Gå til innhold

Hva er galt med meg? Føler meg som en forferdelig mor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår nærmer seg 3 år og trassen har slått inn for fullt. Problemet mitt er at jeg gir opp for lett, jeg hater krangling og bråk. Noe bestemmer selvfølgelig jeg uansett hva hun måtte mene, som å ta daglig stell og ta på belte i bilen og andre sånne viktige ting. Men det er minimalt jeg klarer å tåle. Jeg blir så i fra meg. Bokstavelig talt lei meg jeg også. En dag samboeren min jobbet overtid, jeg og datteren min skulle lage middag til han kom, plutselig fant hun ut at hun skulle gjøre det og det, og det fikk hun ikke lov til, «mamma bestemmer», ikke sant? Det gikk ikke så bra. Da pappaen til barnet kom hjem, satt vi og grein begge to. Og dette skjer ganske ofte. Jeg får panikk hver gang sambo sier han skal noe eller blir forsinket, da dette innebærer at jeg må være alene med jenten vår og «krangle». Og så blir jeg så lei meg selv også når dette begynner. Akkurat som om tårene bare triller automatisk etter en viss tid. Da har vi liksom holdt på for lenge. Faren hennes klarer dette utmerket, han bevarer roen på en eller annen måte. Hun hører på han og til slutt blir de enige. Med meg, kan vi ende med å skrike til hverandre uten noe resultat. Jeg er så ufattelig glad i jenten min og skulle ønske jeg var «sterkere» til å klare disse daglige kampene. Men det er så slitsomt, jeg holder ikke ut og «rømmer» hvis jeg kan. La pappaen ta over og få kontroll på situasjonen før jeg eventuelt kommer tilbake og vi fortsetter med det vi holdt på med. Jeg vet at jeg må skjerpe meg! Og jeg prøver! Men ender opp med tap. Vær så snill ikke døm meg. Bare gi meg noen gode råd. Jeg tør ikke ta dette opp med helsesøster eller noen andre. Må også ta med det at jeg har angst og går på medisiner mot det. Muligens det er en sammenheng der. Aner ikke. 

Anonymkode: 8642e...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, du må ta mot til deg å be om hjelp for barnet ditt sin skyld. Det er ingen skal å be om hjelp.

På helsestasjonene pleier de å ha COS-kurs. Det er et lavterskeltilbud og jeg tror det vil passe deg perfekt. Det er mange foreldre som tar det kurset, det er ikke noe nederlag eller grunn til å dømme noen.

Hvem behandler angsten og skriver ut medisiner? Der kan du også be om råd, vis f. Eks det du har skrevet her.

Å ha en treåring som begynner å bli selvstendig er krevende for en mamma, lykke til!

• Liker 9
Skrevet

Hei! Jeg skjønner godt frustrasjonen din, og jeg kan ikke forstå helt hvordan du har det, for jenta mi har ikke kommet i "trassen" enda, men hun har hatt noen fine episoder. Jeg har selv begynt å gråte, jeg har til og med blitt sint og hevet stemmen.. Og fått fryktelig dårlig samvittighet etterpå. 

Jeg bestemte meg en dag for at slik kunne det ikke være. Anbefaler deg og melde deg på fb gruppen "tio - tilknytningsomsorg", lese litt bøker som har samme metode (Hedvig Montgomery og en som heter Gottman et eller annet som har skrevet hjerteforeldre).. Det er utrolig lærerikt og har gitt meg et nytt syn på følelser, trass osv.. 

Jeg tror ofte man reagerer på en måte man ikke vil, når man er frustrert, sliten eller rett og slett usikker. Og jeg tror kanskje du ikke helt vet hvordan du skal takle den trassen. 

Får du nok søvn? Har du noe depresjon..? Jeg anbefaler deg og laste ned "litt sint" for det er faktisk en fin app som får tankene over på noe annet når sterke følelser er i sving.. Selvom man kanskje ikke gjør noe ut av sinnet sitt, er det likevel en vanskelig følelse som ikke alltid er lett å kontrollere.. 

Cos kurs virker også som en god ide, snakk med helsesøster, og du trenger ikke si detaljert hva som er grunnen til at du vil dit om dere ikke har den kjemien du ønsker. Det er visst et veldig lærerikt kurs som jeg selv vil melde på. :)

Anonymkode: 858cd...7f0

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Jeg kunne godt tenke meg å lese litt bøker om temaet. Om grensesetting, trygg tilknytting og generelt. Kanskje finnes det bøker som inneholder alt på en gang? Så slapp man å kjøpe flere bøker. Det er et veldig interessant tema og jeg vil kunne mer. 

Skrevet

Skjønner deg. Har selv en på 3,5 år som er jævlig irriterende. Hun er et rent helvete om dagene, og med en liten på 5 måneder i tillegg er det tøft.

Anonymkode: 5c983...3b7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg kunne godt tenke meg å lese litt bøker om temaet. Om grensesetting, trygg tilknytting og generelt. Kanskje finnes det bøker som inneholder alt på en gang? Så slapp man å kjøpe flere bøker. Det er et veldig interessant tema og jeg vil kunne mer. 

Jeg synes de bøkene jeg leste av forfatterne jeg nevnte har samlet det ganske greit opp :)

Istedet for å si "nei, det er ikke lov", kan man si "gå ned, du kan falle ned å få vondt" gir du barnet forklaring på hvorfor det ikke skal gjøre det det gjør. 

Gi to alternativer, hvor begge er riktige svar. 

Bekreft følelsene, selvom du synes det er urimelig. "jeg skjønner at du blir sint når du ikke får sjokolade før frokost" (gjenganger hos oss). 

Forståelse, forklaring, enkle beskjeder og gi barnet følelsen av å bli hørt og forstått, samtidig som det får "velge". 

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler virkelig Feltnotater fra småbarnslivet. Jeg følte meg litt mindre idiot etter å ha lest (og ledd og grått) meg gjennom den i alle fall. Den er også mega lavterskel, men har referanser til mer heavy shit om du vil lese noe tyngre etterpå 👌

Anonymkode: 1cf7d...783

• Liker 2
Gjest Lightblond
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes de bøkene jeg leste av forfatterne jeg nevnte har samlet det ganske greit opp :)

Istedet for å si "nei, det er ikke lov", kan man si "gå ned, du kan falle ned å få vondt" gir du barnet forklaring på hvorfor det ikke skal gjøre det det gjør. 

Gi to alternativer, hvor begge er riktige svar. 

Bekreft følelsene, selvom du synes det er urimelig. "jeg skjønner at du blir sint når du ikke får sjokolade før frokost" (gjenganger hos oss). 

Forståelse, forklaring, enkle beskjeder og gi barnet følelsen av å bli hørt og forstått, samtidig som det får "velge". 

Takk for tipset! Noe av det bruker vi her hjemme allerede :) Har lest det et eller annet sted. Men det funker ikke helt da... Vi hopper i sengen og sofaen likevel vi 🙄 Helt til vi fysisk tar henne ned. Da er det bråk. 

Gjest Lightblond
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Skal se litt på nettet nå, bestiller meg kanskje ett par bøker jeg kan lese. Vil jo være god mamma for jenten min :) 

Skrevet
8 minutter siden, Lightblond skrev:

Takk for tipset! Noe av det bruker vi her hjemme allerede :) Har lest det et eller annet sted. Men det funker ikke helt da... Vi hopper i sengen og sofaen likevel vi 🙄 Helt til vi fysisk tar henne ned. Da er det bråk. 

Ikke alltid det funker nei 😂 de er heldigvis ingen roboter som man må instille nøyaktig:) noen ganger må man bare trå til, bruke fysisk makt og høre på Grininga, men da er det viktig at vi forholder oss rolig, kontrollert og bestemt :) ikke veldig lett bestandig altså, men det er "oppskriften" 

Gjest Lightblond
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid det funker nei 😂 de er heldigvis ingen roboter som man må instille nøyaktig:) noen ganger må man bare trå til, bruke fysisk makt og høre på Grininga, men da er det viktig at vi forholder oss rolig, kontrollert og bestemt :) ikke veldig lett bestandig altså, men det er "oppskriften" 

Jeg så litt på bøkene «Hjerteforeldre» og «Foreldremagi», men vet ikke hvilken jeg skal velge 🤷‍♀️

Gjest tranedatter
Skrevet

3-års trassen ER trøbbel, trøsten er at det går over.

Finnes masse på nett, her er en: https://www.familieverden.no/oppdragelse/trass-sinne-og-frustrasjon/trassalderen-slik-takler-du-den/

Du kan også låne bøker på biblioteket, så blir det ikke så dyrt. Kan hende du må lete litt for å finne noen som passer deg og din familie. Og be mannen om hjelp! Kanskje han kan hjelpe deg/dere gjennom noen situasjoner?

:klemmer:

Gjest Lightblond
Skrevet
Akkurat nå, tranedatter skrev:

3-års trassen ER trøbbel, trøsten er at det går over.

Finnes masse på nett, her er en: https://www.familieverden.no/oppdragelse/trass-sinne-og-frustrasjon/trassalderen-slik-takler-du-den/

Du kan også låne bøker på biblioteket, så blir det ikke så dyrt. Kan hende du må lete litt for å finne noen som passer deg og din familie. Og be mannen om hjelp! Kanskje han kan hjelpe deg/dere gjennom noen situasjoner?

:klemmer:

Mannen min er fantastisk. Han hjelper så godt han kan. Og han er virkelig verdens beste pappa for jenten vår. Jeg er dønn ærlig med han når det begynner å bli vanskelig, jeg foreslo det kurset som ble nevnt lenger oppe i tråden, men da mente han at det er eventuelt kun jeg som må gå fordi han føler han har kontroll, og det har han virkelig. 

Skrevet
1 time siden, Lightblond skrev:

Jeg så litt på bøkene «Hjerteforeldre» og «Foreldremagi», men vet ikke hvilken jeg skal velge 🤷‍♀️

Jeg har ikke lest foreldremagi, men barnehageårene av samme forfatter, den var veldig lærerik, Hedvig Montgomery har en veldig fin stil:) har hørt noen si at hjerteforeldre er litt tunglest, men jeg syntes ikke det, den var veldig godt skrevet og gav gode forklaringer på ting. :)

Skrevet

COS- kurs!

Anonymkode: 0d9a2...0e0

Gjest Lightblond
Skrevet
7 timer siden, minister-mio skrev:

Kjære deg, du må ta mot til deg å be om hjelp for barnet ditt sin skyld. Det er ingen skal å be om hjelp.

På helsestasjonene pleier de å ha COS-kurs. Det er et lavterskeltilbud og jeg tror det vil passe deg perfekt. Det er mange foreldre som tar det kurset, det er ikke noe nederlag eller grunn til å dømme noen.

Hvem behandler angsten og skriver ut medisiner? Der kan du også be om råd, vis f. Eks det du har skrevet her.

Å ha en treåring som begynner å bli selvstendig er krevende for en mamma, lykke til!

Jeg får behandling og har dialog med fastlegen min forløpende. Men har ikke nevnt dette med utfordringene ang grenser. Vil se om å lese om temaet vil hjelpe meg på veien. 

Skrevet
15 minutter siden, Lightblond skrev:

Jeg får behandling og har dialog med fastlegen min forløpende. Men har ikke nevnt dette med utfordringene ang grenser. Vil se om å lese om temaet vil hjelpe meg på veien. 

Så lurt at du vil lese deg opp om temaet. Jeg syntes fortsatt du bør ta det opp med behandler, kanskje du kan gjøre begge deler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...