Gå til innhold

Når alle storingspolitikerne er millionærer

Anbefalte innlegg

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Lønna til Storingspolitikerne har økt med 150.000 kroner fra 2013 til 2019. Nå får hver eneste Stortingspolitiker 988.000 kroner i lønn. Regjeringsmedlemmene tjener 1.400.000 kroner. Politikerne på Tinget sitter og bestemmer sin egen lønn og påstår de følger rammen for frontfagene i hovedoppgjøret. Men 3.5% lønnsøkning for noen som tjener 500.000,- utgjør naturligvis ikke like mye i kronesum som 3.5% av en lønn på 988.000 kroner, så for hvert år som går øker lønnsgapet mellom en industriarbeider og en Stortingspolitiker.  En svært gunstig ordning for Stortingspolitikerne må jeg si! Og hva gjør dette med politikken som føres? Når mette og fornøyde politikere styrer landet?

På tide at også Stortingslønna blir differensiert, på bakgrunn av komitearbeid og resultater.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stortingslønnen bør halveres, ikke differensieres.

• Liker 7
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Man burde i hvert fall fjerne særreglene stortingspolitikere og regjeringsmedlemmene har når det kommer til skatter og avgifter. Det blir spesielt at de som skal lage skattereglene kan gjøre unntak for seg selv. 

Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg er vel en regel alle kan stille seg bak. 

Edit: Det må selvsagt også gjøres betydelig vanskeligere å jukse med reiseregningene. Det kan ikke være sånn at den eneste måte juks blir oppdaget er om noen journalister sjekker reiseregningene. 

Endret av Nimbus2000
Gjest Sitronmelisse
Skrevet
17 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Stortingslønnen bør halveres, ikke differensieres.

Eller i hvert fall fryses. Men samtidig hadde politikerne hatt godt av å ha noen tellekanter de må nå opp til for å få lønnsøkning, de og, i likhet med oss andre.

Skrevet

Husk på at vi må sørge for at det er attraktivt å sitte på Stortinget. Vi vet hvem som fremmer forslag om høyere lønn, hvem som stemmer for og hvem som stemmer imot. Grådighet = færre stemmer. 

• Liker 1
Skrevet

Men alle blir grådige når de først får en fot innenfor. Ingen tåler å ha den makten. 

Gjest Sitronmelisse
Skrevet
2 minutter siden, OnFire skrev:

Husk på at vi må sørge for at det er attraktivt å sitte på Stortinget. 

Det burde være attraktivt nok å få sitte og ha innflytelse på styringen av landet, og lovene. Så lenge de har til smør på brødet..

Skrevet
13 minutter siden, OnFire said:

Husk på at vi må sørge for at det er attraktivt å sitte på Stortinget. Vi vet hvem som fremmer forslag om høyere lønn, hvem som stemmer for og hvem som stemmer imot. Grådighet = færre stemmer. 

For hvem da? For de som vil ha penger, makt og status, eller de som faktisk vil gjøre noe for folk?

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Det burde være attraktivt nok å få sitte og ha innflytelse på styringen av landet, og lovene. Så lenge de har til smør på brødet..

Uenig. Det må være økonomisk attraktivt for å få inn de beste. Man blir ikke steinrik av dette. 

• Liker 4
Gjest Sitronmelisse
Skrevet
10 minutter siden, OnFire skrev:

Uenig. Det må være økonomisk attraktivt for å få inn de beste. Man blir ikke steinrik av dette. 

Jeg tror ikke de beste Stortingspolitikerne er å finne blant de som ønsker seg høy lønn - med mindre vi ønsker teknokrati. Å være Stortingspolitiker er noe man må brenne for, og de som brenner må gjerne komme fra ulike samfunnslag og med ulik jobb-bakgrunn.

Skrevet
4 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Jeg tror ikke de beste Stortingspolitikerne er å finne blant de som ønsker seg høy lønn - med mindre vi ønsker teknokrati. Å være Stortingspolitiker er noe man må brenne for, og de som brenner må gjerne komme fra ulike samfunnslag og med ulik jobb-bakgrunn.

Prøv å tenke litt realistisk. Lønnen må være som den er. Dette er også viktig arbeid, og krevende arbeid, som skal lønnes høyt. 

• Liker 5
Skrevet

Stortingspolitikere skal representere  "et tverrsnitt av befolkningen", derfor var de fra ulike bransjer, ulike samfunnsklasser osv. 
Sett i lys av det synes jeg det blir feil at alle skal tjene en mill og representere øvre middelklasse. Jeg tenker at det gjør noe med politikk, da politiske meninger farges av eget utgangspunkt.

Når det er sagt så har jeg ingen problem med at statsministeren tjener 1,7 mill. Heller ikke at sentrale ministerposter lønnes høyt. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Liljekonvall_ skrev:

Stortingspolitikere skal representere  "et tverrsnitt av befolkningen", derfor var de fra ulike bransjer, ulike samfunnsklasser osv. 
Sett i lys av det synes jeg det blir feil at alle skal tjene en mill og representere øvre middelklasse. Jeg tenker at det gjør noe med politikk, da politiske meninger farges av eget utgangspunkt.

Når det er sagt så har jeg ingen problem med at statsministeren tjener 1,7 mill. Heller ikke at sentrale ministerposter lønnes høyt. 

Jaha? Godt mulig at dette står skrevet et sted, men dette er ikke noe must imo. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis Stortingspolitikerne skal ha lav lønn blir det jo bare folk med god råd fra før av som har råd til å la seg velge inn. Dette er jo folk som komner fra alle deler av landet og som i mange tilfeller har familien hjemme. De selger ikke alt og flytter til Oslo med unger og ektefelke for fire år på Storinget, uten sikkerhet for gjenvalg. Det blir fort to husholdninger og det er ikke billig.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Viktualia skrev:

Hvis Stortingspolitikerne skal ha lav lønn blir det jo bare folk med god råd fra før av som har råd til å la seg velge inn. Dette er jo folk som komner fra alle deler av landet og som i mange tilfeller har familien hjemme. De selger ikke alt og flytter til Oslo med unger og ektefelke for fire år på Storinget, uten sikkerhet for gjenvalg. Det blir fort to husholdninger og det er ikke billig.

Bolig i Oslo/tjenestebolig

Stortinget eier 143 møblerte leiligheter i varierende størrelse som stilles vederlagsfritt til disposisjon for representanter som bor mer enn 40 km i kjøreavstand fra Stortinget.

Reiseutgifter

Tjenestereiser, og hjemreiser i helgene for pendlere, dekkes fullt ut. Utenlandsreiser må godkjennes og dekkes etter satsene i utenlandsregulativet. Familiemedlemmer til representanter som bor mer enn 40 km fra Stortinget får dekket inntil to besøksreiser per år, per person.

• Liker 4
Skrevet

Det er noe man ser også i mange andre land dessverre. Dette skaper politikerforakt, men jeg har hørt den gøyale forklaringen at de må tjene godt nok for å ikke la seg friste av korrupsjon. Passer det ikke utmerket? 

Jeg synes millionlønn er litt i overkant. 600-650 tusen passer bedre, synes jeg.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Synes dere seriøst at 1 million er for mye for en politiker? Det er faktisk en jobb som krever mye. 1 million og de bor i Oslo. Ja det er en høy inntekt, men de er på ingen måte rike. Mange kommer fra andre deler landet og må bo borte fra familien. De bør få en kompensasjon . Når det gjelder generelle goder så kan jeg være enig. 

Endret av Kågebruker
Kompensasjon
  • Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Kågebruker skrev:

Synes dere seriøst at 1 million er for mye for en politiker? Det er faktisk en jobb som krever mye. 1 million og de bor i Oslo. Ja det er en høy inntekt, men de er på ingen måte rike. Mange kommer fra andre deler landet og må bo borte fra familien. Det bør være noen goder for politikere. Når det gjelder generelle goder så kan jeg være enig. 

Ja, det er mye for en politiker, på samme måte som det er mye for andre jobber.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Ja, det er mye for en politiker, på samme måte som det er mye for andre jobber.

Skal alle tjene like mye? Er det det du mener? Det er ingen vanlig jobb. Noen tror at politikere bare driver dank, men det er en krevende jobb. De fortjener en god lønn. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kågebruker skrev:

Skal alle tjene like mye? Er det det du mener? Det er ingen vanlig jobb. Noen tror at politikere bare driver dank, men det er en krevende jobb. De fortjener en god lønn. 

Skrev jeg det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...