AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #1 Skrevet 30. september 2019 Hei. Har nylig kjøpt bolig, og skal i kontraktsmøte om en uke ca, men overtakelsesdato er en mnd til. Selger er forsåvidt ferdig med å flytte ut. Så jeg lurer på om det er andre som har flyttet inn før selve overtakelsen? Dersom det er greit for selger. Er det noe ulemper med det? Skal sies at de som selger er ett vennepar av meg. Anonymkode: ecdeb...f93
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #2 Skrevet 30. september 2019 Så du vil flytte inn før de har fått pengene? Anonymkode: c7067...f43
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #3 Skrevet 30. september 2019 Hvis alt egentlig er klart, selger har flyttet ut, megler har ordnet med alle papirer, banken din har pengene klare (lån innvilget og behandlet), så kan sannsynligvis overtagelsesdato fremskyndes. Ser ingen grunn til at det ikke skulle være mulig. Anonymkode: bbc9d...f94 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #4 Skrevet 30. september 2019 Det logisk er da flytte overtakelse dato, hadde jeg solgt hadde jeg aldri lat noen flytte inn før. Anonymkode: ad60d...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #5 Skrevet 1. oktober 2019 Hvis banken har alle papirer klare, er det ingenting i veien med å endre dato for overtagelse på kontaktsmøte, men å flytte inn før avtalt overtagelse er ekstremt risikabelt juridisk for selger og sterkt frarådet. Anonymkode: 1caee...691 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #6 Skrevet 1. oktober 2019 Overtagelse med godkjent overtagelsesprotokoll og dermed godkjenning av at prosessen med overføring av kjøpesum fra meglerkonto til selger kan starte, kommer alltid før kjøper har mulighet til å flytte inn. Anonymkode: d7dd9...778
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #7 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg er nok ikke mye til hjelp her Ts, men dersom selger mener det er greit, hvorfor ikke? bare en tanke da. Hadde det vært noen helt fremmede hadde jeg ikke tenkt tanken på å spurt engang, men ser du skriver at de er venner av deg. Vet ikke hva som finnes av lover og regler rundt dette. Kan jo sikkert fremskynde datoen, som de over her skriver, dersom alt er klart. Anonymkode: ecdeb...f93
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #8 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg vil fraråde deg å spørre om det, nettopp fordi du har kjøpt av et vennepar. Hvis noe blir feil, på en eller annen måte, kan det ødelegge vennskapet. Trå forsiktig, og forhold dere til reglene alle sammen. Det er store summer i omløp, man skal ikke være grei med hverandre i slike avtaler. Det gjelder også hvis du finner feil og mangler, eller utvasken er udugelig f.eks. Anonymkode: 22f28...f38 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #9 Skrevet 1. oktober 2019 Vi har fått nøkler og kunne flytte inn omtrent ei uke før tidligere planlagt overtagelsesdato, det var selger som foreslo det og det passet oss. Selgeren selv var allerede fraflyttet da. Det er jo ikke forskjell om overtagelsesdato er den ene dagen eller den andre. Kan ikke se hvilke store problemer det kan skape. Forutsatt at megler har ordnet alt rundt kontrakt og penger, selvsagt. Anonymkode: 6c339...592
newman01 Skrevet 1. oktober 2019 #10 Skrevet 1. oktober 2019 Problemet med at selger overlater nøkkelen før protokoll er ført og penger på meglerkonto er at kjøper kan stoppe transaksjonen. Eier må da starte en rettslig prosess som kan ta evigheter for å få herredømme over egen leilighet igjen. Men problemet er ikke større enn at kjøper sender melding til megler om ønske om å endre overtagelsesdato, og om megler kan videresende forespørsel til selger. Tar 3 minutter. Og synes selger det er greit er problemet løst. Koster ingenting, krever minimalt med innsats og alle parter får det som de vil. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #11 Skrevet 2. oktober 2019 På 30.9.2019 den 20.17, AnonymBruker skrev: Hei. Har nylig kjøpt bolig, og skal i kontraktsmøte om en uke ca, men overtakelsesdato er en mnd til. Selger er forsåvidt ferdig med å flytte ut. Så jeg lurer på om det er andre som har flyttet inn før selve overtakelsen? Dersom det er greit for selger. Er det noe ulemper med det? Skal sies at de som selger er ett vennepar av meg. Anonymkode: ecdeb...f93 Spør i forkant av kontraktsmøte om å fremskynde overtagelse. Da går alt etter boken, så lenge din bank ordner overføring til klientkonto tidligere enn det som var bestemt. Sist jeg solgte, endret vi på datoen før kontraktsmøtet, og det var ikke noe problem. Nye eiere overtok 2 uker etter kontraktsmøte. Anonymkode: d7dd9...778
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #12 Skrevet 3. oktober 2019 På 1.10.2019 den 23.20, newman01 skrev: Problemet med at selger overlater nøkkelen før protokoll er ført og penger på meglerkonto er at kjøper kan stoppe transaksjonen. Eier må da starte en rettslig prosess som kan ta evigheter for å få herredømme over egen leilighet igjen. Men problemet er ikke større enn at kjøper sender melding til megler om ønske om å endre overtagelsesdato, og om megler kan videresende forespørsel til selger. Tar 3 minutter. Og synes selger det er greit er problemet løst. Koster ingenting, krever minimalt med innsats og alle parter får det som de vil. Dette er den ryddige måte å gjøre det på. Den måten anbefales sterkt fremfor å avtale med selger på tomannshånd uten at megler er med. Anonymkode: 0e90a...aea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå