AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #1 Skrevet 30. september 2019 Jeg er 30 år. Står uten utdannelse, men har endelig funnet ut hva jeg ønsker å utdanne meg til. Men problemet mitt er egentlig at utdanningen jeg ønsker å ta, har litt høyt snitt for å komme inn. 5,1 var snittet ved siste opptak. Jeg har ikke så høyt snitt per i dag. Jeg aner ikke hvor mange poeng jeg har, og syns det er vanskelig å regne det ut. Jeg tok opp noen fag for mange år siden, men disse karakterene ligger ikke inne på samordna opptak-siden, sammen med vitnemålet mitt. Har jeg mistet dem for godt, eller er det mulig å finne disse karakterene noe annet sted? I tillegg tenkte jeg å søke skole til neste høst. Fristen går vel ut i mars eller noe? Uansett, er det for sent for meg å forbedre karakterer fra videregående nå, for å få høyere snitt til opptaket? Er det i det hele tatt mulig å forbedre videregående karakterer, når man er så gammel som jeg er? Anonymkode: 13d53...5b7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #2 Skrevet 30. september 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 30 år. Står uten utdannelse, men har endelig funnet ut hva jeg ønsker å utdanne meg til. Men problemet mitt er egentlig at utdanningen jeg ønsker å ta, har litt høyt snitt for å komme inn. 5,1 var snittet ved siste opptak. Jeg har ikke så høyt snitt per i dag. Jeg aner ikke hvor mange poeng jeg har, og syns det er vanskelig å regne det ut. Jeg tok opp noen fag for mange år siden, men disse karakterene ligger ikke inne på samordna opptak-siden, sammen med vitnemålet mitt. Har jeg mistet dem for godt, eller er det mulig å finne disse karakterene noe annet sted? I tillegg tenkte jeg å søke skole til neste høst. Fristen går vel ut i mars eller noe? Uansett, er det for sent for meg å forbedre karakterer fra videregående nå, for å få høyere snitt til opptaket? Er det i det hele tatt mulig å forbedre videregående karakterer, når man er så gammel som jeg er? Anonymkode: 13d53...5b7 Mente 51,2 for ordinær kvote, 44,3 for førstegangsvitnemål. Litt usikker på hva dette betyr? Er førstegangsvitnemål de som søker rett etter vgs? Sånn at jeg må ha minst 51,2 poeng for å komme inn? - TS Anonymkode: 13d53...5b7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #3 Skrevet 30. september 2019 Kontakt studiestedet hvor du tok opp fag for å få oversikt over karakterer. Du rekker ikke å ta opp nye fag før neste opptaksfrist. Det er for sent å melde seg opp. Der skal være en kalkulator på samordna opptak.no hvor du kan beregne poengene dine. Du teller under ordinær kvote (51,2). Denne poenggrensen kan endre seg fra år til år. Sjekk derfor flere studiesteder for å se om det er lettere å komme inn andre steder. Anonymkode: 42f36...b60 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #4 Skrevet 1. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det i det hele tatt mulig å forbedre videregående karakterer, når man er så gammel som jeg er? Anonymkode: 13d53...5b7 Det er aldri for sent, jeg er 40 og jobber med å få høyere snitt nå for å starte på ny utdannelse. Anonymkode: f4c10...245 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #5 Skrevet 1. oktober 2019 Det er ikke ikke for sent å forbedre karakterer fra VGS eller starte på nye studier, det er man aldri for gammel til. Men man bør tenke litt over hvilken bransje man skal inn i, og hvorvidt det er sannsynlig at man får jobb når man er ferdig. Noen bransjer er ikke så nøye på alder, mens andre nesten forventer at man er 25 og relativt fri for forpliktelser for at man skal få jobb (f. eks. konsulenter som forventes å jobbe mye etc.) Anonymkode: eeefd...166 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #6 Skrevet 1. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du rekker ikke å ta opp nye fag før neste opptaksfrist. Det er for sent å melde seg opp. Anonymkode: 42f36...b60 Hen rekker jo å melde seg opp til våren, og ta eksamen på vårsemesteret. Da blir sensur klart for opptak. Så det går helt fint. Anonymkode: 4587b...e28 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #7 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg ser nå at med alders- og tilleggspoeng, mangler jeg fremdeles 10 poeng for å være inne med høstens opptaksgrense. Føles ganske håpløst å skulle ta opp så mange fag, da jeg i så fall må ta opp tysk, geografi, historie, kroppsøving, sosialkunnskap, sosiologi, rettslære og internasjonal engelsk (alle disse fagene har jeg 3 eller lavere). Jeg var særdeles lite motivert siste året på vgs, hadde nesten 30 fraværsdager, og var rett og slett veldig skolelei. Jeg er mer motivert nå, men å ta opp så mange fag, virker som sagt veldig håpløst, spesielt om jeg skal rekke det før oppstart neste år. Kan det være lurere å ta eksamen i nye fag? Biologi, kjemi og fysikk, f.eks? Eller er det helt bortkastet? Jeg tenker at jeg i alle fall skal ta opp igjen de fagene jeg fikk 2 i, for der er det ganske stort forbedringspotensiale. Men vet ikke hvor mye det er å hente i alle 3-er fagene. - TS Anonymkode: 13d53...5b7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #8 Skrevet 2. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser nå at med alders- og tilleggspoeng, mangler jeg fremdeles 10 poeng for å være inne med høstens opptaksgrense. Føles ganske håpløst å skulle ta opp så mange fag, da jeg i så fall må ta opp tysk, geografi, historie, kroppsøving, sosialkunnskap, sosiologi, rettslære og internasjonal engelsk (alle disse fagene har jeg 3 eller lavere). Jeg var særdeles lite motivert siste året på vgs, hadde nesten 30 fraværsdager, og var rett og slett veldig skolelei. Jeg er mer motivert nå, men å ta opp så mange fag, virker som sagt veldig håpløst, spesielt om jeg skal rekke det før oppstart neste år. Kan det være lurere å ta eksamen i nye fag? Biologi, kjemi og fysikk, f.eks? Eller er det helt bortkastet? Jeg tenker at jeg i alle fall skal ta opp igjen de fagene jeg fikk 2 i, for der er det ganske stort forbedringspotensiale. Men vet ikke hvor mye det er å hente i alle 3-er fagene. - TS Anonymkode: 13d53...5b7 Gjør som jeg gjorde, om det er mulig. Plukk vekk fag som du plukker en kylling fra hverandre, lol. Det jeg mener er: Om f eks rettlære ikke er din sterke side, bytt det ut med et annet fag. Om jeg har forstått det riktig, så kan du bytte ut tysk med et annet språk, rettlære med et annet fag, og det samme gjelder internasjonal engelsk. De faste fagene er vel geografi, historie, og kroppsøving - disse går det ikke an å bytte ut. Sosialkunnskap og sosiologi kan du beholde, ingen behov for å bytte her vil jeg si. Men tysk, int.engelsk og rettslære kan du "game rundt" og bytte de med noe annet, bytte rettslære meg psykologi eller whatever du har å velge imellom. Ikke vits å bytte inn i realfag om man skraper rundt på 2-ere og 3-ere i disse iallfall. Anonymkode: ba927...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #9 Skrevet 2. oktober 2019 Nå spørst det litt på hva du søker men du burde noke ta opp igjen fag. Er du så langt under grensen med alle poengene ligger du nok faglig under det som er forventer på linjen. Det jo ikke verdens under gang å vente et år til om det er virkelig dette du vil. Anonymkode: 5e97f...a6c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #10 Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gjør som jeg gjorde, om det er mulig. Plukk vekk fag som du plukker en kylling fra hverandre, lol. Det jeg mener er: Om f eks rettlære ikke er din sterke side, bytt det ut med et annet fag. Om jeg har forstått det riktig, så kan du bytte ut tysk med et annet språk, rettlære med et annet fag, og det samme gjelder internasjonal engelsk. De faste fagene er vel geografi, historie, og kroppsøving - disse går det ikke an å bytte ut. Sosialkunnskap og sosiologi kan du beholde, ingen behov for å bytte her vil jeg si. Men tysk, int.engelsk og rettslære kan du "game rundt" og bytte de med noe annet, bytte rettslære meg psykologi eller whatever du har å velge imellom. Ikke vits å bytte inn i realfag om man skraper rundt på 2-ere og 3-ere i disse iallfall. Anonymkode: ba927...9c6 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå spørst det litt på hva du søker men du burde noke ta opp igjen fag. Er du så langt under grensen med alle poengene ligger du nok faglig under det som er forventer på linjen. Det jo ikke verdens under gang å vente et år til om det er virkelig dette du vil. Anonymkode: 5e97f...a6c Jeg tenker det har litt å si at jeg var utrolig skolelei da jeg hadde disse fagene, så jeg gjorde jo null innsats for å få gode karakterer. Nå er jo situasjonen en helt annen. Jeg er voksen, mer konsentrert, motivert, og disiplinert, og tror jeg fint kunne fått greie karakterer i realfagene. Spørsmålet er jo om det er verdt risikoen? Tysk tenker jeg å bytte ut med spansk, da jeg synes det er lettere. Historie og geografi må jeg ta opp, da jeg fikk 2 i begge disse, og det trekker veldig ned. Men det jeg lurer litt på da, er om standpunktkarakteren blir stående, og at jeg bare får en ekstra eksamenskarakter i tillegg? Sånn at uansett om jeg skulle få 6 i begge fagene, så vil snittet bare bli 4? Noen som vet dette? Jeg fant forresten ut at det er et annet studiested jeg kan søke på som har (hadde) lavere grense, på 47,3 poeng for ordinær kvote. Det føles litt mer overkommelig. - TS Anonymkode: 13d53...5b7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #11 Skrevet 2. oktober 2019 Kan du ikke søke etter 23/5-regelen? Anonymkode: 40cbd...955
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #12 Skrevet 2. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke søke etter 23/5-regelen? Anonymkode: 40cbd...955 Det tror jeg ikke. Jeg har ikke hatt noen heltidsstilling i jobb, så dekker vel bare halvparten av kravet? - TS Anonymkode: 13d53...5b7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #13 Skrevet 2. oktober 2019 Har du ikke gjort noe disse årene etter videregående? Deltidsjobb, skolegang, militærtjeneste, frivillig arbeid osv? Er ikke så vanskelig å komme opp i kravet om 5 års erfaring. Og du kan få fritak fra kravet dersom du har hatt nedsatt arbeidsevne av en eller annen grunn.https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Tror heller jeg ville satset på å dekke kravet eller få fritak enn å ta opp alle de fagene for å få flere konkurransepoeng. Blir veldig dyrt når hver eksamen koster over 1000 kroner + bøker og studiemateriell. Du kan eventuelt søke voksenopplæring i hjemkommunen din. Anonymkode: 40cbd...955
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #14 Skrevet 2. oktober 2019 Hm, kan hende jeg kan søke på 23/5-regelen likevel, men må undersøke det litt nærmere. Har aldri hatt mer enn en deltidsstilling i jobb, og selv om jeg gjerne har jobbet mer enn hva stillingsprosenten tilsier, vet jeg ikke hvor lett det er å "bevise" dette, eller regne ut nøyaktig hvor mye jeg faktisk har jobbet. Teller utdanning som et år, selv om eksamener ikke er bestått? - TS Anonymkode: 13d53...5b7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #15 Skrevet 2. oktober 2019 Sonans har forresten gratis vurdering av studiekompetanse, så du kan jo sende alle papirene dine dit hvis du er usikker på utregningen eller valg av strategi for å oppnå de poengene du ønsker Anonymkode: 40cbd...955
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #16 Skrevet 2. oktober 2019 Dette var en mulighet jeg ikke har tenkt på engang, så tusen takk for tips! Jeg har i alle fall 1 år militærtjeneste, og jeg har jo både jobbet og studert etter det. Studert 3 år (på forskjellige studium),men ikke tatt eksamen. Så vet ikke om de tre årene vil telle som "fullverdige"? - TS Anonymkode: 13d53...5b7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #17 Skrevet 2. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var en mulighet jeg ikke har tenkt på engang, så tusen takk for tips! Jeg har i alle fall 1 år militærtjeneste, og jeg har jo både jobbet og studert etter det. Studert 3 år (på forskjellige studium),men ikke tatt eksamen. Så vet ikke om de tre årene vil telle som "fullverdige"? - TS Anonymkode: 13d53...5b7 Du kan uansett bere ha 8 poeng, så du max er noke med alderspoeng aleine. Anonymkode: 5e97f...a6c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #18 Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette var en mulighet jeg ikke har tenkt på engang, så tusen takk for tips! Jeg har i alle fall 1 år militærtjeneste, og jeg har jo både jobbet og studert etter det. Studert 3 år (på forskjellige studium),men ikke tatt eksamen. Så vet ikke om de tre årene vil telle som "fullverdige"? - TS Anonymkode: 13d53...5b7 Du må ha bestått for å telles. Anonymkode: 4587b...e28
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #19 Skrevet 2. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan uansett bere ha 8 poeng, så du max er noke med alderspoeng aleine. Anonymkode: 5e97f...a6c Det vet jeg, det var antall år jeg regnet på når jeg nevnte militærtjeneste, siden det teller som ett av de fem årene. Men siden de tre årene jeg har studert ikke teller, er jeg jo ikke noe nærmere de fem årene jeg må ha, likevel. Har kun hatt deltidsstillinger, og ingen av dem med noe særlig høy prosent. Blir vanskelig å komme opp i 5 år, så nå føles det litt håpløst igjen. Om jeg fortsetter i jobben jeg har nå, og får jobbe like mye resten av året, kan jeg vise til kanskje 2,5 år i jobb, + 1 år i militærtjeneste. Som vil si at jeg må jobbe minst ett år til før jeg nærmer meg 23/5-kravene, så da kan jeg jo ikke søke til neste år likevel. - TS Anonymkode: 13d53...5b7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #20 Skrevet 2. oktober 2019 På 30.9.2019 den 22.27, AnonymBruker skrev: Jeg er 30 år. Står uten utdannelse, men har endelig funnet ut hva jeg ønsker å utdanne meg til. Men problemet mitt er egentlig at utdanningen jeg ønsker å ta, har litt høyt snitt for å komme inn. 5,1 var snittet ved siste opptak. Jeg har ikke så høyt snitt per i dag. Jeg aner ikke hvor mange poeng jeg har, og syns det er vanskelig å regne det ut. Jeg tok opp noen fag for mange år siden, men disse karakterene ligger ikke inne på samordna opptak-siden, sammen med vitnemålet mitt. Har jeg mistet dem for godt, eller er det mulig å finne disse karakterene noe annet sted? I tillegg tenkte jeg å søke skole til neste høst. Fristen går vel ut i mars eller noe? Uansett, er det for sent for meg å forbedre karakterer fra videregående nå, for å få høyere snitt til opptaket? Er det i det hele tatt mulig å forbedre videregående karakterer, når man er så gammel som jeg er? Anonymkode: 13d53...5b7 Begynte på bachelor i en alder av 40. Du har nok av tid Hva med å ta fag som privatist? Anonymkode: 8c0d4...e74 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå