Gå til innhold

Utfordringer med 20 mnd gammel smårolling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at de starter å teste grenser rundt denne tiden?

Nå om dagen føler jeg at alt er en kamp. Ting som tidligere gikk raskt og greit bruker vi nå en evighet på: ta av eller på klær, skifte bleie, spise (vil plutselig ikke sitte i høystolen eller spise selv så må ofte mates), er gått fra å ikke bry seg særlig om smokk til å bli rasende hvis den blir tatt bort, og sist men ikke minst er tannpuss blitt et mareritt. Jeg må holde henne fast mens hun sparker og hyler og blir tomatrød i ansiktet av raseri. Men tennene må selvsagt pusses, så det er ingen vei utenom.Har prøvd ulike tannbørster og barnetannkremer men uten hell.Hun har sin egen tannkost hun får «lekepusse» med før jeg går over,og vi synger tannpussesangen men ingenting hjelper. 
Fra å tidligere sove natten igjennom er hun dessuten begynt å våkne om natten og er vanskelig å roe ned igjen. 

Føler at trassen har kommet for fullt nå den siste måneden. Hun startet i barnehagen forrige måned. Ellers er ingenting nytt skjedd i livene våre men kan det være en sammenheng? Hun ser imidlertid ut til å stortrives der. 

Noen som har noen råd å komme med? Vil denne trassperioden bare være der de neste årene? Hun er ellers en blid og snill jente som fungerer godt sammen med andre barn men dette er slitsomt!

Anonymkode: 023f9...cca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en tidlig utgave av toårstrsssen, ja. Det kan gå i perioder er min erfaring. Bare å være tålmodig og prøve så godt du kan å møte følelsene hennes, bekrefte de samtidig som du er tydelig og setter grenser. 

Anonymkode: 753e9...98d

• Liker 1
Skrevet

Husk at dette bare er en fase. Dette går over i en ny fase hvor nye ting testes og andre situasjoner normaliseres. Prøv å tenk at du for hver trasssituasjon som du takler er du ett steg nærmere målet. Dette klarer du bra. Ha selvtillit på at du er den som er voksen og skal guide barnet ditt. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill.

Hadde henne hjemme fra barnehagen i dag da vi skulle noen ærend, og det har vært den ene kampen etter de andre i dag og. Men hjelper litt å vite at dette ikke varer evig, og jeg teller til ti inni meg før jeg sier/ gjør noe😅Hver gang jeg håndterer det bra og føler jeg møter følelsene hennes men samtidig setter grenser,føles ihvertfall som en liten seier!

Anonymkode: 023f9...cca

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Helt normalt.

Spesielt siden hun akkurat startet i barnehagen. Mye nye inntrykk, er nok mer sliten og så lærer hun jo mye om hva de andre barna kan og klarer og ønsker samme selvstendighet.

Hun innser også at hun har en stemme, kan påvirke omgivelsene, har egen vilje og at hun kan manipulere deg.

Da vår plutselig ble vanskelig med tannpuss så svøpet jeg han som en baby og satt oppå han. Da kunne han ikke vri seg og potensielt skade seg som når han kastet på hodet, sparket og sprellet. Jeg satt oppå han og sa rolig at tenne skal pusses. Den neste dagen tok jeg frem teppet og sa «Åpne munnen og pusse eller teppe?» Han «valgte» teppet. Den neste dagen gapet han høyt og har aldri laget drama rundt tannpuss igjen.

Sånn løser jeg alle utfordringer. Jeg er konsekvent og jeg gir han valg. Han innser fort at noen ganger så er det faktisk ikke rom for forhandlinger. Så velger jeg heller andre små kamper med omhu. 

Trassen skjer for en grunn. Du vet i hvilke situasjoner det oppstår så da må du ta rolige og rasjonelle avgjørelser for hver situasjon om hvordan du skal løse dem. For det vil komme mange og flere versjoner gjennom årene. 

Som når ungen skal klare å ta på seg skoene selv når du har dårlig tid. Verden kan gå fra Paradis til Helvete på sekunder. Løsning. Planlegg litt bedre tid og la ungen få prøve seg på skoene uten stress og mas. Gjør det til en positiv greie da det er et tegn på selvstendighet. Det er jo faktisk bare positivt at barnet vil ta på sko selv. Det skal oppmuntres og barnet vil føle på mestring.

Det er viktig at du holde hodet kaldt og viser at du er sjefen og at det at barnet hyler og trasser ikke vil gjøre at ungen kommer noen vei. Derimot kjør på med positiv forsterkning når barnet har ønsket atferd. «Oooj! Når var du kjempeflink å pusse tenner! Wow! High five!»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...