AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #1 Skrevet 30. september 2019 Hei. Jeg lurer på om noen vet hvordan det fynker. Jeg tenker å flytte hjemmefra og leie egen leilighet. Foreldrene mine bor på bygda og der er det ikke jobb å få. Leiligheten jeg vil leie ligger nærme byen og jeg håper og kunne skaffe meg en butikkjobb eller noe. Pr nå verken jobber eller studerere jeg, men jeg "må" flytte hjemmefra pga alder og jobbmuligheter. Jeg har søkt litt om dette med bostøtte fra nav å så vidt jeg kan se kvalifiserer jeg til det. Problemet er at man må ha signert leiekontrakt for å kunne søke?? Jeg har jo ikke råd til å leie med mindre jeg får bostøtte? Det virker bakvendt at jeg først må finne leilighet og signerer kontrakt, også søke om støtte? Hva hvis jeg får nei... Da er jeg bundet til kontrakten (3 måneder oppsigelse er vel vanlig) og kan ikke betale. Noen som vet hvordan dette fynker? Det skal nevnes at de utleierne jeg har vært i kontakt med er veldig skeptiske pga jeg ikke har sikker inntekt (bostøtte) innvillget enda. Anonymkode: a376f...0e5
Leo Skrevet 30. september 2019 #2 Skrevet 30. september 2019 Du begynner i feil ende. Du må skaffe deg jobb først og så kan du flytte. 14
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #3 Skrevet 30. september 2019 Enig med brukeren over. Du får finne deg jobb først og deretter leilighet, så eventuelt søke bostøtte ved behov. Du kan ikke bare flytte ut, forvente at staten skal forsørge deg og så håpe du finner deg en jobb etter hvert. Jobben må på plass først. Anonymkode: 9ecd0...fe2 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #4 Skrevet 30. september 2019 Du må få jobb først. Du kan jo ikke betale hele leien med bostøtte. Du må jo kunne betale leie, og mat og alt annet. FØR du signerer kontrakt. Hvem vet hvor lang tid det tar før du får jobb?! Anonymkode: 79709...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #5 Skrevet 30. september 2019 Selv om jeg skulle fått jobb før jeg flyttet er det snakk om en deltidsjobb som ikke dekker husleien uansett... Jeg "må" få bostøtte fra nav uansett, men ble forundret over at kontrakten måtte være på plass før jeg kunne søke. Hvem utleier går med på det liksom:( TS Anonymkode: a376f...0e5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #6 Skrevet 30. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer på om noen vet hvordan det fynker. Jeg tenker å flytte hjemmefra og leie egen leilighet. Foreldrene mine bor på bygda og der er det ikke jobb å få. Leiligheten jeg vil leie ligger nærme byen og jeg håper og kunne skaffe meg en butikkjobb eller noe. Pr nå verken jobber eller studerere jeg, men jeg "må" flytte hjemmefra pga alder og jobbmuligheter. Jeg har søkt litt om dette med bostøtte fra nav å så vidt jeg kan se kvalifiserer jeg til det. Problemet er at man må ha signert leiekontrakt for å kunne søke?? Jeg har jo ikke råd til å leie med mindre jeg får bostøtte? Det virker bakvendt at jeg først må finne leilighet og signerer kontrakt, også søke om støtte? Hva hvis jeg får nei... Da er jeg bundet til kontrakten (3 måneder oppsigelse er vel vanlig) og kan ikke betale. Noen som vet hvordan dette fynker? Det skal nevnes at de utleierne jeg har vært i kontakt med er veldig skeptiske pga jeg ikke har sikker inntekt (bostøtte) innvillget enda. Anonymkode: a376f...0e5 Sikker intekt får du fra jobb. Ingen leier ut til noen uten jobb og dermed lønn. Å leie bolig med Nav sikkerhet er så vanskelig at du kan glemme deg. Navgarantien er ikke verdt papiret den er skrevet på engang. I tillegg å tro at Nav skal betale for deg er temmelig naivt. Skaff deg jobb, dernest får foreldrene dine kaste deg ut, da har du rett på nødhjelpsløsning fra Nav til bolig, noe som ofte betyr hospits. Så lykke til. Anonymkode: 68842...83d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #7 Skrevet 30. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv om jeg skulle fått jobb før jeg flyttet er det snakk om en deltidsjobb som ikke dekker husleien uansett... Jeg "må" få bostøtte fra nav uansett, men ble forundret over at kontrakten måtte være på plass før jeg kunne søke. Hvem utleier går med på det liksom:( TS Anonymkode: a376f...0e5 Og hvorfor kan du ikke jobbe fulltid? Nav er ike en sovepute for dovne folk. Anonymkode: 68842...83d 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #8 Skrevet 30. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selv om jeg skulle fått jobb før jeg flyttet er det snakk om en deltidsjobb som ikke dekker husleien uansett... Jeg "må" få bostøtte fra nav uansett, men ble forundret over at kontrakten måtte være på plass før jeg kunne søke. Hvem utleier går med på det liksom:( TS Anonymkode: a376f...0e5 Ingen vil leie ut til noen som ikke har inntekt. Du trenger jo ikke fortelle utleier at du har bostøtte, men det er jo ikke sikkert du får det uansett. Du må ha jobb/inntekt først! Anonymkode: 79709...dbc
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #9 Skrevet 30. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må få jobb først. Du kan jo ikke betale hele leien med bostøtte. Du må jo kunne betale leie, og mat og alt annet. FØR du signerer kontrakt. Hvem vet hvor lang tid det tar før du får jobb?! Anonymkode: 79709...dbc Jeg vet ikke hvor mye bostøtten er på, men uansett hvordan jeg regner på det er jeg avhengig av noe støtte. Jeg tør ikke skrive en kontrakt når jeg ikke har penger... Og jeg får ikke støtte før jeg har kontrakt. Dette låser jo alt. Jeg kan ikke tro systemet er sånn? Jeg spurte nav om jeg i det minste kunne få et muntlig ja, men alt var visst umulig uten signert leiekontrakt. TS Anonymkode: a376f...0e5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #10 Skrevet 30. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hvorfor kan du ikke jobbe fulltid? Nav er ike en sovepute for dovne folk. Anonymkode: 68842...83d Det er mange grunner til det som jeg ikke vil utdype her. Det er en grunn til at jeg nærmer meg 30 og enda bor hjemme for å si det sånn. det er ikke for moro skyld. En 50% stilling på f.eks butikk er jo max om jeg er heldig Anonymkode: a376f...0e5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #11 Skrevet 30. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvor mye bostøtten er på, men uansett hvordan jeg regner på det er jeg avhengig av noe støtte. Jeg tør ikke skrive en kontrakt når jeg ikke har penger... Og jeg får ikke støtte før jeg har kontrakt. Dette låser jo alt. Jeg kan ikke tro systemet er sånn? Jeg spurte nav om jeg i det minste kunne få et muntlig ja, men alt var visst umulig uten signert leiekontrakt. TS Anonymkode: a376f...0e5 Du har ikke noe å få støtte til før du har skrevet under kontrakt, så så greit er det. Som sagt, du må få penger først. Anonymkode: 79709...dbc
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #12 Skrevet 30. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvor mye bostøtten er på, men uansett hvordan jeg regner på det er jeg avhengig av noe støtte. Jeg tør ikke skrive en kontrakt når jeg ikke har penger... Og jeg får ikke støtte før jeg har kontrakt. Dette låser jo alt. Jeg kan ikke tro systemet er sånn? Jeg spurte nav om jeg i det minste kunne få et muntlig ja, men alt var visst umulig uten signert leiekontrakt. TS Anonymkode: a376f...0e5 Lurer på om du kanskje har misforstått bostøtten litt? Bostøtte er bare en liten del av leien, som oftest er det ikke halvparten av leien en gang. Før du leier bolig må du ha fast inntekt, etter at du har det kan du begynne å se etter bolig. De aller fleste krever også depositum. Er dette noe du har penger til, eller har en plan på å skaffe? Håper det ordner seg. Kanskje dine foreldre kan hjelpe deg litt. Anonymkode: 5e402...4a0 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #13 Skrevet 30. september 2019 Men er jeg stuck til å bo hjemme "for alltid" da? Ikke sikkert jeg får jobb en gang. Kan ikke skjønne at nav mener godt voksne folk skal bo hjemme. trodde bo støtte var for sånne som meg:( Føler alle leier leilighet uten å ha fast inntekt. jeg har mange i omgangskretsen som har småjobber eller ingenting og ingen bor hjemme utenom meg. Depositum har foreldrene mine sagt de skal hjelpe med<3 Men de vil ikke betale faste utgifter som leie., Depositumet får man jo tilbake så det er anderledes. TS Anonymkode: a376f...0e5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #14 Skrevet 30. september 2019 Her må man skille på bostøtte, og sosialhjelp fra NAV, som dekker bolig. Dersom du ikke kan jobbe fullt på bakgrunn av helse, er det ikke sosialhjelp som er riktig ytelse for deg. Anonymkode: d7570...348 3
Brunello Skrevet 30. september 2019 #15 Skrevet 30. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er jeg stuck til å bo hjemme "for alltid" da? Ikke sikkert jeg får jobb en gang. Kan ikke skjønne at nav mener godt voksne folk skal bo hjemme. trodde bo støtte var for sånne som meg:( Føler alle leier leilighet uten å ha fast inntekt. jeg har mange i omgangskretsen som har småjobber eller ingenting og ingen bor hjemme utenom meg. Depositum har foreldrene mine sagt de skal hjelpe med<3 Men de vil ikke betale faste utgifter som leie., Depositumet får man jo tilbake så det er anderledes. TS Anonymkode: a376f...0e5 Det høres ut som om du trenger hjelp fra Nav på annen måte enn bostøtte. Dersom du ikke er kapabel til å jobbe heltid, må du søke delvis uførepensjon, aap eller andre aktuelle ytelser. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #16 Skrevet 30. september 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: dernest får foreldrene dine kaste deg ut, da har du rett på nødhjelpsløsning fra Nav til bolig, noe som ofte betyr hospits. Så lykke til. Anonymkode: 68842...83d kaster foreldrene hans han ut blir det i praksis umulig å få avslag på søknaden om sosialstønad til husleie (gitt at han ikke har formue selvsagt), så hospits eller hotell blir det neppe over lengre tid. Og ja de vil kreve at du signerer kontrakten først før du får pengene, ja det er en risiko for utleier det, det er mange risikoer de må ta derfor forsøker de unngå å leie ut til folk uten jobb. Beste løsning på dette er å late som du er student, går det i dass går det i dass, høres ikke ut som du har så mye å tape uansett Men, søk jobber først, dersom det ikke lar seg gjøre å få jobb uten å bo der først så får du snakke med NAV og forklare situasjonen og be om hjelp. Spør dem også FØR du signerer kontrakten om de tror du vil kunne få søknad om slik husleie innvilget. Og ikke snakk om bostøtte, de vil bli forvirret, det du ønsker er sosialstønad til husleie/mat i den nye byen (bostøtte kan du også søke men det vil trekkes fra eventuell sosialstønad uansett så du vil ikke få noe mer å rutte ed slik ting er pdd så det bør ikke være fokuset ditt) Lykke til Anonymkode: 40d89...bf5 1
Myrmica Skrevet 30. september 2019 #17 Skrevet 30. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange grunner til det som jeg ikke vil utdype her. Det er en grunn til at jeg nærmer meg 30 og enda bor hjemme for å si det sånn. det er ikke for moro skyld. En 50% stilling på f.eks butikk er jo max om jeg er heldig Anonymkode: a376f...0e5 Om det er slik at du faktisk ikke KAN jobbe, høres det ut som du burde få en ordentlig utredning av lege, og komme inn på riktig velferdsordning hos NAV. Lykke til ☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå