Gå til innhold

Hva gir du i gave til barnet ditt til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: ae355...30b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har til jul en på 9 og tre ungdommer

De får (ikke alt til alle selvfølgelig😂)

* Bærbar pc, hengekøy med myggnetting, treningsklær, fotballutstyr, klatreutsyr, fritidsklær, mc hansker, dobbeldyne med sengsett og noe lego tipper jeg😊

Skrevet

2 par skisko til 16åringen, bidrag til Jeezys(?) til 13 åringen og 10 åringen trenger ny tlf. 

Anonymkode: ca9eb...fa2

Skrevet

4år, får dukkehus, nokre barbiedukker, ein strikkagensar og snøkule. 

• Liker 1
Skrevet

11-åringen skal få symaskin. De to andre vet jeg ikke

Skrevet

Så lite som mulig.

Vi er opptatt av at bursdager og jul ikke skal være en slags kjøpefest og bli utbyttedagen i form av gaver og penger.

Adventskalenderne våre inneholder aktiviteter vi kan gjøre sammen, ikke ræl. Og de får velge å få en litt dyrerer jule eller bursdagsgave i året, men de får ikke både bursdags og julegave til flere titalls tusen. Vi pakker det heller ikke inn som en overraskelse. Som f.eks nå ønsker største seg tv til sitt rom. Helt greit. Da må han "samle" verdien av gave til bursdagen og jula, samt at han må bidra selv med egne midler (dvs f.eks gaveverdien fra besteforeldrene, pengene han fikk for gressklipping i sommer etc.). Den andre ønsker seg snowboard-pakke. Samme regla der.

Jeg er som forelder ikke pliktig til å forsørge de med lukusvarer og det mener jeg barn må lære å betale for selv.

Så han har valgt helt selv å få TV til jul, men får da ikke annen julegave fra oss, fra besteforeldre og han må legge inn penger selv. Jeg syns det er mye mer konstruktivt enn å gi bort masse bare for å gi bort masse. Sikkert noen som vil hyle opp om grusomheten i det, men vi har nå valgt å ikke skape ett gavepress og en forventning hos barna ut av en annen verden. Jeg tror ikke barna mine lider i grusomheten.

Det ble skapt da de var små da jeg så at de fikk ørtenvis av gaver, men interessen for gavene var over etter gaveåpninga og vi satt med huset fullt av ting som ikke ble brukt. Jeg tenkte, hva i all verden er vitsen? Vil jeg ha en gavejul eller vil jeg skape en familiejul med minner og opplevelser? Jeg trenger ikke gaver jeg heller, det jeg vil ha kjøper jeg jo selv. Ta heller med en vinflaske og kom på besøk resten av året.

• Liker 3
Skrevet

En iphone

Anonymkode: 663bc...1db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...