AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #1 Skrevet 30. september 2019 Virker som jenta vår på 18 mnd aldri blir sliten. Leker og går i huse eller ute etter barnehagen og virker ikke sliten. Har jeg hun i fange for å kose/synge så vil hun ned med en gang. Jeg må sette på litt barnetv på tven for at hun skal få slappet av litt på ettermiddagen og et par ganger i helgene. Hvis jeg ikke hadde gjort det så holder hun på i et. Hun sover så klart dopp og viser litt antydning til tretthet på kvelden. Men er det vanlig at barn ikke viser at de er sliten eller merker det så godt som vi voksne? Anonymkode: 6eb67...c4e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #2 Skrevet 30. september 2019 De kan ofte vise at de er slitne med at de blir litt mer irritabel, eller veldig aktive. Husker da datteren min var på den alderen og yngre, at når hun begynte å ta tak i alt rundt seg, var hun trøtt. Tok tak i ting på vei til bleieskift etc.. Nå når hun er sliten, blir hun litt ubestemmelig, mer uenig og "ikke seg selv", da gjelder det for meg å legge til rette for roligere aktiviteter eller avslapping.. Vi pleier å slappe av litt sånn midt på dagen, med tv (jupp det gjør vi) og kanskje en bok, litt mat og kos. Siden hun ikke sover på dagen lenger. Den stunden regulerer hun lengden på selv, men det ser veldig ut til at hun liker det. Anonymkode: c5984...51a 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #3 Skrevet 30. september 2019 Det er vel oftest slik at foreldrene syns det blir for mye. De orker ikke at ungene er så mye i aktivitet. Så lenge barnet er blid og fornøyd er hun nok ikke sliten. Man merker ofte at barn blir grinete eller helt i hundre når de er overtrøtt på kvelden. Det er da du bør følge med for å unngå at det eskalerer og jenta blir vanskelig å legge. Anonymkode: db4d7...49f 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #4 Skrevet 30. september 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som jenta vår på 18 mnd aldri blir sliten. Leker og går i huse eller ute etter barnehagen og virker ikke sliten. Har jeg hun i fange for å kose/synge så vil hun ned med en gang. Jeg må sette på litt barnetv på tven for at hun skal få slappet av litt på ettermiddagen og et par ganger i helgene. Hvis jeg ikke hadde gjort det så holder hun på i et. Hun sover så klart dopp og viser litt antydning til tretthet på kvelden. Men er det vanlig at barn ikke viser at de er sliten eller merker det så godt som vi voksne? Anonymkode: 6eb67...c4e Barn trenger hjelp til å forstå at de er trette. Mange kan styre på inntil de detter sammen og sovner der de sist satt eller stod. Hjelp barnet ditt med å sette ord på trett, og les signalene hennes slik at hun får hvile både kroppen og hodet. Å roe ned foran en skjerm, er ikke bra for noen. Finn musikk eller lydbok til henne fremfor tven eller annen skjerm. Hun er for luten til skjermbruk, særlig skjermbruk for å roe ned. Du kjenner vel til at barn og voksne sover mindre fordi skjermbruk gjør noe med våkenhetssenteret i hjernen? Anonymkode: 259c9...610 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #5 Skrevet 30. september 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn trenger hjelp til å forstå at de er trette. Mange kan styre på inntil de detter sammen og sovner der de sist satt eller stod. Hjelp barnet ditt med å sette ord på trett, og les signalene hennes slik at hun får hvile både kroppen og hodet. Å roe ned foran en skjerm, er ikke bra for noen. Finn musikk eller lydbok til henne fremfor tven eller annen skjerm. Hun er for luten til skjermbruk, særlig skjermbruk for å roe ned. Du kjenner vel til at barn og voksne sover mindre fordi skjermbruk gjør noe med våkenhetssenteret i hjernen? Anonymkode: 259c9...610 Ja, vet at skjerm bruk ikke er bra iforhold til at man blir mer våken. Men nå ser ikke hun på skjerm før leggetid, er vel to-tre timer før leggetid, hun ser vel kanskje i ca 20 min på ettermiddagen. Vi leser bok og gjør så klart andre rolige aktiviteter før kveldsmat og legging. For liten? Litt barnetv i ca 20 min pr dag skader vel ingenting! Er jo ikke snakk om at hun ser mye på den skjermen for det gjør hun absolutt ikke.. ts Anonymkode: 6eb67...c4e
Sandie Skrevet 1. oktober 2019 #6 Skrevet 1. oktober 2019 Min på 20 måneder er i følge barnehagen en som viser få tegn på å være sliten, og holder det gående med aktiviteter hele dagen. Men når vi kommer hjem merker jeg godt hvor sliten hun er. Da blir hun veldig grinete og irritabel og slukner med en gang hun legges med mindre hun er blitt overtrøtt. Da kan det gå flere timer etter leggetid før hun finner roen.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #7 Skrevet 1. oktober 2019 3 timer siden, Sandie skrev: Min på 20 måneder er i følge barnehagen en som viser få tegn på å være sliten, og holder det gående med aktiviteter hele dagen. Men når vi kommer hjem merker jeg godt hvor sliten hun er. Da blir hun veldig grinete og irritabel og slukner med en gang hun legges med mindre hun er blitt overtrøtt. Da kan det gå flere timer etter leggetid før hun finner roen. Ja, lurer på om det er derfor vi bruker en time på å legge hun på kvelden også, fordi hun er overtrøtt. Kan liksom ikke legge hun før 7 heller for da våkner hun så tidlig igjen 😊 Anonymkode: 6eb67...c4e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #8 Skrevet 1. oktober 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, lurer på om det er derfor vi bruker en time på å legge hun på kvelden også, fordi hun er overtrøtt. Kan liksom ikke legge hun før 7 heller for da våkner hun så tidlig igjen 😊 Anonymkode: 6eb67...c4e Hva er tidlig? Vi måtte legge vår på 2 kl 18. Var en periode han da våknet 5, men det gikk fort over. Anonymkode: beab9...5bf
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #9 Skrevet 1. oktober 2019 Enig med den oppe, lær barnet å sette ord på følelser og hvilkem form de er i. Når du merker slitenheten, gi en klem og kyss og si "nå er du sliten". La det være helt OK, ikke kjeft eller klag over det. Anonymkode: 6ee19...57b
Helgeline Skrevet 1. oktober 2019 #10 Skrevet 1. oktober 2019 Små barn viser gjerne slitenhet på en annen måte enn større barn/voksne. Typisk er hyperaktivitet, kan være destruktiv oppførsel (mer irrasjonell enn ellers; sønnen min begynte å kaste leker og sofaputer ukontrollert rundt). Irritable kan de også bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå