AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #1 Skrevet 30. september 2019 Jeg har termin 22 desember men er garantert å føde før. Jordmor snakker om prematur, men vi håper på tidligst 4 uker før termin. Hun trodde ikke det kom til å bli så prematurt om det blir det, men kanskje uke 36, bare det vet vi ikke før jeg står der i rier. Jeg satser på 2 uker før termin. Jeg og mannen min har 3 barn fra før av, og venter nå nr 4. Så på julaften var det tenkt at vi bare skulle være oss og svigermor og kanskje svigerfar (men da må barna hans være med, da de er barn enda), og kanskje mine foreldre med min søster evt, da hun ikke har noen andre å feire jul med. Min svigermor mener vi må ha med 5 til fra hennes og min mann sin side av familien. Hun sa det foran dem så nå tenker de vel at vi ikke vil ha de der, og da sa jeg at vi må nesten tenke over det litt nærmere da termin er rett på jul, og vi skal ha både familie fra min side og fra samboer sin side, og da ropte hun "ikke alle fra din familie vel, de var hos dere i fjor". Jo de var hos oss i fjor, det skulle egentlig noen fra mannen min sin side også. Vi har tenkt å alltid invitere først foreldre (og de som må med de så klart), men våre søsken som har stiftet familie vil vi rett og slett prioritere sist.. De har hjem å feire i og familie på begge sider, så vi alle er rike i familiemedlemmer. Hvis vi må ha med oss flere en hva vi har tenkt til blir vi plutselig 17(?) til jul med en nyfødt.. Hun er veldig kverulerende, men det er vi som holder selskapet, så vi syntes vi skal få invitere selv, enn at hun prøver å gjøre det for oss.. (vi har faktisk gått på en smell med det to ganger, kaos med alt for mange, men det var ikke julefeiring). Så lurer jeg på om vi er kjipe som ikke vil invitere de 5 ekstra(3barn,2voksne), eller om vi selv bør kunne bestemme dette? Mannen min sier jo ingenting selvom jeg havner i en offerposisjon hver gang hun skal kverulere.. Anonymkode: 8f558...8df 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #2 Skrevet 30. september 2019 Dere bestemmer! Anonymkode: fa163...660 14
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #3 Skrevet 30. september 2019 Finn et fint høyfjellshotell, og kos dere 😊 Alle som vil er velkommen til å være med 😀😀😀 Anonymkode: 9cc39...0c5 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #4 Skrevet 30. september 2019 Klart dere bestemmer, det er deres hjem og svigermor kan ikke invitere på deres vegne. Anonymkode: f1c59...68c 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #5 Skrevet 30. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn et fint høyfjellshotell, og kos dere 😊 Alle som vil er velkommen til å være med 😀😀😀 Anonymkode: 9cc39...0c5 Vi vil være hjemme, både for tradisjon og for at vi står der med en nyfødt. Men takk for tips😊 Anonymkode: 8f558...8df 2
Fjaselina Skrevet 30. september 2019 #6 Skrevet 30. september 2019 Det er sjølvsagt for meg at det ikkje bør vere for mange gjestar når du har ein bitteliten baby å ta hensyn til. Dette kan svigermor faktisk ikkje bestemme. 16
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #7 Skrevet 30. september 2019 Få mannen din til å si det til henne, ellers har hun noe å bruke mot deg for alltid. Håper det ordner seg! Anonymkode: 62085...a62 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #8 Skrevet 30. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart dere bestemmer, det er deres hjem og svigermor kan ikke invitere på deres vegne. Anonymkode: f1c59...68c Hun har gjort det tidligere🥴 Det verste "selskapet" hun gjorde til, gikk vi fra å skulle være 4 til 15. Jeg bakte kake til oss 4, når første fødte var 3 uker gammel. Hun ville plutselig ha med seg hele familien og lage mat. Når maten sto på, ba hun meg røre så skulle hun ut å ta en røyk, som tok 30 min. Endte med at jeg lagde hele maten, svimmel, blødd gjennom(renselen), og på gråten da jeg ikke orket selskap... Anonymkode: 8f558...8df
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #9 Skrevet 30. september 2019 Du skal ikke si noe om det, det er det din mann- hennes egen sønn som skal manne seg opp å gjøre! Hans ape, hans sirkus😏 Anonymkode: cdbfa...600 15
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #10 Skrevet 30. september 2019 Du har en skikkelig ufin svigermor, føler med deg. Får du ikke mannen din på banen i det hele tatt? Det generelle tipset om svigermor er jo "mannens mor = mannens jobb å konfrontere". Anonymkode: f99ca...db1 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #11 Skrevet 30. september 2019 Har dere i det hele tatt plass til 17 personer på middag? Anonymkode: 18adb...e58 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #12 Skrevet 30. september 2019 Wow..og jeg som synes det er helt fullt i huset når vi er 7 stykker på julaften. Hvorfor invitere så mange? Anonymkode: e0e09...f5c 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #13 Skrevet 30. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har dere i det hele tatt plass til 17 personer på middag? Anonymkode: 18adb...e58 Det har vi ikke... 🥴 Vi har juletallerkener til 13 stk, bestikk har vi nok av, men 10 spisestoler, bare det er ikke plass til alle stolene rundt bordet, da må vi bruke rotting-spisebordet fra utestua, men blir veldig trangt med to spisebord i stua vår. Tror det kan gå om vi er maks 10 voksne, barna våre sitter på tripp trapp og tar liten plass (2 på en ende, og 1 på andre enden vedsidenav en voksen). Det er ikke sikkert svigerfar+barna, min mor og far + søster blir med heller (jeg håpet på at det bare ble oss og svigermor mtp. nyfødt i hus, men kan de så vil vi gjerne ha de der, da min mor bidrar veldig med hjelp til matlaging, samme med svigerfar, og min far med penger. Der er det hjelp å få. Når jeg serverer for de 5 ekstra må jeg springe frem og tilbake for å hente serviett og det som er til de.. Får klager og div. Men vil bare ikke prioritere noen andre enn foreldre og de som må med de, så kan vi evt. se en jul vi ikke er rett i startfasen av barseltiden. Den er ganske heavy🙊 TS Anonymkode: 8f558...8df 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #14 Skrevet 30. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Wow..og jeg som synes det er helt fullt i huset når vi er 7 stykker på julaften. Hvorfor invitere så mange? Anonymkode: e0e09...f5c Stor familie, derfor vi prøver å prioritere foreldre først og de som må med de, men allikevel blir vi mange🙊 Er det en ting jeg hater så er det fult hus. Da blir det kaos i hodet mitt. Skal nyte og slappe av i jula med babyen, ikke stresse for mye.. Anonymkode: 8f558...8df 1
Hactar Skrevet 30. september 2019 #15 Skrevet 30. september 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stor familie, derfor vi prøver å prioritere foreldre først og de som må med de, men allikevel blir vi mange🙊 Er det en ting jeg hater så er det fult hus. Da blir det kaos i hodet mitt. Skal nyte og slappe av i jula med babyen, ikke stresse for mye.. Anonymkode: 8f558...8df Egentlig burde det være fullt forståelig for alle parter om dere ikke inviterer noen i det hele tatt i år. Så får svigermor mulighet til å feire sammen med disse slektningene hun vil ha med seg, men da hjemme hos seg selv. Endret 30. september 2019 av Hactar 20
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #16 Skrevet 30. september 2019 Hvis dere allerede er 17, kan dere like gjerne være 22. Anonymkode: 22f71...ff6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #17 Skrevet 30. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere allerede er 17, kan dere like gjerne være 22. Anonymkode: 22f71...ff6 Du misforstår. Vi blir 17 med de om vi velger å invitere de med, noe vi ikke vil. Da vil vi ikke ha nok tallerkener og stoler til alle. Det er nok om de 5 ikke feirer med oss. Uansett ville det vært helt uaktuelt å gå fra 17 til 22 med en nyfødt baby. Vi vil egentlig ikke ha flere enn 10 på hjemmeselskaper generelt. I bursdager velger vi å leie lokaler, pga plassmangel. Anonymkode: 8f558...8df 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #18 Skrevet 30. september 2019 Hvorfor har dere invitert folk hjem i det hele tatt i jula når dere sannsynligvis har et prematurfødt baby og en sliten mor hjemme? Jeg hadde for lengst sagt at i år blir det kun aller nærmeste familie, av nevnte årsak. Her er det (i utgangspunktet) ikke svigermor som er problemet. Anonymkode: dec36...2a5 8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #19 Skrevet 30. september 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår. Vi blir 17 med de om vi velger å invitere de med, noe vi ikke vil. Da vil vi ikke ha nok tallerkener og stoler til alle. Det er nok om de 5 ikke feirer med oss. Uansett ville det vært helt uaktuelt å gå fra 17 til 22 med en nyfødt baby. Vi vil egentlig ikke ha flere enn 10 på hjemmeselskaper generelt. I bursdager velger vi å leie lokaler, pga plassmangel. Anonymkode: 8f558...8df Ah, fra 12 til 17 er noe ganske annet. Nei, du er ikke kjip. De fem er du på ingen måte forpliktet til å invitere. Dersom Svigers føler forpliktelse overfor dem, kan de feire jul med dem hjemme hos seg, og heller komme til dere en annen dag i jula. Anonymkode: 22f71...ff6 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #20 Skrevet 1. oktober 2019 foreldrene til mannen din ønsker jo så klart å ha jul med de andre barna og barnebarna sine også!! Anonymkode: 40865...525
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå