Gå til innhold

Bør man pynte seg når man skal på teater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal se Lazarus i morgen og gleder meg enormt. Men jeg har ikke vært på teater siden jeg var liten, altså ca 25 år siden. Har hele tiden tenkt jeg skal pynte meg litt med skjørt og en fin topp, men er det normalt å pynte seg når man skal på teater? Er jo litt mer høytidelig enn kino og sånt, ihvertfall i mine øyne. 

Noen som har sett Lazarus, forresten? 

Anonymkode: fd187...609

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vanlig å pynte seg :) Jeg gjorde ikke det en gang, og følte jeg skilte meg veldig ut

Anonymkode: b4a4d...efe

• Liker 4
Skrevet

Hverdagslig pent kledd, ikke jeans.

Anonymkode: 1ef58...3b6

Skrevet

Det er på det norske teater? Jeg pleier å pynte meg litt, men ikke overpyntet og ikke kort skjørt. Men pleier å pynte meg og synes de aller fleste gjør det. 

Anonymkode: ecfe9...da4

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å pynte meg litt, ikke stivpynta men pent kledd.

Nei, dessverre så har jeg ikke sett det stykket.

Anonymkode: 95a05...25a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes man bør pynte seg litt på teater. Tar gjerne på kjole/skjørt. Har sett folk komme i jeans og fleece, det synes jeg er litt for "enkelt". Men folk får gjøre som de vil. Jeg skal på en fin og anderledes anledning og vil derfor pynte meg litt. 

Skal forresten se Lazarus om  3 uker, satser på at den er bra. God musikk er det uansett 😊

• Liker 3
Skrevet

Synes det er hyggelig at folk pynter seg til teater ❤️

Anonymkode: e82fa...926

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vanlig å pynte seg :) Jeg gjorde ikke det en gang, og følte jeg skilte meg veldig ut

Anonymkode: b4a4d...efe

Takk for svar, er sånn jeg tenker også, at jeg ville skilt meg ut om jeg ikke pynter meg litt 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er på det norske teater? Jeg pleier å pynte meg litt, men ikke overpyntet og ikke kort skjørt. Men pleier å pynte meg og synes de aller fleste gjør det. 

Anonymkode: ecfe9...da4

Det norske teater, ja. Skal ikke overpynte meg, nei og ikke ha på kort skjørt. Har et knelangt skjørt jeg tenkte å bruke.

• Liker 2
Skrevet

Det varierer litt hvordan folk kler seg. 
Noen kler seg veldig pyntet i kjole og kjørt. og menn i dress og uformell dress (dressbukse og joggesko, med ensfarget skjorte men uten jakken og ikke slips. det er forbeholdt eldre). Det er litt mer uformell dress og hel dress som i dressbukse, pynte sko, nystrøket finskjorte og slips er det kun de eldre som går i. Mitt inntrykk er at de som ikke er vant til teater, kommer i gallakjoler og korte kjørt. Og de som skal noe før eller etter, typisk lage en hel kveld med vennepar hvor de tydelig skal ute på byen eller på restaurant etterpå. De kler seg penere enn andre. 

De aller fleste kler seg ganske normalt. Jeans og en normal, fin topp til. Mer enn nok. 

De som stikker seg ut og som er minioritet er folk i joggebukse. Jeg kan telle på 2 hender hvor mange jeg sett i slike klær på over 150 forestillinger. Men de finnes. For noen uker siden så var det et par som tydelig skulle hos 3T rett etterpå. De kom i treningsklær fra topp til tå og med 3T sekk. De fikk noen blikk for å si det slik. Og det var attpå til en premiere, hva de to tenkte på aner jeg ikke. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hverdagslig pent kledd, ikke jeans.

Anonymkode: 1ef58...3b6

Uenig. Jeans er vanlig hos menn og kvinner. Det er helheten som er viktig. Altså du kommer ikke i hullete blå jeans og hettegenser. Det er flere med jeans blant kvinner enn det er kjole/skjørt og samme med menn. Disse klassiske blå jeansen, nei. Men i andre farger, ja. Hos men altså. 

Det er 2 anledninger man pynter seg litt ekstra til på teateret. Det er premiere og siste forestilling før sommerstengt. 

Anonymkode: 39fe8...37e

• Liker 2
Skrevet

En ganske gammeldags skikk å pynte seg for teater vel? Hva er greia, noe som henger igjen fra da arbeiderklassen ikke hadde råd til sånt? Jeg pleier ikke å pynte meg på teater.

Noen som har gode grunner til at man liksom skal pynte seg? 

Anonymkode: fe5c5...0ef

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Jeg synes man bør pynte seg litt på teater. Tar gjerne på kjole/skjørt. Har sett folk komme i jeans og fleece, det synes jeg er litt for "enkelt". Men folk får gjøre som de vil. Jeg skal på en fin og anderledes anledning og vil derfor pynte meg litt. 

Skal forresten se Lazarus om  3 uker, satser på at den er bra. God musikk er det uansett 😊

Der tenker vi likt. Fleece på teater, faktisk, det er litt i «enkleste» laget, ja, det ville jeg ikke brukt noe annet sted enn i skogen eller på hytta. Jeg tenker også teater som en fin og annerledes anledning. 

Å, så kult at du også skal! Den har fått terningkast 6 overalt :) Gleder meg vilt og veldig bra musikk, ja. Er veldig fan av Bowie ♥️

Skrevet (endret)

Bare du dropper joggebukse tror jeg det går fint. Lazarus er en fin forestilling. 

Endret av Kågebruker
Et ord for mye
Skrevet

Jeg har egentlig ikke lagt merke til at folk pynter seg i teateret. Synes de fleste har normalt tøy. I operaen pynter de aller fleste seg.

Anonymkode: fcd85...2fc

Skrevet

Jeg pynta meg litt og følte meg vel. Ikke stivpyntet og heller ikke hverdagslig. Forestillingen var utrolig bra og for en stemme på spesielt han ene som sang! 😻

• Liker 1
Skrevet

Jeg pynter meg litt. Det gjør jeg alltid når jeg skal ut, enten det er for kino, middag eller teater osv.  For meg handler det om respekt for de jeg går ut med, de skal slippe å møte meg i shabby t-kjorter og jeans som er greit enkelte dager på jobb.

Anonymkode: 20075...5c0

• Liker 3
Skrevet

Veldig lite pynting på det norske teatret, og spesielt på Lazarus. 

Anonymkode: 99cd0...5a6

Skrevet (endret)

I Opera og Ballett pleier man å pynte seg ikke i teater.

Selvsagt skal man kle seg skikkelig, men man trenger ikke gå i skikkelig fin tøy.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Skrevet

Teater er jo litt sånn stas å gå i og skal være noe helt spesielt så da følger vel et fint antrekk til anledningen :) 

• Liker 1
Skrevet

Ja, litt ekstra bør en pynte seg synes jeg. Ikke stivpyntet, men sånn passelig pent. 

Anonymkode: f6c41...fa4

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes man skal det :jepp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...