utekatter blir jo hukatten gravid innen hu er 9 mnd uansett. 

Nå får du slappe av litt her, jeg har ikke skrevet at jeg IKKE har tenkt å sterilisere de. Jeg har nettopp fått de, og jeg er ikke sikker på hvilket kjønn det, selv om jeg ble fortalt at det var to jenter. Jeg ble også fortalt at bror og søster fra samme kull ikke parrer seg, men det er da feil. 

Endret av Anne 69
  • Liker 8
Skrevet (endret)
14 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Det kan dyrlegen din svare på, både hvilket kjønn kattene dine er, og når de er gamle nok til å formere seg, som begynner å bli farlig nærme, om de er 12 uker nå.

For du har vel en dyrlege?

Dyr har forresten ikke "sex", og dyr bryr seg også fint lite om de er i slekt...

Endret av Anne 69
Skrevet

Dyr parrer seg.

Mennesker har sex.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, 282_NaughtySpark skrev:

Dyr parrer seg.

Mennesker har sex.

Selvfølgelig😀en smule overtrøtt her. 

Skrevet
53 minutter siden, Anne 69 skrev:

Nå får du slappe av litt her, jeg har ikke skrevet at jeg IKKE har tenkt å sterilisere de. Jeg har nettopp fått de, og jeg er ikke sikker på hvilket kjønn det, selv om jeg ble fortalt at det var to jenter. Jeg ble også fortalt at bror og søster fra samme kull ikke parrer seg, men det er da feil. 

Hvis du har tenkt å sterilisere de så skjønner jeg ikke hvorfor du spør om de kommer til å parre seg her?  Da er jo spørsmålet irrelevant. 

• Liker 1
Skrevet

De parrer seg nok ikke helt enda, men å kastrere dem når de er 6 mnd kan være for sent. Ville sett meg om etter en dyrlege som driver med tidlig kastrering, fra 12 uker. 

• Liker 12
Skrevet

Kasterer begge ganske snart ,de er store nok til det etter 12 uker. Det er veldig gammeldags å vente til 6 mnd. 

Hvis den ene er hannkatt vil du straks begynne å se to testikler. 

Og ja, selvfølgelig kan søsken parre seg,de har ingen moral. 

Anonymkode: 6c910...a15

• Liker 4
Skrevet

Innavl

Anonymkode: e31f3...47c

Skrevet

Kattefrøkna kan bli drektig ved 4 mndr. alder, TS, så du må være obs på det.

Anonymkode: 41813...f0c

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, SupaWoman skrev:

Hvis du har tenkt å sterilisere de så skjønner jeg ikke hvorfor du spør om de kommer til å parre seg her?  Da er jo spørsmålet irrelevant. 

Gi deg må. Ts har akkurat fått de. Dyrlegen steriliserer dem IKKE når de er 12 uker. Hun sier hun skal sterilisere, men det ignorerer du visst med vilje.

Anonymkode: e657b...588

• Liker 9
Skrevet

Kan foreta inngrepet når katten blir 2 kg, har jeg fått høre. 

Anonymkode: 8738a...281

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, Anne 69 said:

Du svarte meg ikke på spørsmålet eller vet du det ikke? Det er anbefalt at kattene skal steriliseres/ kastreres fra cirka 6 måneders alder, men det kan jo variere  når de er kjønnsmodne. 

Ts

De kan kastreres så snart de viser to kg på vekta stabilt en ukes tid. De kan kastreres før den tid også, men mange veterinærer foretrekker å holde en vektgrense for at kattungen skal tåle narkosen bedre, og at det skal være mindre fare for komplikasjoner av sederingen.
Det er også veldig vanskelig å kastrere en kjette før hun er på den størrelsen, rett og slett fordi det fortsatt så smått at det kan være vanskelig å finne både eggstokker og livmor og få en feilfri kastrering.

Og ja, det heter kastrering for begge kjønn når de fjerner forplantningsorganene.

• Liker 13
Skrevet

Ja, det kan de og de kan også parre seg med foreldrene. 

Anonymkode: b89e6...3be

• Liker 4
Skrevet

Alle katrungekullene jeg har hatt i fosterhjem har blitt kastrert når de er 12 uker, uten komplikasjoner. Regner med at dyrebeskyttelsen og deres veterinærer har peiling på dette og at du også bør sterilisere asap. 

Anonymkode: 1c179...690

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...