Sol-gull Skrevet 30. september 2019 #21 Skrevet 30. september 2019 Om man lurer på hvilke typer mennesker millionlønninger, makt og status hovedsakelig trekker kan man bare se på NRK-serien "Exit". Om politikerne hadde fått lavere lønn kunne man kanskje luket ut noen av dem.
Drizzt Skrevet 1. oktober 2019 #22 Skrevet 1. oktober 2019 14 timer siden, Kågebruker skrev: Synes dere seriøst at 1 million er for mye for en politiker? Det er faktisk en jobb som krever mye. 1 million og de bor i Oslo. Ja det er en høy inntekt, men de er på ingen måte rike. Mange kommer fra andre deler landet og må bo borte fra familien. De bør få en kompensasjon . Når det gjelder generelle goder så kan jeg være enig. Ja, jeg synes helt seriøst at 1 mil er for mye for en politiker. Spesielt broilerne som aldri har vært i jobb før. Man skal ikke kompenseres med millionlønn for å bo borte fra familien. Tullete grunn for millionlønn egentlig. Hvis de ikke vil bo borte fra familien for å være politikere, så er det andre som vil gjøre det. 1
janeikanskje Skrevet 2. oktober 2019 #23 Skrevet 2. oktober 2019 (endret) Det er ingen enkel jobb, og den er ikke lett å få. De fortjener naturligvis relativt høy lønn. Statsministeren kunne nok hatt enda høyere lønn. Selv om vi liker å tro at vi kunne ha gjort jobben vel så bra som hvilken som helst annen stortingspolitiker (eller statsministeren sjøl, for den saks skyld), er nok faktum noe ganske annet. Oppgavene er krevende, men ikke minst er det uhyre belastende å være så synlig i det offentlige og være i en slik posisjon at man må tåle massiv kritikk, fortjent og ufortjent, basert på hvilke valg man tar, hva man uttaler og hvordan man er som person. Det komiske er imidlertid når dem som representerer folk "på gølvet" og som vil ha høye skatter og at alle skal være like fattige, godtar slike lønninger (i motsetning til Rødt, som altså gjør et poeng ut av at det nettopp er det de er imot). At AP i det hele tatt kan ha en riking med 50 mill eller hva det nå er på bok som leder, er ganske utrolig. Endret 2. oktober 2019 av janeikanskje leif :(
Gjest Sitronmelisse Skrevet 3. oktober 2019 #24 Skrevet 3. oktober 2019 På 30.9.2019 den 21.27, Liljekonvall_ skrev: Sett i lys av det synes jeg det blir feil at alle skal tjene en mill og representere øvre middelklasse. Jeg tenker at det gjør noe med politikk, da politiske meninger farges av eget utgangspunkt. Det tenker jeg og. Finn 5 feil: når regjeringspolitikerne tjener 1.4 millioner og går inn for å kutte minstesatsen i AAP-ordningen til 130.000 kroner for unge under 25 år. 130.000 kroner som det også skal skattes av. Hva er det å leve av i de 3 årene man prøver å komme seg i jobb? Flytte tilbake til mor og far i bygda? For der er det sikkert lett å få arbeid. Eller prøve å studere eller følge opp andre arbeidsrettede tiltak. Ønsker regjeringa å kjøre de unge rett på uføretrygd? Det er i hvert fall konsekvensen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awk2R4/regjeringen-foreslaar-aap-kutt-60000-mindre-til-de-unge?utm_content=row-6&utm_source=vgfront Ordliste: AAP skal sikre deg inntekt i perioder du på grunn av sykdom eller skade har behov for hjelp fra NAV for å komme i arbeid. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Arbeidsavklaringspenger/arbeidsavklaringspenger-aap
Aragorn ll Elessar Skrevet 3. oktober 2019 #25 Skrevet 3. oktober 2019 Nå er del vel stortinget som bestemmer sin egen lønn, så det er nok langt større sjanse at de øker lønnen sin enn at de minker den.
Hedersbrukeren Skrevet 3. oktober 2019 #26 Skrevet 3. oktober 2019 Om man først skal ha lik lønn for alle/de fleste på stortinget, så må den være av en viss størrelse, ellers hadde ikke folk giddet Mange har vel så høy lønn i lokalpolitikken, og å ta på seg verv som stortingsrep blir mindre interessant om man må gå ned flere hundre tusen i lønn, noe noen allerede gjør Før øvrig er ikke lønnsøkningen de har hatt de siste seks årene spesielt stor 1
Grandidosa83 Skrevet 3. oktober 2019 #27 Skrevet 3. oktober 2019 (endret) På 30.9.2019 den 19.53, Sitronmelisse skrev: Lønna til Storingspolitikerne har økt med 150.000 kroner fra 2013 til 2019. Nå får hver eneste Stortingspolitiker 988.000 kroner i lønn. Regjeringsmedlemmene tjener 1.400.000 kroner. Politikerne på Tinget sitter og bestemmer sin egen lønn og påstår de følger rammen for frontfagene i hovedoppgjøret. Men 3.5% lønnsøkning for noen som tjener 500.000,- utgjør naturligvis ikke like mye i kronesum som 3.5% av en lønn på 988.000 kroner, så for hvert år som går øker lønnsgapet mellom en industriarbeider og en Stortingspolitiker. En svært gunstig ordning for Stortingspolitikerne må jeg si! Og hva gjør dette med politikken som føres? Når mette og fornøyde politikere styrer landet? På tide at også Stortingslønna blir differensiert, på bakgrunn av komitearbeid og resultater. Jeg, som alle andre, mener ikke alle på stortinget burde vært der. Det er en del av demokratiet. Samtidig er det åpenbart at de fleste som kommer til Stortinget i hovedsak har lagt ned en enorm mengde arbeid for å komme dit, har evner som stort sett ville gitt en godt / bedre betalt stilling et annet sted og har karrière som forlanger langt mer enn 37,5 timers arbeidsuke. Hadde man sett på timelønnen til den jevne stortingspolitiker vil jeg tro den ligger under 350 kr timen. På samme nivå som en normalt ansatt med bachelor / masteri kommune og stat.. Å bruke tiden på å diskutere avlønningen til de som leder landet synes jeg derfor er en digresjon av dimensjoner. Endret 3. oktober 2019 av Grandidosa83 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå