AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #1 Skrevet 30. september 2019 Har en fantastisk dvergschnauzer nå, siden den dessverre ikke kan klones ønsker jeg meg en annen rase neste gang. Helst en rase som ikke er ulik dvergschnauzeren i gemytt, men helst uten like mye pelsstell. På ønskelisten vår står: - En hund ca samme str, 30-35 cm (+/- noen cm). - Liten radius - må kunne være løs ute sammen med oss i hagen, på jordet og i stallen uten å stikke av når vi snur ryggen til et par minutter. - Pels som ikke fort blir møkkete og drar med seg rusk inn (stall, hage, skog, osv). Gjerne lite eller ingen røyting. - Førerorientert, uten å være føreravhengig. Med dette mener jeg at vi ikke ønsker de rasene som er mest avhengig av "flokken" sin og mest utsatte for seprasjonssangst. Da hunden etterhvert må kunne være alene hjemme ca 3 fulle arbeidsdager i uken. Er det noen som har tips til raser vi bør se nærmere på? Anonymkode: 6901a...769
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #2 Skrevet 30. september 2019 Har hørt veldig mye positivt om Bedlington terrier som familiehund. Ukompliserte av type ifølge de jeg kjenner som eier. Røyter lite og pelsen må ikke klippes så ofte om man bare klipper den helt ned og ikke vil drive å stille ut. Dansk-svensk gårdshund tenker jeg også kan passe, veldig populær blant hestefolk, men de røyter nok mer. Anonymkode: f145a...998
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #3 Skrevet 30. september 2019 Bare legge til at selv om Bedlington ser veldig rare ut i utstillingsklipp, ser normale ute med vanlig klipp, altså, så ikke bli skremt! 😂 https://www.google.com/search?q=Bedlington+terrier+clipped&safe=off&client=ms-android-motorola-rev2&prmd=isvn&sxsrf=ACYBGNQDvjbQ2HN61whYBCj9K2w72Y4R1Q:1569867833916&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwixzta0lfnkAhWPlosKHdspBScQ_AUoAXoECAsQAQ&biw=360&bih=616&dpr=3#imgrc=OEcVZTP_4s_9EM Anonymkode: f145a...998
Myrmica Skrevet 30. september 2019 #4 Skrevet 30. september 2019 Jeg er på utkikk etter det samme! Jeg har jack russell nå, fantastisk hund, men lurer på en annen rase neste gang (med bittelitt mindre jaktinstinkt). Jeg vurderer bedlington terrier. Den har størrelsen og gemyttet jeg er ute etter, og virker som en fin rase, mild og morsom. Tror pelsstellet er greit, om man har en fornuftig klipp og kanskje lærer seg å klippe selv. Men ser for meg at de kan dra med en del sand og rusk inn i huset, de har ikke en typisk selvrensende pels hvor smuss bare faller av... Ellers står kromfohrländer veldig høyt oppe på lista, den har de kvalitetene jeg er ute etter. Men den er sjelden, og ikke noe oppdrett i Norge for tida, så vidt jeg vet. Så da må det eventuelt bli import fra Tyskland...
i3s Skrevet 30. september 2019 #5 Skrevet 30. september 2019 Takk for tips Klarer ikke helt å vende meg til den krumme ryggen på Bedlington, synes de ser redde ut. Skal lese litt mer om de likevel, klippen skremmer meg ikke. Men er litt redd for at pelsen dra rusk? Hva med Dansk Svensk gårdshund, har de selvrensende pels? Det kan jo veie opp for litt røyting... Virker ellers som en svært aktuell rase basert på det jeg har klart å lese meg til. Har også kommet over Kromfohrlander @Myrica. Finner heller ikke noen her i Norge, og import når målet er familiehund synes jeg virker litt skummelt. Hvordan er Jack Russell Terrieren? Er de veldig aktive som i voldsomme de første årene som unghund? Og er jaktinstinktet slik at de stikker ved en hver mulighet?
i3s Skrevet 30. september 2019 #6 Skrevet 30. september 2019 Ble visst ikke annonym, men det er vel ikke det verste temaet å glemme den knappen på 😂 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #7 Skrevet 30. september 2019 33 minutter siden, i3s said: Takk for tips Klarer ikke helt å vende meg til den krumme ryggen på Bedlington, synes de ser redde ut. Skal lese litt mer om de likevel, klippen skremmer meg ikke. Men er litt redd for at pelsen dra rusk? Hva med Dansk Svensk gårdshund, har de selvrensende pels? Det kan jo veie opp for litt røyting... Virker ellers som en svært aktuell rase basert på det jeg har klart å lese meg til. Har også kommet over Kromfohrlander @Myrica. Finner heller ikke noen her i Norge, og import når målet er familiehund synes jeg virker litt skummelt. Hvordan er Jack Russell Terrieren? Er de veldig aktive som i voldsomme de første årene som unghund? Og er jaktinstinktet slik at de stikker ved en hver mulighet? Det er bare klippen, ingen jeg kjenner som har Bedlington ser ut sånn som på typiske utstillingsbilder, de ser bare ut som en grå blanding av puddel og terrier JRT er jo også typiske stallhunder, men de kan jo være litt mye hund, og høyt og lavt og ut på eventyr. DSG er nok litt mer stedbundet og rolig enn JRT selv om de også er terriertype. Ellers er jo DGS mer størrelsen du ser etter, JRT er minre Anonymkode: f145a...998
i3s Skrevet 30. september 2019 #8 Skrevet 30. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare klippen, ingen jeg kjenner som har Bedlington ser ut sånn som på typiske utstillingsbilder, de ser bare ut som en grå blanding av puddel og terrier JRT er jo også typiske stallhunder, men de kan jo være litt mye hund, og høyt og lavt og ut på eventyr. DSG er nok litt mer stedbundet og rolig enn JRT selv om de også er terriertype. Ellers er jo DGS mer størrelsen du ser etter, JRT er minre Anonymkode: f145a...998 Litt mindre går bra, men er ikke helt overbevist om at høyt/lavt og ut på eventyr passer akkurat nå.
Bondenisse Skrevet 30. september 2019 #9 Skrevet 30. september 2019 Har bolonka. Mye pelsstell om man vil drive utstilling, og med lang pels tar de med en hel sandkasse inn... men klipper jevnlig siden jeg ikke stiller ut men har turkompis. Det beste er at hun ikke røyter! (Og kortklipt blir det lite rusk). Bruker genser for å unngå for mye rusk og klissvåt hund når været er på sitt verste og pelsen har blitt litt for lang. mammadalt som springer mye i beina mine når vi er i hagen (går løst ute) og helst skal ligge oppå meg i sofaen. Men har ingen problemer med å være alene fulle arbeidsdager.
i3s Skrevet 30. september 2019 #10 Skrevet 30. september 2019 Bolonka har jeg ikke hørt om før, den skal jeg kikke nærmere på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå