Gå til innhold

Hvordan er vekterutdanningen (den nye f.o.m 2019)?

Arba

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Har fått tilbudt stilling som ordensvakt hos PSS Securitas i Hordaland.

Det eneste som holder meg fra å signere, er vekterutdanningen. Har fått tilbud om kun å betale 5000,- for utdanningen. Men dersom jeg derimot stryker, må jeg betale 28.000,- fra egen lomme og ikke fått fullført utdanningen. Virker som at jeg får to forsøk på teoriprøve, men kun ett forsøk på den muntlige delen.

Har noen erfaringer med denne nye vekterutdanningen? Overkommelig/vanskelig? Hvordan er ellers vekteryrket, særlig da som ordensvakt? Er 20 år og student utenom, så kurset foregår intensivt på kvelder og tidvis i helger over ca. en måned(?)

Håper på gode innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er straks ferdig med vekterutdanningen selv p.d.d, så kan vel fortelle litt :)

Kurset mitt varer i alle fall i tre uker totalt, etterfulgt av 45 timer praksis for å fullføre utdanningen. Kurset i seg selv er veldig overkommelig, trenger egentlig ikke å lese noe særlig så lenge du følger med i timene og hører på hva instruktør sier. Mye av det er også kunnskap som mange har fra før innen brannvern og førstehjelp. Jeg har også tatt kurset på kveldstid, noe som har fungert bra. 

Vekteryrket etter fullført kurs, og da som ordensvakt er veldig variabelt (jobbet selv som vekter i flere år med vekterkurs trinn 1 av den gamle ordningen før jeg begynte på dette kurset). Hvordan jobben blir som ordensvakt avhenger i stor grad av hvor du havner og i hvilken by. Jeg har selv jobbet både i større og mindre byer og på koselige og mindre koselige barer, men er stort sett fornøyd med vekterjobben :) Man møter veldig mange nye mennesker og får god trening i å håndtere ulike situasjoner. 

Anbefaler å prøve det!

Anonymkode: c4010...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kurset mitt varer i alle fall i tre uker totalt, etterfulgt av 45 timer praksis for å fullføre utdanningen. Kurset i seg selv er veldig overkommelig, trenger egentlig ikke å lese noe særlig så lenge du følger med i timene og hører på hva instruktør sier. Mye av det er også kunnskap som mange har fra før innen brannvern og førstehjelp. Jeg har også tatt kurset på kveldstid, noe som har fungert bra. 

Vekteryrket etter fullført kurs, og da som ordensvakt er veldig variabelt (jobbet selv som vekter i flere år med vekterkurs trinn 1 av den gamle ordningen før jeg begynte på dette kurset). Hvordan jobben blir som ordensvakt avhenger i stor grad av hvor du havner og i hvilken by. Jeg har selv jobbet både i større og mindre byer og på koselige og mindre koselige barer, men er stort sett fornøyd med vekterjobben :) Man møter veldig mange nye mennesker og får god trening i å håndtere ulike situasjoner. 

Anbefaler å prøve det!

Tusen takk!

Så du mener jeg bør ta det? Må tilbakebetale 28.000,- om jeg stryker. Dessuten binder jeg meg i to år, annenhver helg, dersom PSS skal betale 23.000,- av de.

Hvordan er caseoppgaven og er den vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder virkelig med disse trådene. Hvis du er så nevrotisk så er ikke dette yrket for deg. 

Anonymkode: afe2c...4bf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det holder virkelig med disse trådene. Hvis du er så nevrotisk så er ikke dette yrket for deg. 

Anonymkode: afe2c...4bf

Må si meg enig i deg her.

Vekteryrket virker virkelig ikke noe for deg. 

Hilsen vekter

Anonymkode: 16120...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si meg enig i deg her.

Vekteryrket virker virkelig ikke noe for deg. 

Hilsen vekter

Anonymkode: 16120...877

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.10.2019 den 2.17, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å prøve det!

Håper du kan si noe om hvordan eksamen er, lett å bestå? Hvordan er caseoppgavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Arba skrev:

Håper du kan si noe om hvordan eksamen er, lett å bestå? Hvordan er caseoppgavene?

Guriland, det er ikke kjernefysikk vi snakker om her. Heller ikke medisinstudiet. 

Anonymkode: 0481e...ae7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2019 den 12.37, Arba skrev:

Eksamen er forholdsvis "lett" å bestå vil jeg si, men det kommer selvfølgelig an på hvor lett du tar til deg læring og hvilket utgangspunkt du har. 

Stort sett er det slik at om man følger godt med på kurset og leser litt på fritiden, så består man. Det samme går for caseoppgavene, de er veldig enkle om man har fulgt med på kurset, for da vet du nøyaktig hva du skal gjøre i ulike situasjoner, når du har hjemmel til pågripelse osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2019 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Eksamen er forholdsvis "lett" å bestå vil jeg si, men det kommer selvfølgelig an på hvor lett du tar til deg læring og hvilket utgangspunkt du har. 

Stort sett er det slik at om man følger godt med på kurset og leser litt på fritiden, så består man. Det samme går for caseoppgavene, de er veldig enkle om man har fulgt med på kurset, for da vet du nøyaktig hva du skal gjøre i ulike situasjoner, når du har hjemmel til pågripelse osv. 

Ok, så det skal altså mye til for å stryke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 1.10.2019 den 2.17, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å prøve det!

Hvordan gikk eksamen?

Er det «beståttgaranti»? 
studerer på siden, er kurset overkommelig å ha på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være så snill og slutte med disse trådene dine? 

Anonymkode: fc46e...acf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...