Gå til innhold

Krav om karakter 3 i matte på sykepleierutdanning

Anbefalte innlegg

Ønsker å utdanne meg til sykepleier, men oppdaget at det er krav om karakter 3 i matte. Nå er jeg over 25 år, nærmere bestemt 34, og lurer på om det finnes unntak for denne regelen for voksne over 25?

vet det finnes egne regler for søkere over 25 år på visse skoler og utdanninger, men vet ikle om dette gjelder sykepleierstudiet

Anonymkode: dae66...ec2

Fortsetter under...

Har du under 3 i matte så kan du melde deg opp til privatisteksamen til våren. 

Er god grunn til at de har det kravet. Det er også vanskelig å komme inn på særskiltgrunnlag. 

Anonymkode: f3a40...20e

• Liker 8

En ting som er viktig, vedlig viktig å legge merke til. Gjorde at noen jeg kjenner søkte og kom inn på lærer studiet. Der er også kravet om 3 i matte, men om du har bestått et av «mattefagene» trenger man kun bestått, så 2 i R1 gjorde at denne personen kunne komme inn på lærerstudiet, og ikke fikk drømmen knust allikevell :) rådgiverne på skolen var ikke klar over denne forskjellen 😧

Har man tatt «mattefag», trenger man kun bestått: «Du dekker karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.»

https://www.inn.no/om-hoegskolen/nyheter/krav-om-3-i-matematikk-og-norsk-for-aa-bli-sykepleier

Men ellers vil nok trolig kravet om 3 i matte gjelde for alle. Men om du er usikker, hva med å ta kontakt med opptakskontoret og spørre dem hva som gjelder :) 

Anonymkode: ae5d2...29c

• Liker 1
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting som er viktig, vedlig viktig å legge merke til. Gjorde at noen jeg kjenner søkte og kom inn på lærer studiet. Der er også kravet om 3 i matte, men om du har bestått et av «mattefagene» trenger man kun bestått, så 2 i R1 gjorde at denne personen kunne komme inn på lærerstudiet, og ikke fikk drømmen knust allikevell :) rådgiverne på skolen var ikke klar over denne forskjellen 😧

Har man tatt «mattefag», trenger man kun bestått: «Du dekker karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.»

https://www.inn.no/om-hoegskolen/nyheter/krav-om-3-i-matematikk-og-norsk-for-aa-bli-sykepleier

Men ellers vil nok trolig kravet om 3 i matte gjelde for alle. Men om du er usikker, hva med å ta kontakt med opptakskontoret og spørre dem hva som gjelder :) 

Anonymkode: ae5d2...29c

Det er lettere å ta opp igjen matte enn å stå på R1... spesielt hvis du bare klarte å få 2 første gang. Det er et stort sprang opp til R1. Det anbefaler jeg virkelig ikke hvis man har 2 i matte. 

Anonymkode: 8991f...c34

• Liker 5
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lettere å ta opp igjen matte enn å stå på R1... spesielt hvis du bare klarte å få 2 første gang. Det er et stort sprang opp til R1. Det anbefaler jeg virkelig ikke hvis man har 2 i matte. 

Hun mener vel om man har r1 fra før.. Noen har de men ikke de vanlige som 1-py og 2-py

Anonymkode: b74e8...8cf

• Liker 2

Annonse

Hvilken matte er det man bare kaller matte, da?

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det det? Grunnen er vel medikamentregningen, regner jeg med. Er ikke mer eller mindre krise å regne feil om du er 34 enn 24.

Anonymkode: 8a4b6...bef

Der er det vel mest "praktisk matte" man har bruk for? Ikke komplisert geometri, andre og tredjegradsligninger mm. 

• Liker 4

Kommer jo helt ann på person. Jeg synes r matte var super enkelt i en alder av 25 men strøk i matte på eksamen på vgs. Fikk 5 på privatist I r matte noen år senere 

Anonymkode: 916d8...959

7 minutter siden, Kritt skrev:

Hvilken matte er det man bare kaller matte, da?

Ingen. De heter matematikk 1-py og 2-py (de aller vanligste, y står for yrkesfag), så er det matematikk 1p og matematikk 2p, de er noe vanskeligere enn yrkesfag matematikken. Så finnes T, S og R matte. Tror det skal være alle. Det er viktig når man tar opp matte, å ta opp faget med riktig fagkode eller mattetypene som godtar at du kommer inn, eller så må du fortsatt ta opp den du har 2 i.. Det beste er nok å ta opp den 2eren du har, da, det helt sikkert er en av de enkleste mattetypene. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen. De heter matematikk 1-py og 2-py (de aller vanligste, y står for yrkesfag), så er det matematikk 1p og matematikk 2p, de er noe vanskeligere enn yrkesfag matematikken. Så finnes T, S og R matte. Tror det skal være alle. Det er viktig når man tar opp matte, å ta opp faget med riktig fagkode eller mattetypene som godtar at du kommer inn, eller så må du fortsatt ta opp den du har 2 i.. Det beste er nok å ta opp den 2eren du har, da, det helt sikkert er en av de enkleste mattetypene. 

Barna (ungdommene) mine har hatt R-matte, jeg bare lurte på hva slags matte trådstarter og den jeg siterte hadde, ettersom den ble sammenlignet med R1. Ellers takk for oppklaring.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo helt ann på person. Jeg synes r matte var super enkelt i en alder av 25 men strøk i matte på eksamen på vgs. Fikk 5 på privatist I r matte noen år senere 

Anonymkode: 916d8...959

Viktig å ta med hvilket år du tok opp matte r, da mattetypen kan ha blitt mye vanskeligere siden den gang (on det er lenge siden). Uansett matte 1 og 2-py er veldig lett matte, så kommer 1p og 2p. De andre er gradvis vanskeligere og vanskeligere, er usikker på rekkefølgen, men det er vel Realfagsmatte etter p matte. 

Hvorfor ikke bare ta opp igjen matten gjennom vg3 voksenopplæring da studiekompetanse? Det er ikke så vanskelig å krype opp 1-2 karakterer i matematikk heller 😅 har du dyskalkuli kan du egentlig bare glemme sykepleien med tanke på medisinutregning o.l man som oftest jobber med som sykepleier.

Endret av Nuka

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener vel om man har r1 fra før.. Noen har de men ikke de vanlige som 1-py og 2-py

Det er vel lite sannsynlig ut fra HI. Hvis man nå har R1 er det jo greit, selvsagt, men sannsynligvis har ikke TS det. Da er det bedre å ta opp matten TS allerede har tatt (men har 2 i) enn å satse på toer i et fag på et langt høyere nivå. 

Er absolutt ikke umulig! Med mindre man har dyskalkuli.

har man ikke det, så burde det ikke være så vanskelig overhode!

skjønner ikke hvorfor det skal være så hysteri over karakterkrav på noen studier, men medisinstudenter og juss-studenter jobber ræva av seg for å få gode karakterer er helt ok. 

Anonymkode: e5056...8ae

Annonse

Jeg tok sykepleien som voksen. Hadde 4 i matte fra vgs. Og jeg syntes medikamentrekninga var vanskelig og krevende.

Så min erfaring er at karakterkravet er helt innafor mtp at man skal kunne bestå medikamentregningen.

Anonymkode: f82a7...278

• Liker 1
På 30.9.2019 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Ønsker å utdanne meg til sykepleier, men oppdaget at det er krav om karakter 3 i matte. Nå er jeg over 25 år, nærmere bestemt 34, og lurer på om det finnes unntak for denne regelen for voksne over 25?

vet det finnes egne regler for søkere over 25 år på visse skoler og utdanninger, men vet ikle om dette gjelder sykepleierstudiet

Anonymkode: dae66...ec2

Jeg håper ikke det finnes unntak for søkere over 25! Hvorfor skulle du ikke trenge minst tre i matte for å klare medikamentregningen, bare fordi du er eldre?

Det er uansett helt overkommelig å ta opp igjen matte og få en treer.

Anonymkode: fdd99...7ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...