AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #1 Skrevet 30. september 2019 Jeg er nyutdannet og nettopp overtatt en stilling som kontaktlærer etter en annen lærer som ble alvorlig syk. Ungdomsskole Har fått vite noe om en elev (delt frivillig med meg, kvinne) og hans sexliv. Ikke noe ulovlig eller farlig vel og merke. Snart er det tid for oppstartsmøter som skolen her kjører en stund før utviklingssamtaler. Ville du ønsket at kontaktlærer hadde nevnt noe til deg? Kanskje du vet eller kanskje du ikke vet engang at barnet ditt er blitt seksuelt aktiv. Jeg forstår det er vanskelig å svare ettersom jeg ikke forteller hva jeg har fått innsikt i, men prøv å tenke generelt nå. Anonymkode: 29783...d58
Populært innlegg Chiquita Skrevet 30. september 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 30. september 2019 (endret) Dersom du forteller, så må du regne med at tilliten til den (og muligens alle andre) eleven er mistet for alltid. Er det for deg viktigst med tillit blandt elevene eller foreldrene? Kanskje kan du kontakte helsesykepleier om råd i denne saken? De erfarer ‘lignende’ dilemma oftere Endret 1. oktober 2019 av Chiquita Endra til helsesykepleier 75
Populært innlegg Meadow Skrevet 30. september 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 30. september 2019 Hvis du forteller foreldrene ødelegger du jo tilliten han har til deg. Det må gå an å dele noe i fortrolighet, og når det ikke er farlig eller ulovlig så burde du vise deg tilliten verdig. 52
Prelunia Skrevet 30. september 2019 #4 Skrevet 30. september 2019 Vet ikke alder osv. På eleven, men jeg tenker at jeg i utgangspunktet ikke hadde snakket om dette. Jeg er kontaktlærer selv, og snakker svært sjeldent om ting elevene deler med meg med foreldrene.. Med mindre dette er avtalt med eleven, eller det er omstendigheter rundt som gjør at jeg ikke har noe valg. Har derimot flere ganger oppfordret elever til å gå til foreldre om ting de har snakket med meg om, og gitt råd om hvordan de kan gå fram / hva de kan si til foreldre. Ofte har også elevene bedt om at jeg tar noe med foreldre først, slik at det blir en slags åpning for de til å snakke om det. 19
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #5 Skrevet 30. september 2019 Jeg synes det er stygt at du i det hele tatt vurderer å gå videre med dette. Denne eleven stoler åpenbart på deg. Hvorfor vil du bryte denne tilliten? Er det viktig at foreldrene vet det du ble fortalt? Anonymkode: b4691...896 45
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #7 Skrevet 30. september 2019 Nei, jeg tror det ville blitt feil. Anonymkode: f8e46...307 6
Leo Skrevet 30. september 2019 #8 Skrevet 30. september 2019 Jeg lurer også på hvorfor du skal behøve å si noe om det i det hele tatt hvis det ikke er verken farlig eller ulovlig. Seksuallivet er, så lenge det altså ikke inneholder elementer av noe som er farlig eller ulovlig, en privatsak også for barn og unge. Bryter du tilliten du er vist nå får du heller garantert ikke vite det dagen det evt. utvikler seg til noe farlig og/eller ulovlig. 24
Gjest ana0603 Skrevet 30. september 2019 #9 Skrevet 30. september 2019 (endret) Ja, du burde fortelle det. Foreldre burde vite alt om barnet sitt, for de elsker barnet sitt og ønsker alltid det beste. Det er helt absurd at barn skal få ha hemmeligheter, de er bare barn! - de får ha hemmeligheter når de blir voksne. Endret 30. september 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #10 Skrevet 30. september 2019 Hvorfor i all verden skal du si det?? Anonymkode: 6494e...a20 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #11 Skrevet 30. september 2019 Nei, dette har hverken du eller foreldrene noe med, så lenge ingenting ulovlig er involvert. Anonymkode: 69586...4a0 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #12 Skrevet 1. oktober 2019 Ts her. Dette ble ikke delt med meg i fortrolighet, for da hadde det ikke vært tema å fortelle foreldre. Dette ble delt som «en morsom greie» i en setting med to klasser (47 elever, 12-13 år gamle). Dette er også en elev som har noen utfordringer. Jeg ønsker ikke å fortelle fordi jeg vil «oute» ham eller få ham i trøbbel, men heller fordi jeg ønsker at foreldre skal være var på situasjonen og kunne snakke med sønnen sin om at et sexliv er privat og lære å beskytte seg. Han er tross alt kun 12 år. Hva tenker dere da? jeg vet jeg ville ønsket å vite det, men nå vet jo jeg hva saken er da. Anonymkode: 29783...d58 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #13 Skrevet 1. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Dette ble ikke delt med meg i fortrolighet, for da hadde det ikke vært tema å fortelle foreldre. Dette ble delt som «en morsom greie» i en setting med to klasser (47 elever, 12-13 år gamle). Dette er også en elev som har noen utfordringer. Jeg ønsker ikke å fortelle fordi jeg vil «oute» ham eller få ham i trøbbel, men heller fordi jeg ønsker at foreldre skal være var på situasjonen og kunne snakke med sønnen sin om at et sexliv er privat og lære å beskytte seg. Han er tross alt kun 12 år. Hva tenker dere da? jeg vet jeg ville ønsket å vite det, men nå vet jo jeg hva saken er da. Anonymkode: 29783...d58 Kan ikke du snakke med alle elevene om sex og beskyttelse da? Gjerne også ta med personlige grenser i samme slengen. Anonymkode: 44539...059 20
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #14 Skrevet 1. oktober 2019 TS , ungdomsskoleelever er fra 12 til 17 år så det kommer an på alderen Anonymkode: 2a432...7b5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #15 Skrevet 1. oktober 2019 3 timer siden, ana0603 skrev: Ja, du burde fortelle det. Foreldre burde vite alt om barnet sitt, for de elsker barnet sitt og ønsker alltid det beste. Det er helt absurd at barn skal få ha hemmeligheter, de er bare barn! - de får ha hemmeligheter når de blir voksne. Er du seriøs...? Ble litt usikker, innholdet tilsier at du er ironisk, men samtidig har skrivemåten et drag av seriøsitet over seg. Anonymkode: 5afb9...ddc 25
Gjest ana0603 Skrevet 1. oktober 2019 #16 Skrevet 1. oktober 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du seriøs...? Ble litt usikker, innholdet tilsier at du er ironisk, men samtidig har skrivemåten et drag av seriøsitet over seg. Anonymkode: 5afb9...ddc åå, unnskyld for at du ble forvirret! 🙄
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #17 Skrevet 1. oktober 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er nyutdannet og nettopp overtatt en stilling som kontaktlærer etter en annen lærer som ble alvorlig syk. Ungdomsskole Har fått vite noe om en elev (delt frivillig med meg, kvinne) og hans sexliv. Ikke noe ulovlig eller farlig vel og merke. Snart er det tid for oppstartsmøter som skolen her kjører en stund før utviklingssamtaler. Ville du ønsket at kontaktlærer hadde nevnt noe til deg? Kanskje du vet eller kanskje du ikke vet engang at barnet ditt er blitt seksuelt aktiv. Jeg forstår det er vanskelig å svare ettersom jeg ikke forteller hva jeg har fått innsikt i, men prøv å tenke generelt nå. Anonymkode: 29783...d58 Du har vel taushetsplikt. Sikker pp at dette i det hele tatt er noe du har lov til å fortelle foreldrene? Anonymkode: e359c...4bd 2
Andy2029 Skrevet 1. oktober 2019 #18 Skrevet 1. oktober 2019 Vanskelig situasjon, egentlig... Jeg vet jo at 12åringer sier mye for å tøffe seg i ei stor gruppe, alt ikke nødvendigvis sant. Nå til dags får de jo alt inn med teskje på nett, hvis de går litt inn for det.. Jeg ville nok tatt gutten til side og anbefale han en tur til helsesøster for en prat ettersom du skjønner at han allerede er seksuelt aktiv? Kanskje du får svar tilbake da at han bare tulla.. Hvis det er snakk om kun onanering, så tenker jeg at vi som foreldre til 12åringer skjønner at dette er noe som begynner i denne alderen. Det faktum at han er åpen i klassen trenger ikke bety så mye, men det er nok bedre at du eller helsesøster sier ifra om at han bør holde ting litt privat, enn at du forteller dette videre til foreldrene. Sålenge han ikke gjør noe ulovlig, er kanskje egentlig problemet at han bare er "for" åpen og ærlig? Det bør ikke bli slått ned på ved å fortelle det til hans foreldre, synes jeg.. Hilsen mor til 12åring, som er fullstendig klar over at ting kommer til å skje framover.. 🙈 (alltid føre var, og har hatt sexpraten mange gang allerede, så min gutt kunne nok vært som han i historien din, fordi han nå snakker åpent og ærlig om sex og det han lurer på..) 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #19 Skrevet 1. oktober 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ts her. Dette ble ikke delt med meg i fortrolighet, for da hadde det ikke vært tema å fortelle foreldre. Dette ble delt som «en morsom greie» i en setting med to klasser (47 elever, 12-13 år gamle). Dette er også en elev som har noen utfordringer. Jeg ønsker ikke å fortelle fordi jeg vil «oute» ham eller få ham i trøbbel, men heller fordi jeg ønsker at foreldre skal være var på situasjonen og kunne snakke med sønnen sin om at et sexliv er privat og lære å beskytte seg. Han er tross alt kun 12 år. Hva tenker dere da? jeg vet jeg ville ønsket å vite det, men nå vet jo jeg hva saken er da. Anonymkode: 29783...d58 Je tenker at ikke trenger og gjenfortelle hva som ble sagt - du vet jo ikke engang om det er sant eller noe han sa for å tøffe seg. Om dette var en engangshendelse, så er det ikke noe foreldrene trenger å få vite om. Om dettener noe som gjentar seg, så kn du kanskje vurdere og fortelle om det til foreldrene. Ville uansett forhørt meg med andre først (rådgiver, helsesykepleier). Anonymkode: e359c...4bd 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #20 Skrevet 1. oktober 2019 Ikke lett... har du tatt en prat men ham selv? Som jeg skjønte har han sagt noe om seg selv foran andre. Si at sånt holder man for seg selv. Anonymkode: 9259e...148 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå